Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Vorig jaar in december heb ik besloten om een budget game-pc te laten samenstellen door enkele vrienden, de onderdelen hadden we online besteld en thuis laten leveren. Eens de computer was samengesteld ben ik vrij probleemloos aan de slag kunnen gaan met verschillende games zoals Skyrim, Farcry3, TF2, ... De games draaiden vlotjes op hoogste settings en mijn geluk kon niet meer op.

Nu, enkele maanden later, loopt iedere game die ik speel na enkele minuten vast (Left4Dead2, Black Ops2, ...). Waaronder ook de games die voorheen wel probleemloos draaiden.

Van zodra ik een game heb opgestart kan ik meestal enkele minuten (3 à 4) gamen, daarna treedt er zware lagg op voor enkele seconden en dikwijls gepaard met audio loops en gevolgd door een freeze. Hierdoor ben ik genoodzaakt om taakbeheer op te roepen om het programma geforceerd te beëindigen, maar ook dit lukt dikwijls al niet meer. Wanneer ik dan de computer manueel uitschakel en heropstart gaat dit de eerste keer probleemloos, maar vanaf ik hem enkele keren geforceerd moet heropstarten blokkeert hij al bij het opstarten.

Omdat ik helemaal geen idee heb wat het probleem zou kunnen zijn heb ik al enkele mogelijke oplossingen geprobeerd. Ik heb al de drivers opnieuw geïnstalleerd van mijn videokaart en de chipset van mijn moederbord. Ook heb ik Microsoft Framework opnieuw gedownload en de laatste versie van DirectX.

Daarbovenop heb ik al de temperaturen gechecked met GPU Z en CPU Z en die zijn ook in orde. (Ik zal nog een proggie plaatsen van de temperaturen).

Toen al deze pogingen geen effect hadden heb ik dan maar samen met een vriend de case opengedaan om te kijken of de fout niet aan de hardware lag, maar daar was eveneens geen vuiltje aan de lucht.

Nu ben ik hopeloos op zoek naar een oplossing, want ik wil graag terug kunnen gamen en ik heb het gevoel dat het frequente geforceerd afsluiten mijn pc geen deugd doet. Weten jullie soms een oplossing?

Alvast bedankt voor de hulp!

Hieronder vinden jullie de DxDiag van mijn systeem en een overzichtelijkere print screen van de specs:
http://shrib.com/DxDiag

Afbeeldingslocatie: http://oi40.tinypic.com/29cw1w6.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sinds wanneer is dit, soms sinds het warm is ?
Begin eerst maar eens met de basis:
Temps checken, voeding checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij loopt vast in alle weersomstandigheden, dus daar kan het niet aan liggen. De temperatuur hebben we al gechecked met GPU Z en CPU Z en die is in orde. Hoe kan ik de voeding testen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wil je dan in het vervolg wel alle info posten in het topic. Alles wat je gecontroleerd hebt vermelden, zodat je geen onnodig advies krijgt.
Voltages kun je met dezelfde proggies controleren als waarmee je de temps uitleest (speedfan etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, ik was vergeten te vermelden dat ik de temperaturen ook al gechecked had, maar dat was dan ook al enkele weken geleden. Ik ga ze nog eens controleren en het resultaat plaatsen. Ik ga nu het voltage controleren met Speedfan, ik post dadelijk het resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit je met die hardware en voeding toch al iets boven de 450watt aan verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://oi42.tinypic.com/3127oz4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:48

ByteDelight

Retro computing is alive!

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4278#ov "System power supply requirement: 450W"
Vrees inderdaad dat je wat meer power nodig hebt...

Die Corsair Builder series is mogelijk ook niet de meest highend voeding, dus de vraag is wat je daadwerkelijk overhoudt van de gespecificeerde 430W.
Ah: http://www.corsair.com/en...store=en&___from_store=es
"Energie-efficiëntie van maximaal 80%", das niet best... (een beetje highend voeding scoort tussen 90 en 95%).
Meer info over efficiëncy: Wikipedia: 80 Plus
Geinig dit: "Tot 430 W continu vermogen bij 30 ° C" ;) Het is 35 graden geweest haha.

IMHO: voeding fried, buy a new one (>500W met > 90% efficiëncy).

[ Voor 16% gewijzigd door ByteDelight op 05-08-2013 15:59 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:54:
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4278#ov
"System power supply requirement: 450W"
Vrees inderdaad dat je wat meer power nodig hebt...

Die Corsair Builder series is mogelijk ook niet de meest highend voeding, dus de vraag is wat je daadwerkelijk overhoudt van de gespecificeerde 430W.
Ah: http://www.corsair.com/en...store=en&___from_store=es
"Energie-efficiëntie van maximaal 80%", das niet best...
Geinig dit: "Tot 430 W continu vermogen bij 30 ° C" ;) Het is 35 graden geweest haha.
Die Corsair voeding is van prima kwaliteit en 430W is prima voor zijn setup. Wat is er mis met 80% efficiëntie ? Dat betekend alleen maar dat wanneer er 100W gevraagd wordt er 120W uit het stopcontact gehaald wordt. Corsair is geen wokkie-tokkie merk zoals Q-Tec. Fabrikanten geven 450W aan juist omdat er bagger merken zijn zoals Q-Tec die 500W leveren als er 800W op de voeding staat. Het is misschien wel dat het probleem hier aan de voeding ligt, maar dan eerder omdat ie defect is, niet omdat het niet voldoende is. Laat de TS nou geen 80 euro weggooien aan een nieuwe voeding.

@TS. Begin eens met het testen van alle hardware. Draai eens LinX met geheugen op all. Voer Memtest86 uit en test de videokaart met Furmark. Het zou ook softwarematig kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 05-08-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:48

ByteDelight

Retro computing is alive!

Toch vermoed ik dat hij de 450W overschrijd tijdens het gamen.

TS: heb je een energiemeter?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:00:

http://www.legitreviews.com/article/1873/10/

217W tijdens gamen. En dat met een CPU die veeeeel zwaarder is als van de TS.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 05-08-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

bverstee schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:00:

Die ATI 7770 heeft een TDP van 80W en de proc 125W. Als jij mij kunt vertellen hoe hij hier mee over de 430W komt moet je me eens uitleggen. Ik heb echt het idee dat mensen gewoonweg geen flauw idee hebben wat verschillende onderdelen daadwerkelijk verbruiken.

Om de voeding toch uit te sluiten gooi er eens een multimeter aan een van de (als je ze nog hebt) molex stekkertjes en meet of hij tijdens het gamen in zakt (een paar V onder de 12v of er over heen) (geel en zwart) of dat hij op de 5.5v ver daar onder of boven gaat (rood en zwart) Je kan ook gewoon even in een tool als hardware monitor kijken tijdens het gamen (die logt als het goed is in een TXT file)

Probeer eens losse stress tests zoals CPU en Geheugen Prime voor de CPU en voor de GPU een game benchmark en voor het gheugen memtest.. Heb je toevallig ook nog wat gedaan in de bios instellingen samen met andere of iemand anders voor jou. Ik herken het probleem ook een beetje van mijn oude phenom ii bij warm weer werd hij instabieler toen ik met de V core heb lopen spelen om hem wat koeler te laten lopen. Je zou kunnen proberen die een paar 0.01v omhoog te zetten.

Als je echt niets kan vinden op hardware gebied probeer eens een verse Windows installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Shunt op 05-08-2013 16:25 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist LinX proberen runnen waarna mijn computer vastliep en ik hem opnieuw moest opstarten. Daarna heb ik Furmark gedownload en laten draaien en na 7 seconden bereikte hij al 61°C en liep het programma ook vast, gelukkig heb ik hem hierdoor niet moeten heropstarten, maar hij heeft toch een 5 à 10 tal minuten niet meer gereageerd.

Een multimeter heb ik niet, maar ik zal het voltage proberen registeren met een tool, welke raad je daarvoor aan?

Aan de bios instellingen is niks veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:22

ResuCigam

BOFH

Deze temperaturen kunnen nooit tijdens het gamen zijn, daar zijn ze te laag voor. Draai eens OpenHardwareMonitor, start een game en kijk na een paar minuten (voor hij vastloopt) eens naar de MAX waardes.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen van de print screen zijn inderdaad genomen zonder dat er een game aan stond, ik probeer het manuele afsluiten zoveel mogelijk te vermijden. Maar ik ga het nu proberen met OpenHardwareMonitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 17:02:
Ik heb zojuist LinX proberen runnen waarna mijn computer vastliep en ik hem opnieuw moest opstarten. Daarna heb ik Furmark gedownload en laten draaien en na 7 seconden bereikte hij al 61°C en liep het programma ook vast, gelukkig heb ik hem hierdoor niet moeten heropstarten, maar hij heeft toch een 5 à 10 tal minuten niet meer gereageerd.

Een multimeter heb ik niet, maar ik zal het voltage proberen registeren met een tool, welke raad je daarvoor aan?

Aan de bios instellingen is niks veranderd
Er is dan toch hardwarematig iets niet in orde. Het is wel belangrijlk dat je weet dat het geen temperatuur probleem is voordat je verder gaat, zoals ResuCigam aangeeft. Je kan met CoreTemp of HWmonitor zien wat de maximale temp is. Wat je ook even zou kunnen doen is Memtest86 laten draaien. Dit test puur het RAM geheugen dus dan zal je PC ook niet te heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ResuCigam schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 17:06:
[...]

Deze temperaturen kunnen nooit tijdens het gamen zijn, daar zijn ze te laag voor. Draai eens OpenHardwareMonitor, start een game en kijk na een paar minuten (voor hij vastloopt) eens naar de MAX waardes.
Ja deze temperaturen lijken nog het meest op mijn kamertemperatuur op dit moment !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 gaf geen fouten, met het geheugen is dus blijkbaar niks mis. Nu ga ik nog eens proberen de temperatuur te meten met CoreTemp.

Wat volgens mij trouwens ook geen onbelangrijk detail is, is dat ik pas sinds kort geen games meer kan spelen, daarvoor kon ik probleemloos pakweg Skyrim op de hoogste settings spelen, terwijl ik nu al blijf haperen in het menuscherm van Black Ops 2. Ook heb ik vorige week nog left4dead2 zitten spelen zonder freeze, kort nadat we de case hadden opengedaan om te kijken of alles wel goed verbonden was. Maar het succes was blijkbaar maar van korte duur!

EDIT: heb ook net het CPU voltage met enkele 0,01 volt verhoogd, eens kijken welke resultaten dat geeft!

EDIT: computer lijkt inderdaad vlotter te gaan op een hoger voltage, ook leek hij niet zo rap te beginnen laggen als daarvoor, maar dat kan toeval zijn.

Hieronder nog een printscreen van Core Temp (tijdens het gamen)
Afbeeldingslocatie: http://oi41.tinypic.com/2u9sqww.jpg

EDIT: LinX blokkeert na ongeveer anderhalve minuut en dan moet ik de computer forced uitschakelen, het lukt met andere woorden niet om mijn CPU met dat programma te testen. Ik heb het minstens een kwartier laten openstaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand al een nieuwe mogelijke oplossing bedacht? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik ben bang dat het toch uitsluiten van onderdelen wordt door deze één voor één te vervangen. Dus testen met een andere CPU, RAM geheugen, GPU, moederbord enz. Nou zal je deze onderdelen wel niet hebben liggen maar ik zie geen andere manier om er achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij lijkt dat je voeding je systeem nakt. Sinds welke datum heb je dit probleem? We zitten namelijk al even in een hittegolf. De temperaturen (idle) lijken prima.
Hij loopt vast in alle weersomstandigheden, dus daar kan het niet aan liggen
Sinds wanneer heb je dit probleem? Je TS. maakt weinig indruk van een langdurig onderzoek. Nofi :P. Wat is de omgevingstemperatuur van de kamer waar de PC in staat?

Zet eens een tafelventilator gericht op je PC (voeding)... en kiek wat er dan gebeurd.

Je voeding is imo wel wat twijfelachtig. Beetje antec EW voeding á 500W met 80+ zou veel beter zijn (voor je stroomrekening) en hoeft helemaal geen 90 euro te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alberts, op 22 juli heb ik het voor het eerst opgemerkt toen ik L4D2 had geinstalleerd na een tijd niet gegamed te hebben.

Ook de kamertemperatuur is niet buitengewoon hoog, zo'n 23°C geloof ik. En afgaande op mijn laatst geposte print screen (die van Core Temp) lijkt het me niet dat de PC oververhit geraakt, want de print screen is genomen kort nadat de computer vastliep.

Het is waar wat PilatuS zegt, ik zal niet anders kunnen dan de onderdelen één voor één te vervangen, maar eerst ga ik de computer eens formatteren. Op die manier kan ik zeker falende software uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op dinsdag 06 augustus 2013 @ 18:19:
Mij lijkt dat je voeding je systeem nakt. Sinds welke datum heb je dit probleem? We zitten namelijk al even in een hittegolf. De temperaturen (idle) lijken prima.

[...]

Sinds wanneer heb je dit probleem? Je TS. maakt weinig indruk van een langdurig onderzoek. Nofi :P. Wat is de omgevingstemperatuur van de kamer waar de PC in staat?

Zet eens een tafelventilator gericht op je PC (voeding)... en kiek wat er dan gebeurd.

Je voeding is imo wel wat twijfelachtig. Beetje antec EW voeding á 500W met 80+ zou veel beter zijn (voor je stroomrekening) en hoeft helemaal geen 90 euro te kosten.
Waarom komen mensen altijd met dit soort twijfelachtige niet onderbouwde opmerkingen? De belasting van de voeding zit ONDER de 60% van de max. van de voeding het is een 80% efficiency voeding die 5% ga je echt niet merken op je energie rekening.

Probeer je V core nog eens wat naar boven te schroeven tot een max van 0.2v. Gewoon stapje voor stapje wat hoger tot echt een max van 0.2 merk je geen verschil bij 4 stapjes omhoog dan heeft het geen zin met je cpu. Je kan het zelfde proberen met je North bridge.

Als dat niet werkt proberen een andere CPU / Moederbord / voeding te regelen en onderdelen uit gaan wisselen en testen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De computer wou in het algemeen niet meer opstarten. Hij maakte wel geluid en de fans draaiden wel enzo, maar het scherm bleef zwart. Nu heb ik even gewacht en hem opnieuw proberen aanzetten en ik kreeg gelukkig het asrock scherm te zien, ik heb ook F2 geduwd en heb de voltages van zowel de V Core als van de NB verhoogd. Nu lijkt de computer op het eerste zicht wel sneller te functioneren, maar hij loopt nog steeds vast tijdens een game.

CPU voltage staat nu op 1,5500 V en het CPU NB voltage op 1,1750 V.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik de pc nogmaals opengedaan en eens voorzichtig de kabels gevolgd en vaster geduwd in de verschillende poorten. Nadien heb ik probleemloos de ganse dag kunnen gamen zonder freezes! Nu ik vandaag de pc terug opstart na hem terug op zijn plaats gezet te hebben freezet hij weer na enkele minuten speeltijd.

Bij deze denk ik dat we een softwareprobleem kunnen uitsluiten, de fout ligt volgens mij aan een defect onderdeel of een kabeltje dat niet goed aangesloten is.
Pagina: 1