Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel of geen Haswell laptop?

Pagina: 1
Acties:

• WhySoSrs
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-11 11:51
Beste forummers,

voor mijn opleiding ben ik op zoek naar een nieuwe laptop ik ga de opleiding applicatie designer volgen.
Nu wil ik er graag ook nog op kunnen gamen :9~
Heb niet echt een hoop voorkeuren hij moet grafisch veel aankunnen en snel zijn met dagelijks gebruik.
Nu heb ik zelf het 1 en ander over Haswell gelezen en sprak me dat wel aan weet alleen echter niet of ik voor dit geld de beste keuze maak het gaat om deze laptop

http://www.notebooktotaal...5-core-haswell-p-347.html

Mijn budget zit op het moment op 1000/1100 euro.

Harstikke bedankt alvast!

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Grafisch veel aankunnen en snel zijn met dagelijks gebruik. Waarom is een haswell dan van belang?
Niet dus, gewoon weg laten :-)

Verwijderd

Die komt met windows boven je budget uit.

Haswell is niet veel sneller dan ivy bridge. Alleen zuiniger, maar dat hangt voor 99% af van de inzet van de laptopfabrikant. De door jouw uitgekozen laptop heeft waardeloze koeling, een fan die veel herrie maakt, zelfs als je niets doet, matige speakers en vermoedelijk slecht toetsenbord en touchpad. En is derhalve geen aanrader. De accuduur is ondanks de grote accu en haswell ook niets bijzonders.

Gewoon ivy bridge nemen dus, dan heb je tenminste iets te kiezen. Ik heb nog geen een laptop met haswell in dit segment gezien die de concurrentie met de gevestigde orde aan kan (asus N56, inspiron 15R SE, lenovo Y500).

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Lenovo Y510p komt eind augustus, misschien het wachten waard?

Verwijderd

Aldus Vinand in "Laptop met goed scherm gezocht tot €1500" is de Y510p niet echt het wachten waard.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

De versie zonder sli is dat misschien wel. Nog even wachten daarop dus.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Echter is het verschil tussen de GT 650m welke momenteel in $veel laptops te krijgen is, en de GT 750m/755m dan weer klein. Ik geef het een kans van bijna 0 dat dat het waard is om op te wachten.

• WhySoSrs
Wat voor Ivy laptop zou voor mijn budget dan de beste zijn? (1000/1100 euro)

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 21:04
Als je student bent, zul je hier waarschijnlijk de karting wel krijgen, en dan is dit wel iets volgens mij:
http://www.campusshop.nl/...500_00619_nl/details.aspx

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 08:29
heel jammer vand die rode kleur vind ik, echt een dealbreaker voor mij. de Z500 serie ziet er veel strakker uit, maar die is weer niet in FullHD verkrijgbaar....

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Een Asus N56 en zelf een SSD erbij zetten. Of een Sony S15 (iets mindere GPU, maar die is te overclocken).

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:44
Het is maar net hoe je het verhaal interpreteert, veel zaken oftewel kinderziektes (microstuttering van GFX card) kunnen softwarematig opgelost worden en vaak gebeurt dat ook in de maanden nadat een laptop op de markt is gebracht. Hoe Vinand overigens de review van http://www.notebookcheck....10p-Notebook.97470.0.html interpreteert is zwaar overdreven. Als je het "verdict" oftwel de conclusie leest, en ik citeer:
Despite the occurrence of micro stutters and the dependency on the latest drivers, the IdeaPad Y510p has the makings of a bestseller. Which other notebook sells for 1000 Euros (~$1300) and offers the performance of a system with a GeForce GTX 680M or GTX 770M graphics card? It would be hard to cram more performance into a 15-inch notebook - at least not if weight and dimensions are a concern.

On the plus side, the notebook features a non-glare Full HD display with exceptional brightness. We also like the backlit keyboard, the upgradability, and the good sound system. All things considered, the IdeaPad Y510p is an interesting and recommendable multi-purpose notebook.
Is de laptop zeker wel het wachten waard. Sommige mensen lezen de verhalen maar half en benadrukken de slechte eigenschappen, terwijl dat zeer onterecht is. De Lenovo Y510 is echt geen miskoop en voor die prijs is er zeker geen beter alternatief op de markt te verkrijgen.

Aan elke laptop mankeert wel iets en om erachter te komen of je dat acceptabel vindt of niet zou je gewoon de laptop eens moeten bestellen bij een webshop met gunstige retour voorwaarden (gratis retourneren en snelle/juiste retour afhandeling), zodat je hem zonder nadelige gevolgen terug kan sturen mits hij je niet bevalt. Op die manier doe je geen miskoop en het verplicht je tot niets.

[ Voor 23% gewijzigd door Fjerpje op 07-08-2013 12:33 ]

• Fjerpje
Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 15:40:
Echter is het verschil tussen de GT 650m welke momenteel in $veel laptops te krijgen is, en de GT 750m/755m dan weer klein. Ik geef het een kans van bijna 0 dat dat het waard is om op te wachten.
Volgens http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html is het verschil echter groot te noemen.

Verwijderd

Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:22:
[...]

Het is maar net hoe je het verhaal interpreteert, veel zaken oftewel kinderziektes (microstuttering van GFX card) kunnen softwarematig opgelost worden en vaak gebeurt dat ook in de maanden nadat een laptop op de markt is gebracht.
Ehh ja. Net zoals de eigenaren van de K53TA 3 jaar moeten wachten op een driver die enigzins crossfire fixt, er nog steeds geen goede drivers bestaan voor de HD 7970m met enduro (je kan kiezen uit 2 kwaden: een driver waar alle Dx9 games stuk zijn, of een driver die slechte performance geeft in Dx10/11). Daarnaast klagen er nu nog steeds mensen over microstuttering, hoe lang is de Y500 ookalweer op de markt?

Prima als jij een andere mening heb, maar ik ga niets aanraden met de argumenten dat er nog een software update aan komt. Het is in het verleden vaak genoeg gebleken dat dat vaak jaren gaat duren.
[...]

Is de laptop zeker wel het wachten waard. Sommige mensen lezen de verhalen maar half en benadrukken de slechte eigenschappen, terwijl dat zeer onterecht is. De Lenovo Y510 is echt geen miskoop en voor die prijs is er zeker geen beter alternatief op de markt te verkrijgen.
Dat is dus typisch notebookcheck. Neem de review van de oude GE60. Daar staat dat de bouwkwaliteit slecht is, de accuduur prut, het toetsenbord slecht, de touchpad buttons veel te hard, de koeling is slecht, en hij wordt enorm heet. Verder zitten er overal glossy surfaces.

Helemaal onderaan de review staat er:
Ultimately, we feel the MSI GE60 will be suitable for its target audience despite the competition.
Nee. Het is gewoon een miskoop. De Asus N56 is goedkoper, bevat dezelfde GPU maar dan met GDDR3, en doet letterlijk alles wat ik hierboven genoemd heb beter.

Notebookcheck is een leuke site om op te kijken wat de koeling van laptops doen, wat de accuduur en gewicht is, maar op subjectieve oordelen vertrouw ik ze niet. Notebookcheck is gewoon niet in staat om kritisch te zijn.

Of je vinand wil geloven moet je zelf weten, maar alles wat hij daar opnoemt met uitzondering van de bouwkwaliteit kun je 1:1 afleiden uit benchmarks in de review. Als ik een laptop zie met een slechte accuduur, ramp koeling en een surface temperature van 30° boven ambient, dan vind ik dat er wel heel erg goede argumenten moeten bestaan om die laptop ooit nog aan te raden.
Ehh ja passmark...

Een GT650m met GDDR5 heeft een kloksnelheid van 735mhz/900mhz
Een GT650m met GDDR3 heeft een kloksnelheid van 850mhz/900mhz

Een GT 750m met GDDR5 heeft een kloksnelheid van ???
Een GT 750m met GDDR3 heeft een kloksnelheid van 967mhz/900mhz

Het verschil is dus maximaal 13.7%, waarschijnlijk minder (de memory bandwidth schaalt niet). De hardware van de kaarten is exact gelijk. Als het verschil groter is is dat te wijten aan brakke benchmarks, drivers, brakke koeling waardoor de GPU geen boost clock aanhoud, of iemand die een GT650m GDDR3 vergelijkt met een GT750m GDDR5 in een memory intensieve benchmark (of andersom). Het is dezelfde kaart: dus gewoon overclocken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2013 13:20 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:22:
[...]

Het is maar net hoe je het verhaal interpreteert, veel zaken oftewel kinderziektes (microstuttering van GFX card) kunnen softwarematig opgelost worden en vaak gebeurt dat ook in de maanden nadat een laptop op de markt is gebracht. Hoe Vinand overigens de review van http://www.notebookcheck....10p-Notebook.97470.0.html interpreteert is zwaar overdreven. Als je het "verdict" oftwel de conclusie leest, en ik citeer:
Kom op, ben je een beetje bekend met Notebookcheck dan weet dat hun conclusies zo inconsistent en waardeloos zijn die je maar kunt vinden. Ze zijn namelijk letterlijk ALTIJD positief in hun conclusies, en weten altijd wel positief te eindigen. Zelf de Tablet P van Sony, grootste ramp product ever kreeg een positieve eindoordeel met een positief praatje.

Wat je hier ziet met micro stuttering heeft niks te maken met kinderziektes, dit is namelijk al meer dan een jaar zo bij Lenovo, ook bij de vorige generatie met de GT650M SLI. Jammer genoeg kan Lenovo daar niks aan doen... Dat Nvidia 0,000 aandacht levert aan het leveren van consistent correct werkende drivers bij een SLI oplossingen in laptops is ook al jaren bekend. En niet alleen de Y510 is hier het slachtoffer van. Na meer dan een jaar zijn we nog steeds 0% verder gekomen op dit vlak en voorspel maar dat we de komende jaar nog steeds in hetzelfde situatie staan. De SLI oplossing van Lenovo is leuk, maar zou leuker zijn geweest als AMD de kaarten geleverd zou hebben. Die weten namelijk ondanks hun lichte achterstand in R&D wat "consumentvriendelijkheid" inhoud.

De testen die notebookcheck uitvoert bij de laptop zijn precies dezelfde testen die ze bij elk andere laptop uitvoeren. En wat je ziet is dat de Y510 veel slechter presteert ten opzichte van de Y500 onder dezelfde testen. Met het komst van Haswell hebben ze blijkbaar ook besloten om vanwege het mindere wattage verbruikt flink te bezuinigen op de koeling, en dat is niet alleen Lenovo die daarvoor gekozen maar ook genoeg andere fabrikanten. De Y500 was een leuk apparaat en kan ik iedereen zeker adviseren met enkele GPU, maar de eerste geluiden en testen van de Y510 zijn gewoon ruk.
- Asus N550/N56? Wat is daar dan mis mee? Volgens mij gaat dat een flink betere aankoop worden. Ik zie niet echt in wat Lenovo te bieden. Zeker niet omdat de bouwkwaliteit nog steeds ruk is en de SLI oplossing nog steeds nauwelijks werkt.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• WhySoSrs
Ik moet er echter bij vermelden dat ik evt later nog wel geld wil uitgeven voor bijv een SSD en/of ram geheugen.
Alleen begint mijn opleiding in september dus dan heb ik zeker wel een laptop nodig.

• Fjerpje
Vinand schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 12:43:
[...]

Kom op, ben je een beetje bekend met Notebookcheck dan weet dat hun conclusies zo inconsistent en waardeloos zijn die je maar kunt vinden. Ze zijn namelijk letterlijk ALTIJD positief in hun conclusies, en weten altijd wel positief te eindigen. Zelf de Tablet P van Sony, grootste ramp product ever kreeg een positieve eindoordeel met een positief praatje.

Wat je hier ziet met micro stuttering heeft niks te maken met kinderziektes, dit is namelijk al meer dan een jaar zo bij Lenovo, ook bij de vorige generatie met de GT650M SLI. Jammer genoeg kan Lenovo daar niks aan doen... Dat Nvidia 0,000 aandacht levert aan het leveren van consistent correct werkende drivers bij een SLI oplossingen in laptops is ook al jaren bekend. En niet alleen de Y510 is hier het slachtoffer van. Na meer dan een jaar zijn we nog steeds 0% verder gekomen op dit vlak en voorspel maar dat we de komende jaar nog steeds in hetzelfde situatie staan. De SLI oplossing van Lenovo is leuk, maar zou leuker zijn geweest als AMD de kaarten geleverd zou hebben. Die weten namelijk ondanks hun lichte achterstand in R&D wat "consumentvriendelijkheid" inhoud.

De testen die notebookcheck uitvoert bij de laptop zijn precies dezelfde testen die ze bij elk andere laptop uitvoeren. En wat je ziet is dat de Y510 veel slechter presteert ten opzichte van de Y500 onder dezelfde testen. Met het komst van Haswell hebben ze blijkbaar ook besloten om vanwege het mindere wattage verbruikt flink te bezuinigen op de koeling, en dat is niet alleen Lenovo die daarvoor gekozen maar ook genoeg andere fabrikanten. De Y500 was een leuk apparaat en kan ik iedereen zeker adviseren met enkele GPU, maar de eerste geluiden en testen van de Y510 zijn gewoon ruk.

[...]

- Asus N550/N56? Wat is daar dan mis mee? Volgens mij gaat dat een flink betere aankoop worden. Ik zie niet echt in wat Lenovo te bieden. Zeker niet omdat de bouwkwaliteit nog steeds ruk is en de SLI oplossing nog steeds nauwelijks werkt.
Ik heb de ASUS n56 zelf in handen gehad en getest en ook deze kan vele gebreken vertonen omdat niet bij elke N56 dezelfde componenten van dezelfde fabrikant worden gebruikt en je maar moet afwachten of je net dat beeldscherm of component krijgt van een kwaliteit fabrikant. Verder moet er in Nederland nog steeds gewacht worden op N550 en ook bij die laptop moet je maar afwachten welke componenten van welke fabrikant je krijgt. Verder laat de afwerking van de laptops van ASUS ook vaak te wensen over. Met name de laptops in het hogere segment hebben soms een onaanvaardbare slechte afwerking.

[ Voor 3% gewijzigd door Fjerpje op 07-08-2013 13:39 ]

Verwijderd

'vaak', 'met name', 'vele gebreken'. Mag het iets concreter? Met de uitspraak dat er gebreken zijn kan TS niets als niet duidelijk is welke dat zijn.

• Vinand
Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 13:35:
[...]
Ik heb de ASUS n56 zelf in handen gehad en getest en ook deze kan vele gebreken vertonen omdat niet bij elke N56 dezelfde componenten van dezelfde fabrikant worden gebruikt en je maar moet afwachten of je net dat beeldscherm of component krijgt van een kwaliteit fabrikant. Verder moet er in Nederland nog steeds gewacht worden op N550 en ook bij die laptop moet je maar afwachten welke componenten van welke fabrikant je krijgt. Verder laat de afwerking van de laptops van ASUS ook vaak te wensen over. Met name de laptops in het hogere segment hebben soms een onaanvaardbare slechte afwerking.
Top dat je als een van de weinige kritisch negatief bent over de Asus, mag het nu wat accurater over welke specifieke gebrekenen de Asus dan heeft wat hem dus een mindere koop zou moeten maken voor de TS dan de Lenovo? En dan zou het ook fijn zijn om referenties te tonen aangezien de marktkenners zoals Darkstone en ik het dan ook weten, na kunnen lezen en wederom wellicht onze mening bij kunnen spijkeren.

Elke laptop fabrikant maakt goede laptops en slechte laptops, waaronder inderdaad dus ook Asus als fabrikant. En specifiek om die reden word(en) juist de Asus N56 (en de zenbook in mindere mate) uit alle Asus laptopjes in de markt geadviseerd waar elke andere Asus zoals de N53, N55, K serie, S serie, de Vivobook helemaal de grond geboord word vanwege het zijn van een miskoop. Dat "de afwerking van de Asus vaak te wensen over laat in het high segment" betekend niet dat de afwerking van de N56 daarmee ook slecht is. De N56 staat namelijk bekend om zijn nette afwerking, stevige bouwkwaliteit en puike kwaliteit en daar zijn genoeg referenties van te vinden.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Fjerpje
Vinand schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 14:59:
[...]

Top dat je als een van de weinige kritisch negatief bent over de Asus, mag het nu wat accurater over welke specifieke gebrekenen de Asus dan heeft wat hem dus een mindere koop zou moeten maken voor de TS dan de Lenovo? En dan zou het ook fijn zijn om referenties te tonen aangezien de marktkenners zoals Darkstone en ik het dan ook weten, na kunnen lezen en wederom wellicht onze mening bij kunnen spijkeren.

Elke laptop fabrikant maakt goede laptops en slechte laptops, waaronder inderdaad dus ook Asus als fabrikant. En specifiek om die reden word(en) juist de Asus N56 (en de zenbook in mindere mate) uit alle Asus laptopjes in de markt geadviseerd waar elke andere Asus zoals de N53, N55, K serie, S serie, de Vivobook helemaal de grond geboord word vanwege het zijn van een miskoop. Dat "de afwerking van de Asus vaak te wensen over laat in het high segment" betekend niet dat de afwerking van de N56 daarmee ook slecht is. De N56 staat namelijk bekend om zijn nette afwerking, stevige bouwkwaliteit en puike kwaliteit en daar zijn genoeg referenties van te vinden.
Ja, en zoals ik dat al zei is dat niet altijd het geval en dat is juist het punt waar jij als 'marktkenner' onderuit gaat. De slechte afwerking zit hem niet in sommige modellen maar in sommige producties ofwel badges. Ik heb zelf 3 keer een ASUS Zenbook UX31 in handen gehad met drie keer een slechte ondermaatse afwerking voor hetgeen dat ik betaald heb. De slechte afwerking zat hem dan met name in de aansluiting van de body onderdelen, want deze sloten bij degene die ik in handen kreeg niet goed aan of ze waren niet goed op maat uitgesneden, waardoor er kieren of randen ontstaan bij de alu body. Verder was ook het scherm niet niet goed door een te gele tint in het IPS scherm, die alleen te corrigeren was door deze te kalibreren in Windows.

Ik heb zelf twee keer een N56 in handen gehad met Intel Wifi kaarten, die vaak wel goed waren, maar ook met Wifi kaartjes van andere fabrikanten, waarbij de Wifi verbinding echt belabberd is. Daarnaast zaten er ook verschillende schermen van verschillende fabrikanten in. Zo hadden die twee die ik in handen had een scherm van Samsung en de andere een scherm van LG. Die van LG was wel goed, maar dat scherm van Samsung was echt slecht en had een gele tint.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden er zijn er nog veel meer als je specifiek gaat zoeken, ook hier op Tweakers zijn er genoeg klachten rondom de N56 te vinden, maar of ik dan ga afraden om hem dan niet te kopen? Natuurlijk niet, want er zijn ook producties waar het wel goed is en ook die reviews zijn genoeg te vinden en zo is het ook met Lenovo. Om die reden benoem ik daarom altijd de voordelen van een laptop en de nadelen en adviseer ik bij twijfel de laptop gewoon aan te schaffen bij een webshop met goede retoursvoorwaarden en kan je op die manier dus nooit een miskoop doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Fjerpje op 07-08-2013 17:56 ]

• Vinand
Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 17:49:
[...]

Ja, en zoals ik dat al zei is dat niet altijd het geval en dat is juist het punt waar jij als 'marktkenner' onderuit gaat. De slechte afwerking zit hem niet in sommige modellen maar in sommige producties ofwel badges. Ik heb zelf 3 keer een ASUS Zenbook UX31 in handen gehad met drie keer een slechte ondermaatse afwerking voor hetgeen dat ik betaald heb. De slechte afwerking zat hem dan met name in de aansluiting van de body onderdelen, want deze sloten bij degene die ik in handen kreeg niet goed aan of ze waren niet goed op maat uitgesneden, waardoor er kieren of randen ontstaan bij de alu body. Verder was ook het scherm niet niet goed door een te gele tint in het IPS scherm, die alleen te corrigeren was door deze te kalibreren in Windows.
En de Y500/Y510/Y580 hebben dus volgens jou altijd bij elk model wat verkocht word een naadloze afwerking en een indentiek beeldscherm paneel? |:(
Ik heb zelf twee keer een N56 in handen gehad met Intel Wifi kaarten, die vaak wel goed waren, maar ook met Wifi kaartjes van andere fabrikanten, waarbij de Wifi verbinding echt belabberd is. Daarnaast zaten er ook verschillende schermen van verschillende fabrikanten in. Zo hadden die twee die ik in handen had een scherm van Samsung en de andere een scherm van LG. Die van LG was wel goed, maar dat scherm van Samsung was echt slecht en had een gele tint.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden er zijn er nog veel meer als je specifiek gaat zoeken, ook hier op Tweakers zijn er genoeg klachten rondom de N56 te vinden, maar of ik dan ga afraden om hem dan niet te kopen? Natuurlijk niet, want er zijn ook producties waar het wel goed is en ook die reviews zijn genoeg te vinden en zo is het ook met Lenovo. Om die reden benoem ik daarom altijd de voordelen van een laptop en de nadelen en adviseer ik bij twijfel de laptop gewoon aan te schaffen bij een webshop met goede retoursvoorwaarden en kan je op die manier dus nooit een miskoop doen.
Wat punt probeer je nou te maken, je hebt compleet mijn vraag genegeerd over de N56 ten opzichte van de Lenovo Y510. Wat is er dus foutief aan mijn conclusie die ik volgens jouw "zeer overdreven" inpreteer aangezien jij bij het enigste argument wat je opnoemt ook nog eens duidelijk maakt dat de enige disucssie waardige relevante Lenovo Y500/Y510 (en overigens zo een beetje elke andere fabrikant/Laptop) gebruik kan maken van verschillende componenten per uitgebrachte serie en dus ook met dezelfde soortgelijk issues als de N56 zou kunnen kampen? Wat voor toegevoegde waarde heeft je hele comment nou bij de discussie over waarom de N56 wel of geen betere koop zou moeten zijn dan de Lenovo? Wat zijn nou de algemene gebrekenen van de Asus N56/N550 ten opzichte van de Lenovo Y510 waardoor de Lenovo niet als inferieure koop beschouwd zou moeten worden?

• Fjerpje
Vinand schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:18:
[...]

En de Y500/Y510/Y580 hebben dus volgens jou altijd bij elk model wat verkocht word een naadloze afwerking en een indentiek beeldscherm paneel? |:(

[...]

Wat punt probeer je nou te maken, je hebt compleet mijn vraag genegeerd over de N56 ten opzichte van de Lenovo Y510. Wat is er dus foutief aan mijn conclusie die ik volgens jouw "zeer overdreven" inpreteer aangezien jij bij het enigste argument wat je opnoemt ook nog eens duidelijk maakt dat de enige disucssie waardige relevante Lenovo Y500/Y510 (en overigens zo een beetje elke andere fabrikant/Laptop) gebruik kan maken van verschillende componenten per uitgebrachte serie en dus ook met dezelfde soortgelijk issues als de N56 zou kunnen kampen? Wat voor toegevoegde waarde heeft je hele comment nou bij de discussie over waarom de N56 wel of geen betere koop zou moeten zijn dan de Lenovo? Wat zijn nou de algemene gebrekenen van de Asus N56/N550 ten opzichte van de Lenovo Y510 waardoor de Lenovo niet als inferieure koop beschouwd zou moeten worden?
Jij hebt klaarblijkelijk enorme moeite met het 'begrijpend' lezen en heb ik tot tweemaal uitgelegd wat ik bedoel. Daarnaast is het niet in de TS z'n belang om deze discussie voort te zetten. Het is trouwens 'enige' en niet 'enigste'.

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:49
Leuk dat jullie hier een persoonlijke discussie hebben, maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar het antwoord op de vraag die hier gesteld wordt.

Een haswell i7 heeft dus niet veel meer kracht dan een ivy i7? En qua batterijduur scheelt het ook niet veel?
Of klopt bovenstaand alleen wanneer je een krachtige GPU in je computer hebt?

Ze hebben nu namelijk een nieuwe generatie, maar wat heeft dat voor nut als je er op alle fronten een klein beetje op vooruit gaat?

Verwijderd

Haswell is maar een paar procent sneller.
Haswell is zuiniger.

Maar:
Een haswell laptop is niet per definitie sneller dan een ivy bridge laptop (vanwege koeling issues).
Een haswell laptop heeft niet per definitie een langere accuduur dan een ivy bridge laptop. De haswell laptops welke je momenteel kan kopen (msi GE60/70, clevo, Y510p) hebben consistent ruk accuduur.

Een laptop koop je op wat hij kan, niet op wat er in zit. Een auto met V10 zet ook niet per definitie snellere rondetijden neer dan een laptop met V8. Het aanbod auto's V10 is ruk, dan maar een V8, niets mis mee.

• Fjerpje
Als je het fijne ervan wil weten: http://www.extremetech.co...ess-youre-a-pc-enthusiast

• WhySoSrs
Dus ik moet op de lenovo y510 wachten dan heb ik op dat moment het meeste waar voor me geld?

Verwijderd

Die grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/06/haswell-power-consumption.jpg

is echter totale onzin. Een i7-3770K gebruikt 1.56w. De overgebleven 30 watt wordt verstookt door het moederbord. Het is leuk dat haswell zuiniger is, zolang de CPU in een moederbord zit welke een veelvoud van de processor verstookt betekent dat niets. Met goede componentkeuze, zonder gemod, is het mogelijk om met een ivy bridge quadcore een verbruik te krijgen tegen de 10W aan. Een zuinige laptop (zoals die van mij) doet de helft.
WhySoSrs schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:04:
Dus ik moet op de lenovo y510 wachten dan heb ik op dat moment het meeste waar voor me geld?
Volgens mij zegt niemand hier dat de Y510p het meeste waar voor je geld bied. Ik zou hem zelfs afraden omdat hij op het gebied van koeling en accuduur gewoonweg slecht doet.

• Vinand
Fjerpje schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 18:26:
[...]

Jij hebt klaarblijkelijk enorme moeite met het 'begrijpend' lezen en heb ik tot tweemaal uitgelegd wat ik bedoel. Daarnaast is het niet in de TS z'n belang om deze discussie voort te zetten. Het is trouwens 'enige' en niet 'enigste'.
Jouw hele inbreng en verhaal is totaal irrelevant geweest voor de TS, dus waarom plots die opmerking? En weer ontwijk je mijn vraag en ga je maar over op taalfouten en het typische "begrijpend lezen". Weerleg de volgende keer gewoon straight to the point de argumenten die ik opnoem met bronnen en kloppende onderbouwingen zodat we van een nutteloze discussie overgaan naar een nuttige informatie uitwisseling.
WhySoSrs schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 19:04:
Tot nu toe zijn de eerste geluiden die over de Lenovo bekend zijn niet positief. Vanwege die reden word er geadviseerd om te kijken naar een laptop waar al meer over bekend is. De laptop die dan bij je zou passen is de Asus N56 de beste. Haswell gen processoren hebben niet bepaald zoveel voordelen voor jou. Ze zijn in theorie inderdaad zuiniger met stroom verbruik maar dat betekend niet gelijk dat de laptop daardoor langer op de accu kan.

Dit is bijvoorbeeld een type waar je een kijkje naar kan nemen:
pricewatch: Asus N56VB-S4061H
Kijk dan tevens ook naar een combinatie naar een SSD gebaseerde oplossing. SSD zorgt ervoor dat je systeemsnelheid gigantisch toeneemt. Opstarten, afsluiten en het laden van bestanden en programma's gebeuren veel sneller naarmate je systeem op een SSD werkt. Je zou dan kunnen kijken naar deze SSD om in de laptop in te bouwen:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
Je komt dan in totaal op ongeveer €1080,- uit. Dat valt in je budget en dan heb je echt een top combinatie voor de eisen die je hebt.

Tevens een vraag DarkStone: wat is er eigenlijk mis de Dell Inspiron 15R SE, is die soms verhoogd in de prijs?

Verwijderd

Het is Darkstone, niet DarkStone.

De inspiron is nog steeds te krijgen met i5 voor €530. De i7 variant met caching SSD betaal je €789. Ik denk dat de versie met i5 te licht is voor de topicstarter. Met de prijs van de i7 kun je beter naar de N56 krijgen. De N56VJ met i7 en GT 635m is momenteel in de aanbieding bij komplett voor €730. (een 'enkel uit de verpakking geweest' versie.)

http://www.komplett.nl/ko...500gb_gt635m/details.aspx

• WhySoSrs
730 euro is geen geld dan zou ik van het geld wat ik overhoud een 8gb ram en een ssd erbij kunnen kopen.
Harstikke bedankt mannen!
Ik denk dat dat hem gaat worden

• WhySoSrs
Wat vinden jullie trouwens van deze ? http://mycom.nl/laptops/n...1g-73636g50makk-i7-3632qm
edit laat maar zie dat de videokaart ervan ruk is tov 635m

[ Voor 20% gewijzigd door WhySoSrs op 08-08-2013 10:48 ]

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
En de Acer heeft een crap resolutie.. En het is Acer :P Heeft hij eigenlijk wel een videokaart xD

On-board graphics adapter model : N
Discreet grafische adapter-model : Nee
Discreet grafisch geheugen : 2048 MB

Zal wel de IGP zijn dan..

edit: Ik zie dat het de 710M is... Die kun je inderdaad nergens onderverdelen xD Waarom duwen ze zo'n kaarten nog in een laptop..

[ Voor 85% gewijzigd door lucash op 08-08-2013 12:23 ]

• maevian
  • Laatst online: 11-11 22:31
Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 11:24:
Die komt met windows boven je budget uit.

Haswell is niet veel sneller dan ivy bridge. Alleen zuiniger, maar dat hangt voor 99% af van de inzet van de laptopfabrikant. De door jouw uitgekozen laptop heeft waardeloze koeling, een fan die veel herrie maakt, zelfs als je niets doet, matige speakers en vermoedelijk slecht toetsenbord en touchpad. En is derhalve geen aanrader. De accuduur is ondanks de grote accu en haswell ook niets bijzonders.

Gewoon ivy bridge nemen dus, dan heb je tenminste iets te kiezen. Ik heb nog geen een laptop met haswell in dit segment gezien die de concurrentie met de gevestigde orde aan kan (asus N56, inspiron 15R SE, lenovo Y500).
Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar voor mij is haswell de grootste upgrade van intel in recente jaren. Batterijduur is toch een belangrijk element voor een laptop.
deze bijvoorbeeld (http://www.campusshop.nl/..._p50_a_12pnl/details.aspx), de gpu is iets minder als de Y500, maar volgens mij is het verschil tussen de gt750m en de gt745m verwaarloosbaar (correct me if i'm wrong). Nu weet ik wel niet wat voor de OP het belangrijkste was de GPU of de batterijduur

Verwijderd

maevian schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:15:
[...]

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar voor mij is haswell de grootste upgrade van intel in recente jaren. Batterijduur is toch een belangrijk element voor een laptop.
Echter is er in dit segment geen enkele haswell laptop welke geen kortere accuduur heeft dan zijn voorganger. Ga maar na:
lenovo Y510p? check De accuduur van de Y500 is beter
AW 14? Check. Ga een generatie terug, en je ziet een betere accuduur
MSI GE60/GE70? Slechtste accuduur ever. Goed, de accuduur van de ivy bridge versie was ook slecht, maar niet zo slecht.
Zelfs de latitude E6520 heeft de laatste 2 generaties een regressie in accuduur gehad.

Je moet geen laptop aanraden met het argument dat er haswell in zit. Dat houd simpelweg geen stand. Je raad een laptop aan omdat het bewezen is dat accuduur X wordt gehaald.

En over de toshiba P50, de enige review van die laptop die ik kan vinden is van het no-name http://www.hardwarezone.c...0-lean-multimedia-machine. En weet je wat? De accuduur is nog niet de helft van die van de asus N56 met ivy bridge en dezelfde hardware. De review is verder ook niet al te positief.

Vooralsnog zie ik nog geen enkel argument om iets anders dan de asus N56 te overwegen. De accuduur, prijs en bouwkwaliteit zijn beter dan die van elke haswell laptop in dit segment tot nu toe. (of je moet vinden dat de Alienware 14 'in dit segment' thuishoort. De bouwkwaliteit daarvan is simpelweg veel beter, de accuduur niet).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:30:
[...]

Echter is er in dit segment geen enkele haswell laptop welke geen kortere accuduur heeft dan zijn voorganger. Ga maar na:

[knip]
Dit statement is intrigerend, gezien Intel juist claimt z'n kaarten ingezet te hebben op zuinigheid (en grafische performance). Ik observeerde een review waar juist het idle/surfen een hogere accutijd opleverde, maar op zwaar gebruik geen voordeel was. Ik denk dat t IRL dus wel een groot voordeel oplevert afhankelijk van de user natuurlijk.

Tweede punt is dat je de CPU icm moederbord moet testen. En daar zit natuurlijk ook weer een voordeel voor de Haswell: de nieuwe chipset is op 32nm ipv 65nm.

Ik denk dat de conclusie is dat als je een heavy user bent, je eigenlijk weinig voordeel hebt van de Haswell, aangezien je dan veel CPU gebruikt en games met een GT750m oid doet. Enige voordeel voor de heavy user is dat z'n heavy duty laptop ook in een low power modus kan gebruiken en dat maakt een Haswell laptop wel iets veelzijdiger.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:38:
[...]

Dit statement is intrigerend, gezien Intel juist claimt z'n kaarten ingezet te hebben op zuinigheid (en grafische performance). Ik observeerde een review waar juist het idle/surfen een hogere accutijd opleverde, maar op zwaar gebruik geen voordeel was. Ik denk dat t IRL dus wel een groot voordeel oplevert afhankelijk van de user natuurlijk.
Ik gebruikte nadrukkelijk de term 'in dit segment'. In het ultrabook/low voltage segment is er letterlijk geen enkele laptop te vinden die geen 50% langere accuduur heeft dan zijn voorganger.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 20:10:
Het is Darkstone, niet DarkStone.

De inspiron is nog steeds te krijgen met i5 voor €530. De i7 variant met caching SSD betaal je €789. Ik denk dat de versie met i5 te licht is voor de topicstarter. Met de prijs van de i7 kun je beter naar de N56 krijgen kijken. De N56VJ met i7 en GT 635m is momenteel was in de aanbieding bij komplett voor €730. (een 'enkel uit de verpakking geweest' versie.)

http://www.komplett.nl/ko...500gb_gt635m/details.aspx

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:44:
[...]

Ik gebruikte nadrukkelijk de term 'in dit segment'. In het ultrabook/low voltage segment is er letterlijk geen enkele laptop te vinden die geen 50% langere accuduur heeft dan zijn voorganger.
*Vinand kijkt naar Duo 11... En dan links naar de Duo 13...
8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:44:
[...]

Ah zo. Maar is het bij deze iteratie niet zo dat in 'elk segment' de accuduur onder load, ongeveer hetzelfde blijft, en de accuduur onder surfing significant verbetert? Of spelen hier accu/driver/andere software meuk parten?

Wat betreft de Y510p zie ik dat ie minder capaciteit heeft dan de Y500p (62 Wh instead of 72 Wh).1. Best sneaky aangezien t vaak niet vermeld staat, maar ze zullen wel gedacht hebben dat de t voldoende gecompenseerd wordt door de Haswell. Als t voordeel echt >50%, dan zou de accuduur toch netto beter moeten zijn :?

• Vinand
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:53:
[...]

Ah zo. Maar is het bij deze iteratie niet zo dat in 'elk segment' de accuduur onder load, ongeveer hetzelfde blijft, en de accuduur onder surfing significant verbetert? Of spelen hier accu/driver/andere software meuk parten?

Wat betreft de Y510p zie ik dat ie minder capaciteit heeft dan de Y500p (62 Wh instead of 72 Wh).1. Best sneaky aangezien t vaak niet vermeld staat, maar ze zullen wel gedacht hebben dat de t voldoende gecompenseerd wordt door de Haswell. Als t voordeel echt >50%, dan zou de accuduur toch netto beter moeten zijn :?
Je praat puur over een enkele component van een laptopt... De processor... Er zijn heel veel andere onderdelen die relevant zijn voor de laptop en de accuduur ervan. Enkele voorbeelden hiervan is het display, moederbord (ontwerp), koeling, odd etc. etc.
Het mag duidelijk zijn dat Lenovo gewoon keihard gefaald heeft in het ontwerp van de moederbord en de koeling, het ligt niet aan de processor maar aan het feit dat Lenovo heeft besloten om te bezuinigen op kwaliteits onderdelen.

Verwijderd

De processor is inderdaad slechts 1 factor van de laptop. Het is zelfs zo dat 2 laptops met exact dezelfde hardware en accu toch nog een verbruik kunnen hebben wat behoorlijk scheelt. Vergelijk bijvoorbeeld de asus N56 met de vorige generatie GE60. Dat scheelt dus echt uren.

Verwijderd

Ok, het ogenschijnlijke identieke uiterlijk is verraderlijk dus. Ik had verwacht dat ze enkel een nieuw mobo+proc erin plaatsen en zie daar een nieuw product. Nu lees ik minder accucapaciteit, kan ik ook nog mee leven. Ok nieuw paneel, slurpt misschien wat meer stroom.

Nu lees ik dat de nieuw processor zich nog verder terug throttelt dan bij t oude model. Oftewel de koeling is verslechterd? Dus behalve dat er een stuk van de batterypack is afgehaald, is er ook op koper bespaard? Zijn er toevallig opengemaakte Y500's/Y510's die dat bevestigen? Ik ben toch enigszins verbaasd dat de opvolger t slechter doet. Raar business model als je t mij vraagt.

Verwijderd

De Y500 is ook al slechter dan de Y580. Werkelijk, dat is nothing new. Ik kan je zo ook nog wel 10 laptops opnoemen welke een directe verslechtering tov hun voorganger zijn.
Pagina: 1