koelpasta verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc574
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 13:40
Ik heb een h100i bestelt ter vervanging van mijn stock cooler alleen vroeg ik me af hoe ik de oude pasta verwijder, ik las iets over schoonmaakalcohol maar ik kan het nergens vinden om te bestellen dus vroeg ik me af waar ik het kon bestellen en of ik het anders met terpetine/wasbenzine (volgens mij het zelfde maar weet ik niet) kon gebruiken. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Als je gewoon een stuk keukenrol pakt, werkt dat ook perfect.
Schoonmaak spul wordt meestal gebruikt om bv geheugenblokjes zuiver te maken.
Hier kunnen lijmresten opzitten.

Dus gewoon even met wat keukenpapier / WC papier aan de gang gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-10 01:02
Keukenpapier werkt als een tierelier...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Aceton kan je vrijwel overal krijgen (oke, geen supermarkt;))
Terpentine zou ik niet durven denk ik, dan eerder wasbenzine, echter durf ik het "advies" niet te geven.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Persoonlijk heb ik ervaring met zowel keuken/wc-papier en wasbenzine. Papier is het veiligst, aangezien je geen bijtende middelen in je CPU wilt krijgen, als je van nature ietwat klunzig bent af en toe.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
frankwopereis schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:45:
Aceton kan je vrijwel overal krijgen (oke, geen supermarkt;))
Terpentine zou ik niet durven denk ik, dan eerder wasbenzine, echter durf ik het "advies" niet te geven.
Busje van 100 ml te krijgen bij je buurtapotheek zonder (recept). kost je minder dan € 5,-

Geen Ping, wel Pong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:39
Ik gebruik zelf altijd wasbezine, eerst de grote resten eraf halen met wat papier, en daarna gewoon nog wat wc-papier in wasbezine dopen en het laatste eraf halen. Komt altijd nog wel wat af met wasbezine, met alleen papier gaat het je niet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:00
Wel in een goed geventileerde ruimte doen met wasbenzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc574
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 13:40
Bedankt voor jullie reacties, wat ik nog afvraag is het handig om eerst even de pc aan te zetten zodat de koelpasta warm wordt en makkelijker er af te halen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Wildfire

Joy to the world!

Ipv zooi zoals wasbenzine e.d. is het fijner en beter om iets te gebruiken wat ook echt speciaal ontworpen is om koelpasta te verwijderen, bv. ArctiClean wat gewoon via webshops goed verkrijgbaar is.

Werkt ook nog beter dan wasbenzine e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 06-08-2013 12:11 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Het spul is de vorige post die er speciaal voor ontworpen is kan ik je zeker aanraden. Anders kan je ook naar de drogist gaan en een flesje Alcohol halen en met dit en een wattenstaafje de processor schoonmaken. Wel tijdens het schoonmaken de dop erop doen, anders foetsie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Gedenatureerde alcohol is the way to go. Reden dat dit goed werkt is dat er zoveel alcohol in zit dat het vervliegt wanneer het uit het flesje komt.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:33

Wildfire

Joy to the world!

fungho schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 13:03:
Gedenatureerde alcohol is the way to go. Reden dat dit goed werkt is dat er zoveel alcohol in zit dat het vervliegt wanneer het uit het flesje komt.
Als je echt niets anders hebt is het beter dan niets, maar alcohol e.d. lossen koelpasta/koelpads niet op maar maken ze hooguit wat zachter zodat verwijderen wat minder moeizaam gaat. Maar een echte remover zoals ArctiClean lost de koelpasta gewoon compleet op waardoor je het er letterlijk af kan vegen. Zelfs de taaiste rotzooi heb ik met ArctiClean prima kunnen verwijderen omdat je gewoonweg de koelpasta of koelpad voor je ogen zag oplossen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Ik gebruik altijd gewoon keukenpapier en van die standaard 90% alcohol die je gewoon in de supermarkt/drogist koopt. Werkt goed!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffenator
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:02
Je kan bij de apotheek: Isopropyl Alcohol halen (meestal wel op bestelling)
Mijn standaard behandelplan:
1. Cpu koeler Loshalen
2. Met een DROOG wattenstaafje de randen rond je CPU schoonmaken
3. Met een droog keukenpapiertje het midden redelijk schoon maken
4. Met een licht bevochtigd keukenpapiertje (Isopropyl Alcohol) goed je CPU schoonmaken
5. Eenmaal mooi glimmend en schoon nog even afnemen met een droog keukenpapiertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
gewoon helemaal niks? ik heb zoveel cpu's en koelers vervangen waarbij de koelpaste er af moet, nog nooit schoonmaakmiddel gebruikt.. , keukenrol of wc-papier werkt perfect, warm of koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

marc574 schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 12:06:
Bedankt voor jullie reacties, wat ik nog afvraag is het handig om eerst even de pc aan te zetten zodat de koelpasta warm wordt en makkelijker er af te halen is?
Is niet nodig, en raad ik ook niet aan.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Ik doe regelmatig koelpasta-vervanging bij klanten en gebruik al lang de flesjes van ArctiClean (niet te verwarren met Arctic).

Ze komen telkens per 2: Eentje om eventuele resten op te lossen (nadat je zoals vele anderen en ook ik de grootste brokken eerst met keukenrolpapier weghaalde), en flesje 2 is om het oppervlak te zuiveren.

Enkele druppels op de CPU of GPU, enkele druppels op het koelvlak van de koeler, een half tot een minuutje laten "inwerken", wegnemen met keukenrolpapier.

Herhalen met flesje 2.

De flesjes zijn genummerd en instructies staan er op, en ze hebben een verschillende kleur qua dop.
Werkt erg fijn.

De flesjes zijn goed op eBay verkrijgbaar, beetje zoeken en kost je niet zo heel veel.

Geen ervaring met de apotheek-middeltjes of supermarkt-flessen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niets gebruiken, gaat prima met keukenpapier. Beetje onzin om risico's te nemen met chemische troep als het niet nodig is.
Ligt eraan welk type koelpasta, soms is het handig omd e pc even warm te laten worden en dan uit te zetten, is de pasta wat zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Aceton is de man die je nodig hebt.
Dat spul is gewoon geweldig.

Maar het aller beste is nog altijd isopropyl alcohol
99,9% alcohol.

[ Voor 35% gewijzigd door rolandos582 op 18-08-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je had dit toch wel via Google kunnen vinden, niet?
Anyway, een flesje met alcohol boven 90%, wattenstaafjes en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 21:33
Spiritus werkt ook prima :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

rolandos582 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 00:34:
Aceton is de man die je nodig hebt.
Dat spul is gewoon geweldig.
2nd that en je kan het overal krijgen, dat is gewoon nagellak verwijderaar.
Het lost nagellak op, dus je krijgt koelpasta er wel mee weg.
Probleem is alleen dat aceton een (niet zichtbare) residu achterlaat, wat ik daarna doe is weer met 99% alcohol nog vluchtig schoonmaak.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Babybillen doekjes werkt perfect

Eerst keukenpapier en dan die doekjes

Gr jason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Je PC gewoon even 5 minuten van te voren laten draaien zodat de koel pasta wat "vloeibaarder" word en dan gewoon met keuken papier / WC papier schoon maken. Is geen probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:27
Je kan prima Spiritus gebruiken om het schoon te maken, heeft een alcohol percentage van ca. 85% oid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:27
KillerAce_NL schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 10:19:
Niets gebruiken, gaat prima met keukenpapier. Beetje onzin om risico's te nemen met chemische troep als het niet nodig is.
Ligt eraan welk type koelpasta, soms is het handig omd e pc even warm te laten worden en dan uit te zetten, is de pasta wat zachter.
Chemische troep? Come on zeg, dat spul wat hier genoemd wordt is allemaal zo vluchtig als de pest. Is juist beter als je een keukenpapiertje beetje vochtig daarmee maakt omdat je de pasta dan zo weg krijgt.. Is beter dan dat je als een gek moet gaan rauzen met een droge keukendoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Pazienza schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:20:
[...]

Chemische troep? Come on zeg, dat spul wat hier genoemd wordt is allemaal zo vluchtig als de pest. Is juist beter als je een keukenpapiertje beetje vochtig daarmee maakt omdat je de pasta dan zo weg krijgt.. Is beter dan dat je als een gek moet gaan rauzen met een droge keukendoek..
Er zijn zeker gezondheidsrisico's met koelpasta. Tenminste zoiets heb ik altijd begrepen. Helaas moet ik zelf ook melden wel eens spul op mijn handen te hebben gehad. Het is natuurlijk te vraag in hoever dit 'schadelijk' is.
Pagina: 1