Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WHS 2011 installeren op RAID 1 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik WHS 2011 64 bit willen installeren op een RAID 1 configuratie. Mijn moederbord een Asus P5E-VM HDMI zou dit moeten ondersteunen omdat deze een ICH9R contoller heeft.

Ik heb alle instellingen volgens de Asus manual ingesteld voor RAID 1 gebruik: Onder sata configuratie staat RAID geactiveerd en vervolgens heb ik met CTR-I in de Intel matrix storage manager een RAID 1 array aangemaakt.

Als ik vervolgens het systeem opstart wordt gevraagd: Insert boot media...Vervolgens wordt de Windows installatie dvd niet gevonden. Ik heb ook Vista 32 bit geprobeerd maar deze wordt ook niet gezien. Ik weet dat je tijdens het installeren van windows een RAID opstart diskette nodig hebt maar zover kom ik nog niet, het systeem doet helemaal niks met de installatie DVD.

Wanneer ik de RAID 1 array verwijder en de bios instel op IDE kan ik WHS wel installeren.

Ik heb op internet gezocht maar kom nergens een vergelijkbaar probleem tegen. Misschien dat ik de bios en intel matrix storage manager moet updaten? Heb dit nog nooit gedaan en ben ik er een beetje huiverig voor, voordat ik dit ga proberen hoor ik graag of ik iets anders nog kan proberen of over het hoofd gezien heb.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
installatie via USB of cdrom?

• jwtje
  • Laatst online: 10:40
Je kan je controller op AHCI zetten en dan SW RAID 1 aanmaken vanuit windows. Die controller op je moederbord is tenslotte ook een fakeraid (Software)

Verwijderd

Topicstarter
@ Barry457, installatie doe ik via cdrom (althans dat probeer ik)

@ jwtje, die controller op mijn moederbord is een software matige raid??? ok, wist ik niet...

Ik heb de raid array verwijderd en in de bios de sata config. veranderd naar AHCI. Nu heb ik hetzelfde probleem, systeem vraagt naar een boot media terwijl de WHS installatie cdrom in de drive zit.

Verwijderd

Staat het mogen installeren van OS in de bios niet uit?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
Heb je wel de storage drivers van je RAID controller? Als je deze op AHCI of RAID zet ipv IDE (emulatie) dan heeft Windows tijdens de setup niet altijd de correcte storage driver voorhanden, deze kan je apart laden tijdens de setup (doen moet je de driver wel op een USB stick oid zetten).

[ Voor 4% gewijzigd door Killah_Priest op 09-08-2013 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
@dot.ace, deze optie ken ik niet maar in IDE modus kan ik wel windows installeren, lijkt me dus niet het geval.

@Killah_Priest, dit weet ik maar zover kom ik dus niet. Deze drivers heb je toch pas nodig zodra windows begint met installeren en moet je op F6 drukken? Zover kom ik dus niet, systeem vindt geen bootable media.

• jwtje
  • Laatst online: 10:40
Voor meer info kan je deze pagina is bekijken. http://www.servethehome.c...-raid-hbas-software-raid/

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
zit je DVD drive toevallig niet op een SATA poort voor de RAID controller dat ie daarom niet wilt booten vanaf DVD?
Ik zou zoals iemand al eerder zei vanaf USB booten, een bootable USB stick voor Windows is zo gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
@jwtje, bedankt voor de link, een en ander wordt nu duidelijk, alleen krijg ik het nog niet aan het draaien.

@Killah_Priest, Zou zomaar kunnen, ik ga eens proberen om vanaf USB te booten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ICH9R heeft een F6 floppy nodig voor installatie. Je zal de drivers dus op een USB stick moeten zetten of moeten slipstreamen op een zelf gemaakte DVD.

Dit staat op de site van intel, en bij je moederbord krijg je vaak ook wel een CD of Floppy meegeleverd.

Maar zoals hierboven:

ICH9R heeft alleen maar FakeRAID. Ik zou afraden dit te gebruiken, om dat het moeilijk migreert, en niet sneller is dan volledige software raid.

Zet alles in AHCI, en maar een software raid aan in windows. Als dat om een of andere reden niet kan, kan je altijd nog FakeRAID gebruiken van intel, en dan moet je alsnog, net als met AHCI, je drivers op je installatiemedium toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 11-08-2013 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om te booten via een USB-stick, de USB-stick heb ik geprepareerd volgens onderstaande link.

http://www.pcwebplus.nl/p...ewtopic.php?f=275&t=10388

Vervolgens heb ik op de USB-stick de inhoud van de WHS2011 dvd gekopieerd. Maar de boot USB-stick wordt niet gevonden door het systeem. In de bios heb ik de 1ste bootstation een removable disk gemaakt, is dit goed. Moet ik nog andere zaken veranderen in de bios? Het gaat overigens om een Asus P5E-VM HDMI moederbord.

Helemaal onder op de pagina van de link staat nog een methode met bootsect.exe /nt60 K: omschreven welke mij ook niet lukt. Ik krijg de melding toegang geweigerd.

EDIT:
USB-boot werkt inmiddels. Ergens in de bios kon je kiezen tussen de HDD en USB, HDD was default alleen zichtbaar. Inmiddels kan ik WHS2011 installeren in RAID of AHCI modus, ik kan dus weer even verder.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2013 18:28 ]

Pagina: 1