Warmtepomp lucht/water voor CV+Tapwater+Zonnecollectoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik open dit topic om ervaringen van anderen te horen en om hier tevens een discussie over te hebben.

Motivatie:
Enige tijd ben ik al op zoek naar een all-in-one, energie efficiente oplossing om tapwater, cv verwarmen en koelen en tevens gebruik te maken van zonnecollectoren.
Dit alles op 1 enkele warmtepomp, te laten werken lijkt me ideaal. De stroom wordt grotendeels (op het moment) opgewekt door mijn bestaande zonnepanelen.

Ik had mijn oog laten vallen op een Viessman Vitocal 242-S

Plaatje van de website:
Afbeeldingslocatie: http://www.viessmann.nl/content/dam/internet-global/images/productbox/heat_pumps_2011/pan-vitocal_222-s.jpg

Eigenschappen:
De Split-unit warmtepompen worden gekenmerkt door een stille binnen-unit en een luchtgeleidende buiten-unit. Op deze manier worden omslachtige wanddoorboringen en het plaatsen van ventilatiekanalen vermeden. Deze warmtepompen zijn bijzonder geschikt voor nieuwbouw als zuivere verwarmingssystemen of gecombineerde systemen voor verwarmen en koelen.

De compacte warmtepomp Vitocal 242-S bevat heel wat voorgemonteerde onderdelen, waardoor de installatietijd aanzienlijk verkort wordt.

De Vitocal 242-S is de enige Split-unit warmtepomp met geïntegreerde zonnefunctie voor tapwaterverwarming op basis van zonne-energie.

Efficiënt en zuinig
De Split-warmtepomp zijn bijzonder zuinig bij deellastwerking. Door zijn modulerende werking stemt de warmtepomp het compressorvermogen precies af op de behoefte en zorgt voor een hoge efficiëntie bij om het even welke temperatuur.

Compacte binnen-units
Dankzij hun tijdloze vormgeving kunnen de binnen-units in de buurt van de woonkamer, bv. in de berging, geplaatst worden. De binnen-units omvatten de hydraulica en de warmtewisselaar, een cv-pomp, een doorstroomverwarmer en een driewegomschakelklep.

Menugestuurde warmtepompregeling
De Vitotronic 200 is logisch en begrijpelijk opgebouwd. Het grote display is goed verlicht, contrastrijk en gemakkelijk leesbaar. Op het grafische bedieningspaneel worden ook de stook- en koellijnen weergegeven. Indien de Vitocal 242-S ook uitgerust is met een geïntegreerd zonnesysteem, wordt ook het zonnerendement weergegeven.

De voordelen op een rij:

■Vitocal 242-S: aantrekkelijk geprijsde, compacte lucht/water-warmtepomp met geïntegreerde zonnefunctie voor nieuwbouwprojecten
■Praktisch door omkeerbare werking die zowel verwarmen als koelen mogelijk maakt
■Modulerende werking van de compressor zorgt voor een optimale aanpassing van het vermogen aan de vraag
■Hoge efficiëntie in deellastwerking door regeling van de compressor volgens vermogen
■Maximale aanvoertemperatuur tot 55 °C bij een buitentemperatuur tot –15 °C
■Beperkt geluidsniveau van de buiteneenheid in deellastwerking door toerentalgeregelde ventilator en compressor
■Geen vorstbescherming nodig dankzij koelvloeistofleidingen
■Eenvoudige plaatsing van de koelvloeistofleidingen
■Beperkte investeringskosten
■Eenvoudig te bedienen Vitotronic 200-regeling met tekst- en grafisch display
■Montagevriendelijke en voordelige installatie zonder omslachtige wanddoorboringen
■Vitocal 242-S: geïntegreerde zonnefunctie voor sanitairwaterverwarming op basis van zonne-energie

Technische gegevens

■Vermogen: 3/5,6/7,7/10,6 kW (A2/W35 °C)
■COP tot 3,5 (A2/W35 °C) volgens EN 14511
■Geluidsniveau <63 dB(A) (buiten-unit)
■Vitocal 242-S: boiler met een inhoud van 220 liter

Prijs voor de (lichtste) warmtepomp: 5791 euro. (duitse prijs excl. zonnecollectoren)

Ik vind de prijs nog wel meevallen voor een all-in-one warmtepomp. Al blijft het natuurlijk veel geld.
Zijn er mensen die met deze warmtepomp ervaringen hebben?
Bestaan er uberhaupt nog meer warmtepompen die ook direct zonnecollectoren ondersteunen?
Volgens mij is er ook nog een extra vat nodig voor de CV ondersteuning. De warmtepomp heeft enkel een buffervat voor het tapwater met daarin de zonnecollector spiraal.

Graag jullie reacties ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:02
AUijtdehaag schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:45:
Ik open dit topic om ervaringen van anderen te horen en om hier tevens een discussie over te hebben.

Motivatie:
Enige tijd ben ik al op zoek naar een all-in-one, energie efficiente oplossing om tapwater, cv verwarmen en koelen en tevens gebruik te maken van zonnecollectoren.
Dit alles op 1 enkele warmtepomp, te laten werken lijkt me ideaal. De stroom wordt grotendeels (op het moment) opgewekt door mijn bestaande zonnepanelen.

Ik had mijn oog laten vallen op een Viessman Vitocal 242-S,

<knip>

Ik vind de prijs nog wel meevallen voor een all-in-one warmtepomp. Al blijft het natuurlijk veel geld.
Zijn er mensen die met deze warmtepomp ervaringen hebben?
Bestaan er uberhaupt nog meer warmtepompen die ook direct zonnecollectoren ondersteunen?
Volgens mij is er ook nog een extra vat nodig voor de CV ondersteuning. De warmtepomp heeft enkel een buffervat voor het tapwater met daarin de zonnecollector spiraal.

Graag jullie reacties ;)
Is een stevige prijs voor de A04 waarvan de buitenunit niet bepaald stil is, persoonlijk snap ik de keuze niet en wat het voordeel is van een split level systeem als je nog een buffervat nodig hebt (pagina 147 installatievoorbeelden
Geheel afhankelijk van de gemeente kan zo'n buitenunit van een warmtepomp gelijk als een airco unit onderhevig zijn aan een bouwvergunningregeling i.v.m. geluid/zicht, het bouwbesluit stelt voor zover ik weet geen norm omdat het geen onderdeel van ventilatie is die < 30dB wordt geacht te zijn als ook niet in de NEN5077 genoemd wordt.

Ik heb nog nergens SPF gegevens van de 242S gezien, omdat voor flink wat onderdelen apart het vermogen wordt vermeldt los van de COP , in deze verbruiks-database zie ik geen S

Als je nog een redelijk buffervat nodig hebt, warmtewisselaars in het vat nemen geen extra ruimte van de woning in, het vat wel, kan je iets vergelijkbaars opbouwen rond een combi-buffervat met een drinkwater doorstromer en 2 warmtewisselaars met meer kW en rond 45-50dB voor die prijs.
En i.p.v. de integrale elektrische 8,8 kW doorstoomverwarmer in de Viessman (onderdeel 4 uit de installatievoorbeelden link hierboven), de bestaande gas-CV als back-up gebruiken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 03:00:
[...]

Is een stevige prijs voor de A04 waarvan de buitenunit niet bepaald stil is, persoonlijk snap ik de keuze niet en wat het voordeel is van een split level systeem als je nog een buffervat nodig hebt
Het geluid van een buitenunit baart mij ook wel zorgen, het is dan ook de bedoeling deze uit het zicht apart in een schuurtje te plaatsen, met afvoerkanaal van de uitblaaslucht naar buiten toe.
Het liefst zou ik voor een 242-G gaan met de condensor (aardcollector) de grond in, echter heb ik geen idee wat het kost om een boring te laten doen en of dit eenvoudig mogelijk is bij een bestaande bouw.
Heeft er iemand een prijsindicatie daarvan?
Nadeel is dan wel weer, dat de compressor in de warmtepomp zit en dat je dat geluid in huis gaat halen, alhoewel, dat zal niet meer lawaai maken dan een koelkast neem ik aan.
Het installeren kan ik veelal zelf doen, heb mijn stek papieren en voldoende elektrotechnische ervaring.

Op (pagina 8 en 9 installatievoorbeelden)
staan ook voorbeelden zonder het extra buffervat voor het cv circuit, het is me nog niet echt duidelijk, wat het grote voordeel is van een buffervat en of dat uberhaupt wel noodzakelijk is in mijn situatie (eenvoudige eengezins tussenwoning). Ik kan me bedenken dat de warmtepomp het buffervat op temperatuur houdt, om zo snel mogelijk wanneer er warmtevraag is, de woning op temperatuur te hebben. Of het creeren van gescheiden verwarmingscircuits of iets dergelijks.

Ik zoek dus een alles-in-een oplossing met zo weinig mogelijk losse/plaatsinnemende onderdelen.
Er is wel een 7-jarige Itho HR-ketel aanwezig, die ik enkel als backup wil gebruiken in de toekomst.

Ik moet me nog maar eens gaan verdiepen in alle aansluitmogelijkheden van zo een warmtepomp, denk ik. :/

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Mede bepalend voor je keuze is de benodigde behoefte voor cv en warmwater. Zijn er ook nog andere bronnen nu of in de toekomst zoals zonneboiler of cv kachel?
Een optie met stillere buitenunit is de alpha's innotec lwd

[ Voor 94% gewijzigd door RobinE op 13-08-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

AUijtdehaag schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 13:03:
[...]

Het geluid van een buitenunit baart mij ook wel zorgen, het is dan ook de bedoeling deze uit het zicht apart in een schuurtje te plaatsen, met afvoerkanaal van de uitblaaslucht naar buiten toe.
<.....>
Nadeel is dan wel weer, dat de compressor in de warmtepomp zit en dat je dat geluid in huis gaat halen, alhoewel, dat zal niet meer lawaai maken dan een koelkast neem ik aan.
Een koelkast voldoet aan <63dBa, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je buitenunit van 1 kWe hetzelfde geluid produceert als een koelkast, koelkasten zitten volgens deze link: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=966 rond de 35-40dBa. Bij 60dBa moet je volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pressure eerder denken aan een tv op 1 meter afstand. Ik denk ook niet dat het luchtdebiet van de buitenunit zo makkelijk door een buis naar buiten te leiden is en dat je schuurtje in de winter razendsnel afkoelt richting vriespunt als de warmtepomp draait.
Specificaties van de warmtepomp zijn voor zover ik weet niet onaardig maar de lichtste variant is waarschijnlijk niet groot genoeg (tenzij het gaat om een appartement en geen compleet huis) om jaarrond te kunnen voldoen. Lage temperatuurverwarming is een eerste vereiste om aan een warmtepomp systeem te kunnen denken, is dit aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb zoiets vanaf 1 september draaien, we zullen zien. (qsolar+elga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Idd, een qsolar icm een elga is ook een warmtepomp voor koelen en verwarmen.

Maar ik wil juist een warmtepomp om uiteindelijk het gas de deur uit te doen.

Ik zit nog duidelijk in een orientatiefase en ben aan het bekijken wat de mogelijkheden allemaal zijn.
In principe weet ik wat ik wil. Dat is een warmtepomp met aardcollector met natural cooling, ondersteuning van de warmtepomp dmv zonnecollector(en), zonnepanelen voor de stroom en de gasaansluiting dicht.

Echter zijn de kosten voor de aanschaf en een bronboring erg hoog. Daarbij moet ik mijn huis aanpassen, omdat ik nog geen lage temperatuur verwarming heb.
Dus ook alle radiatoren eruit en vloerverwarming erin.Er moet nog HR++ glas komen overal en een ventilatie wtw, een douchewtw. De zonnepanelen liggen er gelukkig al wel. ;)

Ik ga me nog maar eens goed verdiepen, wat er op het moment op de markt te verkrijgen is qua warmtepomp opties, en mogelijk ga ik voor een goedwerkende goedkopere (tussen) oplossing.

Bedankt voor jullie inbreng in ieder geval, het is allemaal heel erg leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga de elga bedrijven zonder vorstbeveilinging, en dan is het ineens een carrier met een cop van 4,6 bij redelijk lage temperaturen, de cv klep van de qsolar blijft open en zal dus warmwater gaan maken via de cv kring, de boiler word de laatset radiator in huis.
de hot top word eletrisch verwamrd voor een douche van 25 liter.
ik hoop volgend jaar gassless te zijn.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Eric, hoeveel kWh verwacht je nodig te hebben als je gasloos bent? (m.a.w. hoeveel Wp moet er dan op je dak liggen :)

nu 2013 staat de gasmeter op 367m3, x33MJ is dat qua inhoud 2936kWh met een cop van 1
de elga haalt op de gemiddelde nederlandse waarde een cop van 4,6
in 2012 had ik 2460kWh teveel (onder 0 na saldering)
deze 2400kWh zouden x 4,6 (tot 1) heel wat warmte betekenen.
ik neem specifiek de elga omdat deze regeling snapt "dat de gasketel is aangegaan"
in mijn geval is dat dus de zon cv/ww de elga meet dat met een sensor op de cv leiding.
ik heb nu 5600Wp op het dak,
dat is inmiddels veel te veel, omdat ik recent ook een warmtepompdroger heb aangeschaft voor in de winter, en nog diverse maatregelen.
wat ik dus doe is behoud van leefomgeving (noem het comfort) maar dit policy-wise technisch afdwingen.(zoals sluipverbruik, lekkende kranen of warmtelekkende muren en daken)
de elga word betaald van de vermeden energierekeningen uit het verleden, waar tokkie weinig rente op gegeven word, en de gemeente geeft 15% subsidie, dan word het makkelijk natuurlijk,als het systeem na een jaar goed werkt, gaat het gas weg, en van het vermeden gas vastrecht word dan een dikke 3 fasen inductieplaat gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 15-08-2013 09:44 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien een domme vraag Eric, maar wordt die qsolar dan niet een beetje overbodig, als het gas de deur uit gaat?
Je hebt hem natuurlijk nog wel nodig voor de zonnecollectoren, dat begrijp ik.
Maw, zou je hem laten hangen, of voor een iets simpeler systeem gaan?

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2013 17:58 ]

misschien gaat ie op fallback propaan of butaan op een vaatje swinters.(dat slikt ie namelijk ook gewoon)
de gasketel eraan staat er nu ook al voor joker, na 6 jaar kwam atag eens langs, gewoon service en interesse, het branderhuis en de pakking was as good as new.
met de kennis van nu was de beslissing anders ja,
maar zolang ik hem heb is er veel verandert, in het nadeel *** van de qsolar, dat kan ook zomaar de andere kant opvallen, dus alles blijft lekker staan, zo heb ik een keuze.
het is een perfect ontwerp verder, goeie regeling en software.

*** nadeel in de context van minder handig, maar nog steeds uber handig in het gebruik en verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-07 10:24

E.P

Dit is mogelik een oplossing.

SMA Sunny Home Manager 2.0
Artikelnummer: HM-20
Sunny Home Manager 2.0: besturingsapparaat voor intelligent energiebeheer inclusief geïntegreerde prestatiemeting (1-3 fasen, bidirectioneel), aansluiting op het lokale netwerk via Ethernet.

Informatie
HET CONTROLECENTRUM VOOR SLIM ENERGIEBEHEER
De Sunny Home Manager 2.0 is de intelligente energiemanager van SMA en maakt het meest efficiënte gebruik van zonne-energie in huis mogelijk. Het optimaliseert het eigen verbruik van PV en verlaagt de elektriciteitskosten aanzienlijk. Om dit te doen, meet het de kracht van PV-opwekking, ingekochte elektriciteit en netinvoer en geeft het een overzicht van alle relevante energiestromen in het huishouden. Door middel van lokale PV-opwekkingsprognoses en het gemeten profiel van huishoudelijke consumptie, geeft het zelflerende apparaat de gebruiker aanwijzingen voor energiegerelateerde actie. De bediening van de bestuurde apparaten wordt zodanig gecoördineerd dat het gebruik van zelf opgewekte zonne-energie wordt geoptimaliseerd.

Het pad naar intelligent energiebeheer is vrij eenvoudig. Installeer de Sunny Home Manager 2.0 simpelweg op het netaansluitpunt, sluit hem aan op de internetrouter met behulp van een ethernetkabel en registreer de PV-installatie vervolgens gratis in Sunny Portal of Sunny Places en sluit u aan bij meer dan 30.000 systemen die al wereldwijd zijn geïnstalleerd om te profiteren van grotere energie-efficiëntie.

Gr. E.P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wij hebben hier sinds dec 2017 een vitocal 200s met 8kW buitenunit en ik kan bevestigen dat ie echt stil is. Heb ook alle mogelijkheden voor zonnepaneelsturing gezien maar is niet gebruikt bij ons, hoewel we 10620 Wp hebben liggen.
We hebben een buffervat van 40 ltr en boiler van 300 liter. Voor 3 personen en 780 m3 vrijstaand huis, 3 verdiepingen vloerverwarmd.
De COP zie ik niet in de menu’s ,wel spf, die zijn nu 3.9 en 3.1 van resp verwarming en warm water.
Voor de rest doet het ding al het werk bij ons in huis, zonder problemen eigenlijk. Ik ben wel bezig geweest om te optimaliseren en monitoring aan de gang te krijgen.
Viessmann NL is behulpzaam, ze zeggen dat ze druk bezig zijn om een gecertificeerd installateur netwerk op te bouwen. Verder reageert het duitse forum ook redelijk snel.

Er zijn natuurlijk meer warmtepompen die alles kunnen, maar in Duitsland is direct verbruik van zonnepanelen energie erg belangrijk ivm de wijze waarop zonnepanelen opbrengst daar verrekend wordt. Vandaar de extra mogelijkheden in deze warmtepomp denk ik.

Monitoring zijn ze ook nog mee bezig om een publieke api te maken. Voor nu gebruik ik een soort franse hack van de vicare app, waarmee je een json file krijgt met veel info over de status.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1