Nieuwe schijven klaarmaken voor installatie + Raid

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 17:43
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag 2 nieuwe Seagate Barracuda schijven (2TB per stuk) binnengekregen ter vervanging van een enkele Samsung F3 1TB. Deze gaan puur dienen voor opslag van bestanden zoals downloads afbeeldingen etc. , geen installaties dus. De schijven gaan in Raid 1 (onder windows 8), echter zit ik te denken over hoe ik zaken het best aan kan pakken. Ik had het volgende in gedachten:

1. Controleren of schijven werken: Gewoon inpluggen in de PC en kijken of ze herkend worden? Of is een soort van burn-in test aan te raden (met welk programma?)? En moet ik nu al formatteren of doet de raid setup dat?

2. Oude schijf uit de pc, nieuwe installeren en raid opzetten (lijkt me duidelijk).

3. Data van oude schijf kopiëren naar nieuwe.

Waar mijn twijfels zitten is het volgende:

Bij stap 1, laat het inpluggen van de schijven niet iets achter in het systeem/register? Ik heb al een situatie dat een bepaalde device die ik 1x heb aangesloten de driveletter E: kreeg terwijl ik die voor mijn hdd wilde. Kreeg m ook niet meer veranderd... Dan ook nog de vraag over welk filesystem te gebruiken? Las iets over ZFS maar dat werkt helaas niet onder windows :(

Bij stap 3: Is het verstandiger om eerst de inhoud te kopieren naar 1 schijf en dan de 2e in te pluggen (ondersteunt raid dat je schijven weghaalt en later weer terugzet)? Of kan ik beter gewoon kopieren terwijl beide schijven erin zitten?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 3% gewijzigd door tobitronics op 06-08-2013 20:40 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-01 15:34
M.b.t Je vraag over je drive letter. dat kan je dat eventueel zo doen (link)

M.b.t het testen. Baat het niet schaadt het niet lijkt me? Maar een echt programma om te testen ken ik niet..

M.b.t. je vraag over het kopieren van je data lijkt het mij het verstandigst om eerst je raid setup werkend en al aan de praat te krijgen. En dan pas je data er op te zetten. Logisch toch?

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 17:43
analogworm schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:16:
M.b.t Je vraag over je drive letter. dat kan je dat eventueel zo doen (link)

M.b.t het testen. Baat het niet schaadt het niet lijkt me? Maar een echt programma om te testen ken ik niet..

M.b.t. je vraag over het kopieren van je data lijkt het mij het verstandigst om eerst je raid setup werkend en al aan de praat te krijgen. En dan pas je data er op te zetten. Logisch toch?
Met die drive letter ging het me erom dat een bepaald apparaat de E heeft ingenomen maar dat ik deze aan geen enkel ander apparaat kan toekennen (error parameter is onjuist), ookal verander ik de letter van het eerstgenoemde apparaat. Is er trouwens bij mijn raid setup nog een bepaalde beste keuze voor filesystem? En komen de raid 1 schijven als 1 of 2 volumes te staan in de verkenner?