Asus EZ Raid probleem

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:08
Laat ik beginnen met een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TRiLNnwEZ4aVUGPzP1WwmLPB/full.png

Ik heb (ooit, zeker 4 jaar geleden) een raid configuratie gemaakt op mijn pc (mobo: Asus P5W DH). Via de onderste twee SATA poorten. Tenminste, ik dacht altijd dat het raid0 was. Lijkt er op dat het een big volume is, dus de schijven gewoon achter elkaar in 1 volume.

Configuratie was als volgt:

- twee fysieke schrijven van 500GB
- een volume in Windows van 1000GB

Tot voor kort werkte alles goed. Opeens is de boel er mee opgehouden....

Zoals te zien in bovenstaand plaatje lijkt 1 van de twee schijven problemen te hebben. De gerapporteerde grootte klopt in ieder geval niet. Wat ik al gedaan heb is het vervangen van de Sata kabels, maar dat heeft niet geholpen.

Wat is nu het beste om de kans op het redden van wat data zo groot mogelijk te maken? Kan ik op 1 of andere manier nog achterhalen wat op die ene werkende schijf staat?

-

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
Je hebt een raid 0 gemaakt van 2 schijven (stripe), waardoor je dit kan gebruiken als 1 groot volume. Raid 0 is goed voor snelheid, maar verdubbelt (in dit geval met 2 schijven) de kans op data verlies.

Volgens mij is alle data verloren, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je nog data kan recupereren van 1 schijf, aangezien alle data gestriped staat over de 2 schijven (stukje hier, stukje daar, ...)

Best guess: booten van linux live cd, SMART status van de schijven bekijken, dan zie je welke goed is, en dan eventueel met een hex editor kijken wat er mogelijk is, maar volgens mij, chances are slim to none...

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:08
Nee, volgens mij is het juist geen raid 0, maar een soort van JBOD volume. Bij het moederbord zijn er namelijk drie opties: raid0, raid1 en 'big'. Volgens de handleiding worden deze schijven dan aan 1 volume toegevoegd.

-

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-01 12:57
Als het JBOD is moet je de data op de goeie schijf nog kunnen lezen
booten met linux live cd en met fsck ofzo de hd checken
van de goeie zou je dan de data moeten kunnen kopieren

Verwijderd

En dan wordt nog het belangerijkste vergeten: HDD's imagen en op de image klooien.
Niet dat het redden van onnodige systeembestanden veel zin heeft, want van elke foto/document die je echt nodig hebt heb je natuurlijk een backup van :)