Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:22:
[...]
Het is maar net hoe je het verhaal interpreteert, veel zaken oftewel kinderziektes (microstuttering van GFX card) kunnen softwarematig opgelost worden en vaak gebeurt dat ook in de maanden nadat een laptop op de markt is gebracht.
Ehh ja. Net zoals de eigenaren van de K53TA 3 jaar moeten wachten op een driver die enigzins crossfire fixt, er nog steeds geen goede drivers bestaan voor de HD 7970m met enduro (je kan kiezen uit 2 kwaden: een driver waar alle Dx9 games stuk zijn, of een driver die slechte performance geeft in Dx10/11). Daarnaast klagen er nu nog steeds mensen over microstuttering, hoe lang is de Y500 ookalweer op de markt?
Prima als jij een andere mening heb, maar ik ga niets aanraden met de argumenten dat er nog een software update aan komt. Het is in het verleden vaak genoeg gebleken dat dat vaak jaren gaat duren.
[...]
Is de laptop zeker wel het wachten waard. Sommige mensen lezen de verhalen maar half en benadrukken de slechte eigenschappen, terwijl dat zeer onterecht is. De Lenovo Y510 is echt geen miskoop en voor die prijs is er zeker geen beter alternatief op de markt te verkrijgen.
Dat is dus typisch notebookcheck. Neem de review van de oude GE60. Daar staat dat de bouwkwaliteit slecht is, de accuduur prut, het toetsenbord slecht, de touchpad buttons veel te hard, de koeling is slecht, en hij wordt enorm heet. Verder zitten er overal glossy surfaces.
Helemaal onderaan de review staat er:
Ultimately, we feel the MSI GE60 will be suitable for its target audience despite the competition.
Nee. Het is gewoon een miskoop. De Asus N56 is goedkoper, bevat dezelfde GPU maar dan met GDDR3, en doet letterlijk alles wat ik hierboven genoemd heb beter.
Notebookcheck is een leuke site om op te kijken wat de koeling van laptops doen, wat de accuduur en gewicht is, maar op subjectieve oordelen vertrouw ik ze niet. Notebookcheck is gewoon niet in staat om kritisch te zijn.
Of je vinand wil geloven moet je zelf weten, maar alles wat hij daar opnoemt met uitzondering van de bouwkwaliteit kun je 1:1 afleiden uit benchmarks in de review. Als ik een laptop zie met een slechte accuduur, ramp koeling en een surface temperature van 30° boven ambient, dan vind ik dat er wel heel erg goede argumenten moeten bestaan om die laptop ooit nog aan te raden.
Ehh ja passmark...
Een GT650m met GDDR5 heeft een kloksnelheid van 735mhz/900mhz
Een GT650m met GDDR3 heeft een kloksnelheid van 850mhz/900mhz
Een GT 750m met GDDR5 heeft een kloksnelheid van ???
Een GT 750m met GDDR3 heeft een kloksnelheid van 967mhz/900mhz
Het verschil is dus
maximaal 13.7%, waarschijnlijk minder (de memory bandwidth schaalt niet). De hardware van de kaarten is exact gelijk. Als het verschil groter is is dat te wijten aan brakke benchmarks, drivers, brakke koeling waardoor de GPU geen boost clock aanhoud, of iemand die een GT650m GDDR3 vergelijkt met een GT750m GDDR5 in een memory intensieve benchmark (of andersom). Het is dezelfde kaart: dus gewoon overclocken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 07-08-2013 13:20
]