Raid status veranderd na crash

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 17:43
Opslagsituatie in mijn PC:

64GB SSD voor OS
256GB SSD voor apps en games
2x2TB (raid1) voor opslag

Paar uur geleden kon ik ineens niet meer mijn windows 8 booten, kreeg melding dat winload.exe ontbrak. Probeerde nog te herstellen maar lukte niet, waarop ik mijn 2 ssds gewiped heb en windows opnieuw heb geinstalleerd (eerst zelfs nog per ongeluk de 32 bit versie). Maar nu zie ik dat elke keer bij het opstarten wanneer de raid status wordt weergegeven dat deze is veranderd van normal (groen) naar initializing (gele kleur). Wat is dit en kan het kwaad? Ik heb voorzover ik weet niet aan de raid lopen rommelen, alleen gparted opgestart om mijn ssds te wipen. De raid heb ik pas vandaag opgezet (en data overgezet) met gloednieuwe schijven, de oude schijf met data heb ik ook nog dus mocht ik de raid moeten opbreken vanwege dit rare voorval, dan kan het in ieder geval nog.

Alvast bedankt voor de hulp!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich hoeft er niet zoveel aan de hand te zijn. De RAID controller is de RAID set alleen maar aan het controleren na een systeem crash, om te controleren of de data op de betreffende hardeschijfen nog in orde is en overeen komt. Deze controle kan wel even duren afhankelijk van de snelheid van de processor en de grote van de hardeschijfen. Controleer van tijd tot tijd even of de RAID controller klaar is en gewoon weer normaal (Green) geeft. Mocht er toch een error gegenereerd worden, dan kun je van daar uit weer verder gaan, maar ik verwacht dat er niets aan de hand is en dit gewoon een controle is. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 17:43
En moet mn PC dan idlen ofzo? En kan die controle ook in stukken gebeuren of moet dat allemaal in 1 keer?

Verwijderd

Je hebt verminderde performance omdat de array gerebuild moet worden. Ja, dat moet allemaal in 1 keer, waarom zou je anders RAID 1 willen? Dat doe je niet voor de leuk, dat doe je omdat je eisen hebt, neem ik aan.

De rebuild rate is vaak ingesteld op 30% van de totale capaciteit. Je kunt die eventueel aanpassen, maar dat zou ik niet doen.