Graag gedaan.
Ik geef je nog iets meer info.
Fiscale winst = afkoopwaarde spaarhypotheek - totaal betaalde premies in relatie tot vermogensopbouw.
Dat eerste spreekt voor zich.
Het tweede is eigenlijk alle betaalde premies, minus dat deel wat aan overlijdensrisicoverzekering is opgegaan. Overlijdensrisico is een apart verhaal en heeft niets met vermogensopbouw te maken, ook al wordt deze uit dezelfde premiebetaling onttrokken.
Bij een premie van 200 euro per maand zal de verdeling er ongeveer als volgt uitzien:
- vaste poliskosten 7 euro
- variabele poliskosten 7% * 200 euro = 14 euro
- premie overlijdensrisico (nogal afhankelijk van verzekerd bedrag, aantal verzekerden en hun leeftijd). Voor het voorbeeld neem ik 40 euro.
Dat betekent dat de 1e maand premiebetaling 200-7-14-40 = 139 euro aan de polis toevoegt.
Je ingelegde premie excl overlijdensrisicoverzekering bedraagt echter 160 euro (200 - 40).
Gevolg is dat je polis deze maand geen fiscale winst, maar een verlies maakt van 21 euro.
Kijk je een aantal jaar later, dan is de vergelijking iets anders. Er is inmiddels vermogen opgebouwd waarover ook rente wordt bijgeschreven. Stel dat de polis 20.000 euro bevat bij een hypotheek rente van 4.5% nominaal, dan schrijft de spaarpolis maandelijks 75 euro aan rente bij. Je waardeontwikkeling is dan:
139 netto storting na poliskosten en overlijdensrisico + 75 bijgeschreven rente = 214 euro.
Dat is een fiscale winst van 214 waardeontwikkeling - 160 premie excl overlijdensrisico = 54 euro.
In de eerste jaren is de rente lager dan de poliskosten en bouw je verliezen op. Daarna neemt de rente toe en begin je winst te maken. De cumulatieve winst is belastbaar in box 1 bij afkoop of boxwijziging van de polis.
Mijn gut feeling is dat een modale spaarhypotheek tussen de 20 en 30k aan waarde fiscaal quitte staat.