Ontdekken welke data op welke schijf staat in jbod

Pagina: 1
Acties:

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-01 20:02
Hallo Tweakers,

Ik heb even een kort vraagje en Ik vraag advies.

Er staat een klein nasje met 2tb x 2 drives in jbod.
deze nas == een security risico

inmiddels een betere nas gehaald.

nu heb ik een 2tb drive in die nas zitten unformatted moet nog installeren,

de security nas vna 2x 2tb is ingedeeld op een jbod.
Hoe weet ik nu op welke fysieke disk welke data staat??

namelijk, het idee is om disk 2 te kopieren naar een backup schijf en dan disk 2 te verwijderen en die dan in in combinatie met de nieuwe 2tb disk en nieuwe nas te installeren dan de data van disk 1 kopieren naar de nieuwe 2tb in de nieuwe nas en daarna de 2tb uit de slechte nas bij de nieuwe nas in te stoppen.

de slechte nas heeft xfs en de nieuwe nas ext3
gaat dit werken hou rekening mee ik kan de slechte nas niet geheel backuppen... i.v.m. geen vrije 4tb ruimte, ik zal dus in stapjes moeten werken maar gaat dit werken??

want uiteindelijk gaat de nieuwe nas raid 1 of raid 5 draaien waarvan 2x2tb en de andere 2tb houdt een copy bij, als dit niet past ben ik wel bereid nog een 2tb aan te schaffen. maar zit ik dan zometeen met het probleem dat ik in een loopje kom?, namelijk als ik dan weer een raid 5 wil maken of een andere raid dat dan eerst al die schijven gewist worden? en dat ik dan nog steeds de data weer moet overkopieren terwijl ik daar geen plek voor heb??

dit is een beetje het probleem , hopelijk snappen jullie het en hebben jullie goed advies,
Eerlijk gezegt twijfel ik nog om gewoon alles in jbod te doen omdat raid kan falen en is ook niet 100% oke.
Terwijl ik met Jbod gewoon meer ruimte heb ipv vna 50% ruimte weg.

Bijvoorbeeld gewoon jbod maken en dan een image maken van de complete jbod disk en dat naar een andere netwerk locatie opslaan de image? maar gaat zon image maken niet ontzettend veel tijd kosten stel ik voeg een nieuwe jpg toe, en dat ding gaat 8tb image maken en overzetten.

Ik ben hier het spoor bijster.. :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Essesiele informtatie welke NAS software je gebruikt ontbreekt. Of is dit allemaal zelfbouw?

En waarom altijd compleet nieuwe images maken? Normale backup software (je wilt backups, geen images denk ik) kan ook altijd een incrementele backup maken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• R.G
Excuses, Inderdaad, de huidige slechte nas == sitecom md253
De nieuwe nas is een Qnap 509

Ik heb nooit dat backuppen precies gesnapt, Zelf zou ik een backup willen dat stel de hd crashed compleet dat ik dan gewoon een harddisk eraan kan hangen dan restore kan klikken een image aanklikken en daarna is de schijf weer precies zoals hij was, maar het lijkt me haast niet redelijk om als je 8tb in je nas hebt hangen en daar een 1 op 1 kopie van te hebben en dat je per uur een nieuwe foto toevoegt dan is je oude image niet meer hetzelfde toch? dus hoe lost men dit op? of is daar nog geen goede oplossing voor, is een incrementele backup wel alles?

dank je :)

• R.G
Extra informatie:

raid 5 required 3 drives minimal
jbod cant expand after creation??

het probleem zit hem erin
dat de 2tb x 2 in de sitecom xfs zijn en geen backup van
dan heb ik 1x 2tb over waar de belangrijkste data van de 2tb x2 uit de sitecom opstaan die absoluut niet verloren mogen gaan.

ik heb nog een 1tb en een 300 gb externe schijf waar ik eventueel de belangrijke data af van de 1x 2tb kan halen.

maar stel ik copy de belangrijkste data van de 2tb naar de 1tb en de 300gb externe en heb daar vrede mee.

dan pak ik 3x2tb samen en prop deze in de qnap maak er een raid 5 van.
als ik dan 1 maand later een nieuwe 2tb bij in stop wordt dan automatisch dit geaccepteerd? of moet ik dan weer de hele boel opnieuw createn?? of kan ik beter iets anders doen??

Dit is een lastige keuze vind ik zelf.. :)

update:
raid 5 met 4tb zal leiden tot 3tb opslag
raid 0 == speed
raid 1 = 50%

las er net eventjes wat meer over.

raid 5 lijkt me wel redelijk ofniet

[ Voor 8% gewijzigd door R.G op 07-08-2013 16:02 ]

• R.G
Update:

de belangrijkste vraag:
als ik 3 lege 2tb in de qnap stop en in raid 5 zet

en daarna later 2 nieuwe 2tb erbij stop werkt dit dan? of wist hij dan de 1-3 schijven ook weer om de raid aan te maken ? :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

R.G schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:02:
Update:

de belangrijkste vraag:
als ik 3 lege 2tb in de qnap stop en in raid 5 zet

en daarna later 2 nieuwe 2tb erbij stop werkt dit dan? of wist hij dan de 1-3 schijven ook weer om de raid aan te maken ? :)
http://www.qnap.com/nl/index.php?lang=nl&sn=5901
IT administrators can migrate the system from single drive mode to RAID 1, RAID 5, RAID 6, or even RAID 10 by adding additional hard drives. All the actions can be done online without turning off the Turbo NAS and with all the data retained.
Besef echter dat RAID geen backup is. Je zult altijd nog een of ander backup systeem moeten maken tegen ongelukjes, per ongeluk wissen van een file, of niet goed begrijpen van de raid procedure.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit soort onduidelijkheid is een van de redenen dat ik waarschijnlijk nooit zoiets als JBOD zou gebruiken. Ik heb er dus geen ervaring mee.

Een *mogelijke* manier zou kunnen zijn dat je 2TB van de JBOD schijven naar de nieuwe schijf verplaatst zodat die op de JBOD gewist kan worden. Dan is het de vraag of je ergens met beheersoftware van die JBOD de partitie kunt verkleinen met behoud van data naar 2TB waarbij je dan zou moeten kunnen bepalen of die partitie tot één fysieke schijf beperkt wordt. Geen idee of dat kan maar daar zou ik naar kijken in jouw situatie.

• R.G
Dank :)

de belangrijkste vraag is beantwoord :)
http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?raid_management.htm
op deze link, ik zal dus eerst zeker minimal 3 schijven erin moeten stoppen en dan idd die sitecom data overkopieren, en dan die sitecom hdd's erbij inproppen wanneer ze leeg zijn.

maar dan rest de vraag hoe backup ik de boel :)
want 7tb backupen is erg lastig??

;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het enige wat ik daar lees is dat je een RAID-0 of JBOD volume weer kunt samenvoegen als je om de een of andere reden een of meerdere van de schijven ontkoppeld zou hebben. Dit dus alleen maar als die schijven verder in orde zijn en er geen 'gekke dingen' mee gedaan zijn v.w.b. schrijfacties naar die schijven.

JBOD is een Non-RAID configuratie!

Ik bedenk me nog een optie die vrij veilig zal zijn. Je zou met een bootable CD met back-up/image software eerst de ene JBOD schijf naar de nieuwe lege kunnen klonen en die kopie dan aan een normaal werkend systeem hangen en kijken wat je er zo evt. op kunt benaderen (of niet).

Als je daar de helft van je bestanden goed zou kunnen benaderen kun je de tweede schijf naar die nieuwe schijf klonen en hetzelfde doen. Dan kan blijken of de bestanden wel of niet in zijn geheel tot de fysieke schijven beperkt zijn tijdens het schrijven. Die losgekoppelde JBOD schijven moet je volgens die handleiding daarna weer terug aan elkaar kunnen koppelen tot dat originele JBOD volume.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien kan je je nieuwe NAS met 3 of 4 2TB's uitrusten in RAID 5, valt er een disk uit dan ben je nog relatief veilig tegen dataverlies (tot een 2e disk uit valt en de eerste niet is vervangen of raid niet is rebuild).

Daarna kan je misschien je oude NAS gebruiken met 2 disks in RAID 1 waardoor je daar 2TB vrij hebt en je via software op je QNAP de "belangrijke" data naar je oude NAS toe backupped. Eventueel een externe disk voor andere data. Houdt er rekening mee dat een JBOD of RAID-0 altijd problemen opleveren bij uitval, met RAID-0 ben je gewoon 50% van al je bestanden kwijt en bij JBOD 50% van je volume en als bij JBOD de eerste disk uit valt ben je alles kwijt doordat je belangrijke structuren over je data kwijt bent.

RAID-1, RAID-3, RAID-5, RAID-6, RAID-10, RAID-30 en RAID 50 zijn geen backup maar een maatregel om te voorkomen dat bij een hardware storing niet alles gelijk weg is.

1 van de redenen dat RAID geen backup is dat bij een applicatie fout of een virus je data veminkt is ondanks dat het veilig is opgeslagen. Een backup is iets anders, een backup kan nooit, wanneer goed ingericht veranderd worden door dagelijkse werkzaamheden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• R.G
Ah :) dank je wel voor de goede uitleg jullie allemaal,

maar hoe zou je er voor zorgen dat die backup steeds echt actueel is?

:D

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wim-Bart schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:47:
Houdt er rekening mee dat een JBOD of RAID-0 altijd problemen opleveren bij uitval, met RAID-0 ben je gewoon 50% van al je bestanden kwijt en bij JBOD 50% van je volume en als bij JBOD de eerste disk uit valt ben je alles kwijt doordat je belangrijke structuren over je data kwijt bent.
Volgens mij is het andersom. Bij RAID-0 ben je alles kwijt bij uitval van 1 schijf. Bij JBOD mogelijk de helft. Dat laatste weten we hier nu juist niet en daar proberen we achter te komen.

Uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/en/jbod.zoom50.png

Als(!) hier met A1, A2 etc. individuele hele(!) bestanden aangeduid worden dan zou dit betekenen dat je de JBOD schijven mogelijk zonder problemen zou kunnen ontkoppelen en dat op elk dan de helft van je bestanden gewoon benaderbaar zou zijn. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het is te hopen dat er iemand langskomt in dit topic die dat wel ooit gedaan heeft. Als A een bestand aanduidt en 1,2, etc. individuele sectoren/clusters daarvan dan kun je de schijven niet loskoppelen en de bestanden benaderen.

Zoek eens in die handleiding of ergens aangegeven wordt wat men met A1, A2 bedoelt.

[ Voor 36% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-08-2013 20:09 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

CaptJackSparrow schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:55:
[...]

Volgens mij is het andersom. Bij RAID-0 ben je alles kwijt bij uitval van 1 schijf. Bij JBOD mogelijk de helft. Dat laatste weten we hier nu juist niet en daar proberen we achter te komen.

Uit de handleiding:

[afbeelding]

Als(!) hier met A1, A2 etc. individuele hele(!) bestanden aangeduid worden dan zou dit betekenen dat je de JBOD schijven mogelijk zonder problemen zou kunnen ontkoppelen en dat op elk dan de helft van je bestanden gewoon benaderbaar zou zijn. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het is te hopen dat er iemand langskomt in dit topic die dat wel ooit gedaan heeft. Als A een bestand aanduidt en 1,2, etc. individuele sectoren/clusters daarvan dan kun je de schijven niet loskoppelen en de bestanden benaderen.

Zoek eens in die handleiding of ergens aangegeven wordt wat men met A1, A2 bedoelt.
Met RAID-0 ben je 50% van ieder bestand kwijt :-) Dus ook 50% van je FAT/Bittable/I-Nodetable kortom, alles ;) Met JBOD ben je alleen de data van je uitvallende disk kwijt, staat daar toevallig je MFT op of I-Node tabel of andere belangrijke structuren ben je gewoon alles kwijt :)

Eigenlijk is RAID-0/JBOD lood om oud ijzer en spelen met vuur.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/RAID_0.svg/220px-RAID_0.svg.png
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/JBOD.svg/200px-JBOD.svg.png

[ Voor 7% gewijzigd door Wim-Bart op 07-08-2013 20:32 . Reden: Plaatjes ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In de QNAP handleiding wordt het bij RAID-0 anders aangeduid.

Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/en/jbod.zoom50.png Afbeeldingslocatie: http://docs.qnap.com/nas/en/raid0.zoom70.png

Vandaar dat ik niet zeker ben wat die verschillen voor hun implementatie van JBOD betekenen.

• Wim-Bart

Wim-Bart

CaptJackSparrow schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:37:
In de QNAP handleiding wordt het bij RAID-0 anders aangeduid.

[afbeelding] [afbeelding]

Vandaar dat ik niet zeker ben wat die verschillen voor hun implementatie van JBOD betekenen.
Nog meer reden om er ver van weg te blijven :-)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wim-Bart schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:29:
[...]

Met RAID-0 ben je 50% van ieder bestand kwijt :-) Dus ook 50% van je FAT/Bittable/I-Nodetable kortom, alles ;) Met JBOD ben je alleen de data van je uitvallende disk kwijt, staat daar toevallig je MFT op of I-Node tabel of andere belangrijke structuren ben je gewoon alles kwijt :)

Eigenlijk is RAID-0/JBOD lood om oud ijzer en spelen met vuur.

[afbeelding]
[afbeelding]
Afhankelijk van hoe de controller werkt word alles bij jbod gedeeld, dus de meeste bestanden staan ook verdeeld op 2 schijven :). Enige voordeel van jbod is dat je ook schijven van verschillende grotes kunt gebruiken
Enige voordeel van jbod boven

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1