HTPC met oude componenten

Pagina: 1
Acties:

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ik wil van wat oude en nieuwe componenten een HTPC bouwen, omdat mn raspberryPI+XBMC te weinig functionaliteit en stabiliteit heeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
windows 7 of 8
internet browsen
KPN iTV fullscreen afspelen (http://www.itvonline.nl/ ) want ik heb mn digitenne opgezegd.
hd films streamen vanaf NAS
eventueel wat sickbeard en sabnzbd taken (downloaden en uitpakken)

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 120 euro

componenten en randapparatuur die ik al heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 3600+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asrock 939Dual-SATA2€ 0,-€ 0,-
1Logitech K400r Wireless Touch Keyboard€ 0,-€ 0,-
2Corsair Value Select VS1GB400C3€ 20,45€ 40,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 40,90

en een standaard oude Hitachi Deskstar harddisk van 80 gig 7200rpm

Wat denk je allemaal nog nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI€ 26,95€ 26,95
1Cooler Master Force 500€ 32,30€ 32,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,65

belangrijkste vraag:
gaat dit systeem aan mijn eisen kunnen voldoen? met name streamen van HD content en KPN iTV.

overige opmerkingen
  • energieverbruik is niet heel belangrijk, woon op het moment incl g/w/l
  • geluidsproductie enigzins laag.
  • ik heb nu een videokaart erbij gezet omdat ik HDMI uitgang nodig denk te hebben.
  • de kast is nu vrij simpel en groot wegens het ATX moederboard.
  • wellicht andere optie om een nieuw moederboard incl HDMI en microATX, waardoor mooiere kast mogelijk is binnen het budget.
  • over enige tijd komt mn 60gig kingston SSD vrij om ook hierin geplaatst te worden. Dat zal qua vlotheid van het systeem wel wat schelen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb geen ervaring met KPN iTV maar met een vergelijkbare configuratie haal ik prima performance tijdens het afspelen van 720p en 1080p content. Ik gebruik dan een X2 4200+, 512MB en een HD5450.
Je zal zeker nog een tijdje aardig content kunnen afspelen, verwacht echter niet dat hij alles af gaat spelen en ook nog allerlei achtergrond taken zal kunnen uitvoeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 15:44

EMP

Krulloos!

Heb je nog een diskje om vanaf te draaien totdat je ssd vrij komt? Anders wordt het ook lastig speulen :)

@ onderstaande... lezen EMP! |:(

[ Voor 15% gewijzigd door EMP op 14-08-2013 11:33 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• indexample
  • Niet online
EMP schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:34:
Heb je nog een diskje om vanaf te draaien totdat je ssd vrij komt? Anders wordt het ook lastig speulen :)
ja :)
en een standaard oude Hitachi Deskstar harddisk van 80 gig 7200rpm

• indexample
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:58:
Ik heb geen ervaring met KPN iTV maar met een vergelijkbare configuratie haal ik prima performance tijdens het afspelen van 720p en 1080p content. Ik gebruik dan een X2 4200+, 512MB en een HD5450.
Je zal zeker nog een tijdje aardig content kunnen afspelen, verwacht echter niet dat hij alles af gaat spelen en ook nog allerlei achtergrond taken zal kunnen uitvoeren.
ok dat is goed om te horen. de achtergrondtaken waar ik op doel worden nu nog door de NAS uitgevoerd, dus in het ergste geval blijven ze daar.

• indexample
  • Niet online
om even terug te komen op het functioneren.

ik heb alle onderdelen binnen en alles in elkaar gezet, windows 8 geinstalleerd.

opzich draait het allemaal prima. XBMC draait ook erg soepel. Alleen het KPN iTV itvonline.nl draait in chrome niet goed. De processor schiet naar 95-100% en het beeld stottert. (5fps ofzo).

echter, als ik het zaakje in internet explorer draai, is de processor slechts 60-70% bezig en speelt de stream wel soepel.

al met al is het functioneren dus net aan. ik verwacht niet dat een SSD dit verbetert, aangezien de memory en HD percentages laag blijven, alleen de processor krijgt het zwaar. wellicht dus nog op zoek naar een iets snellere processor die op deze setup past.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 15:44

EMP

Krulloos!

Wil je met een snellere CPU fixen dat Chrome iTV online draait, of dat de load in IE lager wordt?

In het eerste geval ga je het niet redden met alleen een CPU. Het is aannemelijk dat de hardware-versnelling in Chrome nog niet op orde is, dus het nu volledig op de CPU gedecode wordt. Met een 2x zo snelle CPU haal je dan nog maar 10 fps: niet wenselijk.

De load lager maken wanneer je in IE speelt heeft ook weinig zin mijns inziens. Er zal geen verschil merkbaar zijn of je CPU nou op 40% of 70% draait.

Aan de andere kant... S939 cpu's zijn bijna gratis tweedehands... als je er nog één kunt vinden. Kwaad kan het nooit, maar ik weet niet wat je er mee denkt te repareren. Mocht jij de X2 4400+ uit V&A op het oog hebben, check je dan of je BIOS minimaal versie 1.30 is?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• indexample
  • Niet online
de bedoeling is dat ik vloeiend itvonline.nl kan streamen in chrome, aangezien ik het gebruik van twee verschillende browsers onwenselijk vindt.

Als een snellere CPU het niet oplost, wat ik aannemelijk acht uit jouw verhaal, dan is dat inderdaad geen oplossing. Het zou inderdaad aan de hardware versnelling kunnen liggen (die van Chrome of Silverlight). Is dit dan iets was software matig moet opgelost worden door chrome / silverlight, en ik dus gewoon moet wachten? of is er wel een relatief goedkoop onderdeel wat ik kan vervangen waardoor het zal werken?

op mijn snellere desktop (zelfde netwerk) is het wel vloeiend in chrome, met een quadcore van een jaar of 2 oud, SSD, 16gig geheugen, etc...
Pagina: 1