• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hallo,

Ik ben voor het eerst zelf een pc in elkaar aan het knutselen, en dat gaat allemaal vrij goed, totdat ik er achter kom dat ik het plastic laagje onderop de processorkoeler er vergeet af te halen (ik kon mezelf wel uit het raam gooien, zo ontzettend stom!). Ik dus snel alles er weer afgehaald, maar de koelpasta moet er dus ook nog af.

Heb tussen de medicijnen een flesje gevonden waarop staat 'ALCOHOL KETONATUS 70% V/V'. Even Googelen geeft dat dit een desinfectiemiddel is. Ik kan verder niet ontdekken wat er voor andere stoffen in moeten zitten. Zou het veilig zijn om dit te gebruiken om de koelpasta eraf te halen, of is er misschien een ander standaard huismiddeltje wat ik ervoor kan gebruiken? Anders zal ik ergens isopropylalcohol vandaan moeten gaan toveren, zou niet weten waar dat te halen..

[ Voor 3% gewijzigd door Jewyk op 08-08-2013 17:23 ]

Verwijderd

Alcohol is prima of Glassex ook, of als het is opgedroogd terpentine. Zoek anders ook even in het forum deze vraag komt elke 3 maanden voorbij :)

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Bedankt voor het snelle antwoord! Het was nog niet droog, dus met een doekje en wat van dat spul is het wel gelukt. Eigenlijk erg makkelijk zelfs, had niet verwacht dat het zo makkelijk zou gaan. Alles zit er nu weer op, en het ziet er tot nu toe prima uit. Even afwachten straks of alles werkt zoals het moet werken, maar ik verwacht dat het wel goed zit.

\Was een beetje in paniek omdat het mijn eerste build is, dus had ook niet eraan gedacht om nog uitgebreid te gaan zoeken op Tweakers zelf. Het lijkt er in ieder geval op dat het goed is gekomen, dus nogmaals bedankt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jewyk op 08-08-2013 18:32 ]

• Leaninsider
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-01 18:39
Alchohol is inderdaad een van de beste opties, het droogt mooi op en je hebt weer een blinkende CPU.

Verwijderd

Ik vind het altijd fantastisch als mensen hun eigen vraag eigenlijk al beantwoorden. goed werk, en ik hoop dat je een goede tijd hebt gehad met je eerste bouw :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Als je geen alcohol in huis hebt is aftershave ook een goede optie. vaak 80% en dan ruikt je PC ook nog eens heel lekker :P

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat ik meestal doe is gewoon een papieren zakdoek/keukenrol vochtig maken (gewoon water) en het daarmee verwijderen, gaat perfect.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tissue met een béétje wasbenzine werkt ook prima. Vliegt het er ook vanaf. Eerst met een droge zoveel mogelijk schoonvegen en dan de laatste restjes 'nat'.

Ach... dat soort dingen horen erbij als je het voor het eerst doet. Later kun je er hard om lachen. ;)

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik gebruik altijd alcohol of aceton. Eerst met wattenstaafjes gedrenkt in alcohol de randjes schoon vegen en daarna met een keukenrol de rest van de heatspreader.

wasbenzine en terpentine laten een wit residu achter na het opdrogen. Met alcohol of aceton is het oppervlak helemaal schoon en ontvet.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ach...het is natuurlijk ook eigenlijk maar de vraag of het helemaal schoonmaken wel zinvol is. Als je het droog wegveegt blijft er nog maar een heel dunne zweem van de oude pasta achter. Denken we echt dat dit restje koelpasta een significante warmte-isolerende laag zal vormen?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:49:
Ach...het is natuurlijk ook eigenlijk maar de vraag of het helemaal schoonmaken wel zinvol is. Als je het droog wegveegt blijft er nog maar een heel dunne zweem van de oude pasta achter. Denken we echt dat dit restje koelpasta een significante warmte-isolerende laag zal vormen?
Dat is nu juist het vreemde van de nederlandse benaming. In het nederlands hebben we gekozen voor de naam koelpasta. Heel vreemd, want dat spul koelt van geen meter.
De engelse benaming is beter: Thermal compound. Vrij vertaald: warmte pasta, wat het doet: het geleid warmte. Het geleid slechter dan metaal, maar beter dan lucht. Maar lucht is dan ook een zeer goede isolator.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ehm nee, thermal staat niet voor warmte maar voor thermisch. En dat heeft met temperaturen te maken, echter kan dit koud of warm zijn. Het is dus een thermische geleider.

Stel dat mensen hun koelblok met vloeibare stikstof willen koelen dan helpt ook de "koelpasta" om de warmte of de kou door te geven, het is maar net welke op dat moment overheerst.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:27:
Ehm nee, thermal staat niet voor warmte maar voor thermisch.
Was even aan het twijfelen, maar heb thermisch dan toch maar even in het van Dale opgezocht.
Doe jij dat ook eens.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Reepje schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 23:51:
[...]

Was even aan het twijfelen, maar heb thermisch dan toch maar even in het van Dale opgezocht.
Doe jij dat ook eens.
ther·misch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
wat de warmte betreft
2
door middel van warmte

Oftewel ''dat je snapt dat het om warmte gaat''

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Pagina: 1