Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf schakelt niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 44.035 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een probleem bij de fiets van m'n vriendin. Haar fiets heeft een standaard 3-versnellingsnaaf met trommelrem van Sturmey Archer (de SAB 3) en sinds een paar dagen werkt die niet meer goed.
Alleen de 3de versnelling werkt nog, de andere twee blijven altijd in vrijloop, ongeacht de afstelling van de verstelkabel.

De problemen begonnen toen ze af en toe doortrapte onder het rijden. In eerste instantie ging ik er daarom vanuit dat haar kabel niet helemaal lekker zat, en haar naaf in de vrijloop kon schieten, die vaak tussen de 2de en 3de versnelling zit. Gisteren wou hij het echter helemaal niet meer doen, alleen nog in de 3de versnelling. Een poging om hem af te stellen, maakte niks uit. Zelfs met de kabel helemaal strak, wanneer hij 100% zeker in de 1e versnelling moet zitten, loopt hij vrij...

Ik kan wel informatie vinden over de naaf (o.a. hier) en wat er mis is als of de 1e, of de 2e of 3e versnelling doortrapt, maar niet als 1 & 2 doortrappen en 3 niet.

Ik heb overigens wel een vermoeden, maar om praktische redenen kan ik op het moment niet even haar achterwiel uit elkaar halen om te kijken wat er mis is (we wonen niet samen, en ik heb hiervoor toch echt m'n eigen gereedschap nodig, wat ik zondag niet tot m'n beschikking had).

Nu zitten die naven redelijk eenvoudig in elkaar, dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er mogelijk mis is. Het liefst (puur kosten technisch) repareer ik de naaf, dus is het wel zo handig als ik weet in welke richting ik moet gaan zoeken en of ik de benodigde onderdelen überhaupt los kan krijgen. Het alternatief is gewoon een nieuw achterwiel, maar dat is eigenlijk wel zonde als het enkel een kwestie van een onderdeeltje van €5 zou zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 08:25

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Hoi,

Hier een filmpje op youtube over de en monteren: http://http://youtu.be/ea6krXSs-lc

En over het afstellen: http://youtu.be/X0s-z5eVKDU

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Info over (de-)montage had ik al gevonden. Zo moeilijk is het op zich niet (de inhoud van de naaf ligt op dit moment al achter in de auto om eens goed schoongemaakt te worden).

Ik zoek alleen naar een mogelijke oorzaak. Ook met de naaf uit elkaar is er eigenlijk geen slijtage te zien, alles ziet er goed uit, de pallen zijn niet vervormd of afgesleten, de veren werken, de tandwielen missen geen tanden, etc.

Ik vermoed en hoop dat het gewoon vuiligheid is waarom de naaf dienst weigert en dat goed schoonmaken en opnieuw smeren de problemen oplost.

Maar het is stiekem best wel een mooi stukje techniek, hoe zo'n naaf in elkaar steekt, en dan is dit nog een simpele 3-speed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Inmiddels is de oorzaak gevonden. Wat op bijna geen enkele tekening terug te vinden was (behalve op de onderstaande, als je weet dat ze er zitten), en door smeer niet zichtbaar bij deze naaf, is dat in de bus waar het tandwiel op zit (nummer 20/21 hieronder), ook verende pallen heeft die aan moeten grijpen in bus nr 14, naast de twee andere sets dieper in de naaf (bij onderdeel 9 en 14), die op elke tekening duidelijk aangegeven staan.
Waarschijnlijk door vuil, lag de veer niet diep genoeg meer in de groef, waardoor de pallen niet meer naar buiten gedrukt werden en dit deel alleen nog aangreep als de koppeling (nr 36) in de naaf contact had met kooi van de planeet-tandwielen (9).
Afbeeldingslocatie: http://www.rideyourbike.com/images/internalgear/sa5speed3.jpg

Het enige echte defect is de stofkap nr. 23. Die is gescheurd en daar is waarschijnlijk zand en water langs naar binnen gekomen wat de bron van alle ellende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:34

Nox

Noxiuz

deepbass909 schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:28:
Info over (de-)montage had ik al gevonden. Zo moeilijk is het op zich niet (de inhoud van de naaf ligt op dit moment al achter in de auto om eens goed schoongemaakt te worden).

Ik zoek alleen naar een mogelijke oorzaak. Ook met de naaf uit elkaar is er eigenlijk geen slijtage te zien, alles ziet er goed uit, de pallen zijn niet vervormd of afgesleten, de veren werken, de tandwielen missen geen tanden, etc.

Ik vermoed en hoop dat het gewoon vuiligheid is waarom de naaf dienst weigert en dat goed schoonmaken en opnieuw smeren de problemen oplost.

Maar het is stiekem best wel een mooi stukje techniek, hoe zo'n naaf in elkaar steekt, en dan is dit nog een simpele 3-speed.
Hehe, zoek maar eens een Rohloff op :+

Maar ook aan een Alfine-11 of Nexus-8 kan je al aardig kapot zoeken naar een defect onderdeeltje :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
NoxiuZ schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 18:10:
[...]

Hehe, zoek maar eens een Rohloff op :+

Maar ook aan een Alfine-11 of Nexus-8 kan je al aardig kapot zoeken naar een defect onderdeeltje :P
Vanmiddag bij de fietsenmaker geweest, en ondanks dat ik inmiddels precies weet welke naaf het is, was het toch behoorlijk in hun documentatie zoeken. Uiteindelijk was de conclusie dat de defecte stofkap niet los te krijgen is... (hij komt niet eens voor in de onderdelenlijst...)
Dus nu maar de ouderwetse truc van goed invetten en zo voorkomen dat er weer vuil in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
En inmiddels zit de naaf weer terug in het wiel. Nu nog de uitdaging van het goed afstellen van de lagers zonder het speciaal gereedschap :X Ooit, lang geleden, lagen bij m'n ouders alle mogelijke sleutels om dit te kunnen doen, maar door een werkelijk onverklaarbare oorzaak (m'n vader gooit werkelijk nooit gereedschap weg), zijn deze nergens meer te vinden...
En natuurlijk de eeuwige vraag, hoe en waar zaten toch al die (pas)ringen ook al weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738381

Ik ben in het bezit van 2 wielen met Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf ( die lijkt op) type HSX 106 zoals op onderstaande tekening. Beiden hebben het euvel dat zij doortrappen op de grote versnelling (commando kabel ontspannen).
Ik beiden open gemaakt en zeer goed schoongemaakt. Op het oog zie ik geen beschadigingen. Alleen het schakelkruis is licht beschadigd en heb ik andersom opnieuw in gemonteerd. Maar de versnelling blijft doortrappen in zijn grote versnelling; ook indien ik de schakelketting uit de versnelling schroef. De commandeur kabel heeft dus gen invloed meer !
Is er iemand die hier ervaring en een oplossing voor heeft ? Bob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik neem aan dat je de versnellingskabel ook goed hebt afgesteld? Dus niet te strak en niet te los.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
timovd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 17:58:
Ik neem aan dat je de versnellingskabel ook goed hebt afgesteld? Dus niet te strak en niet te los.
Hij geeft juist aan dat ook met de kabel helemaal los, hij doortrapt (elke naafversnelling hoort dan in de hoogste versnelling te staan).

@letbob
Ik neem aan dat het niet de ketting is die over het tandwiel springt? En de blokkeerpallen, gaan die makkelijk? Bij de naaf waar ik (inmiddels ruim 2 jaar terug) aan heb geklust, gingen de pallen niet helemaal soepel meer door oud vet. Ik heb het hele spul toen helemaal schoon gemaakt in wasbenzine, met vers vet ingesmeerd en plekken die extra kritisch zijn, met wat motorolie gesmeerd. Die naaf loopt sindsdien heerlijk soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738381

De versnellingen zijn met petroleum zeer goed schoongemaakt en zelfs helemaal gedemonteerd. De pallen zien er nog goed uit en veren voor mijn gevoel goed. Kogellagers in het lagervet en de rest in de rijwielolie. Het enige zou toch het schakelkruis ( op deze tekening niet te zien, waarschijnlijk toch een ander type)kunnen zijn, wat lichtelijk beschadigd is. Deze heb ik omgedraaid en gemonteerd. Op het oog zien beide kanten er het zelfde uit.
Is het toeval dat beide wielen het zelfde probleem hebben. De ketting slipt niet over de ketting wielen.

In de historie van dit model heeft Sturmey Archer het e.e.a. aangepast/vervangen. Zou dit bij dit model ook kunnen zijn. Ik kan nergens een serienummer vinden.
Ik ben benieuwd, ik ben vast niet de enige met dit probleem. Bob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Zelf heb ik ook een SAB3 naaf en heb nu een afgebroken nummer 40. Net achter de ketting is de as doormidden gebroken en zit dus een stuk as nog vast in de naaf. Iemand enig idee hoe ik A. Aan een nieuwe nummer 40 kom en B. De oude afgebroken as uit de naaf ga krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas23b
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-01-2024
Mijn naaf wilde nooit meer schakelen. Vandaag bij n helling op fietsen begon ie eerst te kraken bij elke trap om daarna in n lagere versnelling te belanden terwijl de kabel is afgeschroefd ik rijd altijd in zn drie.

Kan dit door de kou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Klaas23b schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:58:
Mijn naaf wilde nooit meer schakelen. Vandaag bij n helling op fietsen begon ie eerst te kraken bij elke trap om daarna in n lagere versnelling te belanden terwijl de kabel is afgeschroefd ik rijd altijd in zn drie.

Kan dit door de kou komen?
Modbreak:Beste Klaas23b,

Het is je wellicht niet opgevallen, maar de laatste post in dit topic dateert uit 2016. Een dergelijk oud topic kicken is niet helemaal de bedoeling; dat past beter in een eigen topic over het algemeen.

Daarom sluit ik in ieder geval dit topic en moedig ik je aan een eigen topic te maken (hoewel, ik denk dat het antwoord op je vraag ja is. Als je niet handig bent met zelf repareren, zou ik een bezoekje brengen aan de lokale fiets reperateur)

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.