• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-02 11:36
Ik heb een probleem met mijn PC, waar ik zelf niet meer verder mee kom.

Ten eerste, dit is de build die ik in december 2011 samengesteld en gebouwd heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 178,50€ 178,50
1Asus P8Z68-V€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 91,90€ 91,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech G510 Gaming Keyboard€ 86,95€ 86,95
1Logitech G500€ 54,86€ 54,86
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 64,88€ 64,88
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 23,95€ 23,95
1Corsair Enthusiast TX750M€ 103,90€ 103,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 95,59€ 95,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 700,53

Sinds een maand loopt de PC af en toe vast. Alles stopt, USB-apparaten worden uitgegooid, scherm blijft hangen op het beeld dat er op dat moment op stond en komt er niet vanaf tenzij je de PC reset/uit zet. Dit gebeurde twee of drie keer per week en hoewel het niet best was, besloot ik er op dat moment niets mee te doen. Na een reset startte de PC simpelweg weer op en kon ik verder waar ik mee bezig was.

Sinds vorige week zijn de problemen echter erger geworden. Weer liep de PC vast, maar startte dit keer niet meer op. Geen beeps, maar voor de rest draait alles, zwart beeld. Ik was op dat moment me aan het klaarmaken om een weekje weg te gaan dus heb het probleem niet verder onderzocht, maar de computer startte toen na een paar keer proberen weer op.

Nu ik terug ben deed 'ie het de hele avond, maar liep vanochtend weer vast. Weer na een aantal keer proberen aan gekregen, maar dit keer bleef ie maar 5 minuten draaien en herstartte de PC zomaar. Hierna niet meer aangekregen, dus PC opengemaakt en gekeken of er iets aan het moederbord te zien was. Tijdens het opstarten gaat alles normaal draaien, het beeld blijft alleen zwart en er komen geen beeps. Het ledje DRAM_OK blijft aan staan:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mi1imgZ.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bFzapW6.jpg?1

Volgens de handleiding betekent dat dat het geheugen niet herkend wordt en dat je op de knop eronder kunt klikken om het geheugen automatisch te laten herkennen. Werkt helaas niet, na verschillende pogingen (waarbij de rode led gaat knipperen) kan 'ie er niets mee en gaat de led weer constant aan.

Wat ik geprobeerd heb:
  • Beide latjes verwijderen, moederbord ziet dat er geen geheugen in zit en geeft dit met een beepcode aan
  • Latjes een voor een in alle slots geprobeerd, zelfde symptomen als eerder beschreven (geen beeps, zwart beeld, verder normaal)
  • CMOS hardwarematig resetten, heeft geen zin
  • Alle externe apparaten ontkoppelen, zelfde symptomen
  • MemTest86+ is niet mogelijk, gezien het feit dat de PC nooit door de BIOS heen komt.
Nou zou je zeggen, simpele oplossing, nieuw geheugen. Maar ik twijfel eraan of twee DIMM's tegelijk dood gaan, waarbij de computer er helemaal niets meer mee kan. Is er een manier om te testen of het aan het moederbord ligt of aan het RAM? Ik heb zelf geen andere DDR3-desktop hier. Kan het zijn dat het ergens anders aan ligt?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Normaal kan je de geheugen bankjes in verschillende sloten proberen. Als dat niet werkt kan je nog je CPU re-seaten en van nieuwe koelpasta voorzien. Het kan heel goed zijn dat het moederbord stuk is want mem oké is niet de beste toevoeging ooit :)

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-02 11:36
Dank voor je reactie.

De P8Z68-V heeft een POST-proces waarin de belangrijkste onderdelen van de computer gecontroleerd worden. Als ik het zo zie, is de eerste in het lijstje de CPU. Dit lichtje (CPU_OK) gaat kort aan, om vervolgens weer uit te gaan (wat impliceert dat de CPU werkt). Dan komt het geheugen, en daar loopt het proces vast. Het lampje (DRAM_LED) blijft aan, wat betekent dat het geheugen niet werkt.

Vervolgens kun je op een knop MEMOK klikken. Deze doet wat 'ie moet doen, dus het rode lichtje (DRAM_LED) gaat knipperen terwijl het bord de juiste timings zoekt voor de DIMM. Helaas heeft dit geen succes en blijft na 30 seconden de DRAM_LED weer constant branden.

CPU lijkt het probleem echt niet te zijn. Videokaart ook niet, want deze wordt niet eens aangeroepen tijdens het proces en heeft nooit problemen gegeven. PSU lijkt het goed te doen, wattage is ruim en Corsair is een goed merk.