Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:22
Gisteren liep mijn PC vast tijdens het kopiëren van een aantal bestanden naar SSD. Herstarten lukte, maar eenmaal in Windows leek het systeem te bevriezen. De muis reageerde nog wel, maar het lampje van de SSD bleef continue branden.
Mijn vermoeden was dat er iets met de SSD was. Uiteindelijk heb ik in het BIOS de SATA modus op IDE gezet. Het leek toen goed. Windows bleef draaien. Toen ik het echter weer veranderde in AHCI bleef de computer herstarten. Veranderen in IDE werkt nu ook niet meer. De PC blijft herstarten.
Ik kom niet meer in Windows 8 en heb nog een aantal bestanden op de SSD staan die ik graag wil redden. Shift F8 werkt ook niet en een Windows 8 DVD heb ik nu niet voorhanden. Iemand tips?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt mogelijk al te veel gedaan en de situatie verergert... NIET meer gebruiken, in een andere PC hangen, en een SMART readout opvragen... klinkt als een corrupte SSD mogelijk door spontaan stroomverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
De SSD was gewoon te benaderen toen de SATA modus op IDE stond. Indien ik een Windows 8 DVD weet te verkrijgen, zou een herstel dan mogelijk zijn?

En kan ik op een andere manier de inhoud van de SSD inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, je moet hem in een andere pc hangen. Zoals umbrah al aangeeft.
Je moet zeker niet in de weer gaan met een win8 dvd, maak je het eventueel alleen maar erger mee.

Over welke ssd hebben we het, en hou oud is deze?

[ Voor 13% gewijzigd door Reepje op 07-08-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
OK. Gaan we op zoek naar een andere PC. Waar doe ik zo'n readout mee? Met de Magician software?

Het gaat om een Samsung 840 Pro 256 GB van een paar maanden oud.

[ Voor 41% gewijzigd door Vozze op 07-08-2013 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Gewoon eraan hangen en eerst eens kijken wat er gebeurd. Misschien kan je hem gewoon benaderen. Als dat kan, bekijk de smartdata. Stel je data veilig door ze naar de hdd te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Inderdaad, je kunt in de FAQ's hier vrij eenvoudig vinden hoe je de SMART data uitleest. Ga het vooral niet erger maken! Het kan ook iets anders zijn, maar in het geval van een SSD, zeker als je geen data kwijt wilt raken, net zoals bij een HDD, kun je er beter niet meer te veel mee spelen. Het zou zonde zijn om door te "klooien", het beestje dood zien gaan, dure data weg te zien gaan, en vervolgens inderdaad zien dat er een incorrectable cache error was waardoor je permanent beschadigde blocks hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
We zijn weer wat stappen verder.
De SSD heb ik voor het weekend aan een andere PC gehangen. Bij het opstarten werd meteen schijfcontrole gestart. Deze heeft het één en ander gerepareerd. De schijf was hierna gewoon te benaderen en ik heb van de belangrijkste bestanden backups kunnen maken. SMART data gaf ook aan dat de SSD in orde was.
Hierna heb ik de SSD weer in mijn eigen PC gehangen. Ik heb hem echter wel aan een SATAII controller gehangen. Windows werd netjes opgestart en alles leek in orde. Helaas was de blijdschap van korte duur. Het systeem reageerde af en toe heel slecht. SSD-lampje bleef branden. Veel meldingen van programma's die niet meer reageren, maar na verloop van tijd wel weer verder gingen.
Mijn vermoeden was dat dit misschien met de SATAII-controller te maken had en daarom heb ik de SSD weer aan de SATAIII-controller (Marvell) gehangen. Dit bleek een verkeerde beslissing. Windows startte niet meer en rebootte continue. Ook het koppelen aan de SATAII-controller bleek helaas niet meer te helpen. Ik was weer terug bij af.
Gisteren opnieuw de SSD aan de andere computer gehangen. Schijfcontrole gestart en de SSD was weer in orde. Mijn vermoeden is dat de SATAIII-controller niet helemaal lekker meer is. Ik heb echter last van een niet reagerend of traag systeem wanneer ik de SATAII-controller gebruik. Dit lijkt me alleen erg vreemd. SATAII zou toch niet zulke problemen moeten veroorzaken?

Iemand tips? Denk er zelf aan om maar een nieuw mobo te kopen, maar ik zou wel eerst alles willen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nooit een schijf controlle of iets van dien aard uitvoeren voor dat je de SMART data hebt uitgelezen. Een schijf controle of andere allerhanden tooltjes kunnen de SMART data van de schijf resetten en zo kom je er nooit achter wat er gaande is.

Verder nog een tip, je kunt niet zomaar de SSD met een Windows installatie aan een andere controller hangen, deze zal dan nooit kunnen opstarten, omdat Windows desbetreffende controller niet ziet als zijn controller om vanaf op te starten.

Nog een laatste tip, wanneer het moederbord voorzien is van een Intel S-ATA II controller welke in de chipset zit, laat dan de extra over het alegemeen Marvell S-ATA III controller gewoon links liggen de Intel S-ATA II controller zal sneller zijn ondanks dat deze "maar" S-ATA II is.

Maar.. nu het probleem ik verdenk voor als nog de SSD en niet direct het moederbord. Kijk of je weer problemen kunt genereren met de betreffende SSD en ga dan niet met reparatie tooltjes aan de slag, maar lees de SSD direct uit op zijn SMART waarden.

Daarnaast maak een screenshot van de SMART waarden en plaats deze in dit topic, een tooltje welke aangeeft dat er niets aan de hand is, is vaak niet te vertrouwen. Je kunt beter zelf naar de waarden kijken en niet blind af gaan op het woordje Status: OK of een groen balkje etc. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 13-08-2013 09:10 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
_Dune_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:07:
Nooit een schijf controlle of iets van dien aard uitvoeren voor dat je de SMART data hebt uitgelezen. Een schijf controle of andere allerhanden tooltjes kunnen de SMART data van de schijf resetten en zo kom je er nooit achter wat er gaande is.

Verder nog een tip, je kunt niet zomaar de SSD met een Windows installatie aan een andere controller hangen, deze zal dan nooit kunnen opstarten, omdat Windows desbetreffende controller niet ziet als zijn controller om vanaf op te starten.

Nog een laatste tip, wanneer het moederbord voorzien is van een Intel S-ATA II controller welke in de chipset zit, laat dan de extra over het alegemeen Marvell S-ATA III controller gewoon links liggen de Intel S-ATA II controller zal sneller zijn ondanks dat deze "maar" S-ATA II is.

Maar.. nu het probleem ik verdenk voor als nog de SSD en niet direct het moederbord. Kijk of je weer problemen kunt genereren met de betreffende SSD en ga dan niet met reparatie tooltjes aan de slag, maar lees de SSD direct uit op zijn SMART waarden.

Daarnaast maak een screenshot van de SMART waarden en plaats deze in dit topic, een tooltje welke aangeeft dat er niets aan de hand is, is vaak niet te vertrouwen. Je kunt beter zelf naar de waarden kijken en niet blind af gaan op het woordje Status: OK of een groen balkje etc. ;)
Ik heb mijn vorige post misschien niet helemaal uitgebreid genoeg opgeschreven. De eerste keer dat ik de SSD in een andere PC heb gestopt en schijfcontrole werd gestart, heb ik deze afgebroken. Windows gaf toen aan dat de schijf geformatteerd moest worden. Dit heb ik toen niet gedaan, maar heb wel de SMART-data bekeken. Deze was in orde. Helaas geen screenshot.

Hoe kan het dan toch dat Windows 8 start wanneer ik de SSD aan de SATAII-controller i.p.v. de SATAIII-controller hang?

Screenshot kan ik maken als ik weer thuis ben. Moet ook eerlijk zeggen dat veel van die waardes mijn niet veel zeggen. Je gaat dan vanzelf kijken naar het woordje "OK" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Omdat je het over marvell hebt, heb je het over een heel andere controller. Je sata2 is van intel, je sata3 blijkbaar van marvell. Deze laatste is een slechte sata. Veelal langzamer dan je intel sata2.
Soms staat zelfs in de gebruiksaanwijzing dat de marvell sata3 niet gebruikt kan worden voor je boot disk, maar uitsluitend voor je data.
Het advies is deze poorten in het geheel niet te gebruiken, en ze zelfs uit te schakelen in de bios om problemen te voorkomen.

Welk moederbord hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
Het gaat om een Gigabyte GA-770TA-UD3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vozze schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:18:
[...]
Hoe kan het dan toch dat Windows 8 start wanneer ik de SSD aan de SATAII-controller i.p.v. de SATAIII-controller hang?
Het lijkt dat Windows start, maar zoals jij zelf al aangeeft gaat deze in een reboot. Dit is nu net het moment dat het opstart proces naar de bestanden gata zoeken om Windows daadwerkelijk op te starten en deze zijn niet via de Marvell controller te vinden (als dit niet de orginele controller is waar Windows mee is geinstalleerd). :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
_Dune_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:01:
[...]

Het lijkt dat Windows start, maar zoals jij zelf al aangeeft gaat deze in een reboot. Dit is nu net het moment dat het opstart proces naar de bestanden gata zoeken om Windows daadwerkelijk op te starten en deze zijn niet via de Marvell controller te vinden (als dit niet de orginele controller is waar Windows mee is geinstalleerd). :)
Maar nadat schijfcontrole succesvol is afgerond, wordt Windows volledig gestart op de SATAII-controller in plaats van de SATAIII-controller waarop de SSD oorspronkelijk was geplaatst. Het systeem is vlak na het volledig opstarten ontzettend traag en reageert soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
Hier de gevraagde SMART readout:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/38f58dd92eb83b223c15588d62371fb3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het probleem dat we zien is je Por (POR = Power Off Recovery count). De ssd wordt dus op een verkeerde manier afgesloten: oftewel een onverwachte powerloss, 34 keer.

Dat is niet goed.

Het kan aan je kabel liggen, misschien zet je de computer op de verkeerde manier uit (door op de power knop te drukken bijvoorbeeld). In ieder geval kan een ssd daar aardig van over de zeik gaan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat nadat er iets anders fout is gegaan, een groot aantal POR zijn gegenereerd door het telkens vastlopen van de ssd...en dan weten we dus nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vozze
Reepje schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:02:
Het probleem dat we zien is je Por (POR = Power Off Recovery count). De ssd wordt dus op een verkeerde manier afgesloten: oftewel een onverwachte powerloss, 34 keer.

Dat is niet goed.

Het kan aan je kabel liggen, misschien zet je de computer op de verkeerde manier uit (door op de power knop te drukken bijvoorbeeld). In ieder geval kan een ssd daar aardig van over de zeik gaan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat nadat er iets anders fout is gegaan, een groot aantal POR zijn gegenereerd door het telkens vastlopen van de ssd...en dan weten we dus nog niets.
Dat zal inderdaad te maken hebben met het feit dat ik bij het vastlopen regelmatig de power knop heb moeten gebruiken om de PC te herstarten.
Ik typ dit nu vanaf de desbetreffende PC en zolang ik niet veel tegelijk doe, gaat het redelijk. Soms "hangt" het systeem een halve minuut en lijkt het daarna ineens weer OK. Echt heel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

CRC error count geeft aan dat je kabel waarschijnlijk niet lekker is, of de contacten niet goed zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Idd, ik denk niet dat de POR het probleem is, ik zou eerst even nagaan of je kabel goed is, je powerkabel en je voeding.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1