Toon posts:

Soundbar geluid wordt willekeurig onderbroken bij TV uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Sinds kort heb ik een Yamaha YTH S401 soudbar met een Philips 47PFL6007 TV staan en over beide producten ben ik erg te spreken, echter treed er het probleem op dat het geluid op de soundbar willekeurig wegvalt wanneer de tv uit staat. Er zit geen echte regelmaat in, soms gaat het een uurtje goed, dan komt het om de halve minuut voor. Het geluidvalt dan telkens een paar seconden weg. Dit is onafhankelijk van de geselecteerde input van de soundbar. Het geluid van de soundbar valt ook even weg wanneer de tv aan of uitgezet wordt. Het lijkt erop dat de soundbar naar een gekoppeld apparaat zoekt wanneer de tv uit staat of zoiets.

Aan de soundbar heb ik op dit moment 2 apparaten hangen, op ingang 1 een digitale ontvanger van KPN en op ingang 2 een HTPC. Beide apparaten middels een HDMI1.4 aande soundbar gehangen en de soundbar weer met een HDMI1.4 kabel naar te TV.

Ik ben al wat gaan experimenteren om het probleem op te sporen, de makkelijkste test was nagaan of het probleem op beide ingangen voorkomt en dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Vervolgens heb ik de HDMI kabel uit de TV gehaald en hiermee lijkt het probleem na een aantal uur luisteren niet terug te komen, maar het is natuurlijk geen optie om de kabel uit de TV te halen elke keer dat ik radio wil luisteren.

Nu heb ik het probleem gereduceerd tot de aansluiting tussen soundbar en TV, maar weetnog steeds niet welke van de 2 het probleem veroorzaakt. Ik heb daarom een (ondertussen 3 jaar oude) PC monitor (Acer S243HL, met ingebouwde speaker) aan de soundbar gehangen (en uitgezet natuurlijk) en hierbij doet het probleem zich vooralsnog niet voor. Het lijkt er dus op dat de TV de verstorende factor is, maar hiermee is het probleem nog niet opgelost.

In de instellingen van de TV kan ik niks vinden over het gedrag wanneer deze in standby staat en ook de soundbar lijkt me hier niet verder in te helpen. De soundbar heeft wel een optie voor HDMI control, maar als ik met deze instelling ga spelen wordt het geluid alleen maar over de boxen van de TV afgespeeld. Ik heb tevens de verschillende ingangen van de TV geprobeerd (waaronder een met de tekst dual audio output) maar deze hebben allemaal hetzelfde probleem.

Mijn kennis reikt helaas niet verder dan bovenstaande en ik hoop dat jullie me hierin wellicht verder kunnen helpen?

Verwijderd

Ik heb tevens de verschillende ingangen van de TV geprobeerd (waaronder een met de tekst dual audio output) maar deze hebben allemaal hetzelfde probleem.
Dus tulp > TV = geluid wordt willekeurig onderbroken? Dan is het geen digitale feedback maar de TV /soundbar zelf die dat veroorzaakt lijkt mij? Je kan voor de grap de soundbar (of TV) op een ander (geaard) stopcontact kunnen aansluiten om te zien of dat helpt.
Als wat ik hierboven aanneem dus ook klopt is er maar weinig wat je kan doen. A: Je kan hopen / wachten of vragen om een firmware update voor TV / soundbar die het oplossen of één van de twee apparaten vervangen en denk dat je met een nieuwe / andere soundbar het verste komt....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:36:
[...]
Dus tulp > TV = geluid wordt willekeurig onderbroken? Dan is het geen digitale feedback maar de TV /soundbar zelf die dat veroorzaakt lijkt mij? Je kan voor de grap de soundbar (of TV) op een ander (geaard) stopcontact kunnen aansluiten om te zien of dat helpt.
Als wat ik hierboven aanneem dus ook klopt is er maar weinig wat je kan doen. A: Je kan hopen / wachten of vragen om een firmware update voor TV / soundbar die het oplossen of één van de twee apparaten vervangen en denk dat je met een nieuwe / andere soundbar het verste komt....
Nee alles gaat over HDMI. De firmware updaten had ik nog niet aan gedacht, voor de TV was nieuwe software beschikbaar en na deze update lijkt het probleem vooralsnog verholpen te zijn. Ik heb nog niet echt langer dan 2u achter elkaar radio geluisterd maar tot nu toe is het in ieder geval nog niet voorgekomen. Bedankt voor de tip!