• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 09:58
Beste Tweakers,

Mijn pa heeft een 5 jaar oude medion PC die nu een maand niet aangesloten is geweest i.v.m. een verbouwing.

Het betreft een PC met een IC Q6600 CPU, 3 gig ram, WD 1 TB HDD en Nvidia videokaart.

Heb de hele mikmak (voeding, logitech k400 tobo en HDMI kabel) aangesloten, maar nu blijft de PC direct bij het opstarten bij het intel logo hangen. Ik kan dus ook niet in de bios komen. Heb 'm laten ontladen, kabeltjes gecheckd, hdd losgekoppeld, naja standaard dingetjes dus, maar het werkt niet.

Ook bootable media als de windows CD (in dit geval vista) of USB met windows kunnen niet op worden gestart. My guess is dat de mobo overleden is.

Is dit een correcte statement of zijn er nog meer handelingen die ik uit kan proberen?

Verwijderd

Test is met een andere kabel want meestal word er DVI gebruikt voor een LCD? En controleer of je de stekkers op de videokaart gebruikt in plaats van onboard. Als je mobo onboard video heeft kan je de GPU nog verwijderen en dat proberen. Maar als eerste alle geheugen modus eruit en videokaart en alles opnieuw aansluiten. Anders testen met 1 geheugen module in alle sloten en dan met de andere, werkt niks > vervang moederbord?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als hij direct bij de boot hangt, dan zou ik beginnen met een CMOSclear of reset en dan zo kaal mogelijk starten (dus enkel keyboard, vga en stroom, 1 latje ram en CPU en indien geen IGP ook een videokaartje). En dan kijken of hij daar nog steeds blijft steken.

Vaak hebben die OEMbakken een fullscreen boot logo. Als je op TAB ramt wil je de POST zelf nog wel eens zien.

• IngamerX
Hij hang idd direct bij de boot, fullscreen Intel logo (het eerste beste wat bij het aanzetten ook standaard op het scherm hoort te verschijnen).

Naar CMOS had ik inderdaad (uiteraard) ook al gekeken, maar ik kan 'm niet vinden. Als ie er al op zit is het vast een jumpertje, maar niet een mooi rood opgelicht knopje...

Er zit geen onboard GPU op, en heb alle uitgangen al geprobeerd (vga, div en HDMI).

Maar kunnen andere onderdelen invloed hebben op het booten van de mobo? Want ik kan niet eens in de BIOS komen..

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:23
IngamerX schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 20:24:
Naar CMOS had ik inderdaad (uiteraard) ook al gekeken, maar ik kan 'm niet vinden. Als ie er al op zit is het vast een jumpertje, maar niet een mooi rood opgelicht knopje...
Je kunt ook de bios batterij er gewoon uithalen en de PC een minuut laten staan en vervolgens de batterij terugplaatsen. Dat heeft hetzelfde effect.

• IngamerX
Hehe ye idd, de batterij zit achter de videokaart (redelijk groot koelbloek) toen ik 'm zag heb ik het idd direct gedaan.

Geen effect though, blijftt nog steeds hangen bij de boot.

Echt vreemd dat de PC na een maand stilstaan opeens niet meer werkt. Wellicht dat de PC/voeding/onderdelen het niet fijn vinden om steeds op en af het lichtnet te worden gegooid. Dat is het enige wat het zou kunnen zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer ook eens op lekkende of bolstaand elco's.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:58
Misschien eens met een andere voeding testen?

• IngamerX
Voeding lijkt me stug, de pc gaat aan, alle fans draaien, ik hoor de DVD drive aanslaan, en er is een intel boot logo. Er gaat echt bij het mobo software dan wel hardwarematig iets fout.

@TERW_DAN

Condensators gechecked, maar ze zien er prima uit.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Heb je de geheugen modules al een voor een getest of verwisseld?
Ik heb wel eens gehad dat de bios weer tot leven kwam nadat ik een latje simpelweg in een ander slot stopte.
Heb je een PC-speaker aangesloten en zo ja piept ie?

• IngamerX
@Ploink

Oké, heel maf maar dat kan ik proberen.

Ik heb geen speakers aangesloten. Kan ik wel proberen om te kijken of ie piept. Stel dat ie piept, wat dan?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Ik bedoel geen speakers op je audio aansluiting, maar een ouderwetse pc-speaker. Soms zit een mini spiekertje op het moederbord gesoldeerd, maar anders moet je een 8-ohm spiekertje op een jumper aansluiten. Meestal zit de jumper op het rijtje naast power button en LED jumpers. Vroeger zat de spieker standaard in elke PC-kast, maar tegenwoordig wordt ie vaak weg gelaten helaas.

De pc-speaker doet meestal 1 piep bij het opstarten, maar als er iets fout gaat en display werkt niet meer dan hoor je vaak een code van lange en korte piepjes die handig zijn voor diagnose.
Pagina: 1