Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Servermonitor software voor windows met linux based agents

Pagina: 1
Acties:

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Ik ben al een poosje servermonitor software aan het vergelijken om een aantal simpele taken te doen

Ik ben nu aan het testen
  • Zabbix
  • pa server monitor
  • Frameflow server monitor
  • PRTG
  • Spiceworks
Echter bieden deze pakketten mij niet waar ik wel naar op zoek ben. Ik zoek namelijk een monitor pakket die windows servers, citrix, printers. De windows servers wil ik van weten hoe is het geheugen gebruik, de ping en hoe vol zitten de hardeschijven. Citrix zou ik graag zien hoe de response tijd is van citrix en de printers mogen gewoon via SNMP en de ping.

Tevens moet het pakket een linux agent hebben zodat ik een linux client met een agent ergens kan plaatsen die daar intern de apparaten aan het monitoren is. Dit kan zabbix bijvoorbeeld wel, maar dan moet ik het gaan instellen via SNMP terwijl een pa server monitor gewoon met de administrator login en domein de dingen kan monitoren die ik wil. Pa server monitor heeft dan weer geen linux agent..

Zoals jullie zien wil ik iets vrij simpels monitoren alleen lijkt dat niet op een eenvoudige manier te kunnen. Verschillende pakketten hebben wel goede onderdelen die ik wil gebruiken maar dit heb ik nog niet gevonden in 1 pakket.

Mijn vraag is dan ook of iemand misschien nu al zo een pakket gebruikt.

In het kort
  • monitor software mag op windows of linux draaien
  • moet in staat zijn simpel in windows schijfruimte checks en geheugen checks te doen (zoals pa server monitor)
  • moet een op linux draaiende agent hebben die windows agentless kan monitoren om het naar kantoor terug te sturen.
  • moet citrix kunnen monitoren
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, mocht er iets ontbreken of nog aanvullende vragen zijn. Stel die vragen dan a.u.b. zodat ik het verhaal eventueel kan aanvullen.

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

• struik978
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 11:43
Wat ik gebruik is "the dude" en is tevens gratis. Hier monitor ik alles mee windows servers / netwerk / routers / AIX servers enz. Dit tooltje is voor mij voldoende en misch iets voor jou. http://www.mikrotik.com/thedude

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:30

_Apache_

For life.

Nagios?!

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
System Center Operations Manager?

Is native voor Windows en kan uitgebreid worden met management packs voor Linux en Unix.

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-11 18:21

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

PRTG heeft toch gewoon een Remote Probe, draait alleen op Windows en niet op Linux. Je knalt een Windows machine in het remote netwerk en die probe monitored alles daar in het netwerk.

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

Priet

To boldly do what no one has..

Wij gebruiken voor zo'n gemixte omgeving Pandora FMS (de community versie). Het installeren van de agent is een eitje op zowel Windows als Linux. Er worden tal van monitorings-opties geboden, waarvan er standaard als een aantal zijn geselecteerd zodat je direct een idee krijgt van de mogelijkheden.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Nagios is erg log.. Het kan veel maar het is te groot en even iets simpels instellen kost vaak veel tijd..

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
PsychoG schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 11:49:
PRTG heeft toch gewoon een Remote Probe, draait alleen op Windows en niet op Linux. Je knalt een Windows machine in het remote netwerk en die probe monitored alles daar in het netwerk.
Klopt, maar ik wil graag dat de agent op linux gaat draaien.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Priet schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 11:53:
Wij gebruiken voor zo'n gemixte omgeving Pandora FMS (de community versie). Het installeren van de agent is een eitje op zowel Windows als Linux. Er worden tal van monitorings-opties geboden, waarvan er standaard als een aantal zijn geselecteerd zodat je direct een idee krijgt van de mogelijkheden.
Die ga ik nu eens proberen... Kijken of dat is wat ik zoek. Tnx! Ik laat het het nog even weten of het wat is.

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
@Priet mag ik eens contact met jou over pandora FMS ? evert at bassiesworld dot nl

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

Priet

To boldly do what no one has..

DM maar even of stel je vraag in dit topic :)

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 06:34
Ik zelf gebruik Nagios (native support voor Linux) en voor de Windows agent gebruik ik nsclient++.
Standaard ondersteuning voor nrpe, ik ben ook aan het experimenteren met het uitlezen van WMI counters.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eens naar Solarwinds

https://discord.com/invite/tweakers

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Labtech, Kaseya, Naverisk ?

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
GFI Max (niet gratis), OPSview (community version). Dat zijn ook mogelijkheden.

Met GFI Max kun je bijv. vanuit een willekeurige host (Windows of Linux) een andere pingen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Je kunt met PRTG volgens mij bijna alles doen wat je noemt.
  • Geheugengebruik en schijfgebruik van een Windows systeem kan via WMI (wel even aanzetten dat dat remote mag worden uitgelezen). Ping is gewoon ping sensor.
  • Een linux systeem kun je monitoren met SNMP, of via SSH (schijfgebruik, netwerkverkeer, gemiddelde belasting etc)
  • Printers kan ook via SNMP. PRTG heeft voor een aantal printers al een PID database aan boord.
Citrix monitoren is niet mogelijk volgens mij, kan in mijn PRTG geen sensors vinden die betrekking hebben op Citrix (alleen op Citrix XenServer voor virtualisatie)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2013 22:47 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vraag is natuurlijk wat TS verstaat onder Citrix monitoren. Wij monitoren citrix servers op CPU load en memory en de hoeveelheid users, maar die laatste is in PRTG een Terminal Server sensor ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Die zit er inderdaad wel op.

WMI Terminal Services (2008)
Controleert het aantal sessies op een Windows Terminal Services server met behulp van WMI

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
SCOM heeft ook een cross-platform agent die op een aantal Linux distro's werkt, dan kan er ook een agent op Linux draaien.

Deploying Unix/Linux Agents using OpsMgr 2012

Deze Unix/Linux versies worden ondersteund:
Supported UNIX and Linux Operating System Versions

En er zijn ook third-party management packs om Citrix te monitoren.

Ik denk dat je dit trouwens in weinig monitor pakketten zult vinden:
  • moet een op linux draaiende agent hebben die windows agentless kan monitoren om het naar kantoor terug te sturen
Dan zou je een gateway agent op een Linux systeem moet hebben die andere systemen monitort.Maar dan kan denk ik niet agent-less. dan heb je altijd nog een agent nodig. En daarnaast vraag ik me af of een gateway in SCOM mogelijk is op een Linux systeem, dan zou ik even moeten uitzoeken. Het kan wel andersom, dat je een Windows systeem hebt met een agent die andere Windows machines monitort, is dat wellicht een optie?

Waarom trouwens agent-less?

[ Voor 124% gewijzigd door Turdie op 18-08-2013 17:12 ]

Verwijderd

Als je wél Nagios wilt, maar liever niet met al die rottige configfiletjes werkt. Dan zou je eens naar http://opsview.com/ kunnen kijken. De coreversie is gratis!
Pagina: 1