Toon posts:

Sapphire VAPOR X 7970 probleem?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Kortgeleden heb ik mijn eigen computer gebouwd met de volgende hardware:

Intel Core I7-4770
MSI Z87 G45 moederbord
16GB Ballistix RAM (2 sticks) DDR3 1600Mhz
Be Quiet Topflow CPU koeler
2x Be Quiet Shadow wings case fans
LG DVD/CD combo drive
Samsung 840 pro SSD
Seagate 2TB 7200RPM HDD
Sapphire VAPORX 7970 3 GB GPU
Corsair CX600M voeding

Ik heb niks overklockt alles loopt op standaard snelheid.

Bij het afspelen van een filmpje op youtube (volgens afterburner 20% load) wordt mijn GPU al 52 graden. Tijdens het gamen (ik heb payday the heist, payday 2, borderlands 2 en crysis 3 geprobeerd) Komt de temperatuur van de GPU nooit aan de 70 graden. Dit is mooi, maar de ventilatoren lopen dan ook als een gek (soms 3000RPM of meer), dit geeft veel lawaai. Zeker voor een kaart met "low RPM fans en Vapor koeling" Aan de airflow in de kast kan het ook niet liggen, die is er meer dan voldoende.
Weet iemand wat hier het probleem is? Is de kaart kapot?

Ik heb het een en ander proberen te veranderen aan de ventilator-instellingen zowel via afterburner als via Trixx. Zonder succes.

Ter referentie laat onderstaande laat zien dat iemand MAX PAYNE op 1080p speelt met een overgeclockte 7970 VaporX kaart. Hij haalt 62 graden met 44% fan speed bij een load van 95%+. Ik zit in payday 2 op een load van 45% op 62 graden met 57%-60% fan speed op automatische instellingen in zowel Trixx als Afterburner.
YouTube: Sapphire 7970 GHz Vapor-X - Max Payne 3 Gameplay

Tot slot is mij opgevallen dat de videokaart overal op mijn computer wordt herkent als een "7900 series AMD Radeon" kaart. Alleen Afterburner zegt dat ik een MSI R7970 Lightning BE kaart heb. Dit is het enige programma waarbij dit gebeurd. Maakt het uit welke naam hier komt te staan, heeft dit grote gevolgen? Hangt dit wellicht samen met het Moederbord?

Graag hoor ik jullie feedback!

Alle ideeën en of opmerkingen zijn welkom, ik hoop dit snel te kunnen oplossen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 20:53 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb een vapor x 7950 en wil wel even voor je kijken wat de temps onder het bekijken van een filmpje op youtube. geef me even tijd.
Filmpje kijken op youtube geeft mij 36 graden. Oftewel een increase van 1 graad.
Maak een foto van je kast en geef aan hoe de lucht loopt (fans en hoe ze blazen) in je kast. Misschien is er iets verkeerd met je airflow :)
Overigens wordt mijn kaart onder furmark maximaal 71 graden en onder heaven benchmark 4.0 64 graden

[ Voor 57% gewijzigd door Frozen op 09-08-2013 01:40 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Ik heb een Cooler Master K280 kast met in totaal 3 120mm case fans.
Afbeelding kast met door Cooler Master voorgestelde Airflow: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1354783912.jpeg

Aan de voorkant van de kast zit een 120mm fan (kwam met de kast) die lucht van buiten in de kast zuigt. (intake dus)
Aan de actherkant van de kast zit een 120mm Be Quiet Shadow Wings fan die lucht uit de kast zuigt. (exhaust)
Aan de zijkant van de kast zit nog een 120mm Be Quiet Shadow Wings fan (deze heb ik inmiddels zowel als intake als exhaust geprobeerd, zonder enige verbetering)

Als CPU koeler heb ik een Be Quiet! Dark Rock Topflow met 135mm fan. (hoewel ik denk dat dit niet echt van belang is voor de GPU)

De voeding is met de ventilator naar beneden gemonteerd, omdat cooler master dit zelf aangeeft. Er zit een uitsparing met stoffilter in de kast, dus ook dat zou geen probleem mogen zijn lijkt me.

Ook met het zijpaneel verwijderd blijft het probleem bestaan. Ik zit in furmark dik boven de 80 graden. De 90 graden wordt niet gehaald, maar bij 80 graden lopen de ventilatoren van de GPU echt super hard en zijn extreem luid. Zoals gezegd lopen de ventilatoren bij lage(re) belasting, naar mijn mening ook al veel te hard. (zie mijn eerdere bericht).

Mijn gemiddelde kamertemperatuur ligt overigens gemiddeld rond de 25 graden. (kan dus iets meer of iets minder zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 03:15 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Defecte heatpipe ?
Heb je nog garantie op die videokaart voor eventuele rma ?

Verwijderd

Topicstarter
Een defecte heatpipe zou kunnen. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de oorzaak van het probleem is.
Ik heb wel nog garantie op de kaart (hij is immers pas nieuw). Daarom heb ik vandaag ook contact gezocht met de winkel waar ik de kaart gekocht heb, zij zeggen dat het normaal is en dat die temperaturen niet te hoog zijn. Het klopt ook wel dat de kaart niet te warm wordt cq oververhit, maar voor deze kaart lopen de ventilatoren gewoon veel te hard. De kaart werkt niet zoals hij zou moeten werken, dat krijg ik hun (bij die winkel) echter niet aan het verstand. Daarom zoek ik nu direct contact met sapphire.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:43:
Een defecte heatpipe zou kunnen. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat de oorzaak van het probleem is.
Ik heb wel nog garantie op de kaart (hij is immers pas nieuw). Daarom heb ik vandaag ook contact gezocht met de winkel waar ik de kaart gekocht heb, zij zeggen dat het normaal is en dat die temperaturen niet te hoog zijn. Het klopt ook wel dat de kaart niet te warm wordt cq oververhit, maar voor deze kaart lopen de ventilatoren gewoon veel te hard. De kaart werkt niet zoals hij zou moeten werken, dat krijg ik hun (bij die winkel) echter niet aan het verstand. Daarom zoek ik nu direct contact met sapphire.
Onzin, een kaart hoort niet zo hard te blazen als hij gewoon een filmpje op youtube (1080p) aan het afspelen is. Met de airflow van je kast lijkt me niet zo veel aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 09-08-2013 16:27 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 15:43:
Bij welke winkel is dit als ik vragen mag?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2025
Hey SmokingGun,

Ik heb exact dezelfde kaart en eigenlijk ongeveer dezelfde ervaring. Al heb ik geen herrie tijdens het spelen van youtube filmpjes. Ook mkv's ed. doen gelukkig niet veel aan de fanspeed. De kaart wordt tijdens SimCity of Batterfield maximum 72° bij mij in een Antec P182. Maar de fans de blazen dan wel echt stevig, ik ben dit dan ook gewoon geworden. Iets minder agressieve fan profiles aanmaken kan wel helpen volgens mij, maar voor een Vapor kaart is dit helaas een minder leuke uitkomst ....

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 16:31:
[...]

Bij welke winkel is dit als ik vragen mag?
Alternate... ik ga de kaart retour sturen, ik heb hem inmiddels ingepakt, morgen naar het postkantoor.
Ik hoop dat ze het netjes oplossen, want dit hoort inderdaad gewoon niet. Als ze het niet oplossen, dan is dit zeker de laatste keer geweest dat ik daar ooit nog iets heb gekocht. Mijn vertrouwen is inmiddels behoorlijk gedaald. (dit is de 2e retourzending binnen één bestelling)

Verwijderd

Topicstarter
Benga schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 17:08:
Hey SmokingGun,

Ik heb exact dezelfde kaart en eigenlijk ongeveer dezelfde ervaring. Al heb ik geen herrie tijdens het spelen van youtube filmpjes. Ook mkv's ed. doen gelukkig niet veel aan de fanspeed. De kaart wordt tijdens SimCity of Batterfield maximum 72° bij mij in een Antec P182. Maar de fans de blazen dan wel echt stevig, ik ben dit dan ook gewoon geworden. Iets minder agressieve fan profiles aanmaken kan wel helpen volgens mij, maar voor een Vapor kaart is dit helaas een minder leuke uitkomst ....
Hey Benga,

Ik heb echt vanalles geprobeerd, ook het aanmaken van een custom fan profile, dit is ook geen oplossing naar mijn idee... de fans blazen in eerste instantie minder hard, maar de GPU zelf wordt hierdoor warmer, waardoor de fans uieindelijk toch weer harder gaan blazen omdat de temperatuur toeneemt.
Ook heb ik (zoals ik volgensmij al in een eerder bericht heb aangegeven) het een en ander met de case fans geprobeerd, harder laten lopen, de fan in het zijpaneel andersom gemonteerd (tegen het advies van cooler master in) alles zonder succes. De kaart gaat dus terug, zoals gezegd in mn vorige post en dan is het maar hopen op een goede oplossing. Hier heb ik in ieder geval niet zoveel geld voor betaald. Voor dit geld verwacht ik een product dat 100% werkt en zijn beloftes nakomt. (stil en koel, zelfs onder zware belasting).
Dit is nota bene een OC kaart. Er zijn mensen die de core clock dik overclocken en zelfs hun kaart loopt koeler dan die van mij. Ik heb er zelfs nog 50Mhz vanaf gehaald in afterburner zonder veel verschil. (1 á 2% fan speed minder)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik nog wat zitten zoeken op het internet... Hardware.info heeft (ook) een test gedaan met deze kaart. Zie de resultaten: http://nl.hardware.info/p...-x-3gb#tab:testresultaten
Aangezien metro 2033 op max setting (very high) echt heel zwaar is (voor welke GPU dan ook) is het indrukwekkend dat de temperatuur op 64/65 graden blijft. Iets wat met mijn kaart dus absoluut onmogelijk is op het moment.

Hier nog een voorbeeld van hoe het volgens mij wel zou moeten: YouTube: Battlefield 3 - ULTRA (Max Settings) 1920 x 1080 | HD 7970 Ghz Edition Vapor X 3 Go 56 graden met 45% fan speed.

En hier nog een voorbeeld... YouTube: Sapphire 7970 GHz Vapor-X - Max Payne 3 Gameplay
Deze kaart is zelfs met 120Mhz overclockt op de core clock + het voltage is aangepast en nog loopt deze kaart op 62 graden met 44% fan speed.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 21:21 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 20:44:
[...]

Alternate... ik ga de kaart retour sturen, ik heb hem inmiddels ingepakt, morgen naar het postkantoor.
Ik hoop dat ze het netjes oplossen, want dit hoort inderdaad gewoon niet. Als ze het niet oplossen, dan is dit zeker de laatste keer geweest dat ik daar ooit nog iets heb gekocht. Mijn vertrouwen is inmiddels behoorlijk gedaald. (dit is de 2e retourzending binnen één bestelling)
Je moet eerst een RMA aanvraag doen en een nummer ontvangen, anders accepteren ze hem niet.
Pagina: 1