Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Even situeren: Tot dusver had ik geen énkele interesse in tablets of smartphones. Ik heb er geen, ik heb er nooit één aangeraakt, ik had er geen behoefte aan.

Tot deze week... Mijn Zuid-Koreaanse vrouwlief is twee weken naar de familie in Seoul en demichel is thuis met demichel junior aged 3 and a bit. We zijn twee weken lang iedere dag ergens naar toe geweest. Nu willen we uiteraard met mama in contact blijven, maar met het tijdverschil e.d. is dat niet zo evident. Hebben het opgelost door een simpele Globaltel calling card, met mijn GSM, om af en toe vanop het strand en zo eventjes te bellen. Videoskypen is leuker natuurlijk.

En ook, om onderweg met de kleine zaken op te zoeken ("is die speeltuin waar ik nog even naar toe wil vandaag wel open? Wat is dat adres precies weer") zou het wel handig zijn.

Bottom line, de afgelopen weken zou mobiel interenet het leven een stuk makkelijker gemaakt hebben.

Dus... als rasechte mobiel internet/tablet/smartphone hater, begin ik eindelijk overstag te gaan.

Welk mobiel abonnement ik nodig heb in Vlaanderen, vis ik wel uit, dus laten we dat even buiten beschouwing.

Welk toestel zouden jullie aanraden? Bedenk even dat ik er helemaal niks, niks, niks van ken.

Wat wil ik?

-mobiel internetten, dan vooral videoskypen
-thuis gebruiken met mijn eigen draadloos netwerk om 's avonds boven op bed nog even snel wat op te zoeken, of iets te lezen, of wat nota's te maken, of even snel in te loggen via VPN op de servers op kantoor (soms start ik om 11 uur 's avonds wat jobs, en zou wel fijn zijn om dan niet naar beneden naar mijn koude thuiskantoor te hoeven hossen)

Smartphone? Tablet? Iets ertussen? Ultrabook?

Iedereen heeft uiteraard zijn favorieten en pros en cons. Aangezien ik er niks, niks, niks van ken, ben ik een blanco blad. De meeste tweakers zijn bij nature tablet/smartphone experts (alleen een paar database fosielen zoals ondergetekende zijn achtergebleven en kennen er niks van). Wat raad je aan? Overtuig me. Dank!

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 09-08-2013 13:54 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gezien ál je eisen: pak een kleine laptop (10-13") met een goede frontcamera, en koop een 3G dongle voor mobiel internet.

Smartphone valt af vanwege "even snel inloggen en wat werk doen".
Tablet valt ook daardoor af (geen keyboard).
Een convertible zou kunnen, maar die zijn vaak aan de prijzige kant en gezien je geen affiniteit hebt met een tablet zou ik daar niet het extra geld voor uitgeven.

Is het toch niet zo belangrijk om werk te kunnen doen op je device, dan kun je naar een smartphone (met goede frontcamera!) zoeken.
Waarom? Tablets met 3g zijn schaars en veel duurder, en als je de telefoonfunctie kunt integreren hoef je maar 1 device mee te tillen (dus niet meer je GSM).

Als je makkelijk wel een en ander wil kunnen opzoeken en een beetje comfortabel wil kunnen browsen zul je dan al snel op een 4,5" of groter scherm uitkomen.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Surface RT :)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Dat er inderdaad tweakers zijn die smartphone/tablet helemaal gemist hebben...
Ik neem aan dat je nu een normale computer hebt en geen laptop?

Laptop is lastig mee te slepen als bijv geen auto hebt. (in een pretpark of op strand met een laptop -> neh...). Kortom: leuk voor thuis, naar je werk, naar zakelijke relaties. Maar verder? Niet geschikt. Ook in bed zou ik niet graag een laptop hebben (al is het een ultrabook)

Telefoon is niet handig om grote stukken van te lezen. Een smartphone is om mee te (video)bellen, chatten. snel iets op te zoeken en dergelijke. Onderweg is het natuurlijk ideaal. Wie kan nog zonder? (lees: jij...)

Tablet is zeker handig voor videobellen, wat lezen (behalve echt grote boeken) en om dingen snel op te zoeken. Mails lezen en beantwoorden gaat bijv ook goed. Ik ben zelf een paar maanden geleden overgestapt op een tablet. Erg leuk en handig, maar wat doe ik er in de praktijk mee? Internetten, mails lezen, wat spelletjes en dergelijk. Echt productief zie ik mezelf nog niet worden met een tablet.
Je kunt overigens wel je computer van afstand redelijk bedienen met je tablet. Of je dan de zakelijke dingen kunt doen die jij wilt? Geen idee, maar het valt wel te onderzoeken.
Een tablet is wat makkelijker mee te slepen dat de gemiddelde laptop/ultrabook, maar ook dat is niet altijd fijn en ook niet altijd gewenst. Op een feest je smartphone checken lukt nog wel, maar je tablet te voorschijn halen?

Dan heb je nog de tablettelefoons, zoals de Note 2 en dergelijke. Ook een optie. Een stuk mobieler dan de tablets, maar bellen zonder headset lijkt mij vrij irritant. Naar mijn mening is het dan geen van tweeen.

Conclusie: een smartphone, tablet en laptop/ultrabook hebben diverse doelen. Je kunt dingen natuurlijk samenvoegen, maar het blijven altijd compromissen.
Ik zou zeggen: je mist nu vooral onderweg op internet iets op kunnen zoeken en de mogelijkheid voor videochatten. Begin dus eens met een smartphone en kijk of je dit fijn vindt.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Quacka schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:26:
Dat er inderdaad tweakers zijn die smartphone/tablet helemaal gemist hebben...
Ik neem aan dat je nu een normale computer hebt en geen laptop?
Ik heb thuis een aantal desktops, ook een laptop, maar da's een HP superbeest van 5 kg (of zoiets) en die wil je écht niet meezeulen op het strand...
Quacka schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:26:
Ik zou zeggen: je mist nu vooral onderweg op internet iets op kunnen zoeken en de mogelijkheid voor videochatten. Begin dus eens met een smartphone en kijk of je dit fijn vindt.
Klopt, wat ik vooral mis is Internet/videoskypen onderweg, maar ook 's avonds op de bank iets opzoeken (heb écht geen zin meer om in mijn thuiskantoor te zitten met één oog op het scherm en één oog op de TV in de woonkamer) of in bed nog snel wat lezen.

Smartphone dus. Bestaan er niet van die iets grotere toestelletjes (groter scherm dus) waar je ook gewoon kunt mee bellen? Beetje kleine tablet dus??

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 16:45
Een phablet, groot scherm maar brengt ook het nadeel met zich mee dat die minder goed in je broekzak past: Samsung Galaxy Mega

Voor de meeste mensen is 5'' ook ruim voldoende, en natuurlijk makkelijk mee te nemen naar het strand: Samsung Galaxy S4

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik verplaats je topic naar MAA omdat het een aankoopvraag betreft. Ook heb ik de topictitel wat aangepast, "overtuig me" is niet nodig, ik verwacht dat je zelf wel in staat bent om beslissingen te maken.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Je vraagt je mischien af waarom er weinig respons komt op je topic. Zoals je kunt lezen in Welkom in het Mobile Aankoopadviesforum ;
Hoe meer voorwerk je hebt gedaan, hoe eerder en hoe beter het advies zal zijn. Hoe gedetailleerder de vraag, hoe beter het antwoord zal zijn. Geef bijvoorbeeld naast je budget en doel van aanschaf een paar voorbeelden uit de PW.
Aangezien je zelf geen voorwerk hebt gedaan en teksten als
Aangezien ik er niks, niks, niks van ken, ben ik een blanco blad.
en
Wat raad je aan? Overtuig me. Dank!
wijzen er op dat je anderen graag het werk voor je wilt laten doen, en daar heeft niemand zin in.
Doe wat voorwerk en open een nieuw topic met een shortlist (met eventueel telefoon & tablet) en je krijgt beter advies.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik zou gewoon voor een Samsung Galaxy S4 gaan (of telefoons met soortgelijk formaat).
Over een paar maanden weet je niet meer hoe je zonder kon en dan is de stap naar een tablet al minder groot. Misschien als je budget minder groot is een goedkopere telefoon overwegen.
Die Phablets zijn gewoon als telefoon onhandig. Zo krijg je niet echt een positieve ervaring met smartphones.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1