Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij gaan 2 september tekenen voor ons koophuis bij de notaris en nu speelt de vraag of we naast het samenlevingscontract wat we op laten stellen ook een testament willen opmaken. We hebben momenteel nog geen kinderen.

Als ik het goed begrijp ben je zonder testament geen erfgenaam van elkaar en gaan al je privé bezittingen (die we dus moeten beschrijven in de lijst die we bij het samenlevingscontract voegen voor als we uit elkaar zouden gaan) na je overlijden naar ouders/broer/zus.

Wil je dat deze bezittingen naar je partner gaan dan moet je dus een testament opstellen. De niet beschreven bezittingen (bijvoorbeeld een bank die je samen gekocht hebt) zijn vervolgens geen privé bezit en gaan daarom na het overlijden van een van de personen naar de achtergebleven partner.

Als ik dit plat sla (om te kijken of ik het begrijp) en ik neem het voorbeeld van een mountainbike van €5000 die ik als privé bezit heb beschreven in het samenlevingscontract voor wanneer we uit elkaar gaan dan:
- geen testament = gaat bij overlijden de mountainbike naar ouders/broer/zus want privé bezit
- wel testament = gaat bij overlijden de mountainbike naar partner want zij wordt erfgenaam*

* even los van dat je in een testament ook nog specifieke voorwaarden naar personen kunt laten gaan.

Wat wij in elk geval willen is dat bij overlijden van 1 van beiden het huis en gezamenlijke bezittingen aan de partner overblijven maar volgens ons zou dit afgedekt moeten zijn met de overlijdensrisicoverzekering die het gedeelte van de overleden partner dan uitkeert. Aan wie wordt dit dan uitgekeerd? Aan de partner of aan de wettelijke erfgenaam (ouders/broer/zus of partner bij testament)?

Iemand hier ervaring mee? Onze hypotheekadviseur is met vakantie, het kan op zich wel wachten maar ben wel benieuwd naar jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik zou een notaris bellen, geen hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dit met het samenlevingscontract niet automatisch geregeld?

Wie erven zegt van niet. Trouwen is wellicht voordeliger om dit te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:58

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

t_captain schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:17:
Ik zou een notaris bellen, geen hypotheekadviseur.
Precies, maak gewoon een vrijblijvende afspraak met een notaris, die kan je haarfijn het verschil uitleggen en ook alles voor je regelen. Je hyp.adviseur doet niks met testamenten e.d. :)

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou ook trouwen in gemeenschap van goederen op een maandagochtend (stuk goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
DjVe schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:22:
Ik zou ook trouwen in gemeenschap van goederen op een maandagochtend (stuk goedkoper).
Of een geregistreerd partnerschap aangaan. Dan kan je daarna nog altijd trouwen met een groot feest er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 19:34
Idd zou contact opnemen met de notaris. Er kan wel iets geregeld worden in een samenlevingscontract door een "verblijvingsbeding" op te nemen:

›› Verblijvingsbeding ‹‹
In het samenlevingscontract kan een verblijvingsbeding opgenomen worden. Samenwonende lopen vooral de eerste vijf jaar van hun samenwoning het risico (ten dele) in het hoogste tarief van het successierecht terecht te komen. Dat kan worden voorkomen in het geval het de verkrijging van gemeenschappelijke goederen door de langstlevende betreft. Overeengekomen kan worden dat deze gemeenschappelijke goederen (bijv. huis en inboedel) bij overlijden van een van beiden voor het geheel, zonder vergoeding, toevallen aan de langstlevende. Over deze verkrijging is dan geen successierecht verschuldigd. Men noemt een dergelijke regeling een 'verblijvingsbeding'. Als partijen langer dan vijf jaar samenwonen moet wel successierecht worden betaald over wat op grond van een verblijvingsbeding wordt verkregen.

Ik weet echter niet zo de voor en nadelen op te noemen. Dit is volgens mij wel maar 5 jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is inderdaad wat ik zoek, ik ga de vraag omtrent het verblijvingsbeding bij de notaris stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Vreesie schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:23:
[...]

Of een geregistreerd partnerschap aangaan. Dan kan je daarna nog altijd trouwen met een groot feest er bij.
Komt bijna op hetzelfde neer ;)

http://www.rijksoverheid....eregistreerd-partnerschap

Je kan in een samenlevingsovereenkomst overigens ook verdeling van goederen bij overlijden meenemen, daar heb je echt geen testament voor nodig. Het wordt een ander verhaal als je echt zaken gescheiden wilt houden, maar dan kan je natuurlijk ook gewoon trouwen onder huwelijkse voorwaarde. Ik heb jaren terug dik €500 betaald voor een samenlevingsovereenkomst met verdeling van goederen (50/50), maar had achteraf beter kunnen trouwen op een maandagochtend (wist ik dus niet en dat gaat de notaris je echt niet vertellen) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:23
Die samenlevingsovereenkomst heeft dan alleen betrekking op je partner. Voordeel van een testament is dat je gelijk even alles goed kunt overdenken/op een rijtje zetten:
wat als je samen met je partner tegelijk (verkeersongeluk bijv.) gaat? Wat wil je dan dat er met je spullen gebeurt? Geen leuk onderwerp, wel zinvol om eens bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Overlijdensrisico is alleen een bedrag dat wordt uitgekeerd bij overlijden (en dat gaat naar de partner met wie je de verzekering hebt afgesloten). Dit heeft niets te maken met het verdelen van goederen. Daar is inderdaad je testament voor. Zonder testament gaat het naar de ouders van de overleden persoon (of broer/zus). Geen idee wie er daarna komt (opa/oma?). Wil je dat dit naar je partner gaat dan zul je dus volgens de wet een testament moeten afsluiten. Het is echter vaak meer een formaliteit lijkt mij (en kassa voor de notaris) want ik kan me in een normale situatie niet voorstellen dat de familie dit soort zaken gaat claimen ten kosten van de weduwe(naar). Maar je weet het niet he :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 22:04
Verblijvingsbeding is maar als overgang, daarom werkt dat maar een paar jaar.

Ik zou het wel regelen, het zal de eerste keer niet zijn dat bij een overlijden de officiële erfgenaam bij de achterbijvende partner even de helft van de waarde van het huis komt halen. "Hallo, je man is net overleden maar dat was ook mijn neef, mag ik even mijn €200.000 innen?"

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:55
Jiriki schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:55:
Verblijvingsbeding is maar als overgang, daarom werkt dat maar een paar jaar.

Ik zou het wel regelen, het zal de eerste keer niet zijn dat bij een overlijden de officiële erfgenaam bij de achterbijvende partner even de helft van de waarde van het huis komt halen. "Hallo, je man is net overleden maar dat was ook mijn neef, mag ik even mijn €200.000 innen?"
De hypotheekverstrekker eist meestal dat je dit soort dingen regelt voordat je de hypotheek krijgt.
Als je het huis samen koopt tenminste. Als je de hypotheek op 1 naam (en dus 1 inkomen) kan krijgen is het ineens een heel stuk makkelijker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik had/heb het idee dat het voor het huis is afgedekt met de overlijdensrisico verzekering en dat het voorbeeld van Jiriki daarmee niet op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Jawel, want de ORV betaald het gedekte bedrag aan de hypotheekhouder, waarmee dus een deel van de hypotheek wordt afbetaald. De erfgenaam heeft dan nog steeds recht op zijn deel, wanneer dat dus niet de partner is kan iemand dus de helft van de waarde van het huis, de auto, de meubels en noem het verder maar op komen opeisen.

En ja, ik heb dit in de praktijk een aantal keer zien gebeuren. Het zijn niet altijd de aardige schoonouders die "per ongeluk" de erfgenamen zijn.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wij hebben een volledige ORV dekking genomen dus als het goed is dan is bij overlijden het huis direct afgelost bij de houder (Aegon in dit geval). Bedoel je dan te zeggen dat het huis dan wel hypotheekvrij is maar dat de overgebleven partner daarmee nog niet automatisch het gehele huis heeft gekregen en dus de helft in theorie opeisbaar is door de schoonouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Dat wil het helaas exact zeggen. Helaas, wanneer het om veel geld gaat zijn er heel veel mensen die ineens geen fatsoen meer hebben.

Er is ook geen wetgeving, in principe kan de erfgenaam per direct zijn deel opeisen. Het huis kan dan wel afgelost zijn, maar de overlevende zal dan heel snel weer een lening moeten hebben om tenminste de helft van het huis, de inboedel etc. te kunnen betalen aan de erfgenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Maar als je zou trouwen (OHV) dan is dat toch wel afgedekt en komt partner eerst en dan familie? Hoe die dat uitvechten kan je dan vast laten leggen in een testament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Zonder dat ik je hieraan rechten laat verlenen O-) meldt ik even het volgende:

De successiewet kent de wettelijke verdeling. Hierin gaan alle bezittingen naar de partner toe (even heel kort door de bocht). Hieronder valt diegene met wie: een huwelijksverbintenis is aangegaan, danwel diegene waarmee een samenlevingscontract is afgesloten.

Allemaal even heel kort door de bocht, mijn wetboek ligt thuis. Ik zou contact met een notaris opnemen als je een testament wilt, maar zonder testament is de wettelijke verdeling van toepassing.

Een geregistreerd partnerschap staat gelijk aan een huwelijk. Dus er zou geen probleem moeten zijn, tenzij je iets tegen de wettelijke verdeling hebt.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Ja, wanneer je bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebt dan is het geregeld. Dit geldt alleen voor mensen met een samenlevingscontract of minder qua officiële afspraken.

Edit: hm, ik houd mijn kennis niet meer goed bij schijnt het... Tegenwoordig is een notarieel samenlevingscontract van 6 maanden of ouder ook al voldoende, met nog wat extra voorwaarden. Scheelt weer :)

[ Voor 36% gewijzigd door Jiriki op 07-08-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 21:49
Dit boek helpt ons op dit moment heel erg nu we willen gaan samenwonen. Er staan allerlei aspecten van het samenwonen in uitgelegd, ook mbt een testament icm een koophuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
DjVe schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:30:
[...]
......maar had achteraf beter kunnen trouwen op een maandagochtend (wist ik dus niet en dat gaat de notaris je echt niet vertellen) :|
Weet je dat voor gratis trouwen (bijv. op maandagochtend) in veel gemeenten het best even kan duren? Ik wilde dat ook doen en moest 6-7 maanden wachten, toen toch maar het tijdslot één prijsklasse hoger gekozen (woensdagochtend).

We trouwden overigens op advies van onze notaris omdat dat minder werk voor hem en veel goedkoper voor ons was. Mijn advies dus: kies een betere notaris ;)

Overigens: als je niet trouwt biedt zo'n beding in je samenlevingsovereenkomst jou persoonlijk in een aantal gevallen meer zekerheid dan een testament. Je partner kan nl. altijd een nieuw testament laten opstellen (waar jij bijv. niet eens in voorkomt) en hoeft jou dat niet te melden. De samenlevingsovereenkomst kan je alleen samen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De kosten van trouwen verschillen ook stevig per gemeente, ik heb niet heel hard gezocht, maar 't verschil tussen 2 naburige dorpjes was al bijna € 1.000. Je mag trouwen in iedere gemeente die je wil en dat is toch een leuk bedrag om in eigen zak te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 07-08-2013 15:47 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1