Ik zal het daarom niet te lang maken. We gaan hier redelijk off-topic en de TS heeft al eventjes niet van zich laten horen hier.
[...]
Ik bedoel dat ding dat tig duizenden mensen nog gewoon gebruiken. En waarom iets weghalen wat niet in de weg zit en alleen maar een voordeel is voor mensen die het prettig vinden? Je gaat ook niet je voordeur dichttimmeren als je je huis altijd via de achterdeur verlaat.
Ik timmer 'm niet dicht, maar laat 'm wel op slot zitten. Daarbij is het niet weggehaald, maar verandert. Geëvolueerd als je 't zo wilt noemen zodat het ook op touch devices prettig te gebruiken is. Iets wat steeds meer gemeengoed wordt.
[...]
Start -> display -> enter
Dat kan daarmee dus niet meer. Het is een extra stap die niet nodig is. Omdat ze geen betere manier konden verzinnen dat de boel dommer maken, moet je nu iets extra's doen om bij andere zaken te komen, waar je in Vista en Win7 in een keer naartoe kon.
Start -> netw -> enter
Probeer maar (dat werkt dus niet meer).
Zal ik morgen eens bekijken. Ik zit hier thuis heerlijk met Debian te werken met de Xfce4 desktopomgeving welke al een lange tijd niet visueel grondig is verandert

.
[...]
Keyboard support, ja dat moet. Er zijn mensen met motorische handicaps, die geen muis kunnen gebruiken. Er zijn mensen met een visuele handicap die zelfs geen touchscreen kunnen gebruiken, maar een braillebalk hebben en auditieve feedback nodig hebben. Propere keybaord-support (en daarop voortbordurend dus accessibility) is kritiek voor een OS dat gerespecteerd mag worden.
Hier geef je juist mooi aan wat er in voorgaande versies niet lekker werkte. Zoals Caelorum zegt is dat in W8 juist een stuk verbeterd.
Het is ook een stukje usability voor mensen zonder handicaps/afwijkingen. Als je handen op het toetsenbord liggen, wil je niet voor kleine wissewasjes steeds naar de muis hoeven te grijpen (maar, andersom geldt natuurlijk ook).
Geef eens eerlijk toe, als je met een Word documentje bezig bent, hoe vaak grijp jij naar je muis om wat opmaak toe te passen zoals koppen, vet, cursief, ander lettertype, dingen invoegen e.d.? Dat zijn de wissewasjes waar jij telkens je muis gebruikt, terwijl het allemaal met toetsenbord kan. Sterker nog, ik kan met de verkenner van alles openen zonder ook maar naar de muis te hoeven wijzen. En zo zijn er nog meer plekken waar het met het toetsenbord prima gewerkt kan worden, maar men hoe dan ook de muis gebruikt. Is het sneller? Niet altijd. Het is zelfs regelmatig langzamer omdat je van hot naar her moet met de muis.
Nu moet je misschien eens een keer de tab toets gebruiken, lekker belangrijk. Wordt die toets ook eens gebruikt, de arme ziel krijgt veel te weinig aandacht.

[...]
Een ander plaatje of kleurtje is geen theme. Dat is een plaatje en een kleurtje. Glas is in Windows 8 weg, hoe krijg ik dat terug? Ik vind dat mooi, dus dan moet ik dat toch kunnen instellen/installeren?
Hoe durf je het dan over themes te hebben als je Vista en 7 noemt? Die "thema's" zijn alleen maar kleurtjes en behang. Met thema/theme denk ik juist aan het volledig aanpassen van het uiterlijk van het OS, zoals dat bij XP in zekere zin kon en met een gepatchte uxtheme.dll mogelijk is. Of nog mooier, zoals dat in Linux kan, waar je elk element kan veranderen van kleur en uiterlijk.
[...]
De TS geeft zelf aan Windows 8 niets te vinden. "Even wennen" is dat geval per definitie een negatief iets. Als je Windows 8 helemaal top vind, moet je ook wennen, maar dan is het positief. Maar het gaat nu over een topic waarvan de TS niet zo van Win8 houdt.
Maar hij heeft niet aangegeven waarom het zo onprettig is. Ik denk dat het meer de schok is van het 'anders' zijn en alle wilde verhalen die de ronde gaan. Hij zou een veel grotere schok krijgen als-ie naar OSX zou gaan. Maar daar hoor je nou niemand over, zelfs de meest verstokte Windows gebruiker die naar Apple gaat 'omdat het er mooi uitziet' hoor je niet hoe zoveel anders het OS is en dat er geen start menu is.
[...]
Anders dan: waarom moet het met een los tooltje? Zo leert Microsoft niet dat het start menu terug moet. In tegendeel, zo denkt Microsoft dat ze klaar zijn.
Als we maar milieuvervuilende producten blijven gebruiken, hoe denken we dan ooit de wereld te kunnen verbeteren? Zo leert men het nooit om te veranderen.
[...]
Ik bedoel natuurlijk gewoon het Windows 7 start panel voor XP. Een paar jaar geleden heb ik daar weleens mee ge-experimenteerd, maar het had allemaal een heel erg "net niet" gevoel. Ik weet hoe fijn StartIsBack werkt, en ik snap dan ook goed waarom dat op XP handig zou zou voor mensen die daaraan vast zitten (bijv in het bedrijfsleven). StartIsBack zou ook het start menu van Vista een klein zetje kunnen geven trouwens, want die heeft ook een paar kleine "hmmmmm bijna goed!" dingetjes

Het start menu is niets meer dan evolutie. In Windows 3.11 had je er geen. In Windows 9x, NT en 2000 was het een en hetzelfde. Toen met XP was het een stap vooruit. Hierop voortbordurend kwam het menu van Vista. Vista was een grote flop, maar het start menu was wel revolutionair en is gefinetuned in Windows 7.
Evolutie werkt maar 1 kant op. Je kan je benzine slurpende auto nou eenmaal niet zo 1-2-3 ombouwen naar een 100% elektrisch aangedreven auto.
Verdorie, toch nog een lange post geworden.