Toon posts:

Nieuw Moederbord/CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag wat nieuwe onderdelen voor mijn huidige HTPC, zodat ik hier wat meer mee kan. Op het moment zit er een XFX 6870 1GB in, die hij leent uit mijn Game-PC. Verder zit er een Core2duo 8400 in met 4GB RAM

Nu wil ik dus dat de videokaart er uiteindelijk weer uit gaat, en eerst gebruik gaan maken van de ingebouwde GPU van AMD of Intel

Op het moment heb ik de volgende onderdelen al tot mijn beschikking:

#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Prodigy Oranje€ 64,70€ 64,70
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)€ 274,-€ 274,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 26,96€ 26,96
1Crucial Ballistix Tactical BT2CP2G31869T1TX0C€ 0,-€ 0,-
1LG 42LM3400€ 0,-€ 0,-
1Antec Earthwatts EA 500€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 174,49€ 174,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,15

Nu wil ik dus voor AMD of Intel gaan. Voorlopig, door drukte kom ik niet toe aan gamen, dus is HTPC funtionaliteit genoeg. Zodra de winter weer aankomt wil ik weer meer kunnen gamen. Dan denk ik vooral aan racespellen (Dirt, Grid) op Full-HD (1920x1080).

Wat ik tegen die tijd wil bereiken is dat zodra ik simpele content afspeel, zoals films. beetje internet, evt in toekomst Windows 8.1 dat hij dit van de ingebouwde GPU doet. (IVM stroomverbruik) Zodra ik ga gamen moet hij van een toekomstige videokaart gaan doen. Dan denk ik aan een AMD 7870 of soortgelijks van Nvidia.

Welke CPU/moederbord kan ik nu dan het beste nemen, ook kijkend naar de komende winter en rekening houdend met het stroomverbruik. Bij AMD neig ik naar de 6800K, maar bij Intel naar de Z87 chipset, omdat ik wel de mogelijkheid tot overklokken wil hebben. De A85x chipset is de meest uitgebreide van de FM2?

Als laatste, de kleursetting van de setup wordt zwart/oranje en ik wil dus kunnen overklokken. Dat hoeft geen groffe overclock te worden van 5GHz, maar 4.0 tot 4.2 moet wel haalbaar zijn

Wat is een verstandige keuze?

Alvast mijn dank

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Wat is het budget?
Als je voor intel gaat ben je minstens 300 euro kwijt voor een CPU/moederbord setje.
Bij amd kan dat bijna 2x zo goedkoop.

Bij amd kun je kijken naar de net niet topmodellen, die zijn qua processor niet zoveel trager dan de topversies en leveren voornamelijk alleen in op de igp (die je toch niet ten volste gaat gebruiken).
http://tweakers.net/price.../304829;335933/categorie/
Een bijpassend A85 moederbord is dan bijvoorbeeld: http://tweakers.net/price.../326367;341149/categorie/
Maar ook A75 bordjes voldoen misschien al, ook al zijn die niet veel goedkoper.

Bij intel kom je behoorlijk wat duurder uit...
http://tweakers.net/pricewatch/compare/46/330322/categorie/
http://tweakers.net/price.../339257;335856/categorie/

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 09-08-2013 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Budget gaat tot 250/300. Als de prestaties die het extra oplevert het ook waard zijn wil ik nog wel iets extra uitgeven.

Ik denk toch dat ik er beter aan doe om voor intel te gaan. Azerty levert de 4670K al onder de 200 euro.
Komt alleen een moederbord overheen van 120-140 euro. Dus ik ben nog niet 100% zeker

• mitsumark
Het is maar net wat je wilt.
Persoonlijk zou ik voor amd gaan omdat die processors al voldoen voor high-end gaming, zo hou je meer geld over voor een goede videokaart.
Het verschil tussen een amd en intel setup is even groot als tussen een 7870 en 7970...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog even over na kunnen denken en heb besloten toch voor AMD te gaan. Dit scheelt me inderdaad 100 euro bijna. Aangezien ik ook nog een oude antec Earthwatts EA 500W voeding heb, wil ik deze ook graag vervangen. Dit past wat beter bij de totale setup.

Daarmee kom ik uit op de volgende onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 124,90€ 124,90
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 97,80€ 97,80
1XFX Pro 550W€ 52,70€ 52,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,40

Ik hou de koeler eerst maar stock. Voor mijn Game-PC (of HTPC) wil ik in de toekomst waterkoeling, dan komt de Scythe Mugen 3 PCGH edition eventueel vrij voor de HTPC

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 23:46

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dit is natuurlijk meteen de duurdere intel optie, het kan ook goedkoper op de lga1155 van Intel.

Bv:
pricewatch: Intel Core i5 3330 Boxed
pricewatch: ASRock B75M-ITX

@ TS: Dus je hebt een game pc waar je niet op gamed omdat je videokaart in de htpc zit. Maar die wil je er weer uit om dan op een igp verder te gaan totdat je er weer een videokaart in gaat zetten waar je mee kunt gamen.

Is het misschien niet slimmer om het hele igp verhaal over te slaan ?

Ook heb je het over overklokken en waterkoeling. Nu krijg ik het idee dat je er gewoon een game pc van wil maken, en dan ben je qua verbruik, warmte en rekenkracht weer beter af met een Intel.

Verwijderd

Topicstarter
Hippocampus schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 05:15:
[...]

Dit is natuurlijk meteen de duurdere intel optie, het kan ook goedkoper op de lga1155 van Intel.

Bv:
pricewatch: Intel Core i5 3330 Boxed
pricewatch: ASRock B75M-ITX

@ TS: Dus je hebt een game pc waar je niet op gamed omdat je videokaart in de htpc zit. Maar die wil je er weer uit om dan op een igp verder te gaan totdat je er weer een videokaart in gaat zetten waar je mee kunt gamen.

Is het misschien niet slimmer om het hele igp verhaal over te slaan ?

Ook heb je het over overklokken en waterkoeling. Nu krijg ik het idee dat je er gewoon een game pc van wil maken, en dan ben je qua verbruik, warmte en rekenkracht weer beter af met een Intel.
Ik wil inderdaad kunnen overclocken. Niet dat ik meteen overclocks standaard in ga stellen, maar vind het gewoon leuk om de CPU te kunnen pushen :P

Op het moment game in nog wel gewoon op de Game PC, al is dit dan wel op een enkele xfx 6870 1GB kaart. Ik merk toch wel verschil als de 2e kaart er terug in zou zitten.

Voorlopig zal een IGP het moeten doen, omdat het budget er niet is om een extra videokaart te kopen Verder verwacht ik tot de winter ook niet aan gamen toe te komen op de HTPC/Allrounder.

Verder vraag ik mij eigenlijk alleen nog af of je in kunt stellen of hij de IGP of losse videokaart gaat gebruiken. Daarmee bedoel ik, dat de losse kaart uit te schakelen is, bij afspelen van bijvoorbeeld films, of hele lichte games. Zodra zwaardere games gespeeld worden, moet je de videokaart weer kunnen activeren.

Iemand een idee of dit kan?

• mitsumark
@Hippo, ik ging er vanuit dat ie wel ging overklokken.
De 3330 is overigens nog maar 10-15% sneller dan de amd, die alsnog goedkoper is (en overklokbaar), al zal de amd dan wel meer verbruiken.

@Kermit, de Antec voeding is zo heel slecht nog niet, als je toch een nieuwe voeding wilt zou ik gelijk voor een hele zuinige gaan (seasonic g450).

De huidige discrete kaarten verbruiken dusdanig weinig in idle dat het weinig nut heeft ze uit te schakelen.
http://www.techpowerup.co...GTX_760_TF_Gaming/25.html

Ik ken de optie verder niet (ik heb zelf geen igp), maar ik dacht dat je bij laptops wel in kunt stellen welke applicatie je met welke gpu wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
weer een weekje later heb ik inmiddels de volgende onderdelen in huis

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 125,50€ 125,50
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 98,20€ 98,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,70

De voeding zou ik kunnen houden inderdaad. Maar het is echt lastig om de kabels weg te werken. Daarom ga ik toch voor een semi modulaire voedig van XFX, of de Seasonic gs 450, zoals eerder vermeld door mitsumark. Jammer genoeg is deze wel 20 euro duurder. Hoe lang ben je daarmee bezig terug te verdienen?
Pagina: 1