Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ik werk voor een bedrijf in een buitendienstfunctie, samen met ongeveer 10 andere collega's. Al sinds tijden hebben wij met onze werkgever problemen m.b.t. afspraken over reistijden. Wij hebben een werkdag van 8 uur, een half uur pauze en 1 uur "eigen" reistijd (wat onder de noemer woon-werk valt). Op zich is hier niets mis mee.

Nu is de regel bij ons ingesteld dat wij, ongeacht de afstand, half 9 's ochtends bij de 1e klant op de stoep moeten staan. Dit zijn soms afstanden verder dan 200KM, met een gemiddelde van ongeveer 120KM. In het begin hield geen enkele buitendienst medewerker zich aan deze regel, gezien het gewoon bijna onmogelijk is als de klant aan de andere kant van het land zit. Echter heeft ons management nu besloten hard op te treden tegen de werknemers die niet op tijd zijn. Ik ben nu aan het zoeken geslagen of er een regelgeving is die hier iets over zegt. Van ons wordt op dit moment verwacht dat wij maandags beginnen in Maastricht, dinsdags in Groningen en woensdags in Goes (als voorbeeld).

Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de regelgeving qua reistijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Hebben jullie te maken met een bepaalde CAO? Daar staan dit soort zaken vaak beschreven.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is jurisprudentie over, ben nu niet in de mogelijkheid deze zaak op te zoeken. Deze jurisprudentie komt erop neer dat je werkgever niet zomaar arbeidsvoorwaarden mag veranderen. Het mag wel, mits het goed beargumenteerd is en redelijk is. Zo ging deze zaak over een werknemer die niet om 7 uur 's ochtends wou beginnen, waar ze hiervoor altijd middag diensten draaide. De werkgever is in het gelijk gesteld omdat die goede argumenten aanbracht en niet vroeg willen opstaan weegt niet zwaar.

MAAR zoals ik het lees heeft jouw werkgever het ten eerste niet gebeargumenteerd EN vragen ze jou nu om in je eigen tijd te werken. (Zo lees ik het tenminste). Dit kan natuurlijk niet. Het blijft lastig met buitendienst, want je hebt natuurlijk ook reistijd naar werk dat nooit vergoed wordt. (Dan heb ik het niet over
kilometervergoeding).

Het is vaak bij cao geregeld, over onkostenvergoedingen voor buitendienstmedewerkers maar de wet zegt wel dat als je naar een klant moet en de werkgever dit specifiek opdraagt, dit arbeidstijd is en dus volledig vergoed moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tijd die jij kwijt bent van thuis naar kantoor is eigen tijd. Alles daarbovenop is werktijd. Als jij 30 min onderweg bent naar kantoor, maar naar de klant 90 minuten heb je al 60 minuten gewerkt + 60 minuten terug = 120 minuten gewerkt. Jij hoeft dus maar 6 uur bij de klant te zijn. Ik neem aan dat dit bedrijf met de letter C begint? Zij houden inderdaad nogal van taxichauffeurs met IT-kennis.

Raadpleeg uw CAO, zou ik zeggen, anders bovenstaande.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Met Phion,
Als jouw bedrijf van jou eist dat je op tijd bij de klant bent, ga je gewoon eerder weg. Stel dat je om 7 uur ergens moet staan, maar je hebt 2 uur reistijd, dan schrijf je 3 reisuren, 1 uur eigen tijd en 5 uur bij de klant. Eens zien of er commentaar bij je bedrijf komt als je om 12 uur weer richting huis gaat.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het probleem is mij niet geheel duidelijk, wil de wg dat je meer in je eigen tijd reist of is het probleem dat je nu vroeger moet beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Misschien een domme vraag, maar je plant toch zelf je bezoeken met de klant in? Lijkt mij het meest efficient.

Maar goed, je eerste afspraak is dus om 08:30. Bij anderhalf uur rijden moet je dus om 07:00 van huis. Een uur per dag reistijd is eigen tijd, dat is een half uur 's morgens en een half uur 's middags. Je werkdag begint dus om 07:30. Is dat onredelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik zie het probleem van de TS ook niet ... slechts 1 uur reistijd is eigen tijd - al de rest boek je gewoon in als werkuren.
Want ja - als de werkgever het contract op de letter wilt volgen dan is het niet meer als logisch dat je dat als werkgever ook gaat doen.

PS.
Er zijn wettelijke regels met betrekking tot overuren / dag / week en maximaal openstaande.
Dus als de werkgever wilt dat je 8u on site bent bij de klant dan houdt dat na een tijdje ook op.

Kortom, het enige mogelijke probleem dat ik zie is dat je vroeger moet opstaan.
Maar daarvoor ben je ook weer vroeger thuis (iets wat ik persoonlijk prefereer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:17
Als je telkens op een andere locatie verwacht wordt is je reistijd volledig werktijd. Als je dan om 7 uur zou moeten vertrekken om 8:30 op locatie te zijn en je laatst afspraak eindigt om 17:00 en het kost je vervolgens nog 2 uur om thuis te komen dan heb je dus een werkdag van 7 tot 7 oftewel 12 uur erop zitten.

Dat je baas je langer wilt laten werken is prima, maar daar moet dan wel wat tegenover staan. Ik heb zelf ook een buitendienst functie en mijn eerste afspraak plan ik om 10:00 uur in. Soms ook wel eerder, maar dat hangt van de druk af en dit is een eigen keuze. Heb ook een variabel salaris, dus als ik harder werk verdien ik meer.

http://www.fnvbondgenoten...reistijd-mee-als-werktijd
http://www.rendement.nl/h...gemerkt-als-werktijd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:23

Garyu

WW

Zoals ik het lees heeft de TS vooral het probleem dat ie vroeg moet opstaan? Dat lijkt me een gevalletje pech, als al vanaf het begin duidelijk was dat de eerste afspraak om 8:30 moet plaatsvinden. Als je daarvoor 200km moet reizen, moet je dus gewoon om 6:00 of zo thuis wegrijden. Lijkt me niet zo'n enorm probleem?

Aan de andere kant is het de vraag wie de reistijd betaalt. Dat lijkt me vrij duidelijk, de afspraken in de TS lijken mij redelijk (30min heen en 30 min terug, alles daarbovenop betaalt de baas).

Je moet wel opletten dat je inderdaad op tijd weer naar huis kan. Als jij om 6u van huis gaat en het klokje voor de baas om 6:30 begint te tellen, dan ben je om 15:00 klaar met werken (6:30 + 8 + 0,5 pauze) en dus om 15:30 weer thuis. Inderdaad zou dat betekenen dat je om 13:00 al bij de klant weg kan/moet gaan om niet meer dan 8u in totaal te werken:

Dagoverzicht:
06:00 thuis weg, 30 min jouw tijd
06:30 nog in de auto, 2 uur baas' tijd
08:30 bij de klant, 3,5 uur baas' tijd
12:00 pauze, 30 min jouw tijd <- beetje zinloos natuurlijk
12:30 bij de klant, 0,5 uur baas' tijd
13:00 richting huis, 2 uur baas' tijd
15:00 nog in de auto, 30 min jouw tijd
15:30 thuis

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 07-08-2013 09:55 . Reden: pauze meeberekend ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 14:00
Hier is het zo dat alle reistijd gewoon eigen tijd is. Collega's van me rijden 2x per week vanuit zuid limburg naar de randstad, maar die uren krijg je niet betaald. 6:00 in de auto stappen, 8:30-17:00 werktijd, 17:00-19:xx eigen tijd...

Gaat bij vrij veel bedrijven zo lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

De_Bastaard schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:53:
Hier is het zo dat alle reistijd gewoon eigen tijd is. Collega's van me rijden 2x per week vanuit zuid limburg naar de randstad, maar die uren krijg je niet betaald. 6:00 in de auto stappen, 8:30-17:00 werktijd, 17:00-19:xx eigen tijd...

Lijkt me nogal gek. Als je er zelf voor kiest om in Zuid-Limburg te wonen en in de randstad te werken is dat jouw probleem, maar anders zou ik toch echt betere afspraken met je werkgever maken...

Bij mij is bij reizen "passieve reistijd" <-> "halve werktijd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 14:00
Nja het probleem is een beetje dat je 3 dagen in de week hier in het zuiden zit, en dan 2 dagen in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:09
Erazzzer schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:57:
Ik werk voor een bedrijf in een buitendienstfunctie, samen met ongeveer 10 andere collega's. Al sinds tijden hebben wij met onze werkgever problemen m.b.t. afspraken over reistijden. Wij hebben een werkdag van 8 uur, een half uur pauze en 1 uur "eigen" reistijd (wat onder de noemer woon-werk valt). Op zich is hier niets mis mee.

Nu is de regel bij ons ingesteld dat wij, ongeacht de afstand, half 9 's ochtends bij de 1e klant op de stoep moeten staan. Dit zijn soms afstanden verder dan 200KM, met een gemiddelde van ongeveer 120KM. In het begin hield geen enkele buitendienst medewerker zich aan deze regel, gezien het gewoon bijna onmogelijk is als de klant aan de andere kant van het land zit. Echter heeft ons management nu besloten hard op te treden tegen de werknemers die niet op tijd zijn. Ik ben nu aan het zoeken geslagen of er een regelgeving is die hier iets over zegt. Van ons wordt op dit moment verwacht dat wij maandags beginnen in Maastricht, dinsdags in Groningen en woensdags in Goes (als voorbeeld).

Heeft iemand hier ervaring mee wat betreft de regelgeving qua reistijden?
Alle reistijd boven de 30 minuten per enkele reis wordt als reisuren geschreven, daar zit een vergoeding aan vast van 70 tot 100% van het uurloon. In de installatiewereld dienen monteurs vaak om 07.15 op het project aanwezig te zijn, die 08.30 moet dus makkelijk lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je geaccepteerd dat je het hele land door moest reizen bij het aanvaarden van de functie waar, zeer waarschijnlijk, ook een lease auto voor beschikbaar gesteld is. Voor ritjes van 10KM rondom je eigen woonplaats zul je niet zo snel een lease auto ontvangen. Persoonlijk vind ik het niet zo gek dat je het hele land door moet reizen en dan is 08:30 soms wat vroeg maar als dat de afspraken zijn die jouw werkgever met haar klanten maakt dan lijkt me dat je jezelf daar aan moet houden. Bij verschillende detacheerders word je het hele land doorgestuurd en moet je projecten doen van 3 maanden lang Limburg - Randstad. Hierbij moet je ook vaak om 08:30 starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 19:50
Lees dit stukje eens: http://www.financieel-ond...wanneer-van-arbeidstijd-/ Werkt verhelderend, zeker het stukje over arbeidstijden icm. reizen.

Ik heb zelf een tijdje werk gehad met klussen door het hele land. In het weekend pakte ik de bus mee naar huis en vertrok vanaf daar. Uiteindelijk hadden we de afspraak dat ook als ik direct naar een klus ging of via de zaak mijn 'standaard' reistijd er altijd vanaf ging. Ik reed dus altijd een half uurtje voor mezelf, de rest voor de baas ongeacht het vertrekpunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekaasboer op 07-08-2013 10:26 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Vooral volgende passages:
Als uw werknemer vanaf thuis voor langere tijd naar hetzelfde project rijdt, dan beschouwt de arbeidsinspectie dit niet als werktijd, tenzij u zich bemoeit met de wijze waarop men reist. Reizen vanaf thuis naar een klant of een project wordt als arbeidstijd beschouwd als het van dag tot dag verschilt en uw werknemer vanaf huis naar verschillende afspraken op een dag rijdt.
en
De tijd die is gemoeid met reizen eigen aan de arbeid is volgens de arbeidstijdenwet (ATW) wel arbeidstijd. Dat is bijvoorbeeld van belang voor de installateur die op verschillende plekken in het land werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29

m-vw

Dus?

Deels off-topic:

Ik zie hier een aantal reacties met de redenering dat totale reistijd min het halfuur eigen tijd gezien kan worden als werktijd.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat dat zeker niet altijd zo is.

De reistijd boven een uur per dag wordt wel vergoed, maar geldt niet altijd (Bij mijn werkgever bijvoorbeeld.) als werktijd.

Ik zit in de groot metaal CAO waar het ook nog eens zo is dat een reisuur anders vergoed wordt als een werkuur. Bij ons is een gemiddelde snelheid vastgelegd in de arbeidsvoorwaarden waarmee de reistijd wordt bepaald.

Voor een buitendienst monteur gelden wellicht andere normen, maar zoals eerder geschreven ben ook ik benieuwd hoe men dan omgaat met de arbeidstijdenbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
m-vw schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:43:
Ik zie hier een aantal reacties met de redenering dat totale reistijd min het halfuur eigen tijd gezien kan worden als werktijd.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat dat zeker niet altijd zo is.
Volgens TS is die regel daar wel van toepassing. Vandaar de reakties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 16:55

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb het geluk dat ik een hele schappelijke werkgever heb. Zit bijna alle dagen op de buitendienst, maar als ik om 7:00 in de auto moet stappen dan is het prima als ik er om half 4 ook mee kap. Maargoed, soms moet je wat geven en soms wat nemen. Als het onder de streep maar redelijk uitkomt denk ik dan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 01:15:
De tijd die jij kwijt bent van thuis naar kantoor is eigen tijd. Alles daarbovenop is werktijd. Als jij 30 min onderweg bent naar kantoor, maar naar de klant 90 minuten heb je al 60 minuten gewerkt + 60 minuten terug = 120 minuten gewerkt. Jij hoeft dus maar 6 uur bij de klant te zijn. Ik neem aan dat dit bedrijf met de letter C begint? Zij houden inderdaad nogal van taxichauffeurs met IT-kennis.

Raadpleeg uw CAO, zou ik zeggen, anders bovenstaande.
Dit gaat over 10 medewerkers, lijkt me niet over die landelijke prutstoko te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arthas schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 07:59:
Met Phion,
Als jouw bedrijf van jou eist dat je op tijd bij de klant bent, ga je gewoon eerder weg. Stel dat je om 7 uur ergens moet staan, maar je hebt 2 uur reistijd, dan schrijf je 3 reisuren, 1 uur eigen tijd en 5 uur bij de klant. Eens zien of er commentaar bij je bedrijf komt als je om 12 uur weer richting huis gaat.
Ik zit gemiddeld 4 uur per dag in een auto (woon in de Randstad) en woon rond de 30 minuten van kantoor af. Alle tijd buiten twee x 30 minuten (kantoor) die ik kwijt ben is werktijd. Uiteraard word ik gecompenseerd als ik relatief langer blijf, iets wat ook bij mijn functie past. Mij zul je in de drukke periode (september-februari) niet om 12:00 thuis zien, eerder rond 22:00. ;) Besef je wel dat als iemand bijvoorbeeld een contract heeft voor gemiddeld 40 uur maar in werkelijkheid meer dan 60-70 uur voor de baas aan de slag is (inclusief reistijd) hij dit niet lang gaat volhouden zonder adequate compensatie.

Men moet wat minder bang zijn om de baas op zijn/haar plaats te zetten en jezelf onmisbaar maken. Veel bedrijven die IT'ers als taxichauffeurs laten werken (grappig dat de namen van deze bedrijven bijna altijd met een C beginnen) doen bijna aan slavenarbeid en doen niets aan persoonlijke compensatie. Uiteraard zijn er 'team-targets', maar dat schiet weinig op als je met 50-jaar oude niet-ontwikkelde mensen zit die het allemaal wel best vinden. Zoek een bedrijf wat meer individualistisch is ingesteld en targets persoonlijk worden richting een VS-cultuur; werkt veel beter voor uw portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Ik ben ook zo eentje zoals Phion zichzelf beschrijft. Als ik, als site engineer, 40 uur per week zou werken en dan zou stoppen, ben ik ergens op woensdagmorgen klaar. Overuren krijg ik niet betaald, maar daar is mijn basis-salaris ook naar. We hebben echter geen drukke periodes, alleen een iets rustigere periode rond Kerst aangezien we als kantoor dan dicht zijn :) Ik maak dan ook gerust ruim 2000 uur per jaar, terwijl ons kantoorpersoneel niet verder dan 1680 komt.

Reistijd in mijn geval betekent tussen de 200-500 km per week met de auto en meestal een stukje vliegen. Maandag heen en vrijdag terug. Of een week later en dan de weekenden door.
Mocht ik ergens in Europa zijn, tot maximaal 1000km rijd ik dan ook.

Als ik een klus ergens heb verder dan anderhalf uur rijden (grofweg de Randstad voor mij) en ik weet zeker dat ik daar twee of meer dagen zit, dan blijf ik over. Ik ga niet terugrijden om de volgende dag weer het zelfde ritje te doen. Dit wordt gewoon vergoed, inclusief extra toeslagen.

Bij ons is het zo geregeld dat de buitendienst-monteurs wél een verschil in reistijd en werktijd hebben. Zij krijgen dan ook de extra uren betaald. Het is dus niet zo, dat omdat een buitendienst-monteur op zondagavond naar een site gaat, hierdoor 250% van de werkuren betaald krijgt. Normaal gesproken wordt reistijd voor 70% vergoed; mocht je in de overuren zitten, dan geldt de 100% vergoeding en geen 125%-150%-250%

Ik ben het dus helemaal eens met Phion, je moet wel een goede compensatie hebben anders ga je dit werk niet volhouden.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat jij beschrijft klopt helemaal Arthas en in zo'n situatie is compensatie ook bijna noodzakelijk, maar zover ik (zonder verdere input van TS) nu in kan schatten gaat het hier eerder over dat je om 8:30 bij de klant moet zijn dan dat het een probleem is om extra reisuren te maken. Bij de meest van dit soort functies staat ook 'bereid tot reizen in heel NL' waarmee je kunt inschatten dat je soms vroeg uit je bed zult moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
Ik zie dat er een klein beetje onduidelijkheid is over wat nu het probleem is. Ik geef even verdere input.

Van vroeger uit waren onze werktijden half 9 - 17 uur bij de klant, met een uur eigen reistijd. We hadden toen de ongeschreven afspraak dat dit een half uur voor en half uur na de werktijd was. Dat betekende dat iedereen om 8 uur van huis vertrok en als de reis dan 2 uur duurde kwam je om half 10 aan bij de klant. Volgens de regels moest je dus dan ook weer half 6 thuis aankomen en dat klopte gemiddeld wel redelijk.

Toen is er aan ons gevraagd half 9 bij de klant te zijn en bij uitzonderlijke afstanden zou een andere starttijd overlegd worden. En uitzonderlijk werd op 1,5 uur gezet. Dat betekende dat je dus om 7 uur al moest vertrekken, maar als geschatte thuiskomsttijd van half 5. Maar daar ging het dus al mis. Als je dus om half 3 2 uur van huis zat, was je werkdag dus eigenlijk al afgelopen. Maar dan bellen in de middag klanten die willen dat er nog iemand eind van de middag langskomt. Echter omdat het bedrijf besloten heeft dat iedereen maar om 7 uur moet vertrekken zijn eind van de middag geen mensen meer beschikbaar.

Er werd toen de regel ingesteld dat je tot 5 uur door moest werken en dat de reistijd dan maar als overuren geschreven moesten worden, want het zou maar sporadisch voorkomen. Echter de realiteit is dat dit dus dagelijks gebeurd.

Nu is dus besloten dat iedereen om half 9 bij de klant moet zijn, ongeacht de afstand. Hierdoor krijgt de baas meer declarabele uren en worden onze werkdagen langer. Wat is mijn probleem? Niets financieels. Dus of dat ene "eigen" uur wel of niet correct is, dat is het thema niet. Wij maken nu extreem lange dagen, omdat we nu dus 8 uur werken en soms 6 uur reistijd erbij hebben. Dat is probleem 1. En inderdaad de vertrektijden. Iedereen heeft binnen het bedrijf gesolliciteerd op een functie voor een buitendienstfunctie in de regio. Echter eenmaal in dienst bleek het bedrijf helemaal niet in regio's te werken. Dit was eerst geen probleem omdat ze aangaven dat je een vertrektijd van 8 uur hebt. Tegenwoordig is het dus soms 6 uur. Niemand van de medewerkers heeft voor een functie met dergelijke vertrektijden gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eigenlijk is de discussie in welke mate de werkgever overwerk mag verplichten.

Als je van die lange dagen maakt en de overwerkvergoeding niet nodig hebt, zou je misschien kunnen overleggen om slechts 4 dagen per week in te roosteren. Jij je 4*10 = 40 urige werkweek zonder overwerk. Je baas zijn langere dagen met extra veel declarabele uren.

Alleen zal hij op iedere 4 buitendienst-medewerkers die voor dit 4x10 rooster kiezen, een 5e moeten aannemen. Mits overwerk netjes wordt betaalt kost hem dat niets.

Meestal wordt overwerk echter karig betaald, waardoor een werkgever goedkoper uit is om 4 werknemers 50 uur per week te laten werken dan 5 werknemers 40 uur per week. Zaken als pensioenopbouw, leasebudget, vakantiegeld, en andere secundaire arbeidsvoorwaarden worden lang niet altijd opgeschaald.

[ Voor 23% gewijzigd door t_captain op 07-08-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
Met andere woorden zijn volgens jou de arbeidsvoorwaarden aangepast.

Echter, de ongesproken regel staat nergens op papier. Het is iets wat er met de jaren is ingeslopen en altijd maar goedgekeurd is. Dus daar ga je niks winnen.

Wat wel van belang is de arbeidstijdenwet. http://www.rijksoverheid....voor-mijn-werktijden.html

Als je namelijk structureel 12 uur (8uur lokatie en 4 uur reis (ex. je eigen uur)) per dag zou werken en dat 5 dagen per week, dan overtreedt de werkgever de arbeidstijdenwet. Je mag zelfs niet meer dan 60 uur per week werken en over een periode van 4 weken zelfs maar 55 uur per week. Over 16 weken geldt zelfs een maximum van 48 uur per week. Lees ook even de uitzonderingen trouwens, bijvoorbeeld bij 3x minimumloon geldt de wet niet altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Arthas op 07-08-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 17:24
Ook al heb je de oplossing voor je vraagstelling; bedenk goed hoe je dit gaat brengen naar je baas. Zometeen word je ''als die lul'' gezien, terwijl je voor 10000% gelijk hebt. Probeer dus het collectief aan te pakken.

^ is inderdaad van toepassing. Houd goed bij wanneer je zoveel overuren maakt, noteer het en leg het eventueel voor aan de OR oid met een paar kameraden die t zelfde dr over denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ps3gamer91 op 07-08-2013 22:57 ]

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 00:21
Ik weet dat het een beetje ouderwets klinkt maar wij zaten bij de bond, en vooral nu zie je het probleem dat steeds meer werknemers denken dat je die niet meer nodig hebt! Alles is toch goed geregeld, wat kan ons nou gebeuren?

Nou ja de VVD i.c.m de PVDA! En eerlijk is eerlijk dat zag ik ook niet aankomen, maar desondanks denk ik dat arbeiders zich aan moeten melden bij de desbetreffende vakbonden al was het maar om de werkgever, ondanks de crisis zich bewust te laten worden van zijn eigen verantwoordelijkheid tov van de werknemer!

Ja, ik weet dat het voor kleine ondernemers geen vetpot is tegenwoordig, maar hoe vreemd het ook klinkt het zijn meestal de grotere ondernemers met meer dan 20 man personeel die voldoende winst maken en misbruik maken van het argument dat er voor jou 100 anderen zijn! Met andere woorden, Arbeiders verenig u! (maar misschien beter niet bij de PVDA?)

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:55:
Eigenlijk is de discussie in welke mate de werkgever overwerk mag verplichten.

Als je van die lange dagen maakt en de overwerkvergoeding niet nodig hebt, zou je misschien kunnen overleggen om slechts 4 dagen per week in te roosteren. Jij je 4*10 = 40 urige werkweek zonder overwerk. Je baas zijn langere dagen met extra veel declarabele uren.
Deze kwestie hebben we op ons werk ook gehad. Voor onze werktijden is het ook gunstiger om 4 dagen van 10 uur te draaien en dan de maandag of de vrijdag gewoon lang weekend te kunnen hebben.

HRM heeft alleen gezegd dat ze daar niets voor voelen omdat er in onze contracten staat dat we 5 dagen in de week werken (niet 40 uur, flexibel inzetbaar). Bovendien worden dan alle uren die we uitloop maken gelijk geschreven als overwerk, iets waar ze ook niet heel blij mee zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie niet waarom [10, 10, 10, 10, 0] niet zou passen in het plaatje van een "flexibel ingedeelde vijfdaagse werkweek" :)

Ik snap wel dat men de mogelijkheid wil openhouden om je een keer anders in de roosteren (zeg maar ook op vrijdag of maandag). En dat men wil voorkomen dat het vierdaagse rooster tot de verworven rechten gaat behoren. Op het overwerk zou het rooster geen effect moeten hebben. Als je 4*10 werkt en een dag duurt 11 uur, heb je 1 uur overwerk. Als je 4*10 werkt en je moet op de 5e dag opkomen, heb je ook overwerk. Als je 5*8 werkt en je moet iets doen wat niet in die 40 uur past heb je net zo goed overwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:31
Waarschijnlijk willen ze voorkomen dat je 4x10 uur werkt en daarbij soms een half uur - uur duimen aan het draaien bent en vervolgens op je vrije dag alsnog overuren moet draaien.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:50:
Ik zie niet waarom [10, 10, 10, 10, 0] niet zou passen in het plaatje van een "flexibel ingedeelde vijfdaagse werkweek" :)
Omdat een werkdag met nul uren natuurlijk geen werkdag is, en het een VIER daagse werkweek wordt.

In principe zouden ze met 3x10, 1x9, 1x1 ook uit de problemen zijn omdat er in onze arbeidsovereenkomsten letterlijk een vijfdaagse werkweek wordt vermeld.

Vaak werken we ook gewoon over en nemen we de overgewerkte uren direct als verlof op als er de laatste dag niks te doen is, maar je kan bijvoorbeeld geen vrij weekendje plannen omdat je wel als reserve staat ingeroosterd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Wow, die regeling is in beginsel echt goed. Bij mijn ex-werkgever was het meer een kwestie van 8 uur declarabel zijn en verder zie je maar. Als je dan 200+ km per dag reist maak je lange dagen. Maargoed, wellicht in andere sector met dito salariëring, maar op het eerste gezicht zijn de voorwaarden qua uren & reistijd gunstiger dan bij vrijwel alle anderen in de detachering.

Dan zit je alsnog met de nieuwe 'controle' op die starttijd - ik denk dat het ook goed is als bespreekbaar wordt gemaakt welk 'probleem' er nu opgelost zou moeten worden met de nieuwe controles. Of, welk doel de werkgever heeft - om dan samen met buitendienst & evt klanten te kijken wat er geregeld kan worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:25:
maar op het eerste gezicht zijn de voorwaarden qua uren & reistijd gunstiger dan bij vrijwel alle anderen in de detachering.
Dit betreft geen detachering, maar een buitendienst functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-10 17:09
De_Bastaard schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 09:53:

Is bij ons ook normale zaak..helaas!
Pagina: 1