Random verzameling aan BSOD's, errors, crashende processen

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb sinds een week of 3 mijn pc een flinke upgrade gegeven:

MSI Z86-G45 "Gaming" (nieuw)
Core i5 4670 (nieuw), met stock koeler
OCZ Gold Low Voltage, 4x4GB DDR3-1333
Asus GTX560 DirectCU nog iets
Coolermaster Realpower M620

Opslag
500GB Spinpoint F3 voor installaties (Program Files enzo)
2000GB Spinpoint F4 voor downloads, documenten, muziek, films etc.
128GB Crucial M4 voor Windows en FSX

Mijn vorige systeem was al niet 100% stabiel, had om de week ongeveer een BSOD, meestal een 0x00000050.

Met de vernieuwde setup, heb ik nog meer gezeur. Om de dag, soms meerdere keren per dag heb ik random BSOD's. 0x0000003B (SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION), 0x0000001E, 0x00000050 en 0x000000D1 heb ik allemaal al voorbij zien komen.

Wat ook gebeurt is dat als ik meerdere vensters en/of tabs in Internet Explorer (10) open heb staan, deze wel eens wil crashen (á 5x per dag), als in Internet Explorer werkt niet meer. Diezelfde melding komt ook voor in het gevan van Media Player, Desktop Gadgets. En, jawel, Street Legal Racing Redline, wat ik zo nu en dan wel eens speel. Met de oude setup rete stabiel, geen enkel probleem, nu kan ik amper 5 minuten spelen.

Wat ik nu ineens voor melding kreeg toen ik lekker op Youtube een filmpje zat te kijken, was de melding "Your computer now needs to restart because the Power Service has stoppend working" of iets in die richting. Die klikte ik weg, geen enkel probleem kon prima verder. Vervolgens de melding "Windows Power has stopped working".

Ik wilde toen in het Eventlog gaan kijken wat er aan de hand was, maar Explorer wilde niks meer. Ik kon niks meer opstarten of raadplegen, overal foutmeldingen. Toen voor de zekerheid maar eens een herstart gedaan, alles afgesloten, herstarten: BSOD, 0x0000003B (SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION)

Ik heb me suf lopen Googlen, maar geen enkele van die 4 BCC codes kunnen mij een betrouwbare hint geven waar de oorzaak ligt:

0x00000050 komt in combinatie met Win32k.sys en zou iets te maken hebben met een USB-driver. 0x0000003B zou iets te maken hebben met een stuurprogramma stack voor IEEE94 (was dat niet Firewire ofzo, dat heb ik er niet eens op zitten volgens mij).

Wat ik wel weet, is dat mijn voeding al aardig op leeftijd is en dat ik ergens gelezen had dat Haswell, een nieuwe sleep power state of iets dergelijks had, waar oude voedingen wel eens moeilijk mee konden doen. Plus dat mijn voeding sowiezo al niet 100% meer is, aangezien ik die al 5,5 jaar iedere dag draait.

Kan iemand me in de goede richting wijzen? Of misschien wijzer maken over die nieuwe variant van sleep state van het Haswell platform?

Windows is uiteraard vers geinstalleerd. Betreft Windows 7 Professional 64-bit. Legaal (ben al bijna 2 jaar van school af, maar de MSDN key werkt nog steeds, hoera!).

EDIT:

stukje uit het Eventlog

20:51:46
The DCOM Server Process Launcher service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s). The following corrective action will be taken in 60000 milliseconds: Reboot the machine.
The Plug and Play service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s). The following corrective action will be taken in 60000 milliseconds: Reboot the machine.
The Power service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s). The following corrective action will be taken in 60000 milliseconds: Reboot the machine.
The Service Control Manager tried to take a corrective action (Reboot the machine) after the unexpected termination of the DCOM Server Process Launcher service, but this action failed with the following error:
A system shutdown has already been scheduled.
Die laatste kwam 2x.

Hierna (20:53:16), komt de bekende "The computer has rebooted from a bugcheck......" en "The system has rebooted without cleanly shutting down first...."

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 08-08-2013 21:19 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vooraf: Dat een key werkt, wil nog niet zeggen dat je hem ook legaal gebruikt ;)

Ontopic: Gezien de hoeveelheid en de varieteit, begin eens met een flinke lange geheugentest. Hoewel nieuw, kan ook een latje RAM dat niet helemaal lekker is voor en hoop ellende zorgen :)

En verder: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ondanks dat het om een compleet systeem gaat, ligt de essentie meer bij het platform (en bijbehorende BSODs). Vandaar gaat dit topic naar PMG.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 18:19
Kijk even welke bestanden in de BSOD worden vermeld, kan ook doormiddel van BlueScreenView
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Is er iets dat je niet hebt vervangen aan de pc?
edit: oh ik heb over het woordje (nieuw) heengelezen 8)7
Bij deze symptomen denk ik aan slechte voeding.

[ Voor 76% gewijzigd door Ploink op 08-08-2013 21:57 ]

• FastFred
  • Nu online
Dat staat er toch bij in het lijstje? Het enige dat vervangen is, is het moederbord en de processor

Het geheugen is van 2009, zijn 2 4GB setjes, de een van 2009, de ander van ergens eind 2011/begin 2012.

De voeding is van 2008, de Spinpoint F4 is van eind 2011/begin 2012. De Spinpoint F3 komt uit 2010 of 2011. De SSD is van 2012 en verder weet ik het allemaal niet zo exact meer
The Eagle schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:34:
Vooraf: Dat een key werkt, wil nog niet zeggen dat je hem ook legaal gebruikt ;)
Ook als ik zonder problemen updates kan installeren (inclusief het Windows Genuine Advantage ding) ?

[ Voor 87% gewijzigd door FastFred op 08-08-2013 21:57 ]

Verwijderd

[quote]FastFred schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:08:
Ik heb sinds een week of 3 mijn pc een flinke upgrade gegeven:

MSI Z86-G45 "Gaming" (nieuw)
Core i5 4670 (nieuw), met stock koeler
OCZ Gold Low Voltage, 4x4GB DDR3-1333
Asus GTX560 DirectCU nog iets
Coolermaster Realpower M620

Een z86 -g45 moederbord en daar een i5 4670 CPU op, dat geloof ik direct dat dit niet goed werkt.
Kijk verder even op de site van MSI
http://www.msi.com/product/mb/Z87-G45-GAMING.html#support
Daar kun je zien dat je geheugen niet in hun QVlist voorkomt.
Er staat ook low voltage voor je geheugen, heb je dit ook goed in de bios ingestelt?

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Kun je even een minidump uploaden ?

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
The Eagle schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:34:
FastFred schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 21:54:
[...]

Ook als ik zonder problemen updates kan installeren (inclusief het Windows Genuine Advantage ding)?
Een eventueel verlopen licentie op je PC zorgt niet voor een bsod. Daarbij mag je een MSDN key blijven gebruiken ook na je studie, dus wel degelijk legaal. Of het bij een complete vervanging van onderdelen nog steeds legaal is laat ik terzijde, dat weet ik niet. Je zou ze even kunnen bellen eventueel, maar dat staat los van het issue dat je ervaart.

Ik heb ook soortgelijke problemen gehad met een OCZ setje (stond ook niet op QVL lijstje). Niets anders dan problemen. Heb ze uiteindelijk ingeruild voor Corsair en geen gezeur meer gehad. Begin dus zoals hierboven gezegd eerst met een lange memtest.

[ Voor 28% gewijzigd door Royeboi op 08-08-2013 22:17 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Ploink
OCZ geheugen heeft een slechte naam, heb ik ook problemen mee gehad, maar dan dat het helemaal niet werkte.

Toch denk ik dat het aan de voeding ligt. Als de condensatoren slecht worden wordt de rimpelspanning te groot en dan krijg je steeds meer random fouten. Probeer een andere voeding als je die hebt.

• FastFred
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:08:
[...]
Een z86 -g45 moederbord en daar een i5 4670 CPU op, dat geloof ik direct dat dit niet goed werkt.
Kijk verder even op de site van MSI
http://www.msi.com/product/mb/Z87-G45-GAMING.html#support
Daar kun je zien dat je geheugen niet in hun QVlist voorkomt.
Er staat ook low voltage voor je geheugen, heb je dit ook goed in de bios ingestelt?
Whoops, een type. Dat moest Z87 zijn :) Tja, het geheugen stond ook niet op de QVL van m'n vorige moederbord (Asus P7P55D Pro) en daar werkte het ook als een tiet

Ik zal vannacht eens een memory test laten lopen, even mijn Hirens Boot CD zoeken... Resultaten zal ik morgen ff posten
Ploink schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 22:28:
OCZ geheugen heeft een slechte naam, heb ik ook problemen mee gehad, maar dan dat het helemaal niet werkte.

Toch denk ik dat het aan de voeding ligt. Als de condensatoren slecht worden wordt de rimpelspanning te groot en dan krijg je steeds meer random fouten. Probeer een andere voeding als je die hebt.
Dat is ook nog een van de verdachten. Heb nog een Corsair VX450W in mijn test pc zitten, leeftijd onbekend, ooit eens 2e hands gekocht van iemand. Zal die ook eens proberen voor een paar dagen

Thx voor de reactie's zover!

[ Voor 49% gewijzigd door FastFred op 08-08-2013 22:34 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ik heb ook regelmatig last van deze BSOD's en dat komt misschien doordat mijn voeding te warm wordt (Antec 900 heeft geen cut out voor PSU fan) en het vermogen niet meer kan leveren.

Wat ik hiermee wil zeggen is: voel eens aan je PSU of deze erg warm wordt als je een game start, ik denk namelijk ook dat het aan de PSU ligt,

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• FastFred
  • Nu online
Stoffilter onderin de kast recent nog schoongemaakt, voeding heb ik eerlijk gezegd nog nooit schoon geblazen. Maar als een voeding echt te warm wordt zou de gehele computer eerder uitvallen dan BSOD's veroorzaken.

Ik heb m'n kamer trouwens in de kelder sinds bijna een jaartje geleden, waar het momenteel een graad of 20 is. Naast de pc onder m'n bed staat een vochtvreter en in de winter heb ik een 1000Watt kacheltje naast me staan

Ik hoop dat het werkt, eerste keer dat ik iets deel via Dropbox

Linkje naar memory dump van de laatste BSOD:
https://www.dropbox.com/s...tu86b/080813-10171-01.dmp

EDIT:

Vergeten te vermelden trouwens, ik heb sinds de herinstallatie nog niet heel veel games geinstalleerd, alleen Sims 3 en Street Legal Racing Redline, vanavond ben ik ook bezig geweest met het installeren van FSX + alle tweaks en add-ons, maar die heb ik nog niet geprobeerd. De crashes en stoppende processen gebeuren dus meestal bij normaal internet gebruik en idle (film kijken ofzo)

EDIT:

RAM voltage stond in de BIOS nog op 1.48v Moet 1.65 zijn

Voltage op de lijnen van de voeding zijn in de BIOS redelijk te noemen, alleen de 3.3v zit op 3.294

Memtest86 draait nu

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 08-08-2013 22:53 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 18:19
Het delen via Dropbox werkt! In de dump staat dat dit bestand crasht: ntoskrnl.exe
Wikipedia zegt dat dit onderdeel van de kernel is. Ik denk dat we moeten wachten op Memtest.

• Ploink
Als de voeding slecht is zou memtest ook een fout kunnen geven, dan weet je nog niet 100% zeker waar het aan ligt.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 21:42
Heb je al eens de firmware gecheckt van de Crucial SSD?

Een aantal modellen had een bug waardoor na ~5000 uur werk het vaak BSOD's zou geven, op willekeurige momenten. Zie hier de firmware updates:
meuk: Crucial M4 070H

Ik heb het vaker voorbij zien komen, een firmware update loste onverklaarbare BSOD's op i.c.m. Crucial M4. Misschien een poging waard?

• FastFred
  • Nu online
Thx Stef ga ik proberen!

Memtest heeft de hele nacht gelopen en toen ik 7:00 wakker werd liep ie nog steeds. 5 fouten gevonden na 8,5 uur draaien, heb 'm maar door laten lopen.

Zit nu op m'n werk tot 17:15, dus vanavond weer verder

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 08:17:
Thx Stef ga ik proberen!

Memtest heeft de hele nacht gelopen en toen ik 7:00 wakker werd liep ie nog steeds. 5 fouten gevonden na 8,5 uur draaien, heb 'm maar door laten lopen.
Je weet dat 1 fout in memtest al wil zeggen dat het geheugen niet goed is? Met die test ben je nu klaar. Nieuw geheugen kopen.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Zo te zien gaat het mis bij het vrijmaken van het geheugen.

EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - The instruction at "0x%08lx" referenced memory at "0x%08lx". The memory could not be "%s".

FAULTING_IP:
nt!RtlFreeHeap+1d
fffff800`03094351 f6417801 test byte ptr [rcx+78h],1

Jouw laatste BSOD is veroorzaakt door de service BFNservice.exe.

DEFAULT_BUCKET_ID: VISTA_DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR: 0x3B

PROCESS_NAME: BFNService.exe

CURRENT_IRQL: 0

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 0000000000000000 to fffff80003094351

STACK_TEXT:
fffff880`07bc25a0 00000000`00000000 : 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : nt!RtlFreeHeap+0x1d

Lijkt mij in dit geval een hardware issue. Welke al is bevestigd zie ik !!

• FastFred
  • Nu online
Ik ga vanavond een voor een er 1 reepje uit laten en zien hoelang het goed gaat :) Dan bestel ik volgende week wel weer wat anders.

Nog ff zien of er nog garantie op zit...

• Ploink
Probeer intussen de andere voeding. Er is een kans dat het geheugen goed is maar je voeding fouten veroorzaakt.

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik zou geen twee componenten veranderen. weet je nog niet wat het is ;)

Als ik het zo lees vermoed ik ook geheugen als boosdoener. Dit kan een gare bank of strip zijn.
Mijn advies:
Test 1 strip tegelijkertijd allemaal een voor een in slot 1 met memtest. -> geen fouten dan is het vermoedelijk een bank. Ga dan met een strip al je banken af tot je de gare gevonden hebt.
Of geeft 1 of 2 strips error en de andere niet is het vermoedelijk je geheugen strip :)
Om dubbel zeker te zijn test je een foutgevende strip ook nog in een andere bank.

Succes

• FastFred
  • Nu online
Nou, we hebben hier nu thuis een kleine LAN-party met 4 man, gewoon een avondje gamen. PC werkt nu perfect.... Nog geen gezeur gehad afgezien van dat Unreal een keer of 2 gecrashed is, verder rete stabiel nu. Ik hou het hier even bij, gaat ie weer moeilijk doen dan kijk ik wel weer verder...

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Maar wat is nu de status? Alle geheugenreepjes er in, of heb je er eentje uit gelaten?

• FastFred
  • Nu online
Alles erin. Heeft van 19:00 tot zeker 1:20 stabiel gedraaid. Geen enkel gezeur meer.... Vage shit, misschien heeft dat RAM voltage goed zetten toch iets geholpen :)

• FastFred
  • Nu online
Update:
Tot nu toe nog altijd stabiel! Enige dat ik aangepast heb is het geheugen voltage, rete stabiel tot nu toe, geen BSOD's, geen crashes meer!

• FastFred
  • Nu online
Update:
Deze week toch weer 2 BSOD's: 0x0000001A in combinatie met IRQ NOT LESS OR EQUAL of MEMORY MANAGEMENT.

Toch maar eens gaan kijken voor een nieuw RAM setje

Verwijderd

Doe nu eerst eens even waar verschillende mensen op wijzen...

Uitsluiten dat er mogelijk een fout in je memory bank/slot zit (je moederboard dus).
Anders koop je nieuw geheugen en blijkt dat het probleem nog steeds niet is opgelost.

Dus met 1 reepje testen met memtest. Komt deze er goed doorheen, check dan de andere reep.
Komen ze er allebei goed doorheen, dan heb je erg grote kans dat je je moederboard moet vervangen (geheugenbank/slot verrot).
Zoek eventueel in dit geval met 1 reepje naar de verrotte geheugen slot

Zijn ze allebei fout, check dan 1 reepje in een ander slot (om uit te sluiten dat het de moederboard is)
Pagina: 1