Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-10 09:26
Ik heb van de mods akkoord gekregen om dit topic te openen.

Beste tweakers,

Momenteel ben ik mijn afstudeeronderzoek aan het uitvoeren, waarin ik de performance van native Android applicaties tegenover webapplicaties zet. Om dit te testen heb ik een automatische testset opgezet en wil jullie hulp vragen om hieraan mee te werken. De testset is in de Play Store opgenomen onder de volgende url: Google Play: Master project tests. Wanneer mijn onderzoek afgerond is wil ik de conclusies uiteraard met jullie delen.

Context van het onderzoek
Samenvatting onderaan

Zoals jullie, en ontwikkelaars in het bijzonder, wellicht niet ontgaan is, is dat er verschillende methoden zijn om applicaties te ontwikkelen voor Android-toestellen. Native apps zijn de bekende applicaties die volledig voor Android ontwikkeld zijn, maar daarnaast zijn er ook andere methoden, waaronder web. Naast een webapplicatie te ontwikkelen die via de browser benaderbaar is, kan een webapplicatie ook via de Play store worden gepubliceerd. Dit kan door de simpele applicatie te ontwikkelen die enkel de browser aanstuurt. Wanneer deze applicatie wordt gestart, wordt de webapplicatie op de achtergrond in de browser geladen en aan de gebruiker getoond.

Omdat het web breder is dan enkel Android, iOS, etc., is dit voor ontwikkelaars een interessante optie. Native applicaties moeten voor elk platform apart worden ontwikkeld, maar een webapplicatie is voor elk platform hetzelfde. Daarom hoeft deze maar éénmaal te worden ontwikkeld. Ook heeft men al veel kennis van het web, wat de overstap naar mobiele applicaties makkelijk maakt.

Een nadeel van een webapplicatie is dat deze minder krachtig zijn. Een native app heeft theoretisch gezien volledige controle over het apparaat, waar een webapp binnen de browser draait en veel minder controle heeft, ook al zijn er trucjes om een webapp hier toch toegang toe te geven.

Een ander nadeel wat vaak wordt genoemd is dat het web traag is. Dit is het onderwerp van mijn onderzoek.

Ik ga niet ontkennen dat het web sneller is dan een native applicatie. Wat mij echter wel opvalt is dat de vergelijking niet altijd even eerlijk is. Wanneer er een volledige website op een mobiele telefoon wordt bezocht is het bijna logisch dat deze langzamer is dan op een computer. Een app biedt dan uitkomst omdat deze sneller is. Een mobiele website is echter ook sneller dan een volledige website, en lijkt in de praktijk ook veel meer op een mobiele applicatie.

Aan de andere kant is de extra kracht die een native applicatie heeft in de praktijk niet altijd hard nodig. Er zijn veel applicaties die primair ontwikkeld zijn voor data in- en uitvoer. Denk hierbij aan de NS reisplanner of de app van Tweakers.

Mijn hypothese is dat voor deze klasse van applicaties het verschil in performance niet groot is (niet groot genoeg om de beslissing vanaf te laten hangen). Ik baken hierbij mijn onderzoek af op het verschil in performance van de user interface, en kijk naar drie onderdelen: de render- en laadtijden van een user interface, en de tijd die het kost om een dynamische wijziging te maken aan een al ingeladen applicatie. Denk hierbij aan een lijstje met reacties wat uitklapt in Facebook.

Samenvatting: Twee mogelijkheden voor het ontwikkelen van Android-applicaties zijn native applicaties en webapplicaties. In mijn afstudeeronderzoek kijk ik naar het verschil in performance van user interfaces tussen deze twee, binnen de context van applicaties die primair worden gebruikt voor data in- en uitvoer.

Tevens wil ik met dit topic een discussie openen over de keuze tussen web en native. Binnen het onderzoek worden er op basis van metingen conclusies getrokken, echter levert de praktijk vaak ook (interessantere) bevindingen op.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaring uit de praktijk. Gebruiken jullie een app die erg 'webbie' aanvoelt en daardoor niet prettig werkt? Heb je zelf de keuze tussen web en native gemaakt en waar was deze op gebaseerd? Indien de keuze op het web gevallen is, pakte dit in de praktijk goed uit, of juist niet?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties, en natuurlijk wil ik jullie bedanken voor jullie bijdragen!