Advies AV Receiver + Speakers

Pagina: 1
Acties:

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-01 20:27

Dunnus

PSN: Dunnus

Topicstarter
Beste Tweakers,

Over 2 maanden krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis (appartement). Hierin wil ik een degelijk home cinema annex media center set up maken en daarvoor vraag ik graag jullie advies. Ik heb me er de afgelopen 4-6 weken een beetje in verdiept en ben tot een bepaald idee gekomen.

Een aantal zaken die belangrijk zijn voor mijn set-up:
- Huiskamer is ongeveer 37-40m2;
- Ik ben geen audiofiel maar wil degelijk geluid bij het afspelen van muziek;
- Ik kijk met mijn vriendin samen veel series en films, dus wel een surround set (ook hier degelijk geluid);
- Er komt een bekabeld thuisnetwerk met NAS en mediaspeler die ik met de receiver + speakers moet kunnen gebruiken;
- Ik heb een TV meubel waarvan de opening +/- 14cm hoog is voor de receiver, ik ben dus vrijwel zeker gebonden aan iets kleins. Ook omdat mijn vriendin de receiver niet boven op deze kast wil :9~ ;
- Er komt een losse Blu-Ray speler op de receiver, dus nog beperkter de ruimte.
- Ik wil geen boekenplank speakers (te groot en te aanwezig in mijn huiskamer);
- Mijn budget voor receiver + speakers is +/- €750 excl Blu-Ray speler.

Op basis van bovenstaande gegeven ben ik gaan zoeken op internet, heb ik recensies gelezen (userreviews + sites als WhatHifi) en ben ik tot een volgend idee gekomen. Overigens wil ik nog naar speciaalzaken om te luisteren...:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WR1043ND€ 39,50€ 39,50
1Dune HD Max€ 399,-€ 399,-
1Marantz A/V Receiver NR1603 Black€ 395,-€ 395,-
1Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 (Zwart)€ 319,-€ 319,-
1Synology Disk Station DS413€ 424,-€ 424,-
1Samsung BD-E5500€ 76,35€ 76,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.652,85

De NR1603 is eventueel inwisselbaar voor NR1504 of ander type ivm het niet nodig hebben van 7.1. Maar misschien hebben jullie hier nog betere ideeën in? Ik las ook iets over een Pioner VSX-500, hoe is dit?

Even de router/NAS/mediaplayer (en de switch die er nog niet tussen staat) buiten beschouwing gelaten. Wat denken jullie hiervan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Met een set als de Soundware kun je met een instapreceiver als deze pricewatch: Pioneer VSX-527 Zwart ook prima uit de voeten. Je geeft nu meer uit aan je receiver dan aan je speakers terwijl dat eigenlijk andersom hoort te zijn. Aangezien je geen boekenplankspeakers wilt lijkt dit me een prima keuze gezien het aanbod maar onthoud wel dat zulke kleine speakers funest zijn voor het luisteren naar muziek. Daarnaast is een subwoofer die al bij 150hz inspringt ook niet echt ideaal.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Heel kort door de bocht: ga eens luisteren en kom dán terug met de lijst zoals die dan is...Daarnaast: define degelijk. Als je satelliet/subwoofer setjes gaat luisteren, luister dan ook eens naar een combinatie van boekenplankspeaker (je weet wel, die compacte volwaardige speakertjes) + subwoofer. Dan kan je ook besluiten of je in wil leveren op geluidskwaliteit ten bate van een kleinere speaker.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11

Hokkie

Hello

Ben het met JT eens, komt die Dune ook nog ergens in de kast te staan? Wat is dan de ruimte?

14cm voor een recieven/BR speler is erg beperkt, je zult concessies moeten doen dus! Maar daar was je zelf ook achter gekomen.

Ga luisteren (alleen) en laat je goed voorlichten, neem je vriendin de volgende keer mee en laat de keuzes horen... maak een beslissing.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het beste advies is altijd om eerst in een zaak speakers te gaan luisteren om een keuze te kunnen maken welke het beste bij je zullen passen. Zeker doen dus; bij voorkeur bij een hifi-zaak en dus niet een Mediamarkt/BCC-achtige winkel.

In je openingspost geeft je aan dat je "degelijk geluid" wil bij muziek en films/series. Verder geef je aan geen boekenplankspeakers te willen (dus waarschijnlijk helemaal geen vloerstaanders). Houdt er rekening mee dat met satellietspeakertjes zoals jij voorstelt je voor de films/series op zicht best wel een een aardig geluid neer zou kunnen zetten. Maar als je muziek gaat luisteren, gaat het helemaal mis. Dergelijke kleine speakers zijn daar helemaal niet geschikt voor dus de geluidskwaliteit zal uitermate slecht zijn. Voor muziek heb je minimaal 2 boekenplankspeakers nodig, bij voorkeur gecombineerd met een subwoofer. Helemaal goed zouden 2 vloerstaanders zijn, waarbij de subwoofer veel minder noodzakelijk is.

Zoals hierboven al aangegeven geef je meer geld uit aan de receiver dan aan de speakers. Dit is niet handig omdat je het echte verschil in geluid kan maken met de speakers dus steek daar wat meer geld in.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25
Waarom trouwens een losse BD-speler EN een mediaspeler met BD?

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 22:10
Eerste wat mij opvalt is de rare verhoudingen. Een dure NAS, dure mediaspeler, receiver is ook niet goedkoop en dan zo'n goedkoop 5.1 setje. Zou eerst de focus op je speakers leggen en daar het meeste geld aan besteden. Waarom een losse blueray speler en mediaspeler en een nas? Je kan het makkelijker en goedkoper door het een en ander te combineren. In de Dune kan bijvoorbeeld een 2TB schijf.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44
Wat ik niet begrijp is dat er nog steeds mensen Mediaspelers kopen voor dit soort prijzen (€ 399,00). Een HTPC is zoveel makkelijker: niet meer afhankelijk van firmware leverancier, je bent flexibel (nieuw formaat/nieuwe codec versie), je kan hem helemaal inrichten naar je eigen bestandsindeling en smaak). De HTPC is toch de spin in het web van je Home Audio Video System. XBMC is ook gemeengoed.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 22:10
Helemaal mee eens. HTPC is ook nog is toekomsgericht. Heb zelf een Dune 3D van 299e. Heb deze gekocht ivm de 3D. Achteraf had ik beter 200e bij kunnen leggen en een HTPC moeten halen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Versteegrob schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 14:31:
Helemaal mee eens. HTPC is ook nog is toekomsgericht. Heb zelf een Dune 3D van 299e. Heb deze gekocht ivm de 3D. Achteraf had ik beter 200e bij kunnen leggen en een HTPC moeten halen.
De enige voordelen dat ik kan bedenken zijn energieverbruik en gebruiksgemak. Voor sommige mensen is het dat wel waard.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• EMDB
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
De prijs van de NAS is ook nog eens zonder schijven...

• Dunnus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-01 20:27

Dunnus

PSN: Dunnus

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen, had niet gerekend op zóveel kritiek maar bij nader inzien hebben jullie mij wel overtuigd.

Een HTPC heb ik eerder over nagedacht en is bij nader inzien misschien toch de beste keuze (ik neem aan dat je met XBMC hetzelfde kunt als Yadis op Dune mediaspelers qua bibliotheek inrichten e.d.). Overigens wist ik niet dat in de Dune HD Max een blu-ray speler zat, dan had de losse speler sowieso vervallen.

Daarnaast zal ik eerst eens gaan luisteren voor ik een besluit neem. Ik zorg dat alle bekabeling getrokken wordt als ik de sleutel dadelijk krijg en maak er gewoon een project van wat even mag duren, in plaats van alles z.s.m. af te hebben.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1