Usb 3.0 werkt niet in Windows 8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe laptop, een Asus N76VB.
Nu heb ik hier direct een SSD ingeplaatst, en daarop Windows vers geinstalleerd, wat drivertjes van Asus geinstalleerd, en werkt allemaal perfect, op één ding na:

Na de herinstallatie van Windows op de SSD viel het mij op dat het lampje op mijn externe harde schijf groen was in plaats van blauw, dit betekent dat de schijf "in een usb 2.0 poort zit/op werkt". Echter, heeft mijn laptop alleen maar 3.0 poorten, en werkten deze voor de herinstallatie wel gewoon als 3.0 poort (lampje was toen inderdaad ook blauw).
Dit leek mij een probleem met een (nog) niet geinstalleerde driver, dus ben ik even op de asus site gaan rondsnuffelen, maar hier kan ik (volgensmij?) niets vinden over 3.0 drivers.

Wie o wie kan mij helpen om ervoor te zorgen dat mijn 3.0 poorten weer gewoon netjes op 3.0 werken?

Groeten Arno

(PS, ik heb even ge-dubbelcheckt, op de oude installatie had ik een map van mn externe naar mn interne schijf gekopieerd, toen met ongeveer 60Mb/s, nu is dit nog maar ongeveer de helft, de poorten werken dus echt niet op 3.0.. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33

job

Wat je altijd kan doen is in systeembeheer (hardware id) de pnpcode van je usb device opzoeken. Dmv van de vendor/device string kan je bijna altijd de gebruikte hardware en bijbehorende drivers vinden.

In mijn pc kom ik bijvoorbeeld bij de usb 3.0 controller deze string tegen:
PCI\VEN_1912&DEV_0015&SUBSYS_001519&REV2

Als ik in google vervolgens zoek naar VEN_1912&DEV_0015 kom ik vanzelf op de juiste driver terecht (kost wat tijd, betrouwbaarogende site opzoeken), of ik achterhaal de fabrikant (en kan je op de site van de fabrikant verder zoeken).

[ Voor 3% gewijzigd door job op 09-08-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Arnodekkers1995 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:52:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe laptop, een Asus N76VB.
Nu heb ik hier direct een SSD ingeplaatst, en daarop Windows vers geinstalleerd, wat drivertjes van Asus geinstalleerd, en werkt allemaal perfect, op één ding na:

Na de herinstallatie van Windows op de SSD viel het mij op dat het lampje op mijn externe harde schijf groen was in plaats van blauw, dit betekent dat de schijf "in een usb 2.0 poort zit/op werkt". Echter, heeft mijn laptop alleen maar 3.0 poorten, en werkten deze voor de herinstallatie wel gewoon als 3.0 poort (lampje was toen inderdaad ook blauw).
Dit leek mij een probleem met een (nog) niet geinstalleerde driver, dus ben ik even op de asus site gaan rondsnuffelen, maar hier kan ik (volgensmij?) niets vinden over 3.0 drivers.

Wie o wie kan mij helpen om ervoor te zorgen dat mijn 3.0 poorten weer gewoon netjes op 3.0 werken?

Groeten Arno

(PS, ik heb even ge-dubbelcheckt, op de oude installatie had ik een map van mn externe naar mn interne schijf gekopieerd, toen met ongeveer 60Mb/s, nu is dit nog maar ongeveer de helft, de poorten werken dus echt niet op 3.0.. )
Ik heb dit probleem ook gehad na installatie van Windows 8. Vreemd genoeg was het updaten van mijn BIOS de oplossing voor dit probleem. USB 3.0 wordt by default wel geinstalleerd in Windows 8 (in Windows 7 heb je hier nog een losse driver voor nodig).

Vreemd genoeg is dat 'sommige' HD's wel herkend werden en ook onder Windows 7 (met usb 3 driver) werd mijn HD wel gewon herkend....in Windows 8 moest ik dus ineens m'n BIOS updaten...

En anders misschien even kijken of alle drivers goed geinstalleerd zijn, ik zou hier gewoon voor naar de site van Asus gaan, aangezien je gewoon een Asus laptop hebt gekocht.

Ik zie trouwens dat hij default ook is uitgeleverd met Windows 8 Pro? Op je HDD werkte USB 3.0 wel?

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 09-08-2013 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

TheVMaster schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 07:33:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad na installatie van Windows 8. Vreemd genoeg was het updaten van mijn BIOS de oplossing voor dit probleem. USB 3.0 wordt by default wel geinstalleerd in Windows 8 (in Windows 7 heb je hier nog een losse driver voor nodig).

Vreemd genoeg is dat 'sommige' HD's wel herkend werden en ook onder Windows 7 (met usb 3 driver) werd mijn HD wel gewon herkend....in Windows 8 moest ik dus ineens m'n BIOS updaten...

En anders misschien even kijken of alle drivers goed geinstalleerd zijn, ik zou hier gewoon voor naar de site van Asus gaan, aangezien je gewoon een Asus laptop hebt gekocht.

Ik zie trouwens dat hij default ook is uitgeleverd met Windows 8 Pro? Op je HDD werkte USB 3.0 wel?
In de bios moet hij alle usb 3 dingen aanzetten. Die staan by default vaak uit :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Hoihoi, t is gelukt! Heb de bios naar defaults gezet, en dat deed t 'm, werkt nu weer super!
Iemand trouwens nog aanraders voor een goed en makkelijk (automatisch)backup programma? Of waarmee ik een schijf telkens bij kan laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 22:52
Crashplan :) Backuppen naar je eigen computers in je netwerk waar het programma ook op staat, of op je eigen computer je SSD backuppen op je HDD.
Pagina: 1