Pc start niet op, moederbord piep blijft uit.

Pagina: 1
Acties:

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 18:00
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds kort een probleempje met m'n huidige systeem dat altijd prima heeft gewerkt.

M'n pc start niet goed meer op, althans, alle fans gaan draaien, harde schijven springen aan, leds gaat branden etc, alleen lijkt het erop dat de pc na de eerste 5 sec. (ongeveer) blijft hangen. M'n monitor springt namelijk niet aan, en de vertrouwde 'beep' van het moederbord blijft uit.

Dit probleem is naar mijn weten 'zomaar' gekomen, ik heb vooraf aan dit probleem niets recentelijk veranderd in instellingen of iets overgeclocked.

Als test heb ik de pc even opengemaakt en alle kabels/stekkers aangeduwd, videokaart even losgehaald en teruggezet etc., waarna de pc weer gewoon opstartte. Echter na een aantal dagen kwam het probleem terug en blijf ik er mee zitten. :-( (en werkt het aanduwen van stekkers / videokaart ook niet meer)

Iemand suggesties waar ik dit probleem moet zoeken ?

Systeem:

Asus P5B-deluxe wifi Mobo
Intel Q6600 cpu
5 gig ram (2x2 gig + 1 gig reepjes)
Asus HD 7770 Videokaart
Antec earthwatts 500Watt (max) voeding
3 Sata schijven
2 x dvd

Vriendelijk bedankt.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je gekeken of je condensators niet bol staan e.d.
Ook bij de voeding/in de voeding?

Trek anders zo veel mogelijk los en probeer op te starten met de minimale onderdelen.
(moederbord/cpu/mem/gpu).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• peperthee
Condensators staan voor zover ik kan zien niet bol ( op het moederbord ). In de voeding heb ik nog niet gekeken.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je dan al wel geprobeerd op te starten met alleen minimale hoeveelheid gehugen/cpu/gpu er in?

Gezien de leeftijd van het systeem zal de voeding ook wel uit die tijd zijn, mijn eerste ingeving zou dan ook zijn dat de voeding niet helemaal lekker meer is maar hier kom je alleen achter als je gaat testen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• peperthee
Heb net even een testje gedaan, met de volgende vindingen:

Systeem met CPU/GPU/minimale hoeveelheid RAM.

pc start op met 1 reepje ram.
pc start op met 2 reepjes ram.
pc start niet op met 3 reepjes ram.
bij het verplaatsen van het 3e reepje, naar het 4e slot start de pc wel op.

Toen alle toebehoren weer aangesloten, en pc start weer normaal op.
Uiteindelijk HDMI kabel terug ingeprikt , en hierna crasht de beeldscherm-driver diverse malen.
Misschien omdat ik de grafische kaart (als test eerder) in de 2e pci-express slot gedaan had.

Iemand een idee waar het nu uiteindelijk aan gelegen heeft ?