• Tilburg.013
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 08:41
Hallo,

Ik heb een HP Proliant DL320 G3 servertje, maar mee ik het een en ander mee kan "hobbyen". Deze server beschikt over een Intel Pentium 4 640 processor die geen ondersteuning bied voor Virtualisatie. Echter zou ik op deze server graag iets als Xen, Hyper-V, etc. willen installeren om servertjes op te zetten.

Na research blijkt dus dat (na mijn weten) deze processor niet wordt ondersteund op het gebied van Virtualisatie. Ik ben vervolgens gaan zoeken en zag dat ik nog een i3 processor had liggen die ik graag erin zou bouwen. Server open geschroefd, Processor eruit gehaald en vervolgens bleek deze (de Intel Pentium 4) geen pins te hebben, terwijl de i3 processor deze wel heeft. Is hier toevallig een omvormer oid voor of kan je deze pins op een of andere manier verwijderen?

Wanneer ik toch over moet gaan tot het kopen van een nieuwe processor welke bevelen jullie mij dan aan, die in deze HP Proliant DL320 G3 past? Het is voormij belangrijk dat ik dmv Xen, Hyper-V oid het een en ander gevirtualiseerd kan opzetten.

Bvd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een i3 heeft een LGApackage, een (oude) P4 niet (dat is PPGA oid). Die laatste heeft dus pinnetjes, de nieuwere niet.

Je sockets zijn niet compatible, dus dit gaat nooit werken (ongeacht converters e.d.).

• Tilburg.013
Je bedoelt dat de Pentium 4 pinnetjes heeft? Het is toch echt andersom. De i3 processor heeft pinnetjes en de P4 heeft geen pinnetjes.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Dude! :F

Dan nog... ze zijn niet utwisselbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ocdaan op 08-08-2013 17:16 ]

• Tilburg.013
Wanneer ik toch over moet gaan tot het kopen van een nieuwe processor welke bevelen jullie mij dan aan, die in deze HP Proliant DL320 G3 past? Het is voormij belangrijk dat ik dmv Xen, Hyper-V oid het een en ander gevirtualiseerd kan opzetten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Welke i3 heb je dan? Bij mijn weten zijn alle i3s LGA namelijk. een LGA P4 zou ook goed kunnen hoor.

Maar dan nog, dan heb je waarschijnlijk een LGA775 CPU, en een i3 is nooit als LGA775 uitgebracht.

Ga nie werken nie.
Tilburg.013 schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 17:16:
Verschaf dan eerst even wat duidelijkheid over welke socket je nu hebt. Een P4 640 is een LGA775, maar gezien je ergens in je verhaal het hebt over pinnetjes vraag ik me nu af wat je wel en niet hebt.

Hoe dan ook, je moet een LGA775 CPU hebben als je een LGA775 moederbord hebt. Maar daarnaast moet ook je chipset overweg kunnen met je nieuwe CPU.

Imho, als je al een i3 hebt liggen, tik daar een moederbordje voor op de kop. Dat is waarschijnlijk goedkoper en sneller dan die oude bak upgraden.

[ Voor 65% gewijzigd door TERW_DAN op 08-08-2013 17:21 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:16
Volgens mij is de oude server van mijn pa een G3, en die zijn uit de tijd van voor de lga chips...

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Waar het in ieder geval op neerkomt: die P4 640 is een hele oude chip op socket 775. Er zijn nog wel socket 775 CPU's te krijgen die wel iets van virtualisatie ondersteunen, echter is daar weer de vraag of het moederbord en het ramgeheugen compatible is met die CPU (vrees van niet). Daarbij blijven ook dit flink oude CPU's.

Als je iets met een Core i3 CPU wilt doen (vraag is welke), dan zul je daarvoor ook een nieuw moederbord en nieuw ramgeheugen moeten halen. Dit zal waarschijnlijk iets van socket 1155 zijn (socket 1150 heeft nog geen i3 beschikbaar) in combinatie met DDR3 ramgeheugen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Tilburg.013
Mmm, Ik zou eerlijk gezegt dus beter voor een compleet nieuw moederbord gaan dan voor een CPU. Mocht ik dan uiteindelijk toch voor de (simpele) CPU gaan, waaraan kan ik dan zien of deze compatible is met het ram en moederbord?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Door te kijken naar welke hardware je precies hebt en wat er op de CPUsupportlist staat. Maar zonder te vermelden over welke hardware we het precies hebben wordt dat vrij lastig.

• Tilburg.013
het gaat om deze server
http://h10010.www1.hp.com...46498-12151962.html?dnr=1
waarbij dus de Intel® Pentium® EM64T 3.4 GHz Processor, 800 MHz, 1 or 2 MB Level 2 momenteel in zit.

Wat moet je nog meer weten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als ik uit ga van de specs die zij daar opgeven kun je dus gaan tot een P4 zoals je nu hebt. Upgraden naar een core CPU zal 'm niet gaan worden waarschijnlijk (tenzij je ergens een CPUsupportlist vind die anders beweert kun je 't proberen, maar ik acht die kans klein).

Ik zou liever kijken naar de i3 die je hebt, wat die kan en of je die niet in kan zetten. Hij zal sowieso sneller zijn dan die P4.

• Tilburg.013
Oke. Harstikke bedankt. Ik ga hiermee aan de slag en verder zoeken.

Nogmaals bedankt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

(misschien niet helemaal relevant meer maar; )

Als je i3 processor pinnen heeft is het zeer waarschijnlijk een mobiele (laptop) variant.
De desktop variant is LGA (zonder pinnen), dus al vind je een bord waar i3 op kan, gaat het waarschijnlijk nog niet werken.
Pagina: 1