Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koopadvies gevraagd Vaio Fit 14

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Ik ben zelf iemand met weinig verstand van laptops maar ik zoek een laptop die gebruikt zal worden voor alledaagse dingen en een beetje leuk mee kan met (vrij) nieuwe games (geen hardcore gaming oid). Omdat ik deze geregeld mee zal moeten nemen zoek ik ook een niet al te grote laptop. Na wat zoekwerk ben ik uitgekomen bij een Sony Vaio Fit 14 met de volgende specs:

- Intel® CoreTM i7-3537U, 2 GHz
- Windows 8
- 35,5 cm LED, 1600x900
- NVIDIA® GeForce® GT 735M 2 GB
- 1 TB Serieel ATA (5400 rpm) + 8GB Flash SSD (waar geen bestanden op kunnen worden opgeslagen)
- 12 GB 1600 MT/S DDR3L-SDRAM

Deze configuratie zou €1.019,- kosten (ik zoek dan ook iets voor rond de €1000,-). Waar ik nu mee zit is dat ik geen idee heb of dit een logische configuratie is of dat ik betaal voor extra opties waar ik weinig uit zal kunnen halen. Ik lees op internet ook dat de Vaio lijn vaak overpriced is dus mijn vraag is eigenlijk: kopen of niet?

Dan nog iets: Doe ik er verstandig aan om een maandje of iets te wachten? Ik heb begrepen dat Intel nieuwe processoren heeft gelanceerd die de komende maand in meer nieuwe laptops zullen verschijnen.

Vriendelijk bedankt!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
De i7 is overkill, voor de grafische kaart kun je de 1GB versie nemen en 12GB geheugen is overkill en kun je 8GB of 4GB kiezen (4GB zal voor alledaagse dingen en simpele games genoeg zijn). Het geld dat je nu bespaart kun je in een SSD stoppen (ik weet niet of 128GB voor jou al genoeg zal zijn, dit is maar €30 meer). Dan kom ik uit op €769.

Je kunt inderdaad even wachten op de Haswell als het nu niet hoeft. Deze hebben een klein beetje meer performance en zijn theoretisch zuiniger.

Als je een inch groter kunt, kun je beter voor de S15 gaan. Betere hardware, maar niet zwaarder.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het antwoord!

Blijkt dus dat mijn configuratie helemaal nergens op sloeg. Die overkill houdt dan in dat ik het niet nodig zal hebben met mijn omschreven gebruik of is het zo dat bijvoobeeld van i5 naar i7 en van 8GB naar 12GB überhaupt weinig effect zal hebben?

In ieder geval, goed om te weten dat ik op zoek kan gaan naar wat lagere specs. Dan ga ik even opnieuw wat zoekwerk verrichten. En de prijs valt me ook alles mee zo :).

Wederom bedankt!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
In principe komt dat op hetzelfde neer wat je zegt. Er zijn mensen die een i7 nodig zullen hebben of 12GB aan RAM, maar met jouw eisen heb je dat zeker niet nodig en zul je tussen die 2 ook geen verschil merken.

Ik heb zelf niet zo veel ervaring in het 14" segment, dus kan je niet zo snel iets aanraden en heb momenteel even geen tijd om in te lezen.

Je kunt zelf even kijken naar laptops en reviews bekijken en dan voornamelijk kijken naar accuduur, scherm, behuizing(stevigheid) en koeling.

[ Voor 40% gewijzigd door lucash op 08-08-2013 16:29 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22
12GB intern is waarschijnlijk overkill als je niet zeer specifieke wensen hebt. Als je voor budget redenen moet kiezen tussen een i7 of een SSD dan altijd voor de SSD gaan, als je ten minste de HDD ruimte niet perse nodig hebt. Een SSD geeft veel meer snelheidsbeleving dan een 10-15%(?) snellere processor.

Videokaartgeheugen kun je waarschijnlijk ook downgraden naar 1GB ipv 2 GB. De GPU is sowieso niet erg snel en het zou me verbazen als er verschil is te merken tussen de 1 en 2 GB versie.

Als je kunt wachten dan zou je nog even kunnen wachten op de Lenovo u430. Redelijk vergelijkbare machine maar wel met een 1080p scherm. Prijzen lijken rond de €1000 te gaan liggen afhankelijk van de gekozen configuratie. Deze heeft een CPU uit de Haswell generatie al zal dat niet veel winst opleveren.

Verwijderd

Voor je dit koopt lees eerst dit.
Ik ben zelf 1 van de gedupeerde.

http://www.networkworld.c...i-problems-fall-deaf-ears
Pagina: 1