• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik ben nu al een paar keer tegen dit probleem aangelopen en het begint me te irriteren. Ik vind er ook geen goede oplossing voor. Wat is het geval? Ik heb een Sony NEX-6 met een 16-50 en een 55-210 lens.

Wanneer ik in het donker foto's wil gaan maken van bijv. vuurwerk of onweer dan komen de meeste foto's onscherp uit de camera. Ik heb de camera vaak op manual focus staat en scherp gesteld op een lichtje in de verte, wat ongeveer op dezelfde afstand zit van het te fotograferen object.

Dit helpt niet echt bij onweer foto's of foto's van een sterrenhemel. Voor vuurwerk werk autofocus soms wel, omdat vuurwerk genoeg licht 'afgeeft' en de camera wel scherpstelt.

Eigenlijk zou ik moeten kunnen scherpstellen op oneindig (infinity), maar de NEX heeft deze optie niet. Ik vraag me nu af of ik met de lensadapter en (bijv.) een Sony A-mount lens die ik handmatig op infinity zet wel scherpe foto's in het donker kan maken?

Ik heb in het verleden simpele point and shoot camera's gehad, zoals de Powershot S2, die schitterende foto's bij nacht maakten.. Dan moet zo'n geavanceerde NEX camera dat toch ook kunnen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Staat het toestel wel op een statief? ik kan mij voorstellen dat beweging de onscherpte veroorzaakt

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bij nachtfoto's en bliksem pak ik een en zo klein mogelijke brandpuntaftand en focus(automatisch en evt menueel) op een latarenpaal in de verte en zet daarna de autofocus uit. dan kan ie ook niet meer verspringen.

maar vooral: post voorbeelden!

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 08-08-2013 01:28 ]

ora et labora

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Het toestel staat op een statief, uit de hand zou ik nooit bewegingsvrije foto's van onweer of vuurwerk kunnen krijgen. Ik heb zo geen voorbeeldfoto's helaas.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 17:22

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Het probleem is meestal dat er geen contrast is in de lucht, dus dan kan je Contrast Detectie geen contrast detecteren wat dus resulteert in niet of verkeerd scherp stellen. Dus je moet inderdaad manueel focussen, of eerst op iets scherp stellen wat ongeveer ten hoogte van je subject staat zoals hierboven al gemeld.
Wat je ervaringen met een compact aangaat, meestal maakt het voor camera's met een dusdanig grote DOF niet veel uit dat ze misfocussen op groteren afstanden, dus je zult minder snel AF problemen zien. Mijn DSLR kan ook niet scherpstellen 's nachts als ik alleen maar op de lucht richt dus dan moet ik de lens ook op oneindig zetten voor scherpe foto's. Wat ook nog helpt is je diafragma afstoppen zodat je meer scherptediepte krijgt :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Misschien is het je image stabilisatie? Ik heb zelf bij mijn a65 dat als ik op een statief foto's maak met steadyshot aan ze er vaak bewogen uit komen, zet ik dit uit dan gaat het helemaal goed. Ik weet niet of jouw camera image stabilisatie heeft maar het is misschien de moeite waard om dat eens op te zoeken en eventueel uit te zetten zodra je vanaf een statief fotografeert.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Inderdaad, diafragma omhoog (f/7.1 of hoger) voor meer scherptediepte.

Verder lijkt me je manier van focussen op een lampje in de verte met manual focus sowieso de beste oplossing. Als hij niet per ongeluk zelf gaat focussen moet dit toch lukken? Bij een hoog diafragma (dus kleine opening), is de scherptediepte vanaf een meter of 10 tot oneindig en hoort dus geen onscherpe foto's op te leveren.

Je kan hier bijvoorbeeld wat DOF berekeningen doen. Aangezien een NEX6 ook een APS-C sensor heeft zou ik gewoon een willekeurige APS-C camera kiezen om de berekeningen mee uit te voeren:
http://cpn.canon-europe.c...th_of_field_calculator.do

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik loop ook met veel plezier met een nex 6 rond. Bliksem en vuurwerk moet prima kunnen. de 16-50 is daar prima voor. De tips zijn al gegeven:

- diafragma >7
- statief
- handmatig scherp stellen
- steadyshot uit
- lange sluitertijd en het liefst met remote om trillingen op je statief te voorkomen.

En als tip www.vuurwerkscheveningen.nl

[ Voor 40% gewijzigd door PROnline op 08-08-2013 11:36 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
rimave schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 01:20:
Ik heb in het verleden simpele point and shoot camera's gehad, zoals de Powershot S2, die schitterende foto's bij nacht maakten.. Dan moet zo'n geavanceerde NEX camera dat toch ook kunnen?
De camera kan het ook wel... Alleen nog een kwestie van wennen aan het apparaat.
Garyu schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 11:14:
Inderdaad, diafragma omhoog (f/7.1 of hoger) voor meer scherptediepte.

Verder lijkt me je manier van focussen op een lampje in de verte met manual focus sowieso de beste oplossing. Als hij niet per ongeluk zelf gaat focussen moet dit toch lukken? Bij een hoog diafragma (dus kleine opening), is de scherptediepte vanaf een meter of 10 tot oneindig en hoort dus geen onscherpe foto's op te leveren.
http://cpn.canon-europe.c...th_of_field_calculator.do
Je kan ook gewoon hyperfocaal scherpstellen. Alleen moet je dan even een tabelletje mee nemen met Fl en f waarden. Groothoek + f/8 dus scherpstellen op een metertje of 3 tot 5 dan is alles vanaf 3 meter tot oneindig scherp. Zeker met lenzen die voorbij oneinig kunnen is dat een heel handige methode.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

rimave schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 09:45:
Ik heb zo geen voorbeeldfoto's helaas.
Dat zou wel handig zijn, zonder dat is het lastig vast te stellen wat er precies niet goed gaat en of het aan de camera ligt of aan de fotograaf :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1