Netwerkkabels testen - how to?

Pagina: 1
Acties:

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-12 16:45
Voor mijn thuisnetwerk heb ik Cat6 netwerkkabels liggen met een vaste kern. Deze wil ik via König Cat6 RJ45 netwerkpluggen aansluiten op mijn switch (sowieso moeten alle kabels nog een stekker krijgen).

Nou heb ik ook een kabeltester (König Lantest), maar ik heb toch nog hulp nodig bij het testen. Waar zit ik mee:

Ik heb nu als test een kort stuk kabel voorzien van de pluggen. Deze heb ik in de tester gestoken en de test (auto & manual) laten uitvoeren. Blijkt dat kabel 6 niet doorloopt. Maar dan nu: waar ligt dat aan. Ik kan met deze tester niet opmaken of het aan plug1, plug2 of een breuk in de kabel ligt.

Hoe kan ik hier achter komen? Het gaat nu om een teststukje, maar heb weinig zin om at random steeds stekkers te vervangen of wellicht hele kabels opnieuw te moeten trekken.

Uitslag test:
code:
1
2
3
1-2-3-4-5-6-7-8-G
v-v-v-v-v-v-v-v-v
v-v-v-v-v- -v-v-

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
weet je zeker dat je connector er goed opzit?

zet er andere voor de zekerheid even nieuwe op

[ Voor 35% gewijzigd door thedon46 op 06-08-2013 12:22 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een echte kabeltester is duur

1) Goed hard aankijpen de connector
2) Let op dat goedkope/versleten tangen soms een randje op de conector afschrapen. waar het contact achter blijft hangen

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/utpconbad.png

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 06-08-2013 12:27 ]

Iperf

• goldcard
Ik heb (ook van König) een krimptang. Niet gekocht, nog maar een handjevol stekkers mee geknepen... die moet dus nog wel goed zijn.

"Zit de connector er goed op"... dat is nou precies de vraag waar ik mee zit. Hoe kom ik erachter of het probleem in connector 1, connector 2 of in de kabel zelf zit....

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar heb je Ebay voor. Heb daar eens een Fluke 620 vandaan gehaald, werkt prima :)

Alleen heeft TS daar niets aan omdat die geen Cat6 ondersteund, dan geeft ie een fout aan. Niet alleen bij mij volgens Google, dacht dat het aan mij lag :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Er zijn netwerkkaarten (in combinatie met een stukje software) en manageable switches die aan kunnen geven waar (op welke afstand van de aansluiting) het probleem zit. O.a Intel, Realtek en Marvell netwerkkaarten kunnen dit.

If it ain't broken, tweak it!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43
Klemmen de stekkertjes wel goed? Installatiekabel met solide kern hoor je eigenlijk niet met normale RJ45 stekkertjes af te monteren omdat die niet altijd goed contact kunnen maken.

• goldcard
Polster schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:45:
Klemmen de stekkertjes wel goed? Installatiekabel met solide kern hoor je eigenlijk niet met normale RJ45 stekkertjes af te monteren omdat die niet altijd goed contact kunnen maken.
De stekkers klemmen prima.. .de kabels zitten goed vast, alleen maken niet goed contact óf de kabel heeft een breuk :)

En inderdaad, solide kern en RJ45 stekkers werken niet altijd goed heb ik ook gelezen, alleen verschillen de meningen hier ook weer over.

Ik bestel wel 20 nieuwe stekkers en ga net zo lang door totdat het werkt... ik schat de kans dat het aan de stekker ligt toch wel groter in dan dat de kabel een breuk heeft?

• goldcard
FatalError schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:43:
Er zijn netwerkkaarten (in combinatie met een stukje software) en manageable switches die aan kunnen geven waar (op welke afstand van de aansluiting) het probleem zit. O.a Intel, Realtek en Marvell netwerkkaarten kunnen dit.
Heb je hier toevallig een naam van? Ik heb alleen een unmanaged switch, dus die gaat niet helpen.

• Polster
Veel netwerkkaarten kunnen dit. Bij Gigabyte moederborden heb ik een aantal keren een test optie gezien in het BIOS.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
goldcard schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:50:
[...]
Heb je hier toevallig een naam van? Ik heb alleen een unmanaged switch, dus die gaat niet helpen.
Je kan eens zoeken op 'Cable diagnostics'
Als je een gigabit intel kaart en de proset software geinstalleerd hebt krijg je de volgende opties bij de instellingen van de netwerkkaart:
Afbeeldingslocatie: http://aidinit.com/wp-content/uploads/2011/11/inteldiagnostic.jpg
Bij Realtek heb je iets vergelijkbaars:
Afbeeldingslocatie: http://ttcshelbyville.files.wordpress.com/2013/01/cable.jpg
Deze tool staat gewoon tussen de Realtek drivers op hun site.

If it ain't broken, tweak it!

• Polster
Oh en anders even testen met deze connectors
https://www.netwerkwinkel...kabel-TD168M--p_4117.html

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:48
Wat ook nog wil helpen is kops op de connector kijken en kijken of alle aders even diep in de connector zitten. Soms wil er bij het knijpen nog wel eens een een beetje terugschieten waardoor hij net niet geperforeerd word bij knijpen. Anderzijds RJ45 plugjes zijn nu ook niet zo duur, gewoon gokken en opnieuw aanknijpen.. De kabel zal (zeker als hij nieuw uit doos komt) het probleem niet zijn.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:48
Ik neem aan dat je de coating op de kabel intakt laat en niet het laatste stukje er afstript?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

utbone schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:47:
Ik neem aan dat je de coating op de kabel intakt laat en niet het laatste stukje er afstript?
:) Zo heb ik een kennis ook eens bezig gezien. Die zat netjes alle 8 adertjes te strippen...... :) :D

• goldcard
utbone schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:47:
Dat is een correcte aanname ja. Ook bij het strippen van de buitenkabel let ik er goed op dat ik geen aders per ongeluk raak en daarmee bloot leg.

• goldcard
@Polster: ik ga ervan uit dat ik die connectors ook met mijn krimptang kan knijpen? Met deze dus?

• goldcard
@all: dank voor de tips! Ik ga vanavond weer even aan de slag. Ik laat jullie de voderingen zeker weten! Vooralsnog ga ik gewoon nieuwe connectors knijpen...

• goldcard
Zo, gisteravond weer aan de slag gegaan. Heb mijn verlies maar genomen en ben at random begonnen met het vervangen van de connectors. En met resultaat!! Al hoewel nog niet elke aansluiting in 1x goed is (wires crossed, goed op blijven letten!!), begin ik de handigheid er aardig in te krijgen. Vandaag worden er nieuwe plugs bezorgd, dus vanavond kan ik de rest van mijn kabels connecten en aansluiten op mijn switch!
Pagina: 1