Raar HDD probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-01 19:15
(Ik hoop in het goede topic te zitten voor dit HDD probleem)

Beste Tweakers,

Ik heb laatst een Samsung 840 SSD aangeschaft waardoor mijn HDD als tweede harde schijf erin zit.
Wat nu precies het probleem is, is dat hij bij het laden van muziek of iets anders opeens hard gaat draaien (zacht piep geluid) en dan opeens een tik maakt. Het rare is dat ik dit probleem al eerder met een schijf heb gehad terwijl ik geen rare fratsen met de huidige schijf heb gedaan.
Ik heb geen idee of dit een hardwarematig probleem is, maar het is in ieder geval erg vervelend.. Hopelijk kan iemand mij duidelijk maken waar dit mee te maken heeft.

(De schijf is al bijna 3 jaar oud, maar heeft altijd goed gewerkt. Nu als tweede schijf begint deze ook al zo raar te doen)

Mvg,

BBB

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tikken is het eerste teken van een schijf die kapot gaat. Kast open en goed luisteren of het inderdaad je hdd is.

Verwijderd

Misschien heb je de HDD ook fisiek een andere plek gegeven en resoneert hij nu iets meer als voorheen? > Schroeven strakker aan draaien of rubbers plaatsen. Zo niet zie hierboven. Voor een smart scan uit (HDtune ofzo) als je hem alvast wil testen en overweeg een backup!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:13
Je bent nu een stille SSD gewend,
is het niet gewoon het op snelheid komen van de disk met de eerste beweging van de arm?

maar met hierboven; even de smart uitlezen met HDTune oid

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07-2025
http://i.imgur.com/lCgtVVh.png

Op hoeveel minuten staat "Turn off harddisk after" bij jou?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan nog, een spinup met een luide tik erin is meestal niet goed.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:13
KillerAce_NL schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:55:
idd, maar de ts heeft het niet over een luide tik

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Mosin
Ik ga zo eens testen met HDTune!
Nee de tik is niet heel luid, maar waaraan ik het aan herken is, dat als ik een album aan klik, dan hangt hij 1/2 seconden en ondertussen hoor je hem heel zacht piepen en dan een tik. Het was wel dat ik het toevallig opmerkte, maar zoals ik al zei was herkenbaar van een eerdere harde schijf. De tik was niet heel erg luid!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan kan het idd een spinup zijn, als je hdd slaapt en daar staan de mp3's op dan is dat normaal als je besluit om mp3's te gaan beluisteren.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Dan is het waarschijnlijk gewoon dat de schijf gaat slapen wegen te weinig activiteit, en dan terug moet opspinnen als je een muziekje opzet. Het valt op te lossen zoals eerder aangegeven in Power Management.

De Health tab van HDTune zal meer informatie geven over of er al dan niet iets mis is. Denk dan vooral aan reallocated sectors en spin retry count die geel gemarkeerd zullen zijn indien er iets mis is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

KillerAce_NL schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:55:
Dat ligt heel erg aan wat je onder een luide tik verstaat, nogal een subjectief begrip !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Mosin
Excuses, vor het niet meer reageren. Ik pak dit topic toch nog even op.
Bij de health tab is hij nu aan het updaten, dus waarschijnlijk zal ik zo zien of er iets mis is (?)
Malantur schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:13:
Dan is het waarschijnlijk gewoon dat de schijf gaat slapen wegen te weinig activiteit, en dan terug moet opspinnen als je een muziekje opzet. Het valt op te lossen zoals eerder aangegeven in Power Management.

De Health tab van HDTune zal meer informatie geven over of er al dan niet iets mis is. Denk dan vooral aan reallocated sectors en spin retry count die geel gemarkeerd zullen zijn indien er iets mis is.
Power managment zit gewoon in windows neem ik aan ? Ik wacht wel eerst op de update.
heuveltje schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:23:
[...]

Dat ligt heel erg aan wat je onder een luide tik verstaat, nogal een subjectief begrip !
Het is in ieder geval geen harde tik. Had het met meerdere HDD's, dus denk dat het eerder een slaap probleem is :P
Pagina: 1