Toon posts:

leuke display, maar geen pinbezetting :(

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 dislay's ooit eens gekocht, alleen ik weet de pinbezetting niet...
iemand ooit deze display's gezien?

front
Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/display/front.jpg

rear
Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/display/rear.jpg

top:
Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/display/top.jpg

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Staat er geen typenummer op ? Niet dat ik er wat van ken, maar volgens mij kan men je eerder helpen als je ook een typenummer hebt...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
EPSON EA-Y40087AT 9013CB

MADE IN JAPAN

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Dit wordt het een leuke >:) Een lange zoektocht naar de aansluitgegevens zal nog volgen, zorg dat je een datasheet te pakken kan krijgen. Daar zou alles in moeten staan (Zowel qua bepenning als interne registers, timingkarakteristieken en dat soort dingen)

Het ziet er namelijk uit als een grafisch display en het leuke van die displays is, dat ze allemaal hun eigen standaard hebben

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
heb ik dus al erg lang naar gezocht...
heb er 4 van liggen, om ze nu weg te gooien is ook zoiets..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Halfjes offtopic, ik weet het, maat ik ben van plan om fijn wat oude notebooks te gaan mollen, om zo fijne TFT schermpjes te bemachtigen, met als voornaamste hoop het aan de praat krijgen ervan om mijn eigen video-kaarten... Iemand enig idee of hier documentatrie ofzo over bestaat, en of zoeits erg ingewikkeld is?

Verwijderd

dat kan je wel gaan vergeten want daar moet nog heel wat hardware tussen wil je die aan je pc gaan hangen

forget it

Verwijderd

Ok niet de juiste LCD displays van Epson maar toch wel de zelfde serie. Misschien zit er iets bruikbaars tussen.. :?

http://www.doug.h.rice.btinternet.co.uk/sed1200/piclcd.htm

http://www.doug.h.rice.btinternet.co.uk/LCD7228G.htm

http://www.epson-electronics.de/download/download.htm

Maar ja, misschien ook niet bruikbaar, maar wel interresant

Verwijderd

Hmm, ze hebben bij epson alle LCD schernem weer omgenummerd. Dus dat wordt heel lastig on hem nog te vinden. Maar een pdf'je met wat info over hun LCD schermen.

ftp://ftp.epson-electronics.de/pub/electronics-de/ld/lcd_moduel_mobilecomms.pdf

Verwijderd

Topicstarter
ff opengemaakt en weer wat pics..

Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/mainback.jpg
die 4 chips:
SED1300F

Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/screenback.jpg
die 10 chips:
SED1100F

Afbeeldingslocatie: http://www.gaap.nl/pictures/sed1300chup.jpg

• Vaagharses
Op woensdag 06 juni 2001 13:58 schreef sub-zero het volgende:
dat kan je wel gaan vergeten want daar moet nog heel wat hardware tussen wil je die aan je pc gaan hangen

forget it
Hallo... ik dacht dat er hier tweakers rondliepen :? Het kan zeker, je bent alleen een jaar zoet.
Een collega van mij heeft een PC ingebouwd in zijn auto => daarvoor heeft hij een oude LCD van een Compaq laptop gebruikt.
Om dat ding werkend te krijgen moet je eerst achter de pinbezetting komen => dus datasheet zoeken. Dat is vrij lastig, want alles is OEM en daar weer OEM van... Kost je een half jaar.
Dan moet je nog 3 maanden zoeken naar een geschikte kaart.
Met als eindelijk resultaat een LC-scherm aan je PC.

Dat het dus niet kan, vind ik een beetje makkelijk door de bocht. Het kost je alleen HEEEEEEEEEEEL veel uitzoek werk...

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Vaagharses
Op woensdag 06 juni 2001 15:22 schreef e-X-hale het volgende:
ff opengemaakt en weer wat pics..

[afbeelding]
die 4 chips:
SED1300F

[afbeelding]
die 10 chips:
SED1100F

[afbeelding]
Mooi en nu ga ik eens roepen UTFS :) oftewel tik dit eens in bij google: sed1300+lcd+epson

Ik tik het net in en krijg een hoop pagina's, misschien word je er wat wijzer van. Ik heb zelf geen tijd om die pagina's door te spitten ;)

Ik weet niet wat je van plan bent met die displays (aan een µC hangen of aan je PC). Het zal waarschijnlijk lekker coden worden...

Het grootste brobleem van grafische LCD's is, dat ze geen standaard chipset hebben zoals de AlfaNumerieke (HD44780), dus je kan niet zomaar een driver pakken voor een willekeurig scherm.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:09
Zoektip:
zoek op made in japan...

ik heb thuis ook nog 2 displays liggen.. en er ook al enige uren in zitten om de datasheets tevind ;(

1+1+1 = 1

Verwijderd

Topicstarter
heb al erg veel gezocht, en alles loopt uit op en dead end.. :(

weet je wat...
wie de specs heeft gevonden, krijgt er 1tje :)

• Xandrios
  • Laatst online: 23-08 23:19
Op woensdag 06 juni 2001 18:33 schreef e-X-hale het volgende:

weet je wat...
eeem als je de specs hebt, kan ik er dan 1tje overkopen ??

ik wil namelijk ook zo'n ding in m'n compu, maar ik vind het te duur om ze te laten overvliegen uit de US ofzo...

ik zal eerst maar ff goed zoeken, miss kan ik er wel 1tje verdienen :)

Verwijderd

deze kan je niet regstreek op de comp aansluiten dat gaat alleen by een paralele of een seriele deze heeft een hoop driver electronica en buffers nodig om er ook maar iets op te krijgen

• Xandrios
  • Laatst online: 23-08 23:19
als je de epson eens gewoon belt/mailt ?

miss kunnen ze even voor je zoeken....

altijd het proberen waard :)

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 16:42 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Hallo... ik dacht dat er hier tweakers rondliepen :? Het kan zeker, je bent alleen een jaar zoet.
Een collega van mij heeft een PC ingebouwd in zijn auto => daarvoor heeft hij een oude LCD van een Compaq laptop gebruikt.
Om dat ding werkend te krijgen moet je eerst achter de pinbezetting komen => dus datasheet zoeken. Dat is vrij lastig, want alles is OEM en daar weer OEM van... Kost je een half jaar.
Dan moet je nog 3 maanden zoeken naar een geschikte kaart.
Met als eindelijk resultaat een LC-scherm aan je PC.

Dat het dus niet kan, vind ik een beetje makkelijk door de bocht. Het kost je alleen HEEEEEEEEEEEL veel uitzoek werk...
das een ander geval die hebben de goeie interface en zijn makkelijk om te bouwen deze niet

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 18:33 schreef e-X-hale het volgende:

weet je wat...
ik heb ze, ik heb ze!!!!!! >:) :P

Verwijderd

Topicstarter
serieus?

het display is b.t.w.
8 regels en 20 chars per regel :)

kortom een erg cool schermpje :P

Verwijderd

Verwijderd

heb nog wel een 640x480 laptop lcdtje liggen die je op de lpt kan aansluiten :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 juni 2001 19:58 schreef Bill_Gatjes het volgende:

laat dan eens zien????

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 juni 2001 20:01 schreef sub-zero het volgende:
heb nog wel een 640x480 laptop lcdtje liggen die je op de lpt kan aansluiten :)
met een driver?

Verwijderd

ja met driver inderdaad heb ik nu een analoge clock opstaan erg gaaf op een digitaal display hij staat op het moment op een pic chip dus hij draaid los van de pc nu

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 20:29 schreef e-X-hale het volgende:

[..]

laat dan eens zien????
o KUT is een andere! kom ik net 8er! sorry, ik ben nu :( dat ik niet goed gekeken heb.

Verwijderd

Topicstarter
ja met driver inderdaad heb ik nu een analoge clock opstaan erg gaaf op een digitaal display hij staat op het moment op een pic chip dus hij draaid los van de pc nu
wat wil je er voor hebben?

Verwijderd

Goed, ik denk dat ik het antwoord wel gevonden heb voor je.. uit dit document:
LCDs with a chip on the back identified as HD44780 (Hitachi), HD44100H (Hitachi), M5259 (OKI) or SED1300F or others, understand a popular "standard LCD command set". We will describe it later.
Daaruit valt af te leiden dat je met een standaard protocol te doen hebt.. Volgens mij moet je met dit pdf-je een heel eind komen. In principe is dit document voor de EA-X serie, maar die gebruikt dezelfde SED1300F en ook dezelfde aansluiting, lijkt me dus sterk dat het zal verschillen.

Goede nieuws is: _als_ je 'm ooit aangesloten krijgt kun je gewoon de drivers voor die HD44780 gebruiken waarsch.

Kom je er nog niet uit dan is er nog 1 optie, en dat is _of_ een datablad voor die 1300F te vinden (bitch, volgens Epson is dat ding van 'voor de .pdf' periode, oftewel red je kont maar) _of_ iemand vragen of hij de lijntjes op z'n hd44780 even wil volgen om te zien waar ze uitkomen. Met die info moet het zeker lukken..

Verwijderd

En hier je pinbezetting:

Pin # Name In/Out Description
1 Ground - Power supply zero Volts and Signal Ground.
2 VSS + +5Vdc power supply. Works with lower voltages.
3 VD
Contrast Voltage In As described before, it needs to be close to ground level, and it can be adjusted via a variable resistor, trimpot or potentiometer, for a better view. Some extended temperature range LCD's may require a negative value at this pin.
4 RS In Data sent to LCD can be a Character to be displayed (RS:High) or a command (instruction) to be executed by the LCD controller (RS:Low).
5 RW In Data direction. RW:High means a Write TO LCD, RW:Low means Read From the LCD.
6 E or CE In CE:High tells LCD to initiate internal operation based on the RS, RW and Data signal levels.
7-14 Data pins (8) I/O Data to be displayed or command (Instruction) to be executed.

[edit]

Uit de lcdproc mailinglist:
We use the Seiko's in our product, and as far as i know, all of them use
the HD44780 style interface.
Goed, dat wordt opsturen die ene LCD denk ik zo? >:)

Verwijderd

Topicstarter
daar heb ik dus niks aan, ik heb 32 pinnetjes en geen 14 zoals jou post..

Verwijderd

lmao :)

tsja, k zoek nog even voor je verder, maar goed, het feit dat die SED1300 impliceert dat 't ding qua protocol gelijk is aan de HD44780 is an sich goed nieuws toch? :)

Als je zo'n HD44780 ernaast zet moet e.e.a. te tracen zijn aan de hand van de print.

Weet je zeker dat hij ze alle 34 gebruikt en dat het niet 17 pinnen zijn maar dan dubbel uitgevoerd? (voor+achterkant gelijk)

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat hij ze alle 34 gebruikt en dat het niet 17 pinnen zijn maar dan dubbel uitgevoerd? (voor+achterkant gelijk)
Ja, dat weet ik zeker..

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
Ik heb ook wat rondgesnuffeld en het beste wat ik tot nu toe gevonden heb is dit:
http://home.nikocity.de/woe/lcd/ea_x_series.pdf

Hier staat in ieder geval ook de pinout van de 17 pins cardedge connector in... Hoewel jezelf al zei dat alle 34 pinnen benut werden....

edit:

Kunnen overigens goed de display modules van een Epson PX-4 computer zijn.

Verwijderd

das dezelfde PDF als die ik gevonden had :)

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 21:07 schreef hezik het volgende:
Goed, ik denk dat ik het antwoord wel gevonden heb voor je.. uit dit document:
[..]

Daaruit valt af te leiden dat je met een standaard protocol te doen hebt.. Volgens mij moet je met dit pdf-je een heel eind komen. In principe is dit document voor de EA-X serie, maar die gebruikt dezelfde SED1300F en ook dezelfde aansluiting, lijkt me dus sterk dat het zal verschillen.

Goede nieuws is: _als_ je 'm ooit aangesloten krijgt kun je gewoon de drivers voor die HD44780 gebruiken waarsch.

Kom je er nog niet uit dan is er nog 1 optie, en dat is _of_ een datablad voor die 1300F te vinden (bitch, volgens Epson is dat ding van 'voor de .pdf' periode, oftewel red je kont maar) _of_ iemand vragen of hij de lijntjes op z'n hd44780 even wil volgen om te zien waar ze uitkomen. Met die info moet het zeker lukken..
ja als het een hd44780 is dan is het standaard inderdaad

Verwijderd

Topicstarter
denk niet dat het een standaard ding is..
maar wie weet

Verwijderd

waarom sluit je hem niet gewoon aan :?

je hebt er toch 4 .

volgens mij is het gewoon standaard aansluiting.

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 21:01 schreef e-X-hale het volgende:
denk niet dat het een standaard ding is..
maar wie weet
als ie een hd44780 chipset heeft wel

Verwijderd

hmm tja had ff niet goed geteld,
16 pins is wat de gangbare lcdisplays gebruiken.

mischien werken alleen de eerste 4 regels als je hem met 16/17 pins aansluit ofsow.

maar goed , ben ook wel benieuwd naar het resultaat.

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 21:57 schreef killerloop het volgende:
hmm tja had ff niet goed geteld,
16 pins is wat de gangbare lcdisplays gebruiken.

mischien werken alleen de eerste 4 regels als je hem met 16/17 pins aansluit ofsow.

maar goed , ben ook wel benieuwd naar het resultaat.
die kans zit er dik in want de rest wordt meestal gebruikt om de rest te multiplexen

Verwijderd

Het zou kunnen dat hij twee gescheiden delen heeft, zeg maar 'twee 20x4 schermpjes in een'. Dan nog zou je aan beide kanten 17 pinnen hebben, daar waar 14 pins de standaard is. Waar die overige 3 pinnen dan goed voor zijn is mij een raadsel.

Ik denk echter dat als je 1 kant aansluit volgens de bovenstaande bezetting dat je een kans maakt. Je kunt e.e.a. bv. vrij eenvoudig checken door te kijken of alle chips een bep. aansl. gemeen hebben, bv. de + of de - . Als dat overeenkomt met bovenstaand schema dan kun je van daaruit verder werken.

Verwijderd

meestal zijn de extra pinne om de volgende rijen te multiplexen
Pagina: 1