Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

TU/e-notebook (HP Elitebook 8570W) of Lenovo Thinkpad W530?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben heel erg aan het twijfelen tussen twee notebooks. Ik studeer inmiddels enkele jaren aan de TU/e en mijn huidige notebook is zwaar verouderd. Die heb ik destijds via het notebookproject aan de TU aangeschaft; nu kom ik in aanmerking voor een tweede deelname van de notebookregeling. Ik zou dan de HP Elitebook 8570W aan kunnen schaffen voor 1100 euro (incl. 3 jaar service en garantie). Zie de volgende link: http://w3.tue.nl/fileadmi...s_notebook_2013-2014-.pdf

Ik heb momenteel een Lenovo-notebook en die is eigenlijk altijd goed bevallen, vooral qua degelijkheid. Om die reden ging mijn eerste voorkeur dan ook uit naar weer een Lenovo. Uiteindelijk ben ik ik terechtgekomen bij de W530 (http://shop.lenovo.com/nl...ad/w-series/w530/?&cid=nl|semd|se|google|Lenovonldirect|z1F3EA|g-c)

Beide notebooks hebben (voor zover ik kan zien) dezelfde processor. Het geheugen wil ik toch uitbreiden, dus dat is voor mij niet zo heel belangrijk. Daarnaast wil ik sowieso een SSD inbouwen, dus ook de harde schijf vind ik minder belangrijk. Waar ik vooral over twijfel, is de videokaart. De HP heeft een AMD Firepro M4000, de Lenovo een Nvidia Quadro K1000M. Ik heb reviews over de W530 gelezen, waarin gesteld wordt waarin hij vooral interessant wordt bij upgraden van videokaart en scherm. De videokaart is te upgraden naar een K2000M, wat ik daarom ook zeker wil doen. Ik heb helaas weinig verstand van videokaarten en googlen heeft me ook niet heel veel wijzer gemaakt. Wat ik erover kan vinden, is dat ze qua prestaties niet veel verschillen, kan dat kloppen?

Ik studeer bouwkunde en gebruik om die reden vooral programma's als AutoCad, Revit (evt. 3dsMax), Matrixframe/SCIA Engineer en Indesign/Photoshop. Daarom is juist de videokaart belangrijk; nu lees ik dat de Lenovo juist uitstekend geschikt zou zijn voor het werken met CAD-software, maar de TU heeft daar natuurlijk ook rekening mee gehouden bij de keuze voor een notebook (eigenlijk is het ieder jaar of Lenovo of HP).

Het grootste verschil is echter de prijs. De HP kost me 1100 euro, de Lenovo al gauw 1580 euro. Dit is inclusief videokaart-upgrade en upgrade van HD-scherm naar FHD (1920 x 1080); de HP heeft dit als standaard. Daarnaast kan de Lenovo uitgebreid worden met een 9-celsbatterij (die heel goed scoort in reviews).

Nu is dus mijn vraag: wat denken jullie dat de beste keuze is? Ik heb een redelijk groot budget, maar wou eigenlijk niet veel hoger gaan dan 1500 euro (waar de prijs van een SSD nog bovenop zou komen). Daarom vraag ik me dus af of de (hogere?) kwaliteit van de Lenovo opweegt tegen het prijsverschil van ruim 400 euro. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

(Ik ben overigens nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit op de juiste manier gepost is. Ik weet dat er een topic is over het notebookproject van de TU's, maar het leek me beter om vanwege de specifieke vraag een apart topic te openen).

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 15:15
de HP heeft al een FHD scherm daarbij de service/garantie die je krijgt via de TU is mogelijk ook een goed argument om voor deze laptop te gaan. Tenzij je echt de video kaart van de lenovo en het scherm wil gaan upgraden.

het lijkt me dan ook sterk dat de tu een laptop kiest die de komende jaren niet sterk genoeg zou zijn voor de grafische programma waar jij mee werkt. Gezien de service,garantie zou ik zelf voor een HP gaan. Degelijke laptop elitebook. Persoonlijk vind ik het die 400 euro niet waard om dan de lenovo te kiezen, afgezien van de garantie die je daar nog bij krijgt...

...

• ViDector
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:56
Persoonlijk heb ik een afkeer tegen HP's gekregen door de warmteproductie en zou je een Lenovo aanraden. Brilsmurfffje wees in een soort gelijkwaardig topic op een verkoper op ebay waardoor je veel geld kan besparen op een Lenovo.

Lenovo heeft zijn garantie internationaal geregeld dus dat zou geen problemen moeten opleveren.
Voor meer info zie: brilsmurfffje in "€1000 technische studie laptop"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie! Ik heb inderdaad wat gelezen over de warmteproblemen van de HP. Qua kwaliteit zou ik voor de Lenovo gaan, maar omdat de HP stukken goedkoper is, is die juist weer aantrekkelijker. In principe heb ik het budget voor een dure Lenovo wel en wil ook betalen voor kwaliteit, maar wel als die ook echt het geld waard is.
Ik heb het artikel over Lenovo op Ebay gelezen en een PM gestuurd, bedankt!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik gebruik al 10+ jaar jouw soort applicaties op allerlei hardware en ik zou niet te veel focussen op een laptop met een profi GPU.

Je noemt ook niet apps die heel erg een profi kaart nodig hebben. Soms is het sneller, soms beter ondersteund, soms mee features, maar vaak werkt een "game" kaart prima, met weinig verschil in snelheid of die andere aspecten. Nouja eigenlijk bijna altijd, is mijn ervaring. Dat heeft er ondere andere mee te maken dat je vaak voor hetzelfde geld een gamekaart hebt met veel meer hardware power. Ook draaien steeds meer apps op Direct3D.

Voor Autocad, Revit, MAX, en Adobe producten hoef je het iig niet te doen. Matrixframe is een reken app toch? Volgens mij heb ik bij SCIA ooit gelezen dat ze een kaart met OpenGL ondersteuning aanraden, verder niet. (in princiepe alle kaarten dus). Deels licht het natuurlijk ook aan hoe zwaar je de boel belast.

Ik zou ook beste een w530 willen hoor, ik denk dat ze heel robuust zijn ook. En ik vind ze er lekker uitzien. Maar ik garandeer je dat je in de meeste apps op een Lenovo Y500 van 900 euro dezelfde snelheids ervaring gaat halen.

Eigenlijk zijn die profi laptops echt leuk als je er 1 met een K5000M ofzo kan veroorloven.

Maar die TU deal is natuurlijk altijd wel lekker. Vind die HP bak ten opzichte van de Lenovo's en Precision's wel de meeste lelijke :P

DELL komt binnenkort ook een keer met die Precision M3800, die vind ik wel weer erg mooi, een workstation in ultrabook vorm, met optie voor een heule hoge resolutie.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 06-08-2013 21:58 ]

specs

Verwijderd

maratropa schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 21:53:
Eigenlijk zijn die profi laptops echt leuk als je er 1 met een K5000M ofzo kan veroorloven.
Disagree. Ik heb iets wat veel mensen een profi laptop zullen noemen. Uitmuntende bouwkwaliteit, goed toetsenbord en scherm, een accuduur welke elke non-haswell ultrabook omver dendert, koeling die zo goed is dat hij zelfs met een heatsink bedoeld voor 35W CPU's een 45W quadcore nog van throtteling kan houden.

Ik heb niets met de quadro in het ding, maar een goede profi laptop, zoals de T530/W530 of latitude. De prestaties zijn niet veel bijzonder, maar als je ziet wat je daarvoor terug krijgt in kwaliteit, dat is mij wel wat centjes waard. Niet iedereen die waarde hecht aan een kwalitatieve notebook heeft een K5000M nodig.

En de elitebook... ga liever voor een 2e-hands thinkpad of latitude. :X
DELL komt binnenkort ook een keer met die Precision M3800, die vind ik wel weer erg mooi, een workstation in ultrabook vorm, met optie voor een heule hoge resolutie.
De dell is leuk, maar de naam workstation is een deceptie. Alles wat ik associeer met een workstation ontbreekt op de M3800 behalve de mist belangrijke: de grafische kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2013 22:06 ]

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Mijn stem gaat uit naar de Lenovo. Heb zes jaar lang plezier gehad van een W500 en recentelijk geupgrade naar de W530. Heerlijke laptop die alles soepel draait.

De voornaamste reden dat ik niet voor een HP Elitebook gekozen heb is omdat Lenovo op de voor mij belangrijke vlakken beter scoorde. (bouwkwaliteit, heerlijk touchpad en toetsenbord, goede accuduur en in mijn geval betere bang for buck)

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 22:04:
[...]

Disagree. Ik heb iets wat veel mensen een profi laptop zullen noemen. Uitmuntende bouwkwaliteit, goed toetsenbord en scherm, een accuduur welke elke non-haswell ultrabook omver dendert, koeling die zo goed is dat hij zelfs met een heatsink bedoeld voor 35W CPU's een 45W quadcore nog van throtteling kan houden.

Ik heb niets met de quadro in het ding, maar een goede profi laptop, zoals de T530/W530 of latitude. De prestaties zijn niet veel bijzonder, maar als je ziet wat je daarvoor terug krijgt in kwaliteit, dat is mij wel wat centjes waard. Niet iedereen die waarde hecht aan een kwalitatieve notebook heeft een K5000M nodig.

En de elitebook... ga liever voor een 2e-hands thinkpad of latitude. :X

[...]

De dell is leuk, maar de naam workstation is een deceptie. Alles wat ik associeer met een workstation ontbreekt op de M3800 behalve de mist belangrijke: de grafische kaart.
Ik geef je ook geen ongelijk hoor, ik had het vooral over de snelheids aspecten in relatie tot de K5000M opmerking. Ik begrijp best dat er mensen zijn die altijd voor ibm/lenovo thinkpad gaan, ik vind de kwaliteit ook te gek, en dat is zeker reden om daarvoor wat meer te betalen dan bijv. voor een populaire asus N56 ofzo (daar ben ik niet zo heel erg van onder de indruk) Dat maakt kiezen alleen maar moeilijker.

Ik ben wel benieuwd naar de M3800 en bouwkwaliteit.. We gaan het zien.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 06-08-2013 22:20 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf niet echt veel verstand van laptops, maar wat bedoelen jullie concreet met 'profi', is dat professioneel of wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Ik merk wel dat mijn oude laptop vaak al moeite had om meerdere programma's tegelijk vloeiend te laten draaien; daarom leek de W530 mij een goede keuze. Ik vraag me af of een Y500 van 900 euro echt hetzelfde kan doen, zeker als je meerdere programma's naast elkaar draait?
Daarnaast vroeg ik me af waar je de Lenovo - mocht die het worden - het best kan kopen. Ik las in een ander topic over een verkoper op Ebay; is dit betrouwbaar? Ik zou het liefst bij een fysieke winkel (omdat ik het fijn vind ergens naartoe te kunnen gaan mocht er ooit iets mis zijn) kopen, maar heb er nog geen gevonden die de W530 met mijn specs kan leveren. Via de Lenovo-site kan natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat dan precies gaat als er iets mis is met je laptop en qua garantie. Wat adviseren jullie?

Ik heb overigens de Dell 3800 bekeken. Ziet er opzich goed uit, maar mijn voorkeur gaat dan toch naar de HP of Lenovo, zeker ook omdat ik niet te lang meer wil/kan wachten met aanschaffen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 12:00 ]

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Je zou Bluelink http://tweakers.net/shopreview/2362/bluelink.html kunnen proberen.
Die leveren op maat gemaakte Lenovo laptops.
Ik heb er echter geen ervaring mee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 11:59:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf niet echt veel verstand van laptops, maar wat bedoelen jullie concreet met 'profi', is dat professioneel of wat moet ik me daar precies bij voorstellen?
Meestal wordt daarmee bedoeld dat je met een workstation te maken heeft. Ik gebruik de term vaak om aan te geven dat het om een notebook met Quadro/FireGL gaat. Maar niet altijd :+

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! Ik had de site van Bluelink gezien, maar daar zag ik maar een paar types en geen mogelijkheid om zelf samen te stellen, kan dat kloppen?
Dan had ik nog een vraagje, als je via de Lenovo-site van de VS bestelt, betaal je veel lagere bedragen. Is dit verstandig of heeft dit grote consequenties t.a.v. garantie en aansluitingen/Windowsversie ofzo? (zelfde geldt voor kopen via Ebay neem ik aan?) En weet iemand toevallig hoeveel verzendkosten ik zou moeten betalen bij kopen via de VS-site van Lenovo? Kan dat op hun site nergens vinden..

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Let erop dat er dan nog BTW, invoerrecht en inderdaad verzendkosten betaald moeten worden. Vaak is het dan niet meer goedkoper en wordt het zelfs duurder.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:13
Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:31:
Oke bedankt! Ik had de site van Bluelink gezien, maar daar zag ik maar een paar types en geen mogelijkheid om zelf samen te stellen, kan dat kloppen?
Dan had ik nog een vraagje, als je via de Lenovo-site van de VS bestelt, betaal je veel lagere bedragen. Is dit verstandig of heeft dit grote consequenties t.a.v. garantie en aansluitingen/Windowsversie ofzo? (zelfde geldt voor kopen via Ebay neem ik aan?) En weet iemand toevallig hoeveel verzendkosten ik zou moeten betalen bij kopen via de VS-site van Lenovo? Kan dat op hun site nergens vinden..
Als je de catalogus van Bluelink bekijkt dan leveren ze meerdere types.
De prijzen op hun site zijn echter wel ex. BTW.
Voor een laptop op maat zal je ze moeten bellen of mailen.
De VS site van Lenovo verstuurd volgens mij niet buiten de VS.
Met het kopen via Ebay heeft bijvoorbeeld brilsmurfffje ervaring.
brilsmurfffje schreef op maandag 06 mei 2013 @ 20:18:
[...]

Hier heb ik een model uitgekozen:
http://stores.ebay.com/Ne...252&_trksid=p4634.c0.m322

verkoper is newthinkpads

Deze heb ik laten versturen naar een kennis in Amerika en daar ben ik hem gaan ophalen.

Deze verkoper verstuurd ook direct naar Nederland, in dat geval moet de laptop ingeklaard worden, de kosten hiervoor zijn 21% van het aankoopbedrag + verzendbedrag en dienen contant betaald te worden aan de postbode

http://www.ebay.com/itm/L...Nov05&hash=item232a8ffd86

1539 $ + 98,74 $ (verzendkosten) = 1637,74 $ = 1254,30 euro *1.21 = 1517 euro totaal

Dr staan 33 verschillende configuraties, zorg dat je in ieder geval de juiste processor, scherm en videochip hebt. De rest kan je dan goedkoop in nederland kopen (ssd en ram)
Laptop komt ook standaard met 3 jaar garantie welke ook in nederland geldig is. Tevens is deze seller ook erkend door Microsoft als zodanig

• maratropa
  • Niet online
Als je hem zonder verdere kosten uit de VS weet mee te nemen dan is rond de 1200 euro wel een lekkere deal, er staan wel nette w530 config's op die ebay pagina..

specs

Pagina: 1