Creative Entertainment Console/ Soundblaster X-Fi HD USB

Pagina: 1
Acties:

• Narache
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-05-2022
Hallo,

Ik heb erg veel moeite gedaan om dit probleem zelf op te lossen, maar ik heb nergens op het internet de oplossing kunnen vinden. Ik ben een totale n00b als het gaat om computerhard- en software, dus vandaar dat ik het hier probeer. Ik heb het uiteraard ook op het Creative forum proberen op te lossen, maar ik sta daar nog steeds in een heuze 'queue' alvorens ik tot het forum kan worden toegelaten. Erg klantvriendelijk.

Ik heb de Soundblaster X-Fi HD USB aangesloten op mijn laptop en via een optische cabel verbonden aan mijn Teufel Cinebar (http://www.teufelaudio.nl...51-thx-2.1-set-p8457.html). Het geluid doet het prima en ik hoor zeker een verbetering ten opzichte van mijn onboard crappy soundcard.
Het probleem ligt bij de software, waarvan mij is verteld dat het correct calibreren essentieel is voor de geluidskwaliteit. Ik hoor bijvoorbeeld geen verschil als ik de Crystallizer aan of uit zet. De digitale I/O stelt ook dat de SPDIF in een onbekend of ongeldig signaal verstuurt. Als ik bij de geavanceerde instellingen van de Luidsprekers de Links en Rechts sliders verschuif, hoor ik geen verschil in het volume van de Cinebar.
Wat ik ook niet snap is in het menu Audiopparaten Regelen in het Windows configuratiescherm boven de SPDIF uit er een logo van een luidspreker staat met een groen telefoontje ernaast. Daaronder staat 'USB Soundblaster HD. Als ik muziek draai, lijkt daar niks te gebeuren. Waar staat dat icoontje eigenlijk voor?

Deze jongen had hetzelfde probleem. (http://forums.creative.com/archive/index.php?t-697021.html)
Hij heeft helaas geen antwoord gekregen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Zijn er alternatieven voor de Creative Entertainment Console? Heb ik de kaart en box misschien simpelweg niet goed met elkaar verbonden? Ze zijn enkel verbonden met een optical kabel.

Alvast bedankt!

• Narache
Een hoopvolle bump!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 20:10
Ik heb een Auzentech hometheather HD (Is ook een X-fi creative kaart), en als ik mijn output op SPDIF zet dan werkt crystallyzer niet en volume controls ook niet. en volgens mij zegt mijn receiver dan PCM maar dat weet ik niet helemaal zeker en zou ik thuis na moeten kijken.

Maar mijn kaart heeft ook functionaliteit om real-time Dolby digital of DTS te encoderen, dan stel ik in windows mijn default audio device in op mijn analoge speakers in en zet mijn kaart het signaal om en verstuurt het via SPDIF.
Mijn receiver zegt dan uiteraard DD of DTS.
Hierbij merk ik duidelijk verschil met crystallizer maar heeft het aanpassen van het volume geen effect.

Conclusies;
Met SPDIF kan je het volume niet controleren omdat je dit instelt op de receiver.
http://forums.sagetv.com/forums/showthread.php?t=58254
Quote; There's no volume metadata in the audio stream, any volume change is "real".
Volgens mij geldt hier hetzelfde voor crystallizer.

"Wat ik ook niet snap is in het menu Audiopparaten Regelen in het Windows configuratiescherm boven de SPDIF uit er een logo van een luidspreker staat met een groen telefoontje ernaast."

Het groene telefoontje staat voor je default communication device(mijn windows is engels), hiermee stel je in wat standaard als microfoon/input gebruikt moet worden.

Wat betreft de vraag over het niet herkennen van het signaal kan ik vrij weinig over zeggen omdat ik de kaart die je hebt niet ken of ooit gebruikt heb.
Maar als je een film gaat kijken met een player die passthrough ondersteund (bijvorbeeld powerdvd) zou je een film met DTS of DD ook op die manier aan je reciever kunnen aanbieden. Dus het DD of DTS signaal direct doorsturen naar de receiver.

Edit:
Volgens mij zijn er nog wat truukjes om je signaal aan te passen, zie ook:
http://www.hack7mc.com/20...olume-with-ac3filter.html

[ Voor 4% gewijzigd door Bazvv op 12-08-2013 14:04 ]

• Narache
Harstikke bedankt voor je reactie! Ik ga je links eens even uitgebreid bestuderen en kijken of ik er verder mee kom.