• Koeniepoenie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
He iedereen,

Ik ben een beetje bang dat ik naar de bekende weg ga vragen, maar goed.

Onlangs ben ik gaan samenwonen met m'n vriendin en het huisje moet een beetje worden aangekleed. Nu had ik tot voor kort mijn PC ook als soort HTPC draaien, ik had er Sick Beard + SabNZBD + XMBC draaien wat mij meer dan uitstekend bevalt. Een TV had ik toen echter niet.

Nu hebben we een nieuwe TV gekocht (46" 3D LED van Toshiba, recentelijke iBood actie) en hier omheen wil ik mijn mediasysteem gaan bouwen. Nu heb ik me zoveel mogelijk proberen in te lezen, alleen is het een beetje van hoe meer ik lees, hoe minder ik begrijp. Na het lezen van een best buy guide met daarin een zelfbouw HTPC leek mij dat een goede keuze. Hier kan ik dan mooi Ubuntu XMBC + Sick Beard + SabNZBD installeren, en die aan mijn tv hangen. Via de Android XBMC remote kan ik de boel dan mooi aansturen. Een overzicht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 104,89€ 104,89
1MSI FM2-A75IA-E53€ 77,90€ 77,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
1Fractal Design Node 304€ 62,90€ 62,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,-€ 24,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 26,96€ 26,96
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 68,60€ 68,60
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 95,59€ 95,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,14

Echter, zo'n HTPC is niet gratis, dus ik keek nog even verder. Nu kom ik ook langs allerlei setups bestaande uit een NAS al dan niet inclusief een mediaspeler, etc etc.

Bottomline is dat ik wil voorkomen dat ik iets koop waarvan ik denk dat het iets kan, maar uiteindelijk tegen blijkt te vallen (duh). Dingen die ik graag zou willen:

- HD TV + 3D content kijken
- XMBC als omgeving voor mijn series, films en muziek (vanaf mn HD, maar ook Soundcloud/Grooveshark). Hiervoor zat ik aan UbuntuXMBC (XMBC Live) te denken als OS voor de HTPC.
- Sickbeard en SabNZBD draaiend
- Middels telefoon/tablet bedienen (Android)
- Een geluidsysteem dat zonder al teveel moeite kan schakelen van TV naar series/films en muziek. (Heb ik bijvoorbeeld nog een receiver nodig ofzo?)

Zit ik een beetje in de goede richting (qua mogelijkheden en prijs)? Of mis ik nog essentiële delen?

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
Ik heb van het weekend een systeem gebouwd wat bijna aan je eisen voldoet en een stuk goedkoper :P
Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo

Tips:
1. Ten opzichte van mijn systeem een Core i3 nemen ivm 3D weergave.

2. Sowieso die i3 nemen, want AMD + Linux + XBMC = Drama. Een aantal hardwarematige decoding zut wordt onder linux+xbmc niet ondersteund. Vele XBMC-ers die actief waren om het op AMD te laten werken heb ik onlangs naar intel of nvidia over zien stappen ivm problemen. AMD maakt de drivers nu open, maar voor alles doorgevoerd is in de kernels en xbmc is een tweede. Als je nu een werkend systeem op Linux wilt zou ik dus AMD weglaten. Onder Windows heb je dan weer geen problemen met AMD.

3. Neem een WD RED serie als HDD. Zuiniger en stiller dan de Green variant.

4. 4GB is ook wel genoeg

5. Is die SSD niet verouderd? Samsung 840 ed is een betere optie

6. Je kan ook een SSD weglaten als je 24/7 het ding aan wilt houden. Tip is met Sickbeard echter om te downloaden+par+rar naar een 2e disk of je SSD zodat je geen last hebt hiervan bij het afspelen van media. Dat doe ik ook :)

7. Moeilijk om te zeggen hoe het zit met je audio... Daarvoor moeten we echt weten wat je nu hebt. Ik heb mijn audio dus direct op mn speakerset en niet via de TV. Daarmee kan ik dus ook muziek afspeken in XBMC zonder de TV aan te hebben. Sowieso gaat in XBMC dan alles over dat geselecteerde kanaal. Er zijn receivers met HDMI tegenwoordig, dan werkt dat wat je wilt perfect. Audio van normale kabelTV gaat dna over de spekaers van je TV, of je moet op je receiver schakelen. Audio (zowel film, serie als muziek) uit XBMC gaat dan allemaal via hetzelfde kanaal zonder te hoeven schakelen.

• Koeniepoenie
Ja ik had je topic gezien, ziet er goed uit. Bedankt voor de tips, met name op gebied van CPU. Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik juist AMD moest hebben en geen Intel, weer wat geleerd :-)

SSD ga ik over nadenken, scheelt natuurlijk wel in de kosten :-)

Qua muziek heb ik eigenlijk nog niets, al heb ik nog een oud 5.1 systeem liggen, al wil ik eigenlijk iets dat iets chiquer staat bij de TV in de kamer zeg maar :-) Dus als ik een receiver met hdmi heb, mijn PC en TV die de receiver ingaan en de speakers als output van de receiver komt t goed? Op zich wel prima dat ik dan muziek kan luisteren zonder de TV aan te hebben :-)

Bedankt voor je reactie iig!

Parse error: syntax error, unexpected GOT_USER in https://gathering.tweakers.net on line 1337

• GENETX
Koeniepoenie schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 19:34:
Dus als ik een receiver met hdmi heb, mijn PC en TV die de receiver ingaan en de speakers als output van de receiver komt t goed? Op zich wel prima dat ik dan muziek kan luisteren zonder de TV aan te hebben :-)
Jup! Die nieuwe receivers (zoek ze maar eens op) hebben vaak meerdere hdmi inputs voor oa je htpc, upc/ziggo/etc box, console, etc, etc en dan 1 hdmi input voor naar je TV. De receiver stuurt het beeld door en vangt het geluid af.

• Koeniepoenie
Hoe bedoel je dat laatste? UPC box heb ik overigens niet, aangezien ik zon CI+ module in mn TV heb. Ik krijg dan toch hdmi van TV en htpc naar receiver, en mn speakers sluit ik aan op de audio uitgang van de receiver?

• GENETX
Koeniepoenie schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:05:Ik krijg dan toch hdmi van TV en htpc naar receiver, en mn speakers sluit ik aan op de audio uitgang van de receiver?
Wel goed in de gaten houden wat input is en wat output is ;)

Je HTPC produceert (output) video over HDMI wat dan de receiver binnen komt (input in de receiver). Vervolgens haalt de receiver de audio data van de HDMI input af (afkomstig van je HTPC dus) en speelt dat af over de speakers die idd op de audio uitgang van je receiver zit. Het beeld van die HDMI input wordt doorgestuurd op de HDMI output van de receiver, die dus naar de HDMI input van je TV gaat.

[HTPC] --- HDMI (video+audio) ---> [Receiver] --- HDMI (video) ---> [TV]
....................................................[Receiver] --- kabeltje (audio) ---> [speakers]

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 06-08-2013 20:11 ]

• Koeniepoenie
Ja precies :-) Dank voor de uitleg! Ik ga iig eens kijken naar een receiver en boxen :-)

Edit: Heb de AMD eruit gegooid voor de Intel Core i3 2120 Boxed

Edit 2: Heb even kort rondgekeken, en is het mogelijk deze soundbar te gebruiken: Philips Soundbar htl3120 en zo de receiver te elimineren? Of denk ik nu te makkelijk?

[ Voor 80% gewijzigd door Koeniepoenie op 06-08-2013 21:12 ]

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik zou, als ik jou was, gaan voor de Haswell generatie van intel vanwege het niet goed weergeven van 24P

• Koeniepoenie
Dan zou het een i5 worden bedoel je? Is dat niet wat prijzig in vergelijking met een i3?

• GENETX
MissShadows schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:17:
Ik zou, als ik jou was, gaan voor de Haswell generatie van intel vanwege het niet goed weergeven van 24P
Niet iedereen heeft evenveel last van de 23.976FPS bug. En anders is een GeForce 610 voor 35 euro een veel goedkopere oplossing want die heeft die bug ook niet en bijvoorbeeld wel 3D ondersteuning.

Budgettechnisch, zeker als je niet van plan bent video's te converteren (gewoon zorgen dat sickbeard direct het goede formaat download :P ) heb je niks aan QuickSync en is een Celeron G1610 + GeForce 610 imho de beste keuze voor je budget. Mijn G1610 staat ook uit zijn neus te peuteren met wat simpele servertaken (bestandserver, sabnzbd+par+rar, webserver, backups en XBMC) en is dus snel zat. Pas als je echt zware taken gaat doen is een quadocre Haswell i5 een verstandige keuze. Anders heb je genoeg aan de genoemde combo.

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 07-08-2013 10:18 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Koeniepoenie schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 20:14:
[...]
Edit 2: Heb even kort rondgekeken, en is het mogelijk deze soundbar te gebruiken: Philips Soundbar htl3120 en zo de receiver te elimineren? Of denk ik nu te makkelijk?
Naar mijn mening wel. Ten eerste zijn soundbars doorgaans niet bepaald gezegend met veel aansluitingen en mogelijkheden. Maar belangrijker nog: de geluidskwaliteit is op zijn best erg matig. Maar voor die prijs kun je natuurlijk ook niet zo veel verwachten. :+

• Koeniepoenie
S1NN3D schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:32:
[...]

Naar mijn mening wel. Ten eerste zijn soundbars doorgaans niet bepaald gezegend met veel aansluitingen en mogelijkheden. Maar belangrijker nog: de geluidskwaliteit is op zijn best erg matig. Maar voor die prijs kun je natuurlijk ook niet zo veel verwachten. :+
Nee dat je niet teveel kan verwachten snap ik, ik zat ondertussen al naar de grote broer hiervan te kijken, de Philips htl5120, welke ook genoeg HDMI aansluitingen heeft volgens mij, en ook goede reviews heeft.

Wel prettig dat er dan niets meer tussen hoeft :)

• GENETX
Je kan ook gewoon direct de audio op je TV laten afspelen natuurlijk... Sure, die Philips zal zijn werk wel doen, maar of het nou echt verstandig is om daar geld in te steken...

Heb je een mooie 46" 3D TV voor geweldig beeld, Een HTPC die het allemaal aan kan en dan... dan... loop je te luisteren naar underpowered audio voor je systeem. Hell, ik zou sparen voor een receiver met 5.1 audioset. Ja, het kost je 500 euro, maar is het absoluut waard als een straaljager van voor in je kamer komt en via de achterspeakers je kamer verlaat. Ondertussen een bom dropt en je je sub goed hard hebt zodat je bijna van de bank trilt van de explosie. Voor minder zou ik persoonlijk niet gaan.

Ergo, ik zou liever 200 euro bezuinigen op de HTPC en dat extra steken in een stereoset. Als je mijn systeem pakt en er een GeForce 610 in zet, dan ga je het verschil nooit merken ten opzichte van het systeem dan je nu hebt qua afspelen van media vanaf de HTPC.

• mortalsin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02-2023
kijk dit is presies wat ik zocht !,
ik mis allen nog thanks button d:)b

• Koeniepoenie
Hmm, ja, ik snap wat je bedoelt. Maar misschien dat ik dat dan even op de lange termijn ga zetten.

• mortalsin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02-2023
heb je ook een afstandsbediening ? zo ja welke
Pagina: 1