WIndows 8 partities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Beste

Vanmiddag heb ik een laptop aangeschaft en Windows 8 werd automatisch geconfigureerd.
Aangezien er tegenwoordig geen dvd meer wordt bijgeleverd, het volgende.

Mijn vragen:
Kan ik Windows 8 herinstalleren zonder de herstel partitie?
Heb een herstelpartitie nodig?
Ik hou ervan de schijf te formatteren en dan alles opnieuw in te richten.
kan dit gedaan worden wanneer het installatie proces wordt doorlopen?
Is de voorgeïnstalleerde Windows versie precies hetzelfde als na een format en verse Windows installatie?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1) Dat kan als je een installatie media hebt.
2) Dat ligt aan de hardware fabrikant. De een zet hier z'n hersteldata op, de ander vereist de partitie om je recovery cd/dvd te kunnen gebruiken die je aan het begin wordt gevraagd te maken.
3) Welk installatieproces heb je 't precies over? Die van de W8 RTM install DVD of die van de recovery media geleverde/gemaakte van de hardware fabrikant?
4) Nee, dat is 't nooit. Je hebt een Windows met allerlei tooltjes en drivers voorgeïnstalleerd. Als je een format met verse installatie doet, heb je die niet meer.

Heb je zelf ook al het een en ander gevonden mbt je huidige en toekomstige vragen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Niet dat ik weet, maar in ieder geval bedankt voor uw reactie.

1) Ik heb geen usb stick of dvd met daarop Windows 8
2) De fabrikant geeft aan dat er een dvd gemaakt kan worden, en anders de herstelpartitie nodig is
3) Ik weet niet hoe dat heet, maar het is een aangepaste Windows 8 versie door de fabrikant
Het schijnt dat de product key in de BIOS is opgeslagen.
4) Geldt dit ook als het als dit via de software van de fabrikant geïnstalleerd wordt?

Om kort te zijn. Ben ik m'n Windows cliënt kwijt wanneer ik de herstelpartitie verwijder zonder een herstel dvd te maken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
Om kort te antwoorden: waarschijnlijk niet, maar dan zul je voor de herinstallatie van Windows altijd een dvd/usb stick met Windows moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tip, maak een herstel usb/dvd met de bijgeleverde software. Want anders zit je straks met het probleem dat je met een generieke Windows 8 DVD een andere key nodig hebt. Bovendien, wat is er mis met een herstel partitie. Zelf maak ik ze ook altijd zodat ik altijd een recovery heb als ik geen media voorhanden heb :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dan zal ik een herstel dvd maken.
De partitie neemt ruimte in, maar eerlijk gezegd is dat niet een groot probleem.
Ik wou graag vanaf het begin af aan Windows erop zetten, maar heb hier ook vrede mee.

Ik had ergens gedacht er een mogelijkheid zou zijn, gezien deze nieuwe methode.

[ Voor 16% gewijzigd door Luxicon op 06-08-2013 01:36 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Luxicon schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 01:36:
Dan zal ik een herstel dvd maken.
De partitie neemt ruimte in, maar eerlijk gezegd is dat niet een groot probleem.
Ik wou graag vanaf het begin af aan Windows erop zetten, maar heb hier ook vrede mee.

Ik had ergens gedacht er een mogelijkheid zou zijn, gezien deze nieuwe methode.
Ik zou een herstel ISO maken (een dvdtje heeft ook maar beperkte levensduur) en die dan op een stickie uitpakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
Met een complete herinstallatie van Windows 8 op een Windows 8 PC waar de key gebakken zit in de BIOS heb ik nog nooit een key tijdens de installatie moeten opgeven. Het maakt ook niet uit welke versie je installeert van Windows 8. Windows herkent de key en installeert daarbij de bij behorende Windows. Als voorbeeld van mezelf, heb een Windows 8 laptop van Dell. Herinstalleer Windows 8 via DVD die ik via MSDNA(School, Windows 8 PRO) kan krijgen. De installatie installeert Windows 8 en wil ik hem upgraden naar Windows 8 Pro. Dan dien ik bij deze computer de upgrade key in te voeren.

Hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Bedankt voor de tips allebei.
Het is duidelijk zo. ;)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Opzich is het duidelijk dat wanneer je Windows installeerd de key uit de BIOS gelezen wordt.
Maar wat me een groot raadsel blijft is wat er gebeurd als ik een nieuwe schijf plaats en Windows daar uiteraard op wil installeren.

Ik heb een herstelstation aangemaakt op een USB stick.
Bij één optie wordt er gevraagd voor minimaal 16GB, terwijl de andere optie 512MB vraagt.
Dit laatste heb ik gedaan aangezien mijn USB stick niet 16GB, maar 14,4GB is.

Bij de boot opties wordt deze gezien, dus ik hoop dat dan werkt, maar 300MB kan nooit een Windows installatie bevatten, dus wat kan ik doen om gewoon weg Windows te installeren nadat ik een nieuwe schijf heb?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Luxicon schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:18:
Opzich is het duidelijk dat wanneer je Windows installeerd de key uit de BIOS gelezen wordt.
Maar wat me een groot raadsel blijft is wat er gebeurd als ik een nieuwe schijf plaats en Windows daar uiteraard op wil installeren.

Ik heb een herstelstation aangemaakt op een USB stick.
Bij één optie wordt er gevraagd voor minimaal 16GB, terwijl de andere optie 512MB vraagt.
Dit laatste heb ik gedaan aangezien mijn USB stick niet 16GB, maar 14,4GB is.

Bij de boot opties wordt deze gezien, dus ik hoop dat dan werkt, maar 300MB kan nooit een Windows installatie bevatten, dus wat kan ik doen om gewoon weg Windows te installeren nadat ik een nieuwe schijf heb?
Eh..ik denk dat je die andere optie moet kiezen. 14,4 GB USB sticks bestaan niet...die is dus gewoon 16GB. Verwacht dat het dan wel moet gaan lukken, op 300 MB kun je inderdaad geen Windows installatie stoppen...waarschijnlijk is dat alleen het WinPE deel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Tja, de capiciteit is 14,4GB.
Om die reden kan ik de 16GB optie niet gebruiken.

Op het nu gemaakte herstelstation staan vooral bestanden met boot erin vermeld.
Met de volgende mappen:

* boot
* efi
* sources

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

USB sticks hebben altijd minder capaciteit dan wat er op staat. net als met harde schijven. 16 GB != 16 GiB. Je komt dan na format uit op die 14.4 ongeveer.

Heb je het geprobeerd om die eerste optie uit te voeren met je '16' GB stick? Ik mag namelijk hopen dat de tool hier rekening mee houd en geen 16 GiB wil gaan schrijven, maar iets wat op zo'n stick past (dus < 16 GiB).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
De makers van de optie weten een 16 GB! kaart, 14,4 GB is.
Er is echter geen mogelijkheid om op volgende te klikken.
Om die reden de andere optie gekozen, dat enkel als opstartdisk (herstelpartitie) dient (als ik het goed heb).

Wel heb ik een een systeemkopie (system image) en systemeherstelschijf (dezelfde bestanden als de herstelpartitie) kunnen maken,
Er wordt aangegeven deze mogelijkheid bieden, wanneer er geen Windows installatie disk aanwezig is.

Wat ik nu heb zijn:
* Windows ISO disk (Hash gecheckt)
* Systeemherstelpartitie (de 512MB versie, niet de 16GB) / Systeemherstelschijf
* System Image

Kan een USB stick dienstbaar zijn als Windows installatie 'disk'?

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 10-08-2013 22:17 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26
Luxicon schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 22:01:Kan een USB stick dienstbaar zijn als Windows installatie 'disk'?
Ja, dat werkt met Vista, 7 en 8 heel goed. Gaat heel handig met een tooltje dat MS hiervoor beschikbaar stelt, zie bv deze uitleg: http://www.schoonepc.nl/windows8/setup-procedure.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, dat is heel mooi, dat ga ik proberen.
Bedankt!

EDIT:
Ik heb hiervoor de Windows 7 USB/DVD Tool gebruikt die jij ook suggereerde. ;)
Deze is ook geschikt voor Windows 8 en maakt de USB opstartbaar.
Werkt super!
Link naar de tool:
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

[ Voor 89% gewijzigd door Luxicon op 10-08-2013 23:27 ]

...

Pagina: 1