Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Deze zomer heb ik twee keer bezoek ontvangen uit Nederland en ben samen met deze vrienden/familie op pad geweest in Noorwegen :) We hebben onder andere Stavanger, Bergen, Geiranger, Ålesund en Jotunheimen bezocht. Hieronder een greep uit de foto's met omschrijvingen.

*snip* linkjes zijn dood

[ Voor 95% gewijzigd door Nordlys op 30-03-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Even snel wat ik heb niet zoveel tijd meer..... Interessante set :)

Het valt me direct op (doet flickr dat?) dat de luchten er vies uit zien, alsof het vol met ruis zit, waardoor het best storend uitziet...Misschien is het extreme scherpte, maar op de grotere versies valt het enigszins mee...
Nummer 1 is zondermeer een interessante foto met een interessant gevormd landschap, echter de rivier op de achtergrond wordt afgesneden terwijl mijn blik wel meer wilt zien van die rivier. Het voelt aan alsof je aan het wandelen bent naar dat ene uitzichtpunt, maar je een foto maakt van net ervoor.

Nummer 2 is ook een goed moment, alleen zou ik ook hier dat stukje verder gelopen zijn totdat ik wat meer water in zicht had.

Bij nummer 4 denk ik meteen: voorgrond wegcroppen ;) Other than that een mooie foto. Ik heb het water in Noorwegen nog nooit zo glad gehad jammer genoeg.

Nummer 5 vind ik echt net wat teveel blauw. Ik heb dat zelf ook vaak (schotland) en wat toch wel wat helpt is met een lokale brush de blauwe bergen toch ietsje geler maken (+6 ofzo).

Nummer 6 vind ik echt een schitterende foto. Ook hier weer dat tikkie blauw teveel in de bergen, maar voor de rest een hele interessante foto!

Van 8 en 9 zijn natuurlijk TIG foto's gemaakt al....Bij 8 zou ik dan toch geprobeerd hebben iets wijder te schieten (desnoods panorama), om de bergen op de achtergrond wat meer te zien voor een goeie dieptewerking. Ik vind het bootje bij 9 de foto wel compleet maken, maar als het er niet was, zou ik geen diepte gevoel krijgen van de Preikestolen rechts.

Nummer 10 is ook een leuke overzichtsfoto van Bergen. Niks op aan te merken. Leuke foto om naar te kijken.

De luchten ogen in eerste instantie wat storend. Kleurgebruik vind ik ok en ook zit er een consistente bewerking in. Ik vind 6 en 11 de beste 2.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
Prachtig. je bent bescheiden met je testcase; ik heb hier weinig op aan te merken, keurige foto's van een ruig landschap. Ik krijg er gelijk zin in om ook een tocht te maken. 1 en 7 zijn hier de favorieten.

Als je toch commentaar behoeft:

01: Zeer fraai, wellicht de beste. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik op de voorgrond naar kijk, en de schaal ervan.
02: Ja, zo'n regenboog voegt wel wat toe; meestal zijn ze op foto's niet zo zichtbaar, nu zie je zelfs de tweede zichtbaar. Misschien had je er wel iets méér meer en minder voorgrond op kunnen zetten
03: Dit vraagt om een panorama waar het meer geheel opstaat
04: qua compositie wat minder bijzonder, hier had je wellicht meer uit kunnen halen
05: De berg is nu donkerblauw. Je ziet het op je andere foto's ook, maar hier stoort het
06: natuur en cultuur komen samen, jammer dat er onderin dan zo'n halve weg opstaat; had er wat mij betreft geheel in mogen betrekken
07: prachtige diepte en licht!
08: weinig op aan te merken, leuk shot
09: ook heel mooi, de boot doet het 'm, geeft het toch een schaal, net zoals de toeristen
10: mooie wolkenvelden en kleurenpalet; wel jammer dat de horizon zo samenvalt met de huizen

Over het algemeen vind ik de foto's overigens wel iets te contrastrijk/scherp; dat kan aan flickr liggen. Ene foto is overgesatureerd, andere weer wat fletser.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkreptile
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 17:21
nummer 6 is het mooiste, zoals hij is, de weg stoord me niet, en te veel blauw? stoord me eerlijk gezegt ook niet. je kan nouw eenmaal niks aan de natuur veranderen.

Sometimes you just got to lick the stamp, and send it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:16
darkreptile schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:26: je kan nouw eenmaal niks aan de natuur veranderen.
:?

Je kan een hoop aan de natuur veranderen, daar getuigt nu juist deze foto van, en je hebt ook ruime keuze hoe je haar vast wilt leggen. Je moet natuurlijk wel enigszins werken met wat je gegeven wordt, wellicht dat je dat bedoelt? Als je zoveel mogelijk wilt weergeven hoe je hebt waargenomen kan het nog zijn dat je wat bewerking moet toepassen op hetgeen dat de sensor heeft vastgelegd. :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:57

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hele mooie landschappen, nice!

Ben het wel eens met Deathchant wat betreft die luchten; ze zien er ook hier 'korrelig/blokkerig' uit.

Verder vind ik bij sommmige foto's het blauw te veel overheersen. Denk aan nummers 5 en 6.

Qua compo vind ik ze allemaal wel interessant, behalve de laatste. Die valt wat mij betreft uit de toon qua 'scenery'. Ook qua compo vind ik hem niet sterk; die akker op de voorgrond werkt bij mij gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 07:36
Dat korrelige / blokkerige van de lucht ziet eruit als JPEG compressie. Wellicht teveel compressie toegepast? Ik gebruik zelf altijd minimaal 90 als ik naar Flickr upload en soms 100 als een bepaalde gradient er nog steeds te blokkerig uitziet.

Verder vind ik nrs. 4, 6 en 9 geslaagde foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 23:04
Een mooie serie, maar ik vind met name bij nummers 2 t/m 4 dat er iets op de voorgrond ontbreekt waardoor de dieptewerking in die foto's te weinig tot uitdrukking komt. Deze zijn volgens mij ook allen vanaf een hoge positie geschoten lijkt mij?

9 vind ik erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Mooie reeks. Persoonlijk vind ik 5 & 6 het mooist, maar ik ga akkoord met de rest w.b. het blauw. Ik zou de witbalans een tikkeltje warmer proberen maken.
Die "blauwe bergen", heb je bij die foto's toevallig de Levendigheid/Vibrance omhoog gegooid? Die bijwerking krijg ik namelijk ook vaak op die manier.
Ook zou ik hier en daar meer shadow en highlight recovery toepassen (voor zover dat nog mogelijk is). Bv 6 heeft een vrij uitgebeten lucht en 7 kan imo van beide profiteren.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 21:23

Lex2

Fotografieliefhebber

Ah... Noorwegen _/-\o_ Ben er zelf 2 jaar geleden geweest en nu ik die foto's zie komen er een aantal griezelig bekend voor. In mijn fotocollectie van Noorwegen heb ik foto's die op nagenoeg dezelfde locatie zijn gemaakt als foto 4 en 6.

Je hebt een mooie fotoserie gemaakt. Foto 6 vind ik persoonlijk het mooist. Heerlijk dat groene gras in het dal en het sneeuw op de toppen <3

offtopic:
Zijn er trouwens meer mensen die het gek vinden dat er geen hekken staan om/op de Preikestolen?

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bedankt voor de reacties! Veel beter dan de gemiddelde forums waar altijd maar lovend wordt gereageerd. Ben het met een groot deel van de reacties eens:
- Bij #5 en #6 vind ik de bergen ook te blauw/paars, dat ga ik corrigeren.
- Korreligheid komt deels door Flickr (versterkt door z'n verscherping), op mijn eigen site is dat als het goed is iets minder. Al voeg ik standaard wel wat ruis aan mijn foto's toe. Het komt inderdaad ook door compressie (gebruik 8/12 in Photoshop geloof ik, had ik voor deze serie wel kunnen opkrikken).
- Qua compositie vind ik #2 ook minder sterk met de voorgrond, bij de rest van de foto's sta ik wel achter m'n compositie (letterlijk en figuurlijk).
- De uitgebeten luchten in #6 en #7 ben ik het mee eens, daar zal ik wat meer recovery of gradientlagen toepassen.

@Lex2: ik ben blij dat dat niet zo is, zo blijft het natuur :) Sinds een aantal jaren maakt de politie in dat gebied overigens geen meldingen meer van zelfmoordacties, maar dat blijft natuurlijk gebeuren. Maarja, dat gebeurt ook voor treinen in Nederland. In Noorwegen moet je zelf verantwoordlijkheid nemen als je de natuur in gaat, het kan soms gevaarlijk zijn (een handstand op de Kjeragbolten is niet zo slim :-).

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 07-08-2013 21:42 ]

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:04

Milo.

klik

Met name foto 1, 4 en 6 vind ik er mooi, de laatste drie weer passen naar mijn mening weer iets minder in de set.
Hoe cliche misschien dan ook maar foto 4 kan met van die lelijke letters "groeten uit" zo in de kaartenbak. De eerste is ook wel magisch, ik vind het wel wat hebben zo een gedetailleerde achtergrond. Voorgrond is niet echt mijn smaak.

Mooie foto's en een goed beeld gegeven van dat machtige natuurschouwspel.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
Ah, noorwegen! O+

Mooie serie! (De combi ruis / compressie valt me wel meteen op, al lees ik dat dat deels door Flickr komt. )

1. Mooie plaat, indrukwekkend vergezicht. Ik had zelf liever toch meer van de bergen en het water gezien, en iets minder van de voorgrond.
2. Regenboog voegt wat variatie toe, verder vind ik het licht toch beetje plat.
3. Mooi overzichtshot, mooie wolken ook!
4. Nette reflecties. Ik vind het mooi dat je toch voor een niet symetrische compositie hebt gekozen, reflecties nodigen daar toch altijd beetje naar uit :).
5. Indrukwekkend gebergte, jammer van de donkere lucht aan de rechterkant. Oogt een beetje plat / flets.
6. Mooie plaat! Je wordt zo het dal ingezogen. Oogt wel beetje koud, misschien een wat warmere witbalans?
7. Oogt lekker mysterieus, beetje hazy. Er is wel veel water in de voorgrond, volgens mij werkt deze plaat ook goed met een wat bredere beeldverhouding? :).
8/9. Preikestolen, altijd gaaf om te zien. Misschien dat bij 8 ik wat meer van de omgeving had gezien, om wat meer context te geven. Bootje bij 9 maakt het wel af, geeft nog even extra nadruk op de omvang en hoogte. Misschien ook bij deze 2 een wat warmere witbalans?
10. Mooie wolkenpartij! Leuk om ook de typisch Scandinavische woningen op de foto te zien, maakt het (voor mij) direct herkenbaar. Valt wel beetje uit de toon in deze serie als geheel.

1, 6 en 7 zijn mijn favo uit de reeks :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Pagina: 1