Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VDSL nemen (nu nog ISDN)

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:08
Mijn ouders zijn al jaren klant bij Solcon en ze vinden het erg belangrijk dat ze hun @solcon.nl adres behouden. Ze hebben nu nog een 8/1 Mbit internetverbinding op ISDN (dat hebben we jaren geleden genomen om bereikbaar te zijn tijdens het surfen.

Nu biedt Solcon sinds een tijdje VDSL aan, dus het moment om VDSL aan te vragen.
Ik heb hun gevraagd hoe de migratie van ISDN naar een analoge lijn nu in zijn werk gaat.

Ze geven aan dat er op ons adres nog 1 aderpaar beschikbaar is om VDSL+bellen te leveren. Maar hoe werkt dit nu precies? De bedoeling is om ISDN de deur uit te doen en alleen VDSL+bellen te nemen, met behoudt van ons hoofdnummer. Dat scheelt behoorlijk in de maandelijkse kosten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

migratie van adsl naar vdsl gaat via hetzelfde aderpaar waar nu het adsl signaal op binnenkomst.
Wel heb je een ander modem nodig.

Met vdsl is er ook de optie van bonding, waarmee je dmv 2 aderparen een hogere snelheid kan behalen dan met 1 paar. Maar bonding is niet noodzakelijk, en wordt ook nog nauwelijks in NL aangeboden.

• Binnetie
Ze geven aan dat er op ons adres maximaal 28 Mbit te leveren is. Terwijl in hun Serviceweb aangegeven wordt dat er geen meting kan worden verricht. We wonen zo uit mijn hoofd ongeveer 900 meter van de centrale af.

Maar zit je dan niet met het feit dat eerst de boel opgezegd moet worden (signaal eraf, geen telefonie) en dat dan alles moet worden omgezet. Heb je dan geen risico dat je een tijd zonder telefoon komt te zitten?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-11 09:35
Dat klopt niet job, een Telco kiest er vaker voor om op het tweede aderpaar een nieuwe lijn aan te vragen. Dit betekent dat je op jouw KPN aansluitpunt de rode en blauwe draad moet wisselen voor de oranje en witte draad (het tweede aderpaar) en hier het door jouw provider geleverde modem op aan moet sluiten.

Bij ISDN -> Analoog migratie kan er op deze manier flink op downtime bespaard worden (er hoeft dan alleen maar een VoIP overname gedaan te worden ipv het afwachten van de opzegging van VDSL) :) De overige diensten worden daarna van de lijn afgehaald.

Overigens zijn die checks vaak conservatief. Ik weet niet of je voor een 25 of 40Mb abbo gaat maar die 28Mb wordt meestal 31 ofzo :)

• job

job

Hoe het met solcon geregeld wordt weet ik niet, maar met een kpn provider (telfort, xs4all, kpn zelf) is de downtime een paar minuten (in de kpn centrale een stekkertje in een andere poort patchen klaar is het).
tha_bulldog schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:18:
Dat klopt niet job, een Telco kiest er vaker voor om op het tweede aderpaar een nieuwe lijn aan te vragen. Dit betekent dat je op jouw KPN aansluitpunt de rode en blauwe draad moet wisselen voor de oranje en witte draad (het tweede aderpaar) en hier het door jouw provider geleverde modem op aan moet sluiten.
Toch gek dat ik voor mijn telfort adsl -> vdsl migratie niets heb hoeven doen (behalve de dag van te voren het nieuwe modem aansluiten). Aderpaar heb ik niet gewisseld. Alleen de rj11 stekker in een ander modem en klaar was ik.
De volgende ochtend stond ik op en had ik ipv 8Mbit een 30Mbit verbinding.

Zou niet weten waarom het via solcon anders zou moeten gaan.
Maar stel dat die het anders aanpakken.. technisch gezien zou de downtime klein moeten zijn.
Hoe goed solcon hun administratie op orde heeft weet ik niet.

[ Voor 79% gewijzigd door job op 05-08-2013 15:35 . Reden: toevoeging ]

• Binnetie
Maar had jij ook ISDN dan? Omdat VDSL met ISDN niet mogelijk is, daarom moet er 1 en ander aangepast worden.

• job

job

In mijn geval betrof het een analoge verbinding, dat had ik er inderdaad bij moeten zeggen.

Ik heb even lopen zoeken en kom tegen dat er inderdaad gekozen kan worden om wel gebruik te maken van de tweede lijn. Waarom ze hier voor kiezen weet ik niet, wellicht om downtime te verminderen.

Maar wat wil je weten? Hoe de overgang exact in zijn werk gaat?
Ik neem aan als volgt: er wordt vdsl op het 2e paar gezet, en adsl op je eerste lijn verwijderd. Als het goed is kan je wel meteen bellen via je vdsl modem maar kan het zijn dat het wat langer duurt voordat je nummer van de kpn is overgezet naar solcon.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 05-08-2013 20:45 ]

• RadioAir
Heeft er mee te maken dat het ombouwen van ISDN naar POTS iets meer werk is dan fysiek ompatchen. ADSL naar VDSL is als je op WBA-E zit zelfs softwarematig om te zetten. Als je nog op WBA-A of BabyXL zat moet je even fysiek omgepatcht worden. Het is dan sneller om de ISDN lijn te "slopen" en VDSL over het 2e aderpaar te leveren :)

Telfort doet dit overigens ook op deze manier. Ging van WBA-A ISDN naar WBA-E ADSL over POTS en dat ging netjes naar een vrij aderpaar, omdat dit een stuk sneller ging :)

• job

job

Hmm, blijkt maar weer dat ik er minder vanaf weet dan ik dacht. Bedankt voor de aanvulling/verbetering tha_bulldog.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 23:58
job schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 15:11:
migratie van adsl naar vdsl gaat via hetzelfde aderpaar waar nu het adsl signaal op binnenkomst.
Wel heb je een ander modem nodig.

Met vdsl is er ook de optie van bonding, waarmee je dmv 2 aderparen een hogere snelheid kan behalen dan met 1 paar. Maar bonding is niet noodzakelijk, en wordt ook nog nauwelijks in NL aangeboden.
Ik weet niet waar jij zit, maar pair bonding wordt op dit moment veel uitgerold hoor. vandaag weer 1 gemaakt bij een klant

• Binnetie
Waar kan je onderandere pair bonding internet bestellen? Wie ondersteund dit zeg maar?

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 23:58
Binnetie schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 22:44:
Waar kan je onderandere pair bonding internet bestellen? Wie ondersteund dit zeg maar?
kpn levert het, mits je dicht genoeg op de centrale zit of via streetcabinet. wat ze meestal aanhouden ongeveer 1.5/1.7km max van de centrale af voor vdsl pairbonding

• RadioAir
Pairbonding wordt alleen door KPN zelf aangeboden en helaas nog (publiek althans) niet via buitenring, alleen vanuit de centrale. XS4all heeft wel de mogelijkheid voor gestapelde VDSL verbindingen maar dat zal aardig aan de prijs zijn :)

[ Voor 37% gewijzigd door RadioAir op 06-08-2013 07:08 ]

• Binnetie
Ik woon ongeveer 900 meter van de centrale is me verteld. Alleen levert Solcon denk ik niet via KPN maar via Bitstream (volgens mij).

• RadioAir
Wat zij Bitstream noemen is KPN Wholesale Broadband Access over Ethernet :)

• Binnetie
En wat houdt dat in dan?

• RadioAir
Simpelweg VDSL over het KPN netwerk. Waarom Solcon dit nog steeds Bitstream noemt is mij een groot raadsel want zo heet het al tijden niet meer.
Pagina: 1