Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Problemen met accu Lenovo y580

Pagina: 1
Acties:

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-11 09:41
Beste tweakers,

Ik heb een Lenovo y580 die ongeveer 9 maanden oud is, de laptop heeft de volgende specs:
i7 3160qm
full hd scherm
gtx660m

Voorheen haalde ik met gemak 3/4 uur accutijd met wifi en helderheid op normaal. De laatste tijd haal ik niet eens 2 uur, nou ben ik altijd erg voorzichtig geweest met t accu ( heb m nooit aan de netvoeding laten staan wanneer hij opgeladen is etc.). Ik weet wel dat accu's niet al te duurzaam zijn en versleten kunnen worden na een tijd, echter valt t volgende op:

Laptop wordt gestart accupercentage op 97%, na een uur of anderhalf zit hij rond 50% en daarna gebeurt er iets raars binnen een paar minuten komt een standaard melding van accu is bijna leeg 7%, sluit aan op netvoeding. Als ik m niet aansluit dan valt hij uit. Voorheen had ik voor de laatste melding nog een andere melding wanneer hij onder de 20% zakt die is er ook niet meer.

Weet iemand raadt? Of kan ik nu al concluderen dat mijn accu aardig is versleten.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:05
Waarschijnlijk is 'ie aardig versleten.
Waar haalt iedereen 't toch vandaan accu's steeds te moeten ontladen? Die dingen gaan druppelladen zodra 'ie vol is, zo'n accu heeft alleen nog last van warmte. Beter is om deze type accu's gewoon weg te leggen als je op een werkplek zit en niet te gebruiken tot je weer onderweg gaat.

Lees ook eens dit:
Wikipedia: Lithium-ion-accu

Bij Apple laptops (ander forum, weet ik, maar ter vergelijking) heb je Li-Polymeer batterijen, die hebben last van vaak ontladen worden (ook wel "cycles" genoemd) en zijn naar verhouding een stuk duurder. De accu in de gemiddelde laptop (en dus ook in deze laptop) is een Li-Ion en die hebben dus de warmteproblemen.
Kans is dat je voor nu gewoon je batterij moet hercalibreren, maar hoe dit moet zul je moeten opzoeken of via Lenovo moeten opvragen omdat het niet altijd dezelfde gang van zaken is.

Sterkte ermee!

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
sedad schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 14:17:
Beste tweakers,

Ik heb een Lenovo y580 die ongeveer 9 maanden oud is, de laptop heeft de volgende specs:
i7 3160qm
full hd scherm
gtx660m

Voorheen haalde ik met gemak 3/4 uur accutijd met wifi en helderheid op normaal. De laatste tijd haal ik niet eens 2 uur, nou ben ik altijd erg voorzichtig geweest met t accu ( heb m nooit aan de netvoeding laten staan wanneer hij opgeladen is etc.). Ik weet wel dat accu's niet al te duurzaam zijn en versleten kunnen worden na een tijd, echter valt t volgende op:

Laptop wordt gestart accupercentage op 97%, na een uur of anderhalf zit hij rond 50% en daarna gebeurt er iets raars binnen een paar minuten komt een standaard melding van accu is bijna leeg 7%, sluit aan op netvoeding. Als ik m niet aansluit dan valt hij uit. Voorheen had ik voor de laatste melding nog een andere melding wanneer hij onder de 20% zakt die is er ook niet meer.

Weet iemand raadt? Of kan ik nu al concluderen dat mijn accu aardig is versleten.
Ja, nu is de accu versleten. Ik zou een andere kopen en dit keer wel de lader er gewoon aan laten, dan slijt de accu minder snel.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik zou eerst is kijken met een (software)progje wat je 'wear-level' is = versletenheid van de batterij :)

[ Voor 40% gewijzigd door CLB op 16-08-2013 10:31 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit