All-round PC +/- € 600

Pagina: 1
Acties:

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Allen,

Mijn huidige PC (Phenom X4 9650, Radeon 4850, 8 GB DDR2) begint wat achter te geraken. Recentere spellen draaien niet echt vlot meer en zelfs de simpelere zaken beginnen de cpu zwaar te taxeren. Mede omdat de bak al meer dan 5 jaar oud is, wil ik er geen ugprade project meer van maken.

Het scherm (1680x1050), toetsenbord, muis en luidsprekers vervang ik nog niet. Ik heb ook een harde schijf van 320 GB die ik overbreng om rommel, tijdelijke bestanden enz. op te zetten ipv op de SSD.

Nieuwe spellen koop ik bijna nooit, maar een promo <€20 op Steam pak ik soms wel eens mee. 60+ fps in de gloednieuwste spellen is dus niet noodzakelijk, maar een gemiddelde van 30 fps op de native resolutie van het scherm liefst wel. Verder draait er al eens een virtuele machine of twee naast elkaar voor testdoeleinden.

Eisen qua energieverbruik of grootte heb ik niet, maar de PC moet wel stil zijn. Heb nu een Arctic Alpine 64 PLUS op de CPU en een Arctic Accelero L2 PLUS op de VGA en dat voldoet. De Corsair CX400 is te luid.

De PC zou opnieuw een jaar of 5 moeten mee kunnen. Daarom had ik het volgende in gedachten:

CPU: AMD FX-8320
MB: Asus M5A970 R2.0
VGA: Club3D Radeon 7790 1 GB
RAM: G.Skill 8GBRL 1600MHz, CL9, 1.5V
SSD: Samsung 840 EVO 120 GB
CASE: Corsair Carbide 300R
PSU: Seasonic S12II 430W

Onderbouwing + bemerkingen:
CPU: Had eerste de FX-6300 in gedachten, maar de boxed cooler van de FX-8320 is een stuk beter. Prijsverschil van een FX-6300 + betere cooler en de FX-8320 is me te klein.
MB: Nog geen slechte ervaringen met Asus gehad. Volgens de bepertke review die ik gevonden had, was dit een zuinig en degelijk moederbord. De ASRock varianten zijn iets goedkoper of beter uitgerust bij een gelijke prijs, maar op vlak van betrouwbaarheid tast ik in het duister. Gigabyte hoef ik sowieso niet meteen meer. MSI is over het algemeen wel zuinig, maar loopt qua prestaties meestal
VGA: De Radeon 7790 lijkt me de perfecte prijs/prestatie verhouding te hebben vs de rest van het systeem en het budget. Qua prestaties tussen de verschillende 7790's is er geen overdreven groot verschil. De Club3D gebruikt echter wel de reference cooler en is veruit de stilste van de geteste kaarten. Weet trouwens niet of het interessant zou zijn om te wachten op de Radeon 9000 reeks in oktober (als het goed is)?
RAM: 1600 MHz is over het algemeen even duur als 1333 MHz. Vaak zie je aan die snelheden CL11 @ 1.65V bij de iets goedkopere modules, dus toch maar die. Merk maakt me weinig uit, maar staat liefst wel op de supported list.
SSD: Veruit de goedkoopste met die grootte.
CASE: Niet teveel foefjes, strak, goedkoop. Eerste keuze was eigenlijk een Fractal Design R4, maar bleek iets te duur :)
PSU: Seasonic heeft een lange lijst van hele degelijke (en stille) voedingen. 430 Watt lijkt me ruimschoots voldoende.

Verder heb ik nogal een zwak voor AMD, dus CPU en VGA hou ik het liefste in dat kamp, tenzij dat de prijs/prestaties/lawaai sterk positief beïnvloeden. Ben geen fanboy4life :)

Totaalprijs in een niet nader genoemde Belgische webshop is ongeveer een € 620.

Thoughts? Opinions?

Bedankt!

Yes, but no.

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Eerst en vooral, kan je dit eerst lezen aub? DAA beleid

Tweede, je GPU en CPU zijn echt niet evenwichtig. Je koopt een zeer goede CPU en zet er dan een goedkoop kaartje naast. Voor jouw doeleinden misschien voldoende, maar ik vind het vreemd.:

Ik heb dezelfde CPU en ben hier zeer tevreden over.

Wil je overklokken? Ben je van plan om je GPU in te toekomst up te graden? Je kan eventueel naar een krachtigere voeding kijken: pricewatch: XFX Pro 550W om zo beter voorbereid te zijn als je je GPU vervangt en/of gaat overklokken.

Ik kan het niet laten om een iets gebalanceerder systeem voor te stellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 101,-€ 101,-
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 61,80€ 61,80
1Asus GTX660 TI-DC2O-2GD5€ 203,50€ 203,50
1Cooler Master Force 500€ 32,45€ 32,45
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,95€ 14,95
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,70€ 82,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,60

De DVD kan er waarschijnlijk uit, met dat geld kan je het ASRock bordje vervangen door een Asus. Je zal zeer goed kunnen gamen met deze GPU (of vervang hem door een pricewatch: Asus HD7870-DC2-2GD5-V2 als je een AMD GPU wilt)

Of zet op deze build de FX-8320 en je hebt voor +-650€ een goed systeem (beter dan het mijne)

Assumption is the mother of all F'-ups

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik vind dat TS best een aardige startpost heeft gedaan, enkel het wenslijstje in RML ontbreekt. maar de keuzes worden wel verantwoord

inhoudelijk; de CPU kan idd een dikkere GPU aan, echter is een 7790 voldoende op 1680x1050, en dan nog; is het doel alles maxed out te spelen (met een allround PC?), bovendien wordt er aangegeven dat 30 fps genoeg is, met een 7790 moet dat op FHD zelfs nog lukken, ook op hogere instellingen kun je dan nog wel wat meekomen.

overklokken is denk ik geen noodzaak? mocht dit wel zo zijn zou je er beter aan doen om een 990fx chipset te kiezen, maar kijk of je die features nodig acht. (je betaald er immers wel goed voor, zeker als je persé Asus wilt)
Asrock is trouwens een submerk van Asus, echt geen rotzooi en gewoon degelijk spul, hoewel vaak wel wat goedkoper.

is de Asus 7790 niet nog stiller? (nu even geen review bij de hand)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
DrIezie schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:35:
Eerst en vooral, kan je dit eerst lezen aub? DAA beleid
Kan je ook aangeven wat er juist kan verbeteren?
Tweede, je GPU en CPU zijn echt niet evenwichtig. Je koopt een zeer goede CPU en zet er dan een goedkoop kaartje naast. Voor jouw doeleinden misschien voldoende, maar ik vin het vreemd.:
Klopt. Zoals vermeld, stel ik geen hele hoge eisen aan het draaien voor games. Ultra Quality met AA en AF zo hoog mogelijk hoeft niet. Daarnaast heeft mijn monitor "maar" een resolutie van 1680x1050.
Ik heb dezelfde CPU en ben hier zeer tevreden over.
Waarvoor gebruik jij die CPU? Heb jij er een third-party koeler op? Na wat opzoeking is de stock cooler bij de FX-8320, hoewel degelijker, niet bepaald stil. Dan zou een FX-6300 met aftermarket cooler wel weer interessant zijn.
Wil je overklokken? Ben je van plan om je GPU in te toekomst up te graden? Je kan eventueel naar een krachtigere voeding kijken: pricewatch: XFX Pro 550W om zo beter voorbereid te zijn als je je GPU vervangt en/of gaat overklokken.
Overklokken zal ik niet doen. De grafische kaart heb ik bij mijn huidige PC ook nooit vervangen, dus ik verwacht niet dat ik het bij een nieuwe zal doen. De oude GPU was wel een meer high-end model dan de 7790, dus ik snap je punt wel.
Ik kan het niet laten om een iets gebalanceerder systeem voor te stellen:
Dat is iets anders dan verwacht. Wel een indrukwekkende grafische kaart en... zeer stil :) Desalniettemin lijkt een 660Ti wat teveel voor mijn eisen. Daarmee is de voorgestelde voeding allicht ook te "zwaar" voor het systeem. De Cooler Master cases zijn best OK, maar dat logo is mij veel de duidelijk aanwezig en vallen daarom eigenlijk af.
De DVD kan er waarschijnlijk uit,
Dit is inderdaad niet noodzakelijk.
NLBUURMAN schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 14:12:
overklokken is denk ik geen noodzaak? mocht dit wel zo zijn zou je er beter aan doen om een 990fx chipset te kiezen, maar kijk of je die features nodig acht. (je betaald er immers wel goed voor, zeker als je persé Asus wilt)
Asrock is trouwens een submerk van Asus, echt geen rotzooi en gewoon degelijk spul, hoewel vaak wel wat goedkoper.
Overklokken is geen vereiste. Als Asrock degelijk materiaal levert, kan ik even goed € 10 uitsparen door de ASRock 970 Pro3 van Drlezie te nemen, lijkt me.
is de Asus 7790 niet nog stiller? (nu even geen review bij de hand)
Koeler wel, maar stiller niet: reviews: Vier overgeklokte HD 7790's getest
Zo ook volgens Anandtech (Club3D gebruikt de AMD reference cooler).
enkel het wenslijstje in RML ontbreekt
De DAA is daar voor mij eerder cryptisch in. Maar bij deze een poging, met aanpassingen naar jullie opmerkingen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 101,-€ 101,-
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 61,40€ 61,40
1Club3D Radeon HD 7790 '13Series€ 113,50€ 113,50
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Cooler Master Hyper T4€ 22,20€ 22,20
1G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL€ 61,90€ 61,90
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 55,70€ 55,70
1Samsung 840 EVO 120GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,50

Prijs ligt hier onder € 600, maar alles bij één winkel besteld (dichter in de buurt dan de Nederlandse), kom ik daar ongeveer aan.

CPU vervangen door een FX-6300 met aparte koeler. Een pak stiller en beter dan de boxed heatsink.

De be quiet voeding blijkt nog efficiënter en stiller te zijn dan de Seasonic die ik eerst in het lijstje had.

De Plextor SSD vind ik in de buurt niet goedkoper dan de Samsung, dus blijft die er in.

Crucial Ballistix staat niet op de memory supported list, dus dat hou ik ook bij G.Skill.

Verder nog opmerkingen? Dan hoor ik dat graag.

Yes, but no.

• DrIezie
DAA ivm lijst, overklokken en welke games je juist gaat spelen.

Ik gebruik m'n systeem om te gamen, te browsen en ik speel ook graag met de overklok settings van m'n mobo.

Ik heb geen problemen met een lawaaierig systeem, en persoonlijk vind ik de stock koeler van m'n FX-8320 zeker niet luidruchtig. Ik heb een oude casefan zitten die het meeste lawaai maakt van allemaal :P en m'n GPU is onder load ook niet echt stil, maar ik kom van een oude Pentium 4 3GHz stofzuiger, dus ik ben veel erger gewend. Wel is er aftermarket themal paste gebruikt zodat de temperaturen iets beter zijn (ik denk dat bij je Cooler Master Hyper 14 wel goede thermal paste zal geleverd worden, misschien eens onderzoeken), of ik heb gewoon geluk, maar dit systeem zal wel stiller zijn dan je orginele build dankzij je aftermarket CPU koeler, maar de case is wel minder.

Je voeding is wel goed, maar ook niet echt goedkoop. Keuzes, keuzes, keuzes... Ik zou eigenlijk voor je orginele build gaan, maar dan met het ASRock mobo en in goede thermal paste investeren. Bvb: pricewatch: Thermalright Chill Factor 3 . Een stille case voor een aardige prijs die hier wel eens wordt aangeraden: pricewatch: Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)

PS: sorry als ik het nu alleen maar ingewikkelder maak

[ Voor 11% gewijzigd door DrIezie op 09-08-2013 17:06 ]

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
DrIezie schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:02:
PS: sorry als ik het nu alleen maar ingewikkelder maak
Dat doe je zeker, maar dat is niet noodzakelijk slecht :+

Bedankt iig voor het advies tot nu toe. Zal de keuze van de case en cpu nog wat laten insijpelen :)

Yes, but no.

• DrIezie
Je FX-6300 build ziet er goed uit,

Wat je ook altijd kan doen, is je GPU en SSD nu al aanschaffen en in je huidige build inbouwen. Het kan goed zijn dat deze opeens een pak sneller is (SSD) en beter in de games (GPU). Als dit niet voldoende is, is er weinig verloren en kan je de rest gewoon nabestellen (behalve de port kosten die je dan dubbel betaalt).
Je leest het: ik maak het de mensen graag moeilijk :P .

Je had gelijk over de verschillen in stock coolers: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2296689 dat wist ik niet (alweer iets bijgeleerd). Misschien toch gewoon voor de FX-8320 gaan met stock cooler en koelpasta. Als je echt een stil systeem wilt hebben, kan je je CPU altijd (proberen te) undervolten. Dat heb ik ook gedaan: standaard kreeg m'n CPU 1.4v , nu nog maar 1.28v => minder stroom = efficiënter en koeler (dus minder lawaai want minder werk voor de koeler).

Verwijderd

Je eerste lijst is OK, als je naar anderen luistert die zeggen dat Intel slechter is met singlethreaded dan AMD, ben je verder van huis.
Pagina: 1