bash backup-script met smbclient

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 22:22
Hallo,

Ondertussen wil ik hier in linux een eenvoudig backup-script maken dat mijn persoonlijke documenten-map moet kopiëren naar een externe harde schijf dat gedeeld wordt over het netwerk.

Nu, via 'smbclient' kan ik in de terminal eenvoudig toegang verkrijgen tot de nodige doelmappen. Dus dacht ik eenvoudig deze commando's hiervoor te gebruiken in een bash-script. Eén document of teksbestand kan ik kopiëren. Echter geen ganse mappen met hun inhoud. Gekeken hiervoor om eventueel recursie te kunnen toepassen, maar niets lukt.

Bash:
1
2
3
#!bin/bash
#volgende regel haalt niets uit
smbclient //netwerkschijf/fr/Backup Frd -c "put /home/frd/*;" 

Iemand die verdere raadt hiervoor weet. Misschien kan dit op een nog eenvoudigere manier?

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:35
Van wat ik uit de smbclient man page zo lees is 'put' voor de transfer van een enkele file, zonder gebruik van wildcards.
code:
1
2
3
put <local file name> [remote file name]

Copy the file called local file name from the machine running the client to the server. If specified, name the remote copy remote file name. Note that all transfers in smbclient are binary. See also the lowercase command.

'mput' kan met wildcards werken:
code:
1
2
3
4
5
mput <mask>

Copy all files matching mask in the current working directory on the local machine to the current working directory on the server.

Note that mask is interpreted differently during recursive operation and non-recursive operation - refer to the recurse and mask commands for more information. Note that all transfers in smbclient are binary.

Dan zal je dus enkel nog even moeten kijken of je dat 'recurse' moet gebruiken of niet, maar met die manpage moet je daar uit kunnen komen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door vanaalten op 07-08-2013 22:29 ]