vergroten van bereik draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

• megagorilla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-11 12:42
ik ben bezig het bereik van ons draadloos netwerk te vergroten, en daarvoor wil ik de sitecom wireless range extender 300N gebruiken. die zet in dan in het midden van het huis zodat hij het netwerk van het oorspronkelijke draadloze netwerk in het voorhuis vergroot

nu heb ik in andere hele grote draadloze netwerken gezien dat ze meer dan 20+ extenders gebruiken om honderden vierkante meters te beslaan. maar met je computer zie je daar maar 1 draadloos netwerk en hoef je ook maar een keer het wachtwoord in te vullen en dan kan je gelijk zonder problemen en zonder verlies van verbinding rondjes gaan lopen binnen die honderden vierkante meters.

het probleem is nu dat ik mijn sitecom als los netwerk zie en ook een wachtwoord moet invullen, terwijl het de bedoeling is dat net als bij dat grote netwerk de sitecom de naam van het oorspronkelijke draadloze netwerk overneemt en dat je niet 2 losse netwerken ziet.

mijn vraag is dus, is dat überhaupt mogelijk met de sitecom, en zo ja, hoe zou dat moeten?

ik heb zelf het idee dat ik bij network mode iets moet veranderen. dat staat nu op "Universal repeater", maar er zijn ook nog andere opties mogelijk, namelijk:
-Accespoint
-Station-infrastructure
-ap bridge-point-to-point
-ap bridge-point-to-multipoint
-ap bridge-WDS

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:39
20 extenders? Ik mag hopen dat dat Accespoints zijn }:O

• megagorilla
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-11 12:42
ik kan het idd fout hebben en dat het dan accespoints zijn, maar een knullige ict beheerder daar wist wel 100% zeker dan het extenders waren... ach, mensen maken fouten :P

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Probeer die derde (of vierde) andere optie eens (ap bridge-point-to-point).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

megagorilla schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:40:
ik kan het idd fout hebben en dat het dan accespoints zijn, maar een knullige ict beheerder daar wist wel 100% zeker dan het extenders waren... ach, mensen maken fouten :P
De term "extender" is puur een marketingterm en zegt niets over wat een apparaat technisch kan. Dat gezegd, het is een term die ik met low-end troep associeer, dus 'knullig' is ook mijn eerste gedachte.

"Extender" betekent niet meer dan "device dat iets met WiFi doet en geen router is". Zelfs binnen één merk verschilt de inhoud van die term. Ik ken van Sitecom 'extenders' die enkel repeater zijn, die enkel AP zijn, die repeater of wireless bridge kunnen zijn, maar geen AP en die zowel repeater, AP als wireless bridge kunnen zijn |:(

Jij geeft niet aan welke je hebt (Sitecom's marketingnamen recycleren ze ook regelmatig - geef eens aan wat het model nr (WL(x)-xxx) is van dat ding), dus wat bij jou mogelijk is durf ik niet zo te zeggen.

Wat wel duidelijk is: een repeater halveert je throughput per definitie. Iedere repeater die je toevoegt halveert het nog eens. Moge duidelijk zijn waarom een netwerk met 20 repeaters niet zinnig is. Sowieso zijn repeaters in typische NL situatie onzinnig - ze doen niets aan demping door muren en maken interferentie alleen maar erger. Wat je wilt hangt af van waarom het met een enkele AP (die in je router) niet werkt:

A ) onvoldoende signaalsterkte door demping van muren, vloeren en isolatielagen (onder laminaat of op glas). Typische situatie in betonnen nieuwbouw. In dat geval heb je relatief weinig last van interferentie van andere netwerken en moet je gewoon linksom of rechtsom bedraad door de vloer in kwestie. Hier is de oplossing een AP aan de andere kant van het huis (juist niet middenin - typisch wil je het op zolder) gebruiken die bedraad op je router aangesloten is.

B ) prima signaalsterkte, maar slechte throughput en betrouwbaarheid door interferentie van andere WiFi-netwerken of non-WiFi devices. Paar jaar terug kon je nog wel van kanaal veranderen, Dat schiet tegenwoordig weinig meer op, ik detecteer hier bijv 46 netwerken in huis - dat is dus meer dan drie per kanaal en meer dan 11 per vrije kanaal in de 2.4GHz band. Dit is typisch het probleem in oude gebouwen in binnensteden. Oplossing is om over te stappen op 5GHz. Dat heeft minder penetratie en bereik, maar daardoor ben je ook van je interferentie af. Nadeel is dat je mogelijk NICs of hele apparaten moet vervangen. Compromis is om simultaneous dualband te doen: 5GHz voor performance op alles wat het aankan, 2.4GHz voor compatibility waar mogelijk. Aangezien 5GHz minder penetreert zul je bij grotere huizen snel alsnog naar een tweede AP toe moeten, die moet in dit geval ook dualband aankunnen. In kleinere huizen niet nodig - in ons appartementje in A'dam haal ik overal >90Mbps met 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!