Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:50:
Hallo medetweakers,
Ik ben de afgelopen tijd (heel) veel bezig geweest met mijn zelfbouw PC. Net toen ik alles wou bestellen en een deal had met mijn broertje over de verkoop van mijn oude Mac aan hem, deden mijn ouders moeilijk. Omdat ik volgend jaar naar de middelbare school ga wouden ze dat ik een 'stabiele' computer nodig had. Ze dachten dat deze niet stabiel was ofzo, dus de 120 euro die ik binnenkreeg van mijn oude Mac is nu weg
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (BF4)
Dagelijks gebruik (Office, Chrome, Thunderbird)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik 432,50, maar ik spaar graag nog even door voor verbeteringen

Alleen het geld komt niet zo snel binnen, dus het liefst zo goedkoop mogelijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
''22 1920x1080 Iiyama beeldscherm
Magic mouse (later volgt een gaming mouse)
Apple keyboard (of een oud toetsenbord met een PS/2 aansluiting (er zit 1 PS/2 aansluiting op mijn mobo)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik dacht aan 4GB RAM en dat later upgraden naar 8GB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ben waarschijnlijk een van de weinige met een voorkeur voor een AMD processor

Het liefst heb ik een miditower.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het liefst zo stil mogelijk, maar dat boeit niet heel veel. Energieverbruik maakt niet heel veel uit, anders had ik geen AMD processor
| # | De PC  | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-6300 Black Edition | € 101,- | € 101,- |
| 1 | MSI 760GA-P43 (FX) | € 53,45 | € 53,45 |
| 1 | XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 53,85 | € 53,85 |
| 1 | Corsair Carbide 200R | € 49,10 | € 49,10 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,- | € 57,- |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Samsung 840 series 120GB | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 449,40 |
Processor: Ik dacht dat dit een goede keuze was. Als ik een betere processor neem, ga ik dan merken dat mijn computer sneller is? Het scheelt toch maar een paar FPS als ik een goedkope neem? Ik koop later een betere koeler, dan kan ik hem ook overklokken.
Moederbord: Goedkoop, en heeft (volgensmij) alles wat ik nodig heb.
Videokaart: Deze videokaart heb ik al, dus daar valt niks meer aan te veranderen. Als weer money heb koop ik een betere.
HDD: Omdat het prijsverschil tussen 500GB en 1TB heel miniem is, ben ik maar voor een 1TB gegaan. Deze werd aangeraden bij de BBG.
Behuizing: Ik kan ook nog voor de 300R gaan, omdat deze gemiddeld volgens de buren tien graden beter koelt.
http://nl.hardware.info/v...nor/behuizingen-behuizing.
RAM: Deze leek mij goed. Maar ik ben eigenlijk opzoek naar een goed 4GB RAM, suggesties?
Voeding: Ik denk dat deze redelijk overkill is, maar als ik een goedkopere neem kan ik daar dan ook nog mee vooruit als ik een nieuwe 250 euro videokaart neem?
SSD: Ik kan ook voor de EVO gaan, maar deze komt ''pas'' 18 augustus in de schappen en is 10 euro duurder. Misschien is het het wachten en de 10 euro waard...
One more thing... ja, je merkt het al, ik ben fan van Apple
1. Ik heb gelezen (en gehoord van medetweakers) dat de AMD-FX processors erg heet werden en dat de stockkoeler niet echt voldoet. Moet ik dus voor een langere levensduur een aparte processorkoeler nemen?
2. Is modulair veel beter?
3. Kan ik licht overklokken met dit moederbord? Of het ik daarvoor echt een duurder moederbord nodig?
4. Er is nog een kleine kans dat ik mijn ouders kan overtuigen dat ik mijn nieuwe PC betrouwbaar is, is het dan beter om de
AMD FX-8350 te nemen in plaats van de
Intel Core i5 4570?
Hebben jullie nog suggesties om het goedkoper te maken, zodat ik de 300R kan nemen? Kunnen jullie mijn vragen beantwoorden? Heel, heel, heel veel dank!
PS: Ik heb redelijk veel tijd aan dit topic besteed, ik hoop dat hij goed genoeg is!

EINDE