Seasonic 660 Watt -> Voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-02 11:40
Beste Tweaker,

Graag wil ik jullie hulp weer vragen bij een aankoop. Ik wil graag deze maand een nieuwe voeding aanschaffen.
Alleen vraag ik me af of de voeding die ik op het oog heb ook voldoende power kan geven.

Het gaat om de volgende voeding:
pricewatch: Seasonic Platinum Series 660 Watt

I.c.m. de volgende hardware:

Videokaarten:
  • 1x Sapphire HD 7970 (11197-11) -> 2x 8-pin PCI-e
  • 1x Sapphire HD 7970 (11197-01) -> 1x 6-pin, 1x 8-pin PCI-e
Processor:
  • Intel i5 3570k
Moederboord:
  • ASRock Fatal1ty Z77 Performance
Overige:
  • Samsung 840 Pro SSD
  • 1TB WD Blue-schijf
  • 3x 140mm fans
Ik heb zelf natuurlijk ook al onderzoek gedaan. Op verschillende fora hebben gebruikers de combo van de voeding en videokaarten werkend gekregen. Alhoewel er ook gebruikers zijn met problemen.

De psu calculator geeft ook aan dat het moet kunnen.

Ook staat er in onderstaand plaatje aangeven dat de voeding beschikt over 4x 6/8 pin PCI-e stekkers.
Afbeeldingslocatie: http://www.seasonicusa.com/images/Platinum_series/P_series_XP2_03_660.jpg

Maar ik twijfel nog sterk of 660 Watt voldoende gaat zijn. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jarrin

Verwijderd

Waarom zou je voor twee highend videokaarten zo een zwake voeding halen? Ook al doet hij zal je hem zeker na verloop van tijd op blazen. Ben je erg gehecht aan Seasonic en wat is je budget?
Eerste hit op Google: HD7970 >
500W (or greater) power supply with one 150W 8-pin PCI Express power connector and one 75W 6-pin PCI Express power connector recommended.7
NOTE: Minimum recommended system power supply wattage is based on the specific graphics card and the typical power requirements of other system components. Your system may require more or less power. OEM and other pre-assembled PCs may have different power requirements.
b.t.w.: als er staat dat er 4x8pins stekker bij zit denk dan wel dat de 8pins CPU power kabels niet hetzelfde zijn als de 8pins PCI-e kabels!
Ik zou er gewoon 850W ofzo in doen en niks minder!

• jarrin
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:47:
Waarom zou je voor twee highend videokaarten zo een zwake voeding halen? Ook al doet hij zal je hem zeker na verloop van tijd op blazen. Ben je erg gehecht aan Seasonic en wat is je budget?
Eerste hit op Google: HD7970 >

[...]

b.t.w.: als er staat dat er 4x8pins stekker bij zit denk dan wel dat de 8pins CPU power kabels niet hetzelfde zijn als de 8pins PCI-e kabels!
Ik zou er gewoon 850W ofzo in doen en niks minder!
Ik heb nu 730W, dus 850 lijkt mij een beetje ver gaan?
Ja ik zou graag een Seasonic een keer willen proberen, hoor er goede verhalen over ;)

Qua budget wil ik eigenlijk niet verder gaan dan 150 euro.

En ik vind die aanbevolen voedingen van AMD/Nvidea een beetje onduidelijk. I.c.m. welke hardware is dat? M.a.w.: Hoeveel watt is dan voor de videokaart en hoeveel watt gaat er dan naar de rest uit?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je kijkt naar de specs wordt 150W+75W+75W (8pin + 6pin + slot) per kaart aangeraden. Wil niet zeggen dat die kaart dat ten alle tijde gaat trekken, maar met 2 van die kaarten full load zit je op max 600W, komt nog een leuke CPU bij die 77W doet als ie flink loopt te stressen, zit je op 677W max.
Verder is een van je kaarten een OC-versie, dus die vreet meer dan een standaard kaart.

Persoonlijk zou ik er een iets dikkere PSU in zetten. Overleven zal ie het waarschijnlijk wel, maar je systeem wordt gewoon niet stabiel als het maximale vermogen uit die voeding getrokken wordt.

• jarrin
_JGC_ schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:09:
Als je kijkt naar de specs wordt 150W+75W+75W (8pin + 6pin + slot) per kaart aangeraden. Wil niet zeggen dat die kaart dat ten alle tijde gaat trekken, maar met 2 van die kaarten full load zit je op max 600W, komt nog een leuke CPU bij die 77W doet als ie flink loopt te stressen, zit je op 677W max.
Verder is een van je kaarten een OC-versie, dus die vreet meer dan een standaard kaart.

Persoonlijk zou ik er een iets dikkere PSU in zetten. Overleven zal ie het waarschijnlijk wel, maar je systeem wordt gewoon niet stabiel als het maximale vermogen uit die voeding getrokken wordt.
Oke, duidelijk. Ergens in de 700 watt dus gaan zitten.

Volgens jou beredenering is het dus zo:
Slot = 75 Watt
6 pin = 75 Watt
8 pin = 150 Watt

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Gemiddeld verbruikt een 7970 nog geen 200W, dat keer 2 en nog een systeem dat minder dan 100W verbruikt is hooguit 500W, dat doet de platinum 660 met 2 vingers in zn neus.
Ga je kijken naar piekwaardes kun je inderdaad tegen de 650W zitten, maar piekwaarde kan de voeding ook (kortstondig) 800W leveren als dat echt nodig is.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

bovendien is die piekwaarde zoals 't doet vermoeden een piek, er zijn bijzonder weinig applicaties die 100%CPU+GPUload kunnen halen. je moet echter geen grote overklok op de CPU/GPU's zetten, het verbruik stijgt daar dan meer dan liniear

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1