POV GTX570 2,5GB Koelvermogen verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:02
Goedemiddag mede-Tweakers,

Na veel rondspeuren kom ik er nog steeds niet uit.

Mijn Point of View GTX570 2,5gb komt tijdens full-load op de 80 graden uit met 100% fanspeed (helicopter take-off)
Het gaat om de:
http://www.pointofview-on...uct_detail&product_id=278
De kast en m'n andere hardware zitten in een Antec Dark Fleet DF85 case, incl. window-fan die naar binnen blaast.

Hij draait momenteel weer op stock-speed, maar als ik hem voor 5% overclock gaan de temps al snel naar de 90 graden toe

Mijn vraag is:
Zou het mogelijk zijn (en ook waard zijn) om een MSI TwinFrozr iii (GTX570) koeler te monteren op mijn videokaart?

Bedankt!

Jeffenator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die originele koeler zou dat prima zelf moeten kunnen. Ik heb een stil vermoeden dat je airflow in de kast zelf niet je van het is.

Wellicht dat je een foto ervan kan posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 11:39

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Zit ie nog vol met stof?

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
Heb m'n kast gisteren HELEMAAL schoongemaakt, en alsnog 80 graden..
Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:14:
Die originele koeler zou dat prima zelf moeten kunnen. Ik heb een stil vermoeden dat je airflow in de kast zelf niet je van het is.

Wellicht dat je een foto ervan kan posten?
Zit op m'n werk dus heb maar even een kleine tekening ervan gemaakt met airflow
http://i40.tinypic.com/1z1saa1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
En in m'n side-window zit een noctua die naar binnen blaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

De GeForce 5-serie heeft de Fermi-processor architectuur. Deze is gebakken op een 40nm procédé.
Daar zit je probleem, met name als de kamertemperatuur stijgt. Vanaf de 6-serie zijn de temps wel goed te beheersen (Kepler-processor architectuur op 28nm).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@ hierboven
je vertelt het nu net alsof die 40nm procede niet te koelen is wat een onzin..

zou de kast eens openzetten om tekijken of je airflow wel goed genoeg is mocht dit geen verbetering brengen zou ik de kaart eens uit de kast halen en voleding leegblazen en eventueel de koelpasta vervangen kan ook geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 14:47

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Je grafische kaart pijltjes moet je omdraaien :) hij zuigt namelijk met die coolers lucht en en blaast dat naar buiten :)
Ik weet misschien al waar het aan kan liggen. Hoe staat je voeding? Met de fan omhoog of omlaag?
Want staat hij met de fan omhoog dan zuigt hij alle lucht voor je grafische kaart weg.

[ Voor 43% gewijzigd door Frozen op 06-08-2013 13:39 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
genoeg fans in elk geval :)
ik doe het met 7minder :P (wel waterkoeling dus niet echt eerlijk).

de videokaart zit niet vol met stof?? het kan ook zijn dat de pasta op de videokaart slecht is geworden over de jaren en vervangen moet worden met goede, ik doe dit zelf ook vaak als ik een videokaart van iemand overneem en dat alleen scheelt vaak al 5/10c.

nja wat maks112203445 zegt zegmaar :)

voorzichtigheid is wel geboden, niet met stofzuiger op de videokaart terwjil de koeler er nog niet is afgeschroefd (statische elektriciteit), en uiteraard heb je koelpasta nodig en een paar hele kleine schroevendraaiertjes.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
@Stef602
Ja excuses! Klopt!
M'n PSU staat met de fan naar boven want heb onderin m'n kast geen gat zitten.. dus zou eerst mn case moeten modden voordat zou kunnen..
Zou je dit aanraden om te doen?

@Powrskin
Zal het vanmiddag wel uit elkaar halen.. heb nog Noctua koelpasta liggen (Houdt m'n CPU ook op 54 graden - 4,8ghz onder full load - dus de airflow rond me CPU is wel goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, als je het echt een stuk koeler wilt maken wel. Nu is 80 graden niet uitzonderlijk of problematisch overigens, Fermi wordt gewoon warm.

Veelal kan je trouwens de voltages en clocks wel wat beter fine-tunen, Begin dan met Afterburner en speel daar wat mee, daarna kan je via een BIOS editor een hoop verbeteren.

De shroud-stock koelers van de 570 gingen trouwens amper extra lucht verplaatsen tussen 48% fan en 100%. Maar het scheelt wel de nodige decibels.

Voeding omdraaien is toch wel een prettige, lucht uit één stroom wegkapen met twee zuigende fans is nooit een goed idee voor de koeling. Best kans overigens dat de top van de case alle lucht op die manier "claimt". Aan de andere kant, zo heel veel zal het ook weer niet schelen, maar je kunt er eens mee experimenteren.

Nieuwe koelpasta aanbrengen gaat ook wel de nodige graden schelen. Een tube MX4 of Tunic om maar wat te noemen kan je al snel 3 graden opleveren, soms nog wel meer. Even een klusje, maar niet moeilijk of duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@Stef602
Ja excuses! Klopt!
M'n PSU staat met de fan naar boven want heb onderin m'n kast geen gat zitten.. dus zou eerst mn case moeten modden voordat zou kunnen..
Zou je dit aanraden om te doen?
Ik denk dat dat het probleem is. Je gpu zuigt lucht weg, en je voeding. De lucht die door je voeding weggezogen wordt kan niet meer door je GPU worden weggezogen.
Ik raad je dit aan om te doen:
Die noctua waarvan je zegt dat hij naar binnen blaast, zou ik hier (gele gebied) naar binnen toe laten blazen, als hij groot genoeg is probeer hem dan ook voor een stukje over de kaart te laten blazen (scheelt bij mij 4 graden).
Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/TpZwZ.jpg

Die koelpasta veranderen zoals meneer hierboven zegt, laat volgens mij wel je garantie vervallen...

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 06-08-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
@Stef602:
Hartstikke bedankt!
Zal vanmiddag gelijk m'n computer verder onder handen nemen.. Zou zelfs desnoods een nieuwe window kunnen maken.. Aangezien ik nog een stuk plexi heb liggen 200x100cm.. Zou het anders extra helpen door 2x 80mm fans te monteren in de nieuwe window ipv 1x 140mm?

Zal vanmiddag ook gelijk een gat onderin maken..

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het eindresultaat!

Daarna kan ik hopelijk weer opnieuw beginnen met OCen van me GTX'je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jeffenator schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 14:08:
@Stef602:
Hartstikke bedankt!
Zal vanmiddag gelijk m'n computer verder onder handen nemen.. Zou zelfs desnoods een nieuwe window kunnen maken.. Aangezien ik nog een stuk plexi heb liggen 200x100cm.. Zou het anders extra helpen door 2x 80mm fans te monteren in de nieuwe window ipv 1x 140mm?

Zal vanmiddag ook gelijk een gat onderin maken..

Ik hou jullie zeker op de hoogte van het eindresultaat!

Daarna kan ik hopelijk weer opnieuw beginnen met OCen van me GTX'je
2*8*8 = 128, 14*14 = 196 = 1,5x meer oppervlakte :')
Oftewel met 1 van 14 heb je een groter oppervlak dus wordt er ook meer lucht verplaatst.
Overigens moet je niet vergeten er wel een stoffilter voor te maken. Ik heb ook een fan een tijdje (4 dagen) over mijn videokaarten laten blazen (zonder stoffilter) maar dat begon er na 4 dagen al niet zo lekker meer uit te zien. (Mijn kast maak ik vaak schoon)

Btw als je een fan in de zijkant van je kast hebt, zorg dan dat er wat rubbertjes tussen de schroefjes en de kast zitten, dan is het alweer een stuk stiller :)

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 06-08-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
Er zit al een goede stoffilter op! Anders zou ik altijd nog een panty kunnen kopen om een tijdelijke stoffilter te maken.. (Maak ik dan gelijk ook wel 1 voor me PSU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
(voordat de ts zijn window gaat lopen verbouwen o erachter tekoen dat er niks verandert is...)

als je al een goede airflow hebt gaat een fan extra op je kaart niks toevoegen dit voegt aleen iets toe als je airflow niet afdoende is voor de warmte die jij moet afvoeren het enigste wat jij nu kan doen is iets aan de koeling op je kaart zelf doen thats all... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ja idd dus daarom beter eerst even zonder zijkant vd kast, dan weet je meteen of de airflow verstoort is.
voeding die lucht wegtrekt van de videokaart is ook niet echt lekker trouwens.

Voeding zit wel onderin de kast, maar de kast heeft geen opening aan de onderkant?? kan ik me haast niet voorstellen..

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Voeding die trekt helemaal geen lucht van de kaart weg. In veel gevallen is het beter, aangezien dit een kaart is die zn warmte in de kast dumpt i n plaats van deze achter uit de kast te pushen. In dit geval doe de voeding voldoende werk om ook de warme lucht van de kaart een stukje af te voeren. Heb dit zelf ook zo en geeft tot 6c betere temperaturen in mijn kast.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

millman schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 16:38:
Voeding die trekt helemaal geen lucht van de kaart weg. In veel gevallen is het beter, aangezien dit een kaart is die zn warmte in de kast dumpt i n plaats van deze achter uit de kast te pushen. In dit geval doe de voeding voldoende werk om ook de warme lucht van de kaart een stukje af te voeren. Heb dit zelf ook zo en geeft tot 6c betere temperaturen in mijn kast.
Tja.. dat veranderd de zaak. Het leek mij aannemelijker dat de videokaart lucht naar buiten toeblaaste.

Overigens millman, mijn pc wilde met die oc settings van gister niet opstarten XD. Ik denk dat ik het vtt voltage moet verhogen, heb core voltage van 1.32 tot 1.37 geprobeerd maar dat lukte niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Frozen op 07-08-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
80gr is toch niet erg warm? Ik houd hier 90gr aan voor mn videokaart, dan draait de fan niet keihard.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
60graden is te warm om vast tehouden 70/75 en je hebt na korte tijd contact een blaar en je denkt dat 90 graden niet slecht is voor een kaart? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

maks11223344 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 21:00:
60graden is te warm om vast tehouden 70/75 en je hebt na korte tijd contact een blaar en je denkt dat 90 graden niet slecht is voor een kaart? :s
Allemaal niet relevant... Een videokaart is niet om vast te houden.

Fermi cores worden warm. Nvidia heeft op hun shroud koeler erop gemikt de chip onder maximale belasting 80 graden te draaien, pas bij 90+ graden krijg je throttleing (voltage gelimiteerd, niet eens temperatuur!)

Kepler loopt opeens een behoorlijk aantal graden kouder, deze kaart gaat bij 80 graden aan de noodrem trekken, terwijl de meeste kaarten (680, 770) mikken op het "75 graden zijn".

Nvidia heeft de GTX570 erop getest en 80 graden is geen rare temperatuur voor zo'n ding. Als je em wat overclockt en je weet het voltage goed stabiel te krijgen (1.2V max?) en de kaart loopt 90 graden, dan is er nog niet zoveel aan de hand.

Echter in dit geval zit er aftermarkt koeling op en zou er ruim voldoende airflow moeten zijn. Dan is 80 graden opeens weer wat warm. Persoonlijk zou ik eerst de koelpasta eens vervangen. Je kunt er 1 bar luchtdruk op zetten, als de koeler geen contact maakt, wordt het geheel simpelweg te heet...

Wat dat betreft, Jeffenator, heb je al eens gekeken hoe heet de koeler zelf wordt na ~30 min load? Te heet om aan te pakken? Op alle plaatsen? Grote kans dat je dan geen pasta hoeft te vervangen. Heb je het idee dat er voldoende lucht bij komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Wat je ook kan proberen is tussen de onderste fan en de 2 de fan een stukje kaarton te plaatsen zoals hieronder aangegeven staat zodat je de luchtstromen scheid als je bang bent dat de voeding je luchtstroom richting gpu stoort en zo eens kijken wat de temps dan zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/241jfnr.jpg

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
@djunicron be my guest en houd hem maar op 90 graden dan niet raar opkijken als je 8800gt taverelen krijgt...
btw is mischien wel handig om te weten of de warmteoverdracht goed is?

-edit met hierboven eens door met karton een tunnel op je vidkaart koeler tezetten zodat deze enkel "frisse" lucht van voor of van je sidefan krijgt

[ Voor 50% gewijzigd door maks11223344 op 08-08-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
@djunicron
Hij wordt wel 'warm' maar niet te heet om vast te houden..

Helaas deze week heel druk geweest, maar ik ga vanavond de kaart eruit halen en de koelpasta even bekijken / vervangen en dan opnieuw in de kast zetten en proberen..

Er is verder niet echt stofophoping oid

Hou jullie nog wel op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Jeffenator schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 09:54:
@djunicron
Hij wordt wel 'warm' maar niet te heet om vast te houden..

Helaas deze week heel druk geweest, maar ik ga vanavond de kaart eruit halen en de koelpasta even bekijken / vervangen en dan opnieuw in de kast zetten en proberen..

Er is verder niet echt stofophoping oid

Hou jullie nog wel op de hoogte!
Dat is niet goed inderdaad.
Een goede heatsink is ongeveer dezelfde temperatuur als de chip die hij koelt.
Dus of je heatsink zit niet goed vast (meer), of je temperatuur sensor leest de verkeerde waarde uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
ik heb daar 1 oplossing voor dit :
pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III
maar het kost idd geld en het is aan u voor te kiezen voor het te doen
en je kan dan als een gek gaan OC'en zoals je wou doen
ik met 5870 OC 925/1275 +- 210 tdp koelt hij hem onder de 60 graden op fanspeed 80% wat amper hoorbaar is.
dus wil je geen tijd meer verliezen en gaan knallen neem dan deze ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon doen wat nvidia666 voorsteld, koeler vervangen door de Arctic en je koelprobleem is opgelost, die koelers zijn gewoon de beste die er zijn kwa luchtkoelers voor je gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 11:40:
Gewoon doen wat nvidia666 voorsteld, koeler vervangen door de Arctic en je koelprobleem is opgelost, die koelers zijn gewoon de beste die er zijn kwa luchtkoelers voor je gpu.
thx bro ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
enne de prijzen vallen mee
ik heb destijds 75 euro betaald voor de 2de versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:39
Je kunt hem ook op stock clocks undervolten. Dit kan veel schelen, denk zo'n 10-15c afhankelijk van hoe goed hij undervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
tis simpel

veel tijd : dan zoekt andere mogelijkheden
weinig tijd en hebt er geld voor over is die koeler de beste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
nvidia666 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 13:10:
tis simpel

veel tijd : dan zoekt andere mogelijkheden
Goed idee beste man!

Door een nogal drukke week nog steeds geen tijd gehad om aan m'n case / kaart te modden.. Zal deze koeler zeker in gedachte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jeffenator schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:37:
[...]

Goed idee beste man!

Door een nogal drukke week nog steeds geen tijd gehad om aan m'n case / kaart te modden.. Zal deze koeler zeker in gedachte houden!
Of je laat het een tweaker doen voor een kratje bier o.i.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
Gedurende een week m'n HELE pc uit elkaar gehaald / nieuw kleurtje gegeven / extra fans toegevoegd..

Thermal paste op GPU / CPU / NB / SB vervangen en cable-management verbeterd.

Vanavond maar eens even kijken wat de temps zullen worden onder full load :D
Pagina: 1