[Garantie] micro-USB poort Sony Xperia Z

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:40
Ik heb een vraagje over garantie op smartphones.
Mijn tante heeft 5 maanden geleden een Sony Xperia Z aangeschaft in combinatie met een abonnement bij T-Mobile. Nu heeft ze problemen met opladen, na een kleine inspectie van mij heb ik geconcludeerd dat een van de koperen pinnetjes van de USB poort naar achteren is gedrukt en dus niet meer goed in het plastic deel ligt waardoor de kabel geen goed contact meer kan maken.
We zijn toen naar een T-Mobile winkel gegaan, de medewerker daar vertelde ons dat het niet onder garantie valt. Dit lijkt mij onlogisch, ik heb nog nooit een micro USB poort kapot zien gaan in 5 maanden. Het kan ook niet door stof of iets komen, omdat de poort altijd wordt afgesloten door een stof- en waterdicht klepje. Ook zegt mijn tante altijd goed op te letten hoe ze de kabel in het toestel doet, dit heb ik haar vanaf dag 1 al duidelijk gemaakt omdat ik weet dat de poorten soms gevoelig zijn.

We hebben 3 opties:
1. De telefoon via T-Mobile laten maken, dit schat ik in op 200 euro, omdat ze waarschijnlijk het moederbord gaan vervangen.
2. Het toestel bij een onofficiële zaak laten maken voor 60 euro.
3. Proberen toch garantie te claimen, eventueel met hulp van rechtsbijstandsverzekering. Vanwaar mijn vraag hier: wie heeft hier ervaring mee, klopt het dat het geen garantie betreft en wat is verstandig om te doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Jordyyyyy op 06-08-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dus dat pinnetje is uit zichzelf verbogen probeer je te zeggen? Dat lijkt me ook sterk.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyyyyy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:40
Nee, ik denk gewoon een productiefout, kan altijd gebeuren dat er een wat minder stevige poort door de controle komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jordyyyyy schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:06:
Nee, ik denk gewoon een productiefout, kan altijd gebeuren dat er een wat minder stevige poort door de controle komt.
Dan nog heeft je tante dus iets gedaan waardoor hij is verbogen. Gebruikersschade heet dat. Dat valt inderdaad niet binnen de garantie!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:31
Mijn eerste gedachte is inderdaad ook gebruiksschade.
Een pinnetje buigt niet uit zich zelf.

Het voordeel wat je hebt is dat het nog binnen de 6 maanden termijn valt. (Binnen die 6 maanden moet de fabrikant aan jou kunnen aantonen dat het defect is ontstaan door jou). Misschien hebben jullie geluk en word het daarom wel onder de garantie gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een usb-poort moet gewoon bestand zijn tegen het veelvuldig aansluiten en losmaken van een connector, dus ook tegen de frictie die daarbij komt kijken. Het lijkt me dat de poort niet goed geproduceerd is, als dit defect bij normaal gebruik al zo snel optreedt. Ik zou T-Mobile mailen en uitleggen dat de garantie van toepassing is en je graag kosteloze reparatie wilt. Na ieder negatief antwoord van de klantenservice gewoon hun argumenten weerleggen. Dat is heel simpel: de telefoon is nonconform, als dit zich binnen zes maanden uit dan rust er een bewijslast op de leverancier, ook na deze zes maanden geldt de garantie nog steeds en regels die net dat onderdeeltje uitsluiten dat kapot is gegaan gelden niet maar zijn smoesjes. Je hebt garantie op het gehele product. Eventueel kun je daarnaast ook Sony mailen en de situatie voorleggen, soms kun je via de fabrikant wel iets gedaan krijgen (ook al is dit niet je eerste aanspreekpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durazno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 13:05
Je moet je niet laten afschepen door één knul van de T-shop. Loop ergens in de buurt een andere shop binnen en zeg gewoon dat het toestel niet oplaadt. Hij zal hem dan even nakijken en mocht hij hetzelfde antwoord geven:hij is geen monteur, alleen zij beoordelen of het wel/geen garantie is. Wat hierboven staat kan ik alleen maar beamen. Zorg alleen dat op de bon van Dynafix niet iets staat in de geest van foutief gebruik en dat soort ongein bij de klachtomschrijving. En als je dan een prijsopgave krijgt blijf je bellen naar de klantenservice totdat je iemand aan de lijn krijgt die wel goed gehumeurd is ;)
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:27
Tja, lastige vraag. Als ik soms zie hoe (vaak minder technische) mensen hun telefoon proberen aan te sluiten aan de lader of een ander apparaat snap ik direct dat zo'n poort soms stuk gaat. Het is echter in deze wel aan de verkoper om aan te tonen dat het gebruikers schade is, al zal deze daar met het rapport van Dynafix (of een bedrijf van dezelfde strekking) waarschijnlijk weinig last mee hebben omdat deze "experts" dit soort schade altijd al gebruikersfout classificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Ik ben bang dat je weinig kans maakt, immer er is een pennetje naar achter gedrukt. Je spreekt over enkelvoud, dus het is er maar 1. De kans dat dit door een fabricage fout is, is zeer klein.

Dat valt bijna altijd onder gebruikersfouten, meestal door goedkope USB oplaad kabels, verkeerd of niet recht de USB connector er in te doen.

Voordeel voor je is dat het binnen de eerste 6 maanden is gebeurt, en dat hierdoor de bewijslast bij TMobile ligt, maar dit valt bijna altijd onder gebruikers misbruik.

Je kan het proberen, bij T-Mobile, maar vergeet niet dat je dan wel weer onderzoek kosten krijgt indien het geen garantie is. Maar ik zo persoonlijk meteen naar een onofficiële zaak gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Je bent de 4e optie vergeten die een stuk goedkoper is:

http://www.ebay.com/itm/S...&var=&hash=item5d3ec1076e

Persoonlijk zou ik er een gigantische heise van maken dat zij een duidelijke productiefout op jouw tante durven af te schuiven. Als dat bij ons vroeger toen ik nog in een mobielwinkel werkte werd gedaan, werd het ook uiteindelijk zo opgestuurd.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 10:25
Bekend probleem, ik heb al vaker gehoord van mensen met dezelfde telefoon (ken maar 1 iemand met die telefoon).

http://talk.sonymobile.co.../125596?start=10&tstart=0
Lees de onderste reactie.
Die krijgt zelfs een nieuwe telefoon via sony, misschien met hun contact opnemen?
Pagina: 1