Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

'budget game laptop' 1000 (1200) euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon mag na zijn vakantiebaantje eindelijk zijn laptop kopen. Hij heeft hoge eisen maar relatief laag budget.
Met name grafisch/cpu wil hij zo goed mogelijk, snel opstarten zou ook fijn zijn en voor het scherm is hij er nog niet uit (15/17).
Hij heeft nu 1000 euro maar is als dat belangrijk zou zijn evt bereid om te wachten tot hij 1200 heeft (Maar liever niet)

Na veel selecteren komen wij uit op de onderstaande varianten.

Een paar vragen hierbij.

Is een ssd van 24gb niet erg klein om zinnig te zijn.
Zijn de voordelen van de 4e generatie cpu's groot?
Is de sli kaart van de duurdere Lenovo zo wie zo sneller dan de rest of kan je dat niet zeggen.
Is het waarschijnlijk lagere energieverbruik van de 4702 belangrijk genoeg om de iets lagere snelheid te compenseren?
En natuurlijk zijn alle andere suggeties/opmerkingen ook welkom.

LenovoY510p...€999....i7 4700MQ....2,4/3,4GHz....15,6"Glans...GT755M...........8GB....SSD24GB+5400rpm1TB
LenovoY510p...€1199..i7 4700MQ....2,4/3,4GHz....15,6"glans....GT755M(SLI)..16GB..SSD24GB+5400rpm1TB
MSIGE70..........€1141..i7 4700MQ....2,4/3,4GHz....17,3"mat.......GTX765M........8GB...7200rpm750GB
AcerV3-772G...€999....i7 4702HQ....2,2/3,2GHz.....17,3".............GTX760M........8GB...5400rpm1TB
AcerV3-772G...€1185..i7 4702HQ....2,2/3,2GHz.....17,3".............GT750M..........16GB..SSD120GB+ 5400rpm/1TB +Blu-Ray

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
1. 24GB solid state drives zijn extra cache SSD's. Er kan dus niks op worden opgeslagen. Vaak lees ik bij reviews dat een cache SSD weinig verschil maakt.
2. Ligt er maar net aan of accuduur van belang is. Prestatiewinst tussen de 3e en 4e generatie is er nauwelijks (volgens mij 5%). De accuduur is wel erg opgeschroefd met de 4e gen, dus nog even een maandje wachten als dat belangrijk is.
3. SLI in de Y500/Y510p blijkt slecht te functioneren. Ik zou dan toch voor een single 660M/760M of hoger gaan.
4. Ja, 0,2Ghz is in de praktijk nauwelijks te merken. De CPU is überhaupt bijna nooit de bottleneck.

Ik zou zelf even wachten totdat er veel Haswell laptops op de markt zijn met nieuwe generatie Nvidia/AMD GPU's.
Een Full HD resolutie is bij zulke maten erg belangrijk, dus ga nooit lager!!
Minimaal 8GB (of 4GB en upgradeable).
Snel opstarten: De HDD vervangen voor een SSD (250GB is rond de €150,-). Vooral de HDD is meestal de bottleneck, ik denk dat uw zoon het meeste plezier gaat beleven van een SSD (ik wil in ieder geval nooit meer terug).

De Y510p is volgens Darkstone (een tweaker met veel verstand van laptops) een bagger laptop. Er zijn betere alternatieven. Bouwkwaliteit en koeling is namelijk belangrijk bij game laptops, en die 2 zijn nou net het minpunt van de Y510p.

[ Voor 10% gewijzigd door tweegroenethee op 06-08-2013 16:31 ]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Hogere resolutie is daartegen niet verstandig i.c.m. de wat zwakkere videokaarten. Ik zou juist gaan voor 1680x1050 op 15" en full HD enkel op 17"

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 21:45
full hd kan best wel, belangrijkste wat ik je kan meegeven is dat je geen Acer moet kopen, persoonlijk vind ik acer het zwakste merk wat laptops betreft, en dat i.c.m een dikke videokaart voorzie ik al hitteproblemen door een slecht ontwerp.

Wat merken betreft zou ik meer voor Dell/HP/Asus/Samsung blijven, en dan als 2e keus heb je standaard ''laptopbehuizingen'' zoals MSI of Medion die vaak ook wel redelijk zijn.

Deze bijvoorbeeld:

pricewatch: Samsung ATIV Book NP670Z5E-X01NL

het verschil tussen een i5 en i7 zal je nooit merken, dat is beiden ruim voldoende voor games.
De grafische kaart is een 8850m, vergelijkbaar met de GTX660M,

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
De ATIV Book heeft een 1366x768 resolutie, valt dus al meteen af. Tevens heeft Rutger wel gelijk over het verschil tussen i5/i7. Het verschil is in de praktijk nauwelijks te merken.

• rutger465
al zou ik zeggen dat een HD-Ready resolutie natuurlijk alleen maar beter is als je er games op gaat spelen.
Mocht hij het later ook voor school willen gebruiken zou ik inderdaad wel een full-hd scherm pakken (ging er stiekem vanuit dat de ATIV book een fullhd scherm had :# )

Verwijderd

Topicstarter
Wat een snelheid van reacties! bedankt voor het meedenken!

Het is goed om te zien dat specificateis alleen niet alles zeggen. Sommige merken zitten dus minder goed in elkaar dan andere. Logisch.
Voortbordurend op jullie adviezen:

pricewatch: Samsung NP770Z7E-S01NL (videokaart hoger nummer (dus beter?)
pricewatch: Medion Erazer X6823 laptop meer geheugen (gebruik je alles boven de 8gb eigenlijk wel?)

en wat vinden jullie van de MSIGE70 die in het eerste lijstje stond?

Kunnen jullie het trouwens eens zijn met de rangorde van grafische kaarten zoals te vinden is op http://www.notebookcheck....Graphics-Cards.130.0.html ?

Alvast nogmaals dank voor jullie input.

Verwijderd

€940 voor iets met een 768p scherm. Wat een deceptie. 1080p schermen zijn vaak zoveel beter in kwaliteit dat je puur voor games al zo'n scherm wilt.

Een 4702MQ is niet 'zuiniger' dan een 4700MQ. Het TDP is lager. Dat betekent dat als je beide processoren hard laat werken, de eerste zo'n 30% trager is. (en 30% minder verbruikt). Maar dat is alleen zo als je de processoren hard aan het werk zet. Idle is er geen enkel verschil.
Ghoxer schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 16:27:

De Y510p is volgens Darkstone (een tweaker met veel verstand van laptops) een bagger laptop. Er zijn betere alternatieven. Bouwkwaliteit en koeling is namelijk belangrijk bij game laptops, en die 2 zijn nou net het minpunt van de Y510p.
Volgens mij? What? Volgens Vinand in "Laptop met goed scherm gezocht tot €1500".

De MSI GE70 vind ik dan wel weer een baggerlaptop vanwege de slechte koeling, enorm slechte accuduur, fangeluid en niet blijster goede bouwkwaliteit en input devices.

Van de acer hoor ik erg weinig, maar volgens notebookcheck is de koeling zeer slecht (net als alles in dit prijssegment..).

Eigenlijk is er nog maar 1 notebook die ik echt kan aanraden in dit segment, de Asus N56 met GT 650m. Stukken tragere grafische kaart, maar het is de enige notebook in dit segment waarvan ik zeker weet dat de kwaliteit van het apparaat zelf in orde is. Ik weet niet wat je zoon er precies mee wilt gaan doen, als het apparaat nog verplaatsbaar moet zijn (school) zou ik sowieso geen 17" pakken.

• rutger465
offtopic: darkstone, zoek je hits op ''Dell''? iedere keer als ik het woord dell zie vallen komt darkstone tevoorschijn ;)

Geheugen zou ik niet naar kijken, dat is voor een paar tientjes uit te breiden, en is er binnen 30sec in gezet.

Ik denk dat die Medion laptops nog de meeste ''Bang for Buck'' geven, maar zijn die dingen niet gebaseerd op dezelfde Barebones waar MSI gebruik van maakt?

[ Voor 17% gewijzigd door rutger465 op 07-08-2013 10:18 ]

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:33
heb net een week de GE70 van MSI, alleen dan de versie met SSD (1298,-)....ik moet zeggen dat die me erg bevalt...ik zou echter wel voor SSD gaan, dat is een wereld van verschil

Verwijderd

rutger465 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 10:17:
offtopic: darkstone, zoek je hits op ''Dell''? iedere keer als ik het woord dell zie vallen komt darkstone tevoorschijn ;)
Nee. Ik check gewoon alle topics in LAA.
Pagina: 1